Anonym (*) skrev 2021-03-18 18:11:44 följande:
Jo, så är det väl. Jag hade en kursare och vän som hade någon form av inlärningssvårighet som gjorde att han behövde längre tid på sig med uppgifter. Så han fick en timmes extra skrivtid på tentor (han hade för övrigt extremt svårt att klara studierna rent generellt). Men jag tänker att även en sådan sak kan innebära problem i arbetslivet, när man ofta jobbar under tidspress.
Det övriga du skriver kan jag bara instämma helhjärtat i. Jag tar starkt avstånd från den populära uppfattningen att alla kan bli vad de vill. Det är helt tabu att erkänna att sådant som talang, begåvning och medfödda förmågor existerar.
Det beror ju på om dessa anpassningar som individen får när de pluggar, har något motsvarande i arbetslivet eller inte. Det är ju mycket möjligt att om man bara uppnår kunskapskravet/tar sig igenom utbildningen, så spelar de andra svårigheterna man råkar ha inte någon roll för själva arbetsuppgifterna. Det blir ju en bedömning som universitetet/högskolan får göra från fall till fall.
Jag tror att en orsak till att det uppstår vissa problem är för att det inte kostar något att läsa på högskola/universitet i Sverige. Det blir lätt så att studenter påbörjar en utbildning, hoppar av, börjar en till, hoppar av, eftersom de inte behöver betala för att plugga. Utbildningen får ett lägre värde, helt enkelt, och även motivationen att läsa klart något man påbörjat minskar. Det gör också att studenterna tycker att de har rätt att plugga, punkt slut, även om utbildningen egentligen ligger utanför deras förmåga.
(Missförstå mig inte, jag tycker att det i grund och botten är en bra investering av skattepengar att hålla högskola/universitet avgiftsfritt. Men det gör mig inte blind för nackdelarna med det.)