• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-23 19:33:46 följande:
    Nejdå,du har inte varit otydlig. Du har i flera inlägg skrivit att sannolikheten för att otroheten aldrig kommer fram är väldigt stor.
    Hur menar du att man ska tolka det på något annat sätt?
    Ok, du begick ett misstag och du skrev fel. Bra av dig ändå att erkänna det och att rätta till det.
    Tyvärr skriver du fel igen när du använder order väldigt, som jag väl inte har använt?
    Tyvärr är det flera (eller en och samma?) i tråden som ofta skriver fel men vägrar att erkänna det och vägrar att rätta till det.
    Om jag får be om det så skulle jag önska att du ska tolka mindre och vara noggrannare med att citera korrekt och kommentera det jag faktiskt har skrivit i stället för att göra egna antaganden och tolkningar om vad du tror att jag menar.

Jag tycker att man,som förälder,har en skyldighet att lära sina barn att behandla andra med respekt. Att vara ärlig mot sin livspartner och andra människor i sitt liv.
    I det första är vi helt och hållet överens. I det andra håller jag med om att det är en god strävan men tyvärr finns det i verkligheten knappast en enda människa som alltid är helt ärlig i allt.
    Historien och verkligheten är också full av berättelser där det har varit bra, och hade varit att föredra, att man inte var helt ärlig i allt och i alla sammanhang. Det tror jag du kan hålla med om?

Det finns gånger då jag kan tycka att det är rättfärdigat att inte berätta om en otrohet. Och det är om ens partner uttrycklogen har sagt att h*n inte vill veta. Inte annars.
    Se där, vi är i stort överens.
    Men under livets gång händer det nästan alla att man ställs inför situationer som man inte i förväg har diskuterat eller träffat överenskommelse om med sin partner. I sådana fall har man att fatta sitt eget beslut på det bästa sätt man förmår.
    Jag respekterar att du skulle vilja veta men du måste också respektera att jag och flera med mig, i denna tråden och i andra trådar, har tydligt redogjort för att vi INTE vill att vår partner ska berätta och vi har beskrivit varför vi tycker så. Oavsett om vi i förväg uttryckligen har sagt det eller inte.

Visst kan det bli så att han inte förlåter. Men jag tror att sannolikheten är större om TS berättar på en gång istället för att vänta för länge.
    Och kan de lösa saken sinsemellan så behöver barnen inte bli inblandade överhuvudtaget.
    Har du något att säga emot det?
    Nej, jag kan inte rakt av hålla med dig om den sannolikheten. TS har i förutsättningarna sagt att det inte kan komma fram om hon inte berättar, alltså uppstår inte frågan om att förlåta eller inte förlåta.
    Och min åsikt är ju att hennes sambo, som alla, inte mår dåligt av något han inte vet.
    Du säger nedan att barnen kan märka sådant. Hur ska du ha det? De kan märka sådant när det ger dig rätt men tvärtom så kan de inte märka sådant? 

TS har sökt hjälp hos en terapeut.
    Och hon beskriver att hon har ångest och mår dåligt.

Du vet,barn är inte dumma utan kan se om en förälder mår dåligt.
    Och då kan de börja ställa frågor.
    Även sambon kan ju se om TS går och grubblar över något
    Tycker du att TS ska ljuga sambon och barnen rakt upp i ansiktet då med?
    TS har sökt hjälp hos terapeut vilket är bra och hjälper henne sortera ut sina känslor och hon har en kunnig person att bolla med. Det hjälper henne att inte känna ångest och må dåligt.
    Självklart är barnen inte dummare än att de kommer märka av krisen och katastrofen om hon berättar.
    Men om hon kan hantera det själv på så sätt att livet går vidare helt opåverkat så märker de givetvis ingenting. Vilket ju enligt tidigare resonemang och sannolikhetsbedömning förekommer rätt ofta i förhållandevis många förhållanden, eftersom otrohet trots allt inte är särskilt ovanligt och inte alls alltid kommer fram.
    Och samma sak då gällande att klara av att inte gå och grubbla eller att åtminstone klara av att inte visa det. Många klarar uppenbarligen av det, eller hur?

(Sista raden förstår jag inte riktigt, hon har väl inte ljugit dem rakt upp i ansiktet?)
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 17:02:48 följande:

Nu har du lyckats blanda ihop saker och ting igen.

Mitt inlägg var riktat till den jag citerade, alltså Molly och inte till dig.

(Om inte du och Molly är en och samma person? Men så hade jag inte uppfattat Molly.)

Försök sortera ut olika inlägg och kom gärna med frågor till mig,

men på ett begripligt sätt och utan svordomar och dyl,

så ska jag försöka svara dig, under förutsättning att du är någorlunda saklig och att jag klarar förstå vad du menar.

Tog bara några inlägg för att skriva till dig. Skrev inte om det ni skrev om. Vi hade skrivit tidigare om du har glömt det. Innan ni började skriva om det ni skrev om.
  • Anonym (Nnf)

(Om inte du och Molly är en och samma person? Men så hade jag inte uppfattat Molly.)

så ska jag försöka svara dig, under förutsättning att du är någorlunda saklig och att jag klarar förstå vad du menar.

Har inte heller skribit någon svordom. För jag svär aldrig.
  • Anonym (Nnf)

En sak till. Sluta fundera på vem som är vem. Vi har olika nick här. Då vet du vem det är som skriver.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 20:34:53 följande:
    Tog bara några inlägg för att skriva till dig. Skrev inte om det ni skrev om. Vi hade skrivit tidigare om du har glömt det. Innan ni började skriva om det ni skrev om.
    Tyvärr måste jag erkänna att min förmåga inte räcker till för att förstå dig,
    jag förstår inte hur du väljer att citera,
    förstår inte vad du menar och vad du eventuellt vill?
    Om du har möjlighet får du väl försöka igen, men då måste du åtminstone försöka vara lite mera konkret och tydlig.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 20:36:50 följande:
    En sak till. Sluta fundera på vem som är vem. Vi har olika nick här. Då vet du vem det är som skriver.
    Men jag gör ju mitt bästa och jag försöker verkligen vara noga med vem som är vem och jag funderar t ex hur och varför du citerar något som jag och Molly skrev direkt till varandra?
    Det var bl a då jag blev förvirrad om du kanske väljer att vara anonym ena gången och väljer något annat en annan gång?
    Men jag har aldrig trott att Molly skulle skriva i samma tråd med flera olika nick däremot kanske du eller din kompis känner till någon som gör det och hur det hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"? Och jag undrade bara om du kanske då blandade ihop dina egna inlägg om du ena gången valde vara anonym och andra gånger väljer använda ditt officiella nick/profil?
    Jag erkänner att jag blev lite förvirrad och då tyckte jag att det var bäst att erkänna min förvirring så du fick en ärlig chans förklara och ställa tillrätta. Om du nu vill och om det går att förklara? Och förklara gärna så jag kan förstå hur dina resonemang hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 22:02:38 följande:
    Men jag gör ju mitt bästa och jag försöker verkligen vara noga med vem som är vem och jag funderar t ex hur och varför du citerar något som jag och Molly skrev direkt till varandra?
    Det var bl a då jag blev förvirrad om du kanske väljer att vara anonym ena gången och väljer något annat en annan gång?
    Men jag har aldrig trott att Molly skulle skriva i samma tråd med flera olika nick däremot kanske du eller din kompis känner till någon som gör det och hur det hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"? Och jag undrade bara om du kanske då blandade ihop dina egna inlägg om du ena gången valde vara anonym och andra gånger väljer använda ditt officiella nick/profil?
    Jag erkänner att jag blev lite förvirrad och då tyckte jag att det var bäst att erkänna min förvirring så du fick en ärlig chans förklara och ställa tillrätta. Om du nu vill och om det går att förklara? Och förklara gärna så jag kan förstå hur dina resonemang hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"?
    Haha...eller hur.... lägg ner. Vi vet varför du i tråd efter tråd anklagar andra för att skriva med dubbla nicks, alla dina små trix är väldigt genomskinliga vid det här laget. Vi har ju alla sett dem många ggr förut.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 17:43:29 följande:
    Nej, fel av dig.
    Så länge inte någon har kunnat visa på ett sakligt sätt att den enkla och självklara sanningen inte skulle gälla så anser jag att det inte finns någon enda som inte håller med mig.
    Men som sagt, jag är beredd ändra mig.
    Väntar bara på att du eller någon sakligt ska kunna visa att det faktiskt inte är sant.

Du verkar hela tiden inbilla dig själv att de otrohetsaffärer som avslöjas eller kommer fram utgör alla och de enda otrohetsaffärerna?

Klarar du inte ta till dig och/eller förstår du inte att det finns många otrohetsaffärer, sannolikt de flesta, som aldrig kommer fram?
    Haha, du är bra lustig... du lägger fram ett knäppt påstående som DU och ingen annan än du påstår är sanning. Får massor med kritik och ifrågasättande och fortsätter hävda att det är sanning för att ingen lyckats motbevisa dig. Ungefär som att det enda som skulle göra ditt påstående falskt (för alla) är om andra lyckas övertala dig om att den inte stämmer.

Det är givetvis du som avgör vad som är sant eller falskt och alla som inte håller med dig klarar bara inte av att förstå, för hade de förstått så hade de ju såklart hållit med dig för alla vet ju att när du säger att något är sant så är det oxå sant på riktigt Tomte

Kom igen nu. Det där funkar säkert på 5-åringar men inte här
  • Blueskillen
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 20:36:50 följande:

Vi är flera här som känner att det är något som inte riktigt stämmer.
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 21:48:41 följande:

Tyvärr måste jag erkänna att min förmåga inte räcker till för att förstå dig,

jag förstår inte hur du väljer att citera,

förstår inte vad du menar och vad du eventuellt vill?

Om du har möjlighet får du väl försöka igen, men då måste du åtminstone försöka vara lite mera konkret och tydlig.

Vi diskuterade ju otroheten väldigt länge. Svarade dig men du svarade inte. Jag undrade varför.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?