• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 17:59:50 följande:
    Vad menar du med det? Jag har utbildning i juridik och läste lagen innan jag vågade skaffa barn i Sverige. Det är faktiskt ganska många rättigheter man här som arbetstagare. Men som med allt annat det står massa på papper och sedan finns det outtalade regler som vi invandrare får gissa oss till.
    Men du läste inte någonstans att man förväntas dela på ansvaret för barn med den andre föräldern?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 18:05:39 följande:

Men du läste inte någonstans att man förväntas dela på ansvaret för barn med den andre föräldern?

Jo, det hade jag velat. Men han kan inte (funktionsnedsättning). Alternativet är att bli ensamstående, men han kommer inte kunna ta mer ansvar för det.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 17:56:21 följande:
    Det går, tyvärr, inte. Barnet är 17 månader, högljudd, klängig och oftast är vi sjuka samtidigt.
    Nähä. Det gick med mitt lilla mammaplåster i alla fall, speciellt när barnet sov. Och när jag blev sjuk själv var det oftast så att jag orkade sitta ett tag vid köksbordet och prata i telefon och läsa emails. 
  • Anonym (oavsett)

Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också?

Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.

• Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:56:47 följande:

Ok du trollar. Kul

Trollar? Enligt svensk lag har ts rätt att vabba när barnet är sjukt och hon tar ersättningar från Fk. Hon har också rött att vara sjuk när hon själv är sjuk, dör har dock arbetsgivaren ett ansvar att utreda om ts är sjuk mycket för att kunna hjälpa henne på bästa sätt.

Du har iopenbqtluhwn noll koll på lagen
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 18:02:53 följande:

Varför ska du sluta jobba? Du får lösa din situation hemma, så du kan kombinera ditt arbete med ditt privatliv. Så får alla göra. 

Jag ville gå ner i tid, med det vill inte chefen. Fast jag har rätt till det enligt lagen.
  • Mimosa86
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:47:25 följande:

Det är problem att folk tänker så. Det är inte bara att sätta in personal, om det är kvalificerade uppgifter. Man kan inte rå för att man blir sjuk men man ansvarar själv för att lösa sin privata situation, fördela vab osv och ta ansvar för sitt arbete. Det är inte arbetsgivarens ansvar att hela tiden ta hänsyn till alla anställdas olika privata situationer. Man kan välja att vara hemma eller gå ner i arbetstid om man inte fixar det.

Det finns väl ingen som kan bedöma hur sjuka man kommer bli när barnen skolas in? Det är också en extrem situation dessa tider med corona där man måste ha barnen hemma vid minsta symptom. Det måste en arbetsgivare ta hänsyn till.

Och de flesta människor som har barn är med om detta, men det är så otroligt kort tid i livet som man måste vabba. Om några år kommer TS vara en av dem på arbetsplatsen som aldrig kommer vara hemma vid sjukt barn men någon annan kommer vara i den situationen,

Det måste finnas flexibilitet och personal att kunna stötta upp, annars så blir verksamheten väldigt sårbar.

Problemet i dagens arbetsliv är att färre personer förväntas göra det (förr) fler personer uträttade och med teknikens hjälp är vi ständigt uppkopplade och kan jobba dygnet runt. Problemet är inte att svenska är understimulerade, tvärt om så ökar utbrändheten och stressrelaterad ohälsa lavinartat.

Arbetsgivaren får här omfördela TS uppgifter. Det är arbetsgivarens uppgift. Inte TS uppgift att tillverka en brygd som mirakulöst bekämpar dagisbaciller (hade hinnlyckats med det hade hon varit mångmiljonär idag)
  • Anonym (Liv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 18:08:08 följande:

Nähä. Det gick med mitt lilla mammaplåster i alla fall, speciellt när barnet sov. Och när jag blev sjuk själv var det oftast så att jag orkade sitta ett tag vid köksbordet och prata i telefon och läsa emails. 

Vi får undersöka det tillsammans med chefen om det fortsätter så. Problemet är jo att jag måste träffa kunder och det är olämpligt att gå dit tillsammans med ett sjukt barn.
  • Anonym (Be)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 18:05:39 följande:

Förväntas. Men det finns ingen lag som säger att man måste eller har ansvar inför arbetsgivaren. Det finns heller ingen lag mot att vara ensamstående. Och i Sverige kan kvinnor få hjälp att skaffa barn ensamma
  • Anonym (Liv)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:08:53 följande:

Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också?

Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.

Det var på samma sätt med äldsta barnet, men då jobbade inte och det var inte i Sverige. Jag har, tyvärr känsliga luftvägar och kommer barnet med smitta från dagis så tar det fäste direkt. När äldsta började skolan och var inte sjuk så ofta så blev jag också friskare. I mitt jobb måste jag ha samtal med kunder och det går inte hosta och nyss i dessa Corona tider.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem