Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 18:03:50 följande:
Där har du missuppfattat mig helt, eller kanske att jag varit otydlig? Jag har aldrig påstått att otrohet aldrig kommer fram. Både du och jag är ju levande bevis för att det faktiskt ofta kommer fram.
(Men på annan plats har jag redogjort för varför det sannolikt inte kommer fram i väldigt många fall, sannolikt fler fall än där det kommer fram.)
Men i den här tråden kan jag inte se annat än att TS har satt förutsättningarna så att det kommer inte komma fram om hon inte själv väljer berätta.
Ja, som jag tidigare har sagt flera gånger, så anser jag också att det hade varit bäst om TS inte hade varit otrogen.
Har jag sagt något annat? Visa gärna så ska jag korrigera mig.
Jag respekterar att du tycker så.
Men jag tycker att hon noga ska överväga innan hon beslutar sig. T ex tycker jag att hon ska överväga att: "Det man inte vet mår man inte ont av". Om hon kan leva med det på ett bra sätt, om livet för alla inblandade kan gå vidare helt utan påverkan, så är mitt råd alltså att hon inte ska berätta, bl a då för barnens skull.
Men självfallet respekterar jag att du har ett annat råd att ge. Det enda är att jag har bett dig att berätta varför och hur du tycker omkring det som jag har skrivit.
Det du skriver om hur jag tycker att man ska bemöta barnen tycker jag inte har något samband med det jag har skrivit.
Det jag sagt är att barnen ska inte behöva att alltid förhålla sig till hela sanningen, föräldrarna har ett ansvar för att skydda barnen från världens värsta sanningar. Har du motsatt uppfattning om det?
Dina hypotetiska antaganden och frågeställningar har jag inget emot men jag väljer begränsa mig och försöker att inte diskutera alla möjliga och omöjliga hypoteser.
Jag hoppas du inser att jag också kan hitta på massor av hypotetiska resonemang som skulle motsäga dina, som sas skulle stödja min sak ( t ex "men tänk om han inte förlåter..."), men jag väljer medvetet att avstå?
Jag försöker inte hitta på nya, och försöker inte ta upp, alla möjliga och omöjliga hypotetiska frågeställningar.
Nejdå,du har inte varit otydlig. Du har i flera inlägg skrivit att sannolikheten för att otroheten aldrig kommer fram är väldigt stor.
Hur menar du att man ska tolka det på något annat sätt?
Jag tycker att man,som förälder,har en skyldighet att lära sina barn att behandla andra med respekt. Att vara ärlig mot sin livspartner och andra människor i sitt liv.
Det finns gånger då jag kan tycka att det är rättfärdigat att inte berätta om en otrohet. Och det är om ens partner uttrycklogen har sagt att h*n inte vill veta. Inte annars.
Visst kan det bli så att han inte förlåter. Men jag tror att sannolikheten är större om TS berättar på en gång istället för att vänta för länge.
Och kan de lösa saken sinsemellan så behöver barnen inte bli inblandade överhuvudtaget.
Har du något att säga emot det?
TS har sökt hjälp hos en terapeut.
Och hon beskriver att hon har ångest och mår dåligt.
Du tror inte att barn kan märka sådant?
Du vet,barn är inte dumma utan kan se om en förälder mår dåligt.
Och då kan de börja ställa frågor.
Även sambon kan ju se om TS går och grubblar över något
Tycker du att TS ska ljuga sambon och barnen rakt upp i ansiktet då med?