Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-17 13:25:58 följande:
Jo jag tycker jag visst passar som lärare. Men jag behöver mer tid att träna. Vet bara inte hur jag ska fixa det för skolan vägrar. Jag vill testa på en annan skola att ha VFU.
Det här blir ungefär som Idol.
Det gör ont att titta på det programmet med alla som sjunger så falskt att det gör ont. Och jag har inget absolut gehör, jag sjunger falskt som sjutton men ändå finns det de som sjunger än värre än vad jag gör.
Jag brukar säga att jag sjunger i en egen tonart som alla andra missförstår.
Min poäng är att det finns ofantligt många som tror att de kan sjunga men är riktigt, riktigt usla.
Och det som kan kännas lite smärtsam är hur dålig självinsikt de har. DE tycker att de sjunger bra men i princip ingen annan håller med dem.
Det som kan vara lite oroande är tanken på att de blivit uppmuntrade av omgivningen. Hur sjutton kan man uppmuntra till något de uppenbarligen inte kan? Det är elakt alldeles på riktigt.
Och jag tänker att det är samma för dig. Vem uppmuntrade dig?
Hur kommer det sig att du
tycker att du är en bra lärare?'
Vet du vad som krävs, egentligen? Vet du vilka förmågor man måste ha som lärare?
Varför skiljer sig
din syn på dig själv så radikalt från andras bedömningar av dig?
Helt ärligt tycker jag att det här är den stora tunga biten du måste jobba med innan du sätter igång med att överklaga och kämpa med näbbar och klor för att fortsätta med dina drömmar.
Visst är det trist när man inte kan uppnå sina drömmar, men vad sjutton, vem råkar inte ut för det?
Typ alla.
Det man gör då är att bryta ihop, gråta en skvätt, sörja klart. Sen filosoferar man över sig själv. Funderar på varför det blev som det blev. Efter det skapar man nya mål och nya drömmar men med en smula realism i bagaget. Och lite mer självinsikt som hjälper en att uppnå de ntya, mer realistiska drömmarna.
Lycka till...