• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Be)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 18:08:08 följande:

Nähä. Det gick med mitt lilla mammaplåster i alla fall, speciellt när barnet sov. Och när jag blev sjuk själv var det oftast så att jag orkade sitta ett tag vid köksbordet och prata i telefon och läsa emails. 

Bra att det gick med ditt barn. Uppenbarligen inte lika mycket plåster som du tror.

Mitt barn krävde konstant uppmärksamhet. Jag kunde inte sätta in en tallrik i diskmaskinen och barnet sov på mig både dag och natt.

Dessutom finns inga krav på att man skall arbeta när man är sjuk eller vabbar
  • Anonym (Be)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:08:53 följande:

Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också?

Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.

Just nu ska man vara hemma vid minsta symptom. Med andra ord de tillfällen du anser är i gråzonen. Känner många som inte arbetat många dagar under hösten
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:08:55 följande:

Trollar? Enligt svensk lag har ts rätt att vabba när barnet är sjukt och hon tar ersättningar från Fk. Hon har också rött att vara sjuk när hon själv är sjuk, dör har dock arbetsgivaren ett ansvar att utreda om ts är sjuk mycket för att kunna hjälpa henne på bästa sätt.

Du har iopenbqtluhwn noll koll på lagen

Ja det är klart hon får vabba men när hon skriver att ingen berättat att man själv har ett ansvar för sitt arbete utan bara vet vad lagen säger, ja då tror jag man trollar. Arbetsgivaren har visst ett ansvar och jag gissar att man här snart kommer behöva starta en rehab utredning eftersom TS är borta mer än halva sin arbetstid och väldigt ofta. Det finns också ett tak för hur mycket man får vabba och utifrån TS beskrivning är hon knappt på jobbet så hon har väl snart nått det taket också. Om man inte förstår att arbetsgivare inte bara kan sätta in annan personal, då och då, oförberett hursomhelst när vederbörande är sjuk har aldrig varit chef eller ansvarig för en verksamhet.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:13:50 följande:
    Förväntas. Men det finns ingen lag som säger att man måste eller har ansvar inför arbetsgivaren. Det finns heller ingen lag mot att vara ensamstående. Och i Sverige kan kvinnor få hjälp att skaffa barn ensamma
    Nej, så är det. Men i verkligheten så är det svårt att få nytt jobb om man är borta mycket. Det är sådant man som arbetsgivare frågar om när man pratar med referenser och tidigare arbetsgivare.

Man kan gnälla hur mycket som helst om sina rättigheter, men en anställd som bara ser sina rättigheter, och aldrig går någon annan till mötes, får ofta problem och är inte omtyckta på arbetsplatsen. Sedan gnäller de om det med, naturligtvis. 
  • Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 18:20:48 följande:

Ja det är klart hon får vabba men när hon skriver att ingen berättat att man själv har ett ansvar för sitt arbete utan bara vet vad lagen säger, ja då tror jag man trollar. Arbetsgivaren har visst ett ansvar och jag gissar att man här snart kommer behöva starta en rehab utredning eftersom TS är borta mer än halva sin arbetstid och väldigt ofta. Det finns också ett tak för hur mycket man får vabba och utifrån TS beskrivning är hon knappt på jobbet så hon har väl snart nått det taket också. Om man inte förstår att arbetsgivare inte bara kan sätta in annan personal, då och då, oförberett hursomhelst när vederbörande är sjuk har aldrig varit chef eller ansvarig för en verksamhet.

Det är arbetsgivarens ansvar att lösa problemet. Det är så det ser ut i Sverige.

Vi befinner oss i en extrem situation IOM Corona. De flesta arbetsgivare förstår det.

Och ja. Man bör ha högre bemanning om man inte klarar av att en person är borta på halvtid. Vad gör de på ts arbete om hon blir utbränd och är sjukskriven på halvtid i 4 månader? Är det inte arbetsgivarens ansvar då heller för att man inte kan hitta vikarie med kort varsel?
  • Anonym (oavsett)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 18:15:41 följande:
    Det var på samma sätt med äldsta barnet, men då jobbade inte och det var inte i Sverige. Jag har, tyvärr känsliga luftvägar och kommer barnet med smitta från dagis så tar det fäste direkt. När äldsta började skolan och var inte sjuk så ofta så blev jag också friskare. I mitt jobb måste jag ha samtal med kunder och det går inte hosta och nyss i dessa Corona tider.
    Stackare!

Men jag fick uppfattningen att du har ett jobb som till viss del kan skötas hemifrån? Kanske förstod jag fel då. Om du skulle kunna skriva på utredningar hemma, skulle du ju inte behöva vara sjukskriven i samma utsträckning. 
  • Anonym (Projektsamordnare)

Det är din arbetsgivares ansvar att se till att ha personal så att det räcker. Med tanke på din höga frånvaro borde företagshälsovården vara inkopplad också.

Men du har också ett ansvar att meddela i god tid när du märker att det som ålagts dig inte kommer att bli färdigt i tid. Och när ni lägger upp arbetet för dig behöver ni ta din höga sjukskrivningsgrad i beaktan. Utgå från 50% när ni lägger upp projekten, så blir det mer överensstämmande med verkligheten. Det är viktigt för att minska stressen både för dig och dina chefer.

• Anonym (Projektsamordnare)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:33:35 följande:

Stackare!

Men jag fick uppfattningen att du har ett jobb som till viss del kan skötas hemifrån? Kanske förstod jag fel då. Om du skulle kunna skriva på utredningar hemma, skulle du ju inte behöva vara sjukskriven i samma utsträckning. 

Med tanke på rådande situation hoppas jag att TS jobbar hemifrån även som frisk (när det går).
  • Anonym (Liv)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:33:35 följande:

Stackare!

Det stämmer. Och vi får diskutera det med chefen om det fortsätter på samma sätt i år.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:45:13 följande:
    "Att deras drömmar får vänta..."?

Jag undrar om du överhuvudtaget förstår hur en professionell arbetsplats fungerar?

Det är klart att det skapar problem om du är bort så mycket som du är och jag har full förståelse för frustrationen. Jag tycker att du ska kontakta läkareföretagshälsovård för utredning, att vara sjuk/vabba två veckor per månad är INTE normalt, oavsett corona.

Ett annat råd är att du börjar tänka över din attityd. Människor som du blir förr eller senare uppsagda pga "arbetsbrist" eller arbetsbrist efter omorganisation. Eller till och med utköpt.Det är lättare än vad du tror att göra sig av med en medarbetare som inte presterar ett dugg.
    Är det någon som riskerar att försvinna från arbetsplatsen är det en chef som försöker pressa människor med luftvägssymptom att komma in och  jobba nu under Coronpandemin.

Och inte nog med det .Den chefen skulle bli viralt hatad över hela Sverige om det kommer ut. Att det är en statlig eller kommunal arbetsplats det är frågan om gör det hela etter värre.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem