Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-24 12:33:05 följande:
Jag brukar inte läsa så mycket undersökningar,om jag ska vara ärlig.
Men du får gärna länka till de källor du har så kanske jag kan göra det.
Nej det fixar jag inte. Efter flera års studier till och från, och på olika språk, så kan jag inte presentera en lista med källor. Du måste själv fixa dina studier, precis som jag fick göra det själv.
Men ibland så får jag känslan av att personer som själva varit otrogna gärna bagatelliserar mina och andra bedragnas erfarenheter.
Och det kan kännas lite störande.
Jag vet och jag förstår, för jag har själv motsvarande erfarenhet, alltså att ha blivit utsatt för otrohet. Men trots det anstränger jag mig att inte präglas och begränsas enbart till mina egna känslor och erfarenheter.
Man kan ju även vända på det där.
Även om otroheten kommer fram så är det inte säkert att andra får veta det.
Man kanske löser det tillsammans utan andras inblandning.
Ja, det är en av flera tänkbara möjligheter. Men absolut ingen självklarhet utan tvärtom, de exempel vi själva känner till gör nog sannolikt att fler personer får vetskap, blir inblandade och drabbade på ett eller annat sätt.
Men om det inte kommer fram så påverkas ingen...
Ja,du fortsätter att upprepa att otrohet sällan kommer fram.
Och jag vet att du inte köper det.
Men påståendet "det man inte vet har man inte ont av" stämmer helt enkelt inte alltid.
Ja.
Förstår du att de flesta undersökningar visar att otrohet är relativt vanligt?
I relation till hur vanligt det är så är det alltså relativt få som blir kända.
Slutsatsen kan inte bli annan än att de flesta sannolikt förblir okända.
Det är alltså inte något jag hittar på utan det är vedertaget och allmänt accepterat i den mänskliga historien, och ingen har någonsin visat annat, än att "det jag inte vet mår jag inte ont av".
Men om man misstänker eller känner något, då är man inte ovetande.
Men notera återigen att i de flesta fall, sannolikt, så vet man inte (känner inte, misstänker inte...).
Det handlar inte om att "nästan inte veta" eller "stämmer inte alltid". Utan sanningen stämmer helt och hållet, det handlar helt enkelt om att det man inte vet mår man inte ont av. Det finns inget utrymme att glida eller slira på det.
Men ofta så beter sig ju den otrogne (eller den h'n är otrogen med) på ett märkligt sätt.
Och då fattar man lättare misstankar.
Nej, den slutsatsen går inte att dra. Snarare tvärtom.
Alla människor ljuger. Att ljuga ligger bevisligen i människans natur. Det är något som alla människor regelmässigt ägnar sig åt utan att det särskilt påverkar människan, utan dåligt samvete och utan att man går och mår dåligt, utan att man beter sig på något särskilt sätt.
I princip alla människor har förmåga att ljuga utan problem.
Du tänker bara att de exempel där man fattar misstankar, de exempel som blir avslöjade, är de enda lögnerna.
Men om du bara funderar en liten sekund så inser du att om alla människor ljuger så blir de flesta lögnerna självfallet aldrig kända. Sant och självklart, eller hur?
Alla har inte lätt för att hålla en lögn för sig själv.
Jag vet att i alla fall jag inte skulle klara det.
Inte heller min man.
Vi är båda urusla på att ljuga.
Och båda föredrar vi sanningen framför en stor lögn.
Jag är övertygad genom forskningen att alla människor, eller nästan alla, har lätt för att hålla en hel del lögner för sig själv.
Jag tror att även du håller en del lögner för dig själv, eller att du väljer att hålla vissa sanningar för dig själv. Annars är du ett unikum..?
Att uttala att man föredrar sanningen är självfallet bra och en god målsättning. Men lever du verkligen 100% som du lär?
Vad är en stor lögn för dig? Är du helt säker på att din man har exakt samma definition vad "stor" är?
Har ni diskuterat och kommit överens om i förväg var gränsen för "stor" exakt går?
Är du säker på att alla människor har samma uppfattning som du exakt vad "stor" är?
Ärlighet är inte helt enkelt. Inte heller att i förväg komma överens om exakta gränser.
Alla människor ljuger och klarar generellt av att hantera sina lögner. Jag, du och din man och alla andra människor ljuger och klarar av att hantera våra lögner.
Då får du också ha förståelse för att det blir svårt att ha en vettig diskussion med dig om du inte kan visa källa på dina undersökningar.
Då framstår det mer som din egna sanning och dina egna påståenden.
Det är klart att alla kan ljuga. Men vissa ljuger sämre än andra.
Och jag själv tillhör den senare kategorin.
Likaså min man.
Jag inser självklart att det är så.
Men sen så tror jag också att det beror på vad det är man ljuger om.
Vissa kanske ljuger så mycket att de nästintill tror sig själva till slut och då bara fortsätter.
Min man och jag har pratat om sådana saker med varandra.
Vi är öppna och kan prata med varandra om allt.
Så vi vet vad de andre är ok med osv.
Det tycker jag är något man bör kunna göra för att ett förhållande ska kunna fungera bra.
Jag vet därför också att han delar mina värderingar när det gäller otrohet och lögner.
Ingen av oss skulle kunna ljuga utan att den andre märker det.
Men vi har å andra sidan varit tillsammans så pass länge att vi känner varandra utan och innan vid det här laget.