• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (FYI)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 10:41:02 följande:
    Jo, det är där jag är eller har varit. Just hennes avslutningsfras om att första äktenskapet är över tog mig så hårt. Så för att citera henne har vi påbörjat vårt andra äktenskap. :)
    Förstår det, men...Om du inte fått veta, var hade ni varit då?
    Som "Jaså" säger...Om han kommit undan med det, vad säger att han inte fortsatt. Det blev ju inga konsekvenser.
    Och säg nu inte att detta inte kunde hända för han hade så dåligt samvete och är så fin. Han har ju visat motsatsen. Han kunde.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-26 10:51:55 följande:
    Som "Jaså" säger...Om han kommit undan med det, vad säger att han inte fortsatt. Det blev ju inga konsekvenser.
    Och säg nu inte att detta inte kunde hända för han hade så dåligt samvete och är så fin. Han har ju visat motsatsen. Han kunde.
    Det var nog värre än så.. om jag minns Sagoflickans story rätt så fortsatte han ha kontakt med älskarinnan trotts att hon visste. Så ja han hade nog inte slutat om hon inte fått reda på det.
  • Sagoflickan
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-26 10:51:55 följande:
    Hade jag inte fått veta hade vi varit kvar i vårt lyckliga "första" äktenskap. Ja, han kunde men det kan alla människor vilket han är ett tydligt exempel på. Det var en gammal, kort och isolerad otrohet som han mått dåligt av länge vilket är en konsekvens i sig och även en anledning att inte göra det igen. Det behöver inte vara jag som partner som står för konsekvensen. Bara att för att man är otrogen en gång behöver man heller inte vara det igen. Nu fick det dock verkligen konsekvenser genom att han såg hur dåligt jag mådde. Vilket jag inte behövt göra.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-26 11:18:57 följande:
    Det var nog värre än så.. om jag minns Sagoflickans story rätt så fortsatte han ha kontakt med älskarinnan trotts att hon visste. Så ja han hade nog inte slutat om hon inte fått reda på det.
    Sorry, "Jaha" va det juSkrattande

Jag har bara ett vagt minne av "Sagoflickans" story och orkar inte leta upp den.
    Men jag hoppas det hon skriver är sant, och att det fortsätter vara bra, och att dom kan bygga sitt nya äktenskap. Och framför allt. Att han lärt sig sin läxa.

Det jag känner är att det ligger en typ, rosa skimmer över hennes berättelse. Hon måste vara oerhört förälskad i honom, och vara livrädd att mista honom.
  • Anonym (FYI)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 11:27:54 följande:
    Hade jag inte fått veta hade vi varit kvar i vårt lyckliga "första" äktenskap. Ja, han kunde men det kan alla människor vilket han är ett tydligt exempel på. Det var en gammal, kort och isolerad otrohet som han mått dåligt av länge vilket är en konsekvens i sig och även en anledning att inte göra det igen. Det behöver inte vara jag som partner som står för konsekvensen. Bara att för att man är otrogen en gång behöver man heller inte vara det igen. Nu fick det dock verkligen konsekvenser genom att han såg hur dåligt jag mådde. Vilket jag inte behövt göra.
    Tills det kommer fram vid ett annat tillfälle. Det vet man ju aldrig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-26 11:38:52 följande:
    Sorry, "Jaha" va det juSkrattande

Jag har bara ett vagt minne av "Sagoflickans" story och orkar inte leta upp den.
    Men jag hoppas det hon skriver är sant, och att det fortsätter vara bra, och att dom kan bygga sitt nya äktenskap. Och framför allt. Att han lärt sig sin läxa.

Det jag känner är att det ligger en typ, rosa skimmer över hennes berättelse. Hon måste vara oerhört förälskad i honom, och vara livrädd att mista honom.
    Klart att vilket förhållande som helst kan överleva en otrohet om den ene lägger sig helt platt, accepterar vad som helst från den andra och gör om sig själv och sina värderingar för att passa den andra.

Det är snarare en ganska sorglig historia tycker jag. Det talar mer för en person som i desperation gjorde/gör vad som helst för att rädda förhållandet även om det innebär att utplåna sig själv helt och hållet. 
  • Sagoflickan

Snillen spekulerar... över huvudet på en person de inte känner och vars historia de inte minns eller minns fel. Men nu handlar inte denna tråden om mig.

• Anonym (jaha)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 11:27:54 följande:
    Nja, du hade TROTT att ni hade varit kvar i ert lyckliga förhållande, men verkligheten hade ju varit helt annorlunda än det du trodde. För verkligheten var att din man bedrog dig med någon annan och hade förmodligen fortsatt med det om du inte fått reda på det.

Så det du egentligen säger är att du hade föredragit att leva i en fantasibubbla där du hade kunnat fortsatt leva i tron att din man var trogen och ärlig oavsett om det stämde med verkligheten eller ej.
  • Anonym (jaha)
    Sagoflickan skrev 2021-03-26 12:05:40 följande:

Snillen spekulerar... över huvudet på en person de inte känner och vars historia de inte minns eller minns fel. Men nu handlar inte denna tråden om mig.

Tja, du har ju alla möjligheter att rätta snillet om snillet har fel och ge din verion av det?

Stämmer det att din man fortsatte ha kontakt med älskarinnan trotts att du visste om hans otrohet och ni gick i terapi?

Stämmer det att du förlät även det?
  • Sagoflickan
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-26 12:48:41 följande:
    Tja, du har ju alla möjligheter att rätta snillet om snillet har fel och ge din verion av det?

Stämmer det att din man fortsatte ha kontakt med älskarinnan trotts att du visste om hans otrohet och ni gick i terapi?

Stämmer det att du förlät även det?
    Den möjligheten har jag men jag har inte mycket till övers för dig och vill inte ge dig någon uppmärksamhet. Du får dock detta svar eftersom du felaktigt yttrar dig om mig.

Nej, det stämmer inte. Otroheten hände för snart fem år sedan. Jag fick reda på det för ett år sedan. Hon var en kollega. Efter otroheten var de som vilka kollegor som helst (jobbade dock på olika avdelningar så de hade inte mycket med varann att göra) tills hon slutade några månader senare varefter de inte hade någon som helst kontakt.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?