• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:30:41 följande:

Det är arbetsgivarens ansvar att lösa problemet. Det är så det ser ut i Sverige.

Vi befinner oss i en extrem situation IOM Corona. De flesta arbetsgivare förstår det.

Och ja. Man bör ha högre bemanning om man inte klarar av att en person är borta på halvtid. Vad gör de på ts arbete om hon blir utbränd och är sjukskriven på halvtid i 4 månader? Är det inte arbetsgivarens ansvar då heller för att man inte kan hitta vikarie med kort varsel?

Jag vet inte vad du jobbar med men det finns inga verksamheter som har råd att ha massa extra personal om någon blir sjuk. Det blir andra kollegor som får göra jobbet. Eller så blir det inte gjort eller så får man ta igen det sen men det går ju inte om man är borta hela tiden. En långtidssjukskrivning går däremot att lösa med att anställa vikarier. Det är en stor skillnad.

Ja det är arbetsgivarens ansvar och det troliga i Ts fall är om det fortsätter såhär att chefen anser det ohållbart, man startar en utredning och kommer fram till att TS får omplaceras till en mindre kvalificerad tjänst. Chanserna att få något nytt bättre jobb i den kommunen blir sedan små. Tyvärr. Ts bör fundera på sin situation och ändra sin attityd om hon vill behålla sitt jobb. Tro inte bara att du har rättigheter i det här, du har också skyldigheter.
  • Anonym (Projektsamordnare)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 18:44:59 följande:

Det stämmer. Och vi får diskutera det med chefen om det fortsätter på samma sätt i år.

Jobbar du inte hemifrån nu? (Trodde alla som kunde gjorde det.)
  • Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 18:49:33 följande:

Jag vet inte vad du jobbar med men det finns inga verksamheter som har råd att ha massa extra personal om någon blir sjuk. Det blir andra kollegor som får göra jobbet. Eller så blir det inte gjort eller så får man ta igen det sen men det går ju inte om man är borta hela tiden. En långtidssjukskrivning går däremot att lösa med att anställa vikarier. Det är en stor skillnad.

Ja det är arbetsgivarens ansvar och det troliga i Ts fall är om det fortsätter såhär att chefen anser det ohållbart, man startar en utredning och kommer fram till att TS får omplaceras till en mindre kvalificerad tjänst. Chanserna att få något nytt bättre jobb i den kommunen blir sedan små. Tyvärr. Ts bör fundera på sin situation och ändra sin attityd om hon vill behålla sitt jobb. Tro inte bara att du har rättigheter i det här, du har också skyldigheter.

Jag säger inte att jag jobbar i en sådan bransch. Jag säger att det är arbetsgivarens jobb att läsa situationen. Och ja. Det kanske kostar pengar.

Detta är en begränsad period för ts. Herregud. Hur mycket tror du inte alla vabbar under Corona?
  • Anonym (Projektsamordnare)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 18:09:21 följande:

Jag ville gå ner i tid, med det vill inte chefen. Fast jag har rätt till det enligt lagen.

Din chef verkar ju mer än lovligt knäpp... Gå ner i arbetstid ändå om det är det du vill.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Projektsamordnare) skrev 2021-01-21 18:49:40 följande:

Jobbar du inte hemifrån nu? (Trodde alla som kunde gjorde det.)

Nej, vi har kunder i verksamheten som jag måste vara tillgänglig för.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:54:25 följande:

Jag säger inte att jag jobbar i en sådan bransch. Jag säger att det är arbetsgivarens jobb att läsa situationen. Och ja. Det kanske kostar pengar.

Detta är en begränsad period för ts. Herregud. Hur mycket tror du inte alla vabbar under Corona?

Ja det är coronatider nu men jag skriver det här därför att Ts inte verkar veta hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Hon har läst lagen och vet sina rättigheter men inte skyldigheter eller var gränsen går för när det inte accepteras av arbetsgivaren längre. Ni som skriver att det är arbetsgivarens ansvar, det är bara att sätta in annan personal, gör henne en otjänst. Det fungerar inte så. Inte i kommunen men inte i privat verksamhet heller. Ts kommer få problem om hon inte förstår hur det blir när man är borta från jobbet mer än halva tiden flera månader i sträck. Dessutom som ny på jobbet. Cheferna har ju börjat reagera och hr inkopplat så det är uppenbart att de redan ser detta som ett stort problem. Det bästa Ts kan göra är visa att hon vill göra ett bra jobb, inte tycka att "chefen ska slappna av".
  • Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 19:19:00 följande:

Ja det är coronatider nu men jag skriver det här därför att Ts inte verkar veta hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Hon har läst lagen och vet sina rättigheter men inte skyldigheter eller var gränsen går för när det inte accepteras av arbetsgivaren längre. Ni som skriver att det är arbetsgivarens ansvar, det är bara att sätta in annan personal, gör henne en otjänst. Det fungerar inte så. Inte i kommunen men inte i privat verksamhet heller. Ts kommer få problem om hon inte förstår hur det blir när man är borta från jobbet mer än halva tiden flera månader i sträck. Dessutom som ny på jobbet. Cheferna har ju börjat reagera och hr inkopplat så det är uppenbart att de redan ser detta som ett stort problem. Det bästa Ts kan göra är visa att hon vill göra ett bra jobb, inte tycka att "chefen ska slappna av".

Då uppfattar vi detta helt olika. Min uppfattning är att ts ser detta som en övergående period.

Det är heller inte ts ansvar att lägga upp arbetet så att det fungerar. Hon verkar ju försökt? Och har dessutom velat gå ner i tid?

Det ligger inte på ts att delegera sina uppgifter till andra
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 19:21:10 följande:

Då uppfattar vi detta helt olika. Min uppfattning är att ts ser detta som en övergående period.

Det är heller inte ts ansvar att lägga upp arbetet så att det fungerar. Hon verkar ju försökt? Och har dessutom velat gå ner i tid?

Det ligger inte på ts att delegera sina uppgifter till andra

På vilket sätt har hon försökt? Och ja vi uppfattar det verkligen olika. Gå ner i tid har hon ju laglig rätt till och det vet TS säkert eftersom hon ju läst lagen och vet sina rättigheter så det är ju inte trovärdigt.
  • Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 19:25:49 följande:

På vilket sätt har hon försökt? Och ja vi uppfattar det verkligen olika. Gå ner i tid har hon ju laglig rätt till och det vet TS säkert eftersom hon ju läst lagen och vet sina rättigheter så det är ju inte trovärdigt.

Ja hon kommunicerar ju uppenbarligen med chefen och lägger upp sitt arbete tillsammans med hen.

Ja det vet ts om men har uppenbarligen inte bråkat om det.

Om det nu är så jobbigt att hon är borta kan man ju tycka att de skulle anse det fördelaktigt att hon går ner i tid så att de kan ha en permanent lösning för det. Mindre tid som förloras när kom vabbar och är sjuk
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 19:19:00 följande:

Det ligger någonting i det du säger. Det är bara så att jag är inte ny. Jag har jobbat i fyra år i den här verksamheten innan föräldraledighet och den chefen som är mest på mig har precis börjat då och var inte på det sättet. Nu säger han att det ett helt annat verksamhet som uppnår många fler mål än tidigare och då menar han att jag ska passa in i det och höja min ambitionsnivå på ett helt annat sätt än jag var van vid.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem