Dethärärmittnamn skrev 2021-03-18 15:12:05 följande:
Här har du en lärare som håller med.
Elever är löjligt dåliga på att respektera tidsfristen för en uppgift. Sedan har de mage att komma och fråga om vad de ska göra för att nå ett A?!
Glöm det.
Nu under distansundervisningen är det sämre än någonsin med arbetsmoralen.
Det är inte bara det att de är dåliga på att hålla tider, utan de kommunicerar inte. Om någon kommer till mig, typ två veckor innan deadline och säger att de kommer ha svårt att hinna, så går det för det mesta att lösa på något sätt. Om inte, så vet jag i alla fall hur det går för studenten och vad jag kan förvänta mig. Det är så lätt att skicka iväg ett mejl, men många struntar i det fram till sista sekund (om de ens hör av sig), och sedan vill de ha lite extra tid eller blir sura för att de inte får godkänt på kursen?
Att arbetsmoralen blivit sämre av distansundervisningen kan jag förstå. Det
är svårt att sitta hemma och jobba, det vet jag själv. Det finns så mycket som distraherar, och lockar, när man inte går i väg för att jobba. Man plockar disk, tar en extra kopp te, surfar lite på Familjeliv ... Har man dålig självdisciplin kan det vara förödande att tvingas jobba hemifrån.
Dessutom har vissa ingen trevlig hemmiljö, eller i alla fall ingen som är lämplig för studier. Småsyskon, partner som också jobbar hemifrån, dålig relation med förälder eller vad det nu är som försvårar.