• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jaha)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 13:26:41 följande:
    Den möjligheten har jag men jag har inte mycket till övers för dig och vill inte ge dig någon uppmärksamhet. Du får dock detta svar eftersom du felaktigt yttrar dig om mig.
    Men dåså, om du inte vill ge din version av det så kan du väl heller inte beklaga dig över andras spekulationer?
  • Anonym (vissa vill veta)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 10:37:47 följande:

Det har hänt och eftersom jag nu ändå fick veta hade jag såklart föredragit att få veta det från min man. Jag hade dock föredragit att inte få veta alls. Jag känner att det var väldigt onödigt att behöva gå genom detta helvete. Jag tycker att alla som vet ska tänka sig för riktigt ordentligt innan de avslöjar en otrohet för den bedragne. Man ska också ta sig en rejäl funderare på för vems skull man gör det. Om man inte känner den bedragna tycker jag man ska hålla sig utanför helt. Hon som avslöjade det känner som sagt inte mig. Hon vet inte vad för konsekvenser det hade kunnat få. Jo, jag skulle säga att vi på sätt och vis går starkare ur detta och har kommit varandra ännu närmare men vi hade det så bra redan innan.

Det har skakat ert förhållande i grunden, ni har kommit närmare, du känner din partner bättre, och ni är starkare. Men du tycker ändå inte att resultatet är värt smärtan. Du hade hellre levt kvart i det gamla, även om det var en bubbla. För det var det, annars skulle det inte vara ett helvete att bearbeta. Annars skulle du vara beredd.

Jag kan förstå. Men, jag personligen skulle välja smärtsam utveckling över bekväm bubbla alla dagar i veckan. Jag skulle vara tacksam om någon berättade för mig på ett schysst sätt.
  • Anonym (Ave)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-24 14:46:55 följande:
    Hej, 
    För att ta svaret från allas frågor så har jag inte bestämt om jag skall berätta eller ej.
    Däremot har jag lagt upp en deadline till när jag måste ta ett beslut om hur jag faktiskt skall göra. Om jag berättar, så kommer jag göra det under påskveckan då barnen kommer vara hos mormor&morfar/farfar&farmor, och jag och sambon är ensamma hemmavid. Jag har även spelat in till min sambo att vi tillsammans kanske skall prata med någon (inte min nuvarande kbt-terapeut). De samtalen jag haft med min terapeut har gett mig lite verktyg i hur jag skall tänka och göra. 

Det har varit några jobbiga veckor här hemma pga olika jobbiga besked som jag inte vill gå in på, men inte jobbigt pga själva incidenten, då jag faktiskt inte hunnit fundera så mycket på det. Varit en del VAB också.

Oavsett vad jag kommer fram till, och hur det hela utspelar sig efter det så får jag bära konsekvenserna för detta. Om det är att bära på det själv i mitt inre eller  om det är att berätta. Jag kommer oavsett att få leva med det. 

Jag kommer dock meddela hur jag gör. 

Läser alla meddelanden och svarar på vissa. 

Hur har det gått TS?

Har du och din man haft ett samtal än, eller har du bestämt dig för att hemlighålla allt för alltid?

• Anonym (FYI)

Hon har inte berättat, och kommer inte att göra det. Hon har resonerat med sig själv och kommit fram till att det är bäst för "partnern" ?? att leva i en lögn.

De allra flesta kan inte uppbringa det modet som krävs

• molly50
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-13 11:07:33 följande:

Hon har inte berättat, och kommer inte att göra det. Hon har resonerat med sig själv och kommit fram till att det är bäst för "partnern" ?? att leva i en lögn.

De allra flesta kan inte uppbringa det modet som krävs

Vi får väl hoppas att TS vill berätta hur hon har valt att göra.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2021-04-13 11:59:35 följande:
    Vi får väl hoppas att TS vill berätta hur hon har valt att göra.
    På något sätt verkar det som uppmärksamhet är ledordet för otrogna. (Io.f.s inget nytt)

Först otrogen för att få bekräftelse
    Sen ännu mer bekräftelse genom att berätta om det här. Pyttsan att det är hjälp som efterfrågas. 
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-13 12:19:29 följande:
    På något sätt verkar det som uppmärksamhet är ledordet för otrogna. (Io.f.s inget nytt)

Sen ännu mer bekräftelse genom att berätta om det här. Pyttsan att det är hjälp som efterfrågas. 
    Men, inbillar du dig verkligen att TS och andra skriver sina trådar för din skull och inte främst för sin egen skull???

Om du eller TS eller vem som helst startar en egen tråd så har ju trådstartaren ingen som helst skyldighet mot var och en som frivilligt väljer att skriva och att delta i tråden.
    Som trådstartare väljer man ju helt själv vad man vill skriva och vem man vill besvara i sin egen tråd.

Jag är helt övertygad att du FYI som en självklarhet skulle anse dig ha en oinskränkt rättighet att själv bestämma vad du vill skriva i din egen tråd och att du skulle anse dig ha rätt att själv bestämma vem du vill svara och vem du vill strunta i.

Pyttsan att du FYI har erbjudit TS någon som helst hjälp i tråden, trots alla dina inlägg! 
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-13 12:19:29 följande:

Fast det finns ju faktiskt de som är ärlig,eller vill vara ärliga,om sina snedsteg.
    Men som inte vet hur de ska lägga fram det
    Då kan man behöva hjälp.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-04-13 12:31:11 följande:
    Men, inbillar du dig verkligen att TS och andra skriver sina trådar för din skull och inte främst för sin egen skull???
    Hur är det med läsförståelsen...Bekräftelse = Sin egen skull !
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?