• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 16:27:51 följande:
    Hade du inget mer o säga om det jag skrev? Du kunde ju sagt något åtminstone när jag lade ner tid på att skriva det där till dig. Men du tycker ju inte man ska berätta om någon är otrogen, så du har ju ingen respekt där. Då har du väl inte det på det sättet heller med o svara folk.
    Nu har du lyckats blanda ihop saker och ting igen.
    Mitt inlägg var riktat till den jag citerade, alltså Molly och inte till dig.
    (Om inte du och Molly är en och samma person? Men så hade jag inte uppfattat Molly.)

Försök sortera ut olika inlägg och kom gärna med frågor till mig,
    men på ett begripligt sätt och utan svordomar och dyl,
    så ska jag försöka svara dig, under förutsättning att du är någorlunda saklig och att jag klarar förstå vad du menar.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 16:33:50 följande:
    Föräldrar har ett ansvar att visa ärlighet och respekt snarare. Det är att säga som det är och inte springa runt och vara otrogen. Och inte kunna stå för det också. Gör man det är det en helt annan sak. De lägger ju grunden för hur barnet ska se på kärlek. Men det kanske du inte tänkte på.
    Jag har sagt att:
    Det barnen inte vet något om kan de självfallet inte påverkas av och deras relation till deras mamma kan självfallet inte påverkas av något de inte känner till.

Inga barn blir tvingade att alltid förhålla sig till hela sanningen.

De övriga sakerna som du tar upp här har jag inte sagt något om. Jag tänker på väldigt många saker som jag väljer att inte skriva något om.

Påstår du att något av det jag sagt är direkt fel?
    Förklara då konkret och sakligt vad du anser vara fel och varför så kan vi diskutera det.
    Jag är som vanligt beredd ändra mig i så fall.

Men hittills har ju vare sig du eller någon annan kunnat visa på ett sakligt och konkret sätt att jag skulle ha fel.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-23 16:37:31 följande:
    Jo, det är väl precis det som alla som är otrogna inbillar sig. Och sen sitter man och gråter floder när ens partner ber en dra för att man förutom att ha bedragit personen även lurat personen att leva i en lögn och slösa bort sitt liv på en falsk partner.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 16:15:41 följande:
    Ja, vi vet att det finns en risk att det kan komma fram.
    Nej, absolut inte alltid!
    Med en mycket enkel sannolikhetsbedömning vet du, jag och i princip alla, att de flesta otroheter sannolikt aldrig kommer fram.

De förutsättningar och fakta vi känner till och det vi har att förhålla oss till är att barnen vet absolut ingenting om TS inte berättar.

(Sedan finns det självfallet massor av olika risker och möjligheter för både det ena och det andra, men inget sådant finns med i trådstarten och inte i något som TS har berättat.
    Utan tvärtom, om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till så kommer vare sig barnen eller sambon få reda på något.
    Om jag och du börjar räkna upp alla dessa olika risker och möjligheter, som inte har med TS att göra, så kan vi ju aldrig föra ett vettigt resonemang om något.)

Om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till kommer barnen aldrig i livet bli påtvingade att förhålla sig till det här problemet överhuvudtaget.
    Om TS väljer att inte berätta slipper de få reda på det och deras liv fortsätter helt utan påverkan.
    Men om TS väljer att berätta så vet vi alla att det blir någon typ av kris, sannolikt mycket allvarlig kris som troligen får en livslång påverkan på barnen.

Så om du håller dig till de förutsättningar som faktiskt finns i trådstarten, och i det som TS har berättat, och du försöker tänka objektivt och faktabaserat strikt bara ur barnens egen synvinkel (utan att alltför mycket blanda in dina egna personliga känslor),
    tycker du fortfarande som en självklarhet att det bästa för barnen är att TS berättar?
    Varför?

Att du envisas med att kalla att TS partner aldrig kommer få veta för "fakta" gör det inte till fakta bara för att du repeterar det. Fakta är att varken du eller TS vet om det kommer komma fram eller ej utan allt är bara gissningar och tro.

Så det blir ju lite lustigt och ganska manipulativ argumentationsteknik när du ber andra diskutera efter de sk "fakta" du radar upp när de inte ens är fakta utan bara dina egna gissningar Drömmer

Så jag tror faktiskt varken Molly eller någon annan kommer diskutera efter dina sk fakta, vi diskuterar hellre efter riktig fakta, inte dina egna fantasier och spekulationer.
    Nej, du har helt missuppfattat allt.
    Det är inte mina fakta utan de fakta som TS har skrivit i trådstarten och det som TS har skrivit i sina inlägg.
    Det är det enda vi har att förhålla oss till eftersom vi inte vet något annat. Jag vet inget annat, du vet inget annat och ingen vet något annat än det som TS har berättat för oss.
    Till skillnad mot dig och en del andra så väljer jag att inte hitta på några egna förutsättningar och hittar inte på några egna om och men.

Sedan kan det självfallet vara intressant att beröra olika aspekter, t ex den hypotetiska risken att det skulle kunna komma fram, och många andra hypotetiska resonemang. Så länge man håller sig någorlunda till ämnet så är det väl inte förbjudet att föra andra hypotetiska resonemang (?).

Men vi kan inte blanda ihop saker och ting och så länge vi håller oss till att resonera kring de fakta vi känner till så har TS sagt att det kommer inte att komma fram om inte TS själv väljer att berätta.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 16:46:49 följande:
    Nej fel av dig. Det handlar bara om en sanning, alltså singularis.

Nej fel av dig. Det är inte min sanning utan jag berättar bara om en enkel och helt självklar sanning som är etablerad och erkänd sedan urminnes tider. Det är absolut inget som jag själv skulle ha hittat på.

Att du rent känslomässigt inte klarar att ta till dig denna enda sanning förändrar ändå ingenting i sak utan det ligger bara hos dig själv och handlar bara om dina egna känslor.

Sedan är du självfallet fri att ha vilka åsikter du vill, och fri att inbilla dig själv påhittade saker, om mina moraliska värderingar. Jag har inte gett uttryck för något alls som avser mina moraliska värderingar och jag har inte propagerat för något.
    Och ändå är det INGEN (utom de som själv är otrogna för det ger dem en enkel utväg) som håller med dig om det oavsett hur många ggr du tjatar om din sk "sanning" i trådar?

Det handlar inte om känslor, def handlar om logik och i ditt fall ren falsk argumentation eftersom du utgår ifrån att sanningen aldrig kommer fram ändå som fakta vilket det inte är, det är ett antagande.

Att du inte klarar av att skilja på antaganden och fakta är snarare en brist hos dig, inte att andra inte klarar av att ta till sig saker.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 17:10:52 följande:
    Jag har sagt att:
    Det barnen inte vet något om kan de självfallet inte påverkas av och deras relation till deras mamma kan självfallet inte påverkas av något de inte känner till.

Inga barn blir tvingade att alltid förhålla sig till hela sanningen.

De övriga sakerna som du tar upp här har jag inte sagt något om. Jag tänker på väldigt många saker som jag väljer att inte skriva något om.

Påstår du att något av det jag sagt är direkt fel?
    Förklara då konkret och sakligt vad du anser vara fel och varför så kan vi diskutera det.
    Jag är som vanligt beredd ändra mig i så fall.

Men hittills har ju vare sig du eller någon annan kunnat visa på ett sakligt och konkret sätt att jag skulle ha fel.
    Nejdå, du tänker bara på en enda sak och det är ditt vanliga budskap i alla trådar. Att en otrohet alltid i alla lägen ska undanhållas för den drabbade.

Att du sen lindar in samma budskap i tusen olika skepnader är en helt annan sak. Vi har alla löst dina alster många ggr tidigare och vet precis vad du menar.
  • molly50
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 16:15:41 följande:
    Ja, vi vet att det finns en risk att det kan komma fram.
    Nej, absolut inte alltid!
    Med en mycket enkel sannolikhetsbedömning vet du, jag och i princip alla, att de flesta otroheter sannolikt aldrig kommer fram.

De förutsättningar och fakta vi känner till och det vi har att förhålla oss till är att barnen vet absolut ingenting om TS inte berättar.

(Sedan finns det självfallet massor av olika risker och möjligheter för både det ena och det andra, men inget sådant finns med i trådstarten och inte i något som TS har berättat.
    Utan tvärtom, om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till så kommer vare sig barnen eller sambon få reda på något.
    Om jag och du börjar räkna upp alla dessa olika risker och möjligheter, som inte har med TS att göra, så kan vi ju aldrig föra ett vettigt resonemang om något.)

Om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till kommer barnen aldrig i livet bli påtvingade att förhålla sig till det här problemet överhuvudtaget.
    Om TS väljer att inte berätta slipper de få reda på det och deras liv fortsätter helt utan påverkan.
    Men om TS väljer att berätta så vet vi alla att det blir någon typ av kris, sannolikt mycket allvarlig kris som troligen får en livslång påverkan på barnen.

Så om du håller dig till de förutsättningar som faktiskt finns i trådstarten, och i det som TS har berättat, och du försöker tänka objektivt och faktabaserat strikt bara ur barnens egen synvinkel (utan att alltför mycket blanda in dina egna personliga känslor),
    tycker du fortfarande som en självklarhet att det bästa för barnen är att TS berättar?
    Varför?

Till att börja med så undrar jag på vilka fakta du frundar dina påståenden att otrohet aldrig kommer fram?
    Du har fått den frågan tidigare,men hittills har jag inte sett att du har svarat på den.

Om vi ska h¨lla oss till fakta så hade väl det bästa varit att TS inte varit otrogen från första början?
    Då hade TS inte behövt hamna i den här situationen från första början.
    Jag tycker att TS ska berätta för att jag tycker att en av de viktigaste grundpelarna i ett förhållande är ärlighet.
    Tycker du att barn ska växa upp med att det är så ett förhållande ska se ut,att man kan ljuga för varandra titt som tätt och aldrig behöva ta konsekvenserna för det?
    Tänker du överhuvudtaget på TS sambo och att han kanske vill veta?
    Han kanske rentav förlåter och då kan de lösa det tillsammans utan att överhuvudtaget behöva blanda in barnen i det.
    Har du tänkt på det?
  • molly50
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 17:02:48 följande:
    Nu har du lyckats blanda ihop saker och ting igen.
    Mitt inlägg var riktat till den jag citerade, alltså Molly och inte till dig.
    (Om inte du och Molly är en och samma person? Men så hade jag inte uppfattat Molly.)

Försök sortera ut olika inlägg och kom gärna med frågor till mig,
    men på ett begripligt sätt och utan svordomar och dyl,
    så ska jag försöka svara dig, under förutsättning att du är någorlunda saklig och att jag klarar förstå vad du menar.
    Jag skriver bara under ett nick,detta.
    Så vi är inte samma person.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-23 17:21:54 följande:
    Och ändå är det INGEN (utom de som själv är otrogna för det ger dem en enkel utväg) som håller med dig om det oavsett hur många ggr du tjatar om din sk "sanning" i trådar?

Det handlar inte om känslor, def handlar om logik och i ditt fall ren falsk argumentation eftersom du utgår ifrån att sanningen aldrig kommer fram ändå som fakta vilket det inte är, det är ett antagande.

Att du inte klarar av att skilja på antaganden och fakta är snarare en brist hos dig, inte att andra inte klarar av att ta till sig saker.
    Nej, fel av dig.
    Så länge inte någon har kunnat visa på ett sakligt sätt att den enkla och självklara sanningen inte skulle gälla så anser jag att det inte finns någon enda som inte håller med mig.
    Men som sagt, jag är beredd ändra mig.
    Väntar bara på att du eller någon sakligt ska kunna visa att det faktiskt inte är sant.

Du verkar hela tiden inbilla dig själv att de otrohetsaffärer som avslöjas eller kommer fram utgör alla och de enda otrohetsaffärerna?

Klarar du inte ta till dig och/eller förstår du inte att det finns många otrohetsaffärer, sannolikt de flesta, som aldrig kommer fram?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-23 17:25:45 följande:
    Till att börja med så undrar jag på vilka fakta du frundar dina påståenden att otrohet aldrig kommer fram?
    Du har fått den frågan tidigare,men hittills har jag inte sett att du har svarat på den.

Om vi ska h¨lla oss till fakta så hade väl det bästa varit att TS inte varit otrogen från första början?
    Då hade TS inte behövt hamna i den här situationen från första början.
    Jag tycker att TS ska berätta för att jag tycker att en av de viktigaste grundpelarna i ett förhållande är ärlighet.
    Tycker du att barn ska växa upp med att det är så ett förhållande ska se ut,att man kan ljuga för varandra titt som tätt och aldrig behöva ta konsekvenserna för det?
    Tänker du överhuvudtaget på TS sambo och att han kanske vill veta?
    Han kanske rentav förlåter och då kan de lösa det tillsammans utan att överhuvudtaget behöva blanda in barnen i det.
    Har du tänkt på det?
    Där har du missuppfattat mig helt, eller kanske att jag varit otydlig? Jag har aldrig påstått att otrohet aldrig kommer fram. Både du och jag är ju levande bevis för att det faktiskt ofta kommer fram.
    (Men på annan plats har jag redogjort för varför det sannolikt inte kommer fram i väldigt många fall, sannolikt fler fall än där det kommer fram.)

Men i den här tråden kan jag inte se annat än att TS har satt förutsättningarna så att det kommer inte komma fram om hon inte själv väljer berätta.

Ja, som jag tidigare har sagt flera gånger, så anser jag också att det hade varit bäst om TS inte hade varit otrogen.
    Har jag sagt något annat? Visa gärna så ska jag korrigera mig.

Jag respekterar att du tycker så.
    Men jag tycker att hon noga ska överväga innan hon beslutar sig. T ex tycker jag att hon ska överväga att: "Det man inte vet mår man inte ont av". Om hon kan leva med det på ett bra sätt, om livet för alla inblandade kan gå vidare helt utan påverkan, så är mitt råd alltså att hon inte ska berätta, bl a då för barnens skull.
    Men självfallet respekterar jag att du har ett annat råd att ge. Det enda är att jag har bett dig att berätta varför och hur du tycker omkring det som jag har skrivit.

Det du skriver om hur jag tycker att man ska bemöta barnen tycker jag inte har något samband med det jag har skrivit.
    Det jag sagt är att barnen ska inte behöva att alltid förhålla sig till hela sanningen, föräldrarna har ett ansvar för att skydda barnen från världens värsta sanningar. Har du motsatt uppfattning om det?

Dina hypotetiska antaganden och frågeställningar har jag inget emot men jag väljer begränsa mig och försöker att inte diskutera alla möjliga och omöjliga hypoteser.
    Jag hoppas du inser att jag också kan hitta på massor av hypotetiska resonemang som skulle motsäga dina, som sas skulle stödja min sak ( t ex "men tänk om han inte förlåter..."), men jag väljer medvetet att avstå?
    Jag försöker inte hitta på nya, och försöker inte ta upp, alla möjliga och omöjliga hypotetiska frågeställningar.
  • molly50
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 18:03:50 följande:
    Där har du missuppfattat mig helt, eller kanske att jag varit otydlig? Jag har aldrig påstått att otrohet aldrig kommer fram. Både du och jag är ju levande bevis för att det faktiskt ofta kommer fram.
    (Men på annan plats har jag redogjort för varför det sannolikt inte kommer fram i väldigt många fall, sannolikt fler fall än där det kommer fram.)

Men i den här tråden kan jag inte se annat än att TS har satt förutsättningarna så att det kommer inte komma fram om hon inte själv väljer berätta.

Ja, som jag tidigare har sagt flera gånger, så anser jag också att det hade varit bäst om TS inte hade varit otrogen.
    Har jag sagt något annat? Visa gärna så ska jag korrigera mig.

Jag respekterar att du tycker så.
    Men jag tycker att hon noga ska överväga innan hon beslutar sig. T ex tycker jag att hon ska överväga att: "Det man inte vet mår man inte ont av". Om hon kan leva med det på ett bra sätt, om livet för alla inblandade kan gå vidare helt utan påverkan, så är mitt råd alltså att hon inte ska berätta, bl a då för barnens skull.
    Men självfallet respekterar jag att du har ett annat råd att ge. Det enda är att jag har bett dig att berätta varför och hur du tycker omkring det som jag har skrivit.

Det du skriver om hur jag tycker att man ska bemöta barnen tycker jag inte har något samband med det jag har skrivit.
    Det jag sagt är att barnen ska inte behöva att alltid förhålla sig till hela sanningen, föräldrarna har ett ansvar för att skydda barnen från världens värsta sanningar. Har du motsatt uppfattning om det?

Dina hypotetiska antaganden och frågeställningar har jag inget emot men jag väljer begränsa mig och försöker att inte diskutera alla möjliga och omöjliga hypoteser.
    Jag hoppas du inser att jag också kan hitta på massor av hypotetiska resonemang som skulle motsäga dina, som sas skulle stödja min sak ( t ex "men tänk om han inte förlåter..."), men jag väljer medvetet att avstå?
    Jag försöker inte hitta på nya, och försöker inte ta upp, alla möjliga och omöjliga hypotetiska frågeställningar.
    Nejdå,du har inte varit otydlig. Du har i flera inlägg skrivit att sannolikheten för att otroheten aldrig kommer fram är väldigt stor.
    Hur menar du att man ska tolka det på något annat sätt?

Jag tycker att man,som förälder,har en skyldighet att lära sina barn att behandla andra med respekt. Att vara ärlig mot sin livspartner och andra människor i sitt liv.
    Det finns gånger då jag kan tycka att det är rättfärdigat att inte berätta om en otrohet. Och det är om ens partner uttrycklogen har sagt att h*n inte vill veta. Inte annars.

Visst kan det bli så att han inte förlåter. Men jag tror att sannolikheten är större om TS berättar på en gång istället för att vänta för länge.
    Och kan de lösa saken sinsemellan så behöver barnen inte bli inblandade överhuvudtaget.
    Har du något att säga emot det?

TS har sökt hjälp hos en terapeut.
    Och hon beskriver att hon har ångest och mår dåligt.
    Du tror inte att barn kan märka sådant?
    Du vet,barn är inte dumma utan kan se om en förälder mår dåligt.
    Och då kan de börja ställa frågor.
    Även sambon kan ju se om TS går och grubblar över något
    Tycker du att TS ska ljuga sambon och barnen rakt upp i ansiktet då med?
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?