Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-17 13:05:49 följande:
Hej. Jag läser till mellanstadie-lärare. Hade min första VFU, blev underkänd. Tog studie uppehåll. Gjorde om VFU-n. Blev återigen underkänd. Får inga fler chanser nu. Vet inte vad jag ska göra. Skolan sa att jag inte är bra på att ta initiativ, svagt ledarskap och svårt att skapa struktur. Samt har svårt med språket. Jag har dyslexi men gör så gott jag kan. Någon i samma sits eller kan komma med tips? Vet verkligen inte vad jag ska göra..känner mig så tom...
Det finns ju mål som ska uppfyllas för att man ska klara av en utbildning. Jag är lärare själv och det fanns en och annan som blev underkänd även när jag läste. Om du gjort VFU 2 ggr och ändå inte nått målen så kan det tyvärr vara så att det inte är rätt yrke för dig?
Om du gärna vill jobba inom skolan så kanske du kan prova något annat som ändå är inom skolan? Att vara lärare är ganska svårt. Många tror inte det .Allt det du skrivit som brister är väldigt viktiga delar i yrket. Sedan kan du så klart träna upp ledarskap, struktur osv men det kan ta tid. Därför kan det vara bra att jobba med något annat och medvetet träna på detta och sen möjligen studera igen?
Jag har själv varit handledare ett antal gånger. En gång fick jag underkänna en student. Hon blev givetvis mycket upprörd, men universitetet hade samma bild som jag, så det var ändå skönt att vi sett samma saker.
Det jag underkände på var att studenten skapade oro i klassen, eleverna kände sig otrevlig bemötta, hon orkade tex inte lära sig namnen. Hon planerade inte lektionerna som det var tänkt, trots att hon och jag först samplanterat. När hon sen hade lektioner så vips, hade hon hittat på något helt annat som inte alls passade in. Hon gav inte eleverna betänketid vid frågor och de blev stressade osv (det fanns fler saker). När jag berättade om allt detta så lyssnade hon, sen sa hon "ok, men varför underkänner du mig?" (hon hade med andra ord inte förstått alls).
Jag har också en god vän som blev underkänd. Hon pratar såååå tyst, hon kan liksom inte höja rösten hur hon än försöker. Folk hör inte. Hon är flackande med blicken, hennes kroppsspråk är spänt och konstigt när hon känner att det inte fungerar. Hon kräktes innan hon skulle ha lektioner på VFU:n. Hon gjorde också VFU 2 gånger. Hon bytte handledare men fick samma resultat andra gången.
Nu menar jag förstås inte att du gör samma saker som dessa personer. Jag bara vill exemplifiera att det finns folk som som inte passar för yrket. Fundera över vad du ändå har lärt dig av utbildningen och VFU:n och på hur du ska gå vidare. Boka tid hos SYV.