• Anonym (Ledsen..)

Underkänd VFU...

Hej. Jag läser till mellanstadie-lärare. Hade min första VFU, blev underkänd. Tog studie uppehåll. Gjorde om VFU-n. Blev återigen underkänd. Får inga fler chanser nu. Vet inte vad jag ska göra. Skolan sa att jag inte är bra på att ta initiativ, svagt ledarskap och svårt att skapa struktur. Samt har svårt med språket. Jag har dyslexi men gör så gott jag kan. Någon i samma sits eller kan komma med tips? Vet verkligen inte vad jag ska göra..känner mig så tom...

• Svar på tråden Underkänd VFU...
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fyller) skrev 2021-03-18 19:27:54 följande:
    Sluta. Om du inte förstår så säg inget.
    Om du inte har något konstruktivt att säga, håll tyst.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-18 19:26:50 följande:
    Fast ett universitet är en skola, även om alla skolor inte är universitet.
    I strikt mening är det väl det, fast att ?gå i skolan? brukar inte syfta på att läsa på universitetet.

? Ordet "skola" används normalt om för-, grund- och gymnasieskola, och inte om postgymnasial utbildning, såsom högskoloruniversitet och andra akademiska institutioner.? -Wikipedia
  • Embla twopointoh
    Anonym (*) skrev 2021-03-18 19:34:42 följande:
    I strikt mening är det väl det, fast att ?gå i skolan? brukar inte syfta på att läsa på universitetet.

? Ordet "skola" används normalt om för-, grund- och gymnasieskola, och inte om postgymnasial utbildning, såsom högskoloruniversitet och andra akademiska institutioner.? -Wikipedia
    Så var det förr, men jag har märkt en viss förskjutning i språket de senaste typ 10 åren. Allt fler använder "skola" även i det sammanhanget.

Nu brukar jag inte kalla universitet för "skola", men det händer att jag kallar dem som undervisar där för "lärare" (beroende på sammanhang, så klart). Av flera skäl. För det första ser en del ut som fågelholkar om man säger "lektor" eller "adjunkt" ("professor" brukar de veta i alla fall så pass att de kopplar ihop det med universitet). För att inte tala om när man krånglar till det ytterligare med "docent" eller "licentiat", ha ha.
    För det andra har olika universitet delvis olika regler för vem som kallas vad och när. Det blir helt enkelt lite enklare att ge det ett samlingsnamn i "lärare", även om det såklart inte är helt korrekt.
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-18 19:44:52 följande:
    Så var det förr, men jag har märkt en viss förskjutning i språket de senaste typ 10 åren. Allt fler använder "skola" även i det sammanhanget.

Nu brukar jag inte kalla universitet för "skola", men det händer att jag kallar dem som undervisar där för "lärare" (beroende på sammanhang, så klart). Av flera skäl. För det första ser en del ut som fågelholkar om man säger "lektor" eller "adjunkt" ("professor" brukar de veta i alla fall så pass att de kopplar ihop det med universitet). För att inte tala om när man krånglar till det ytterligare med "docent" eller "licentiat", ha ha.
    För det andra har olika universitet delvis olika regler för vem som kallas vad och när. Det blir helt enkelt lite enklare att ge det ett samlingsnamn i "lärare", även om det såklart inte är helt korrekt.
    Men det var ju precis det jag sa - att de flesta studenter numera kallar universitetet för ?skolan? och att det är ett tecken på den degradering av universitetsstudier som vi ser idag.
  • Anonym (Samma sits)

Jag blev också underkänd 2 gånger fast i vfu2. Det jag inte klarade var att skapa professionella relationer till kollegorna. Det som var så underligt var att alla moment som jag skulle göra gick min handledare igenom steg för steg, (tex hur jag skulle lägga upp lektionerna, förbättra ledarskapet osv). utom då just de professionella relationerna. Detta var något som skulle hållas tyst fram till min sista dag då hon skulle fylla i hur det hade gått med allt.

Jag ringde sedan till arbetsförmedlingen för att fråga hur jag ska gå vidare. Och då sa jag precis detta att det med relationerna som jag blivit underkänd i hade hemlighetshållits fram till det sista. Då sa hon att detta var en riktigt dålig handledare. Jag påpekade oxå för henne att då detta är en utbildning förväntade jag mig också att få handledning i samtliga moment.

Det jag fick veta i detta samtal var i a f att det finns visst en möjlighet att bli lärare även om man blivit underkänd 2 gånger. Hon sa detta oxå att det är ju löjligt att inte låta studenterna bli godkända då läraryrket är ett bristyrke. Att man bara får göra om vfun 2 ggr beror endast på ekonomin sa hon som var kursansvarig på vfun och underkände mig. Jag skickade därefter ett förslag till rektorn på universitetet hur utbildningen kunde effektiviseras. Detta skickade han vidare till lärarnämnden för närmare utredning.

Det jag ville säga med detta är att det finns alltså en annan väg att gå för de som vill bli lärare och det är via valprojektet. Bara vissa universitet i Sverige är anslutna till detta och det verkar som att många inte vet om att det finns. Men det spelar tydligen ingen roll var man bor för att bli antagen om man bara ska göra om vfun. Detta program kan man söka till mellan 15 marS till 15 april för att bli antagen till hösten. Det som krävs för att du ska bli antagen är dock att du har en tjänst som lärare och då i det ämne som du ska undervisar i. Du kan även söka innan du fått jobb för att kanske bli antagen om du får ett jobb senare. Detta är i a f något som jag tänker göra. I valprojektet måste du studera på 50% samtidigt som du jobbar på skolan i minst 50%.

• Embla twopointoh
    Anonym (*) skrev 2021-03-18 19:53:21 följande:
    Men det var ju precis det jag sa - att de flesta studenter numera kallar universitetet för ?skolan? och att det är ett tecken på den degradering av universitetsstudier som vi ser idag.
    Jag har inte tänkt i de banorna förut, men du kan ha rätt i att glidningen i språket kan ha att göra med statusminskningen. Det måste jag fundera lite på. Glad

Det här är varför jag gillar att "hänga" på FL, för att man kan få se saker ur ett nytt perspektiv, få nya saker att tänka igenom.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Samma sits) skrev 2021-03-18 20:35:01 följande:

Jag blev också underkänd 2 gånger fast i vfu2. Det jag inte klarade var att skapa professionella relationer till kollegorna. Det som var så underligt var att alla moment som jag skulle göra gick min handledare igenom steg för steg, (tex hur jag skulle lägga upp lektionerna, förbättra ledarskapet osv). utom då just de professionella relationerna. Detta var något som skulle hållas tyst fram till min sista dag då hon skulle fylla i hur det hade gått med allt.

Jag ringde sedan till arbetsförmedlingen för att fråga hur jag ska gå vidare. Och då sa jag precis detta att det med relationerna som jag blivit underkänd i hade hemlighetshållits fram till det sista. Då sa hon att detta var en riktigt dålig handledare. Jag påpekade oxå för henne att då detta är en utbildning förväntade jag mig också att få handledning i samtliga moment.

Det jag fick veta i detta samtal var i a f att det finns visst en möjlighet att bli lärare även om man blivit underkänd 2 gånger. Hon sa detta oxå att det är ju löjligt att inte låta studenterna bli godkända då läraryrket är ett bristyrke. Att man bara får göra om vfun 2 ggr beror endast på ekonomin sa hon som var kursansvarig på vfun och underkände mig. Jag skickade därefter ett förslag till rektorn på universitetet hur utbildningen kunde effektiviseras. Detta skickade han vidare till lärarnämnden för närmare utredning.

Det jag ville säga med detta är att det finns alltså en annan väg att gå för de som vill bli lärare och det är via valprojektet. Bara vissa universitet i Sverige är anslutna till detta och det verkar som att många inte vet om att det finns. Men det spelar tydligen ingen roll var man bor för att bli antagen om man bara ska göra om vfun. Detta program kan man söka till mellan 15 marS till 15 april för att bli antagen till hösten. Det som krävs för att du ska bli antagen är dock att du har en tjänst som lärare och då i det ämne som du ska undervisar i. Du kan även söka innan du fått jobb för att kanske bli antagen om du får ett jobb senare. Detta är i a f något som jag tänker göra. I valprojektet måste du studera på 50% samtidigt som du jobbar på skolan i minst 50%.

Ska man släppa igenom personer som saknar kunskap och relevanta förmågor bara för att det är brist? Det är att inte tänka längre än näsan räcker, milt sagt. Det minskar statusen för läraryrket ytterligare, det är orättvist mot de studenter som klarar kraven, och dessutom går det ut över alla de elever som kommer att undervisas av en undermålig lärare.

Redan nu är lärare inte direkt bland de svåraste och komplicerade utbildningarna. Jag säger inte att det är superlätt, men alla högskoleutbildningar är liksom inte jämbördiga när det kommer till svårighetsgrad. Dessutom är antagningskraven för lärarutbildningarna väldigt låga, så låga att de fått en hel del kritik. Det är klart att det då kommer till en del studenter som egentligen inte klarar kraven på en utbildning på den nivån
  • Maja8006

Finns det inga styrkor hos dig?

Ledarskapet kan du förbättra.

Initiativ kan du väl också utöka

Jag menar vi som är pedagoger ska inte såga våra studenter vid knäna.

Menar skolan att du inte bör fortsätta läraryrket?

Berätta vad du tycker du är bra på här. Oavsett vad som händer med VFU så hittar vi en lösning.

Strunt i läraryrket du kommer bara gå in i väggen av all stress.

Har du tänkt på förskollärare? De tjänar lika bra men har massa kollegor hela dagen lång.

Kan du be om att ändra inriktning?

• Anonym (*)
    Anonym (Samma sits) skrev 2021-03-18 20:35:01 följande:

Bara nyfiken - vad menade hon med ?professionella relationer?? På vilket sätt tyckte hon att du brast i detta avseende?
  • Anonym (Legitimerad Förskollärare och utbildad VFU-handledare)
    Maja8006 skrev 2021-03-18 20:57:44 följande:

Har du tänkt på förskollärare? De tjänar lika bra men har massa kollegor hela dagen lång.

Att bli förskollärare är inte lättare än något annat lärarjobb, vad får dig att tro det? ?Massa kollegor dagen lång?- var får du det ifrån? Försök räkna ut hur många timmar per dag det är massor av kollegor på plats på en avdelning med 3 st personal (som jobbar 8 h var) som ska täcka upp mellan 06:30- 18:30. Och så har du exempelvis 16 st 1-2-åringar som samtliga kräver ständig tillsyn och behöver hjälp med det mesta, samtidigt som du ska duka fram och servera måltider, plocka disk, byta blöjor, klä av och på, undervisa, dokumentera, försöka hinna ringa in vikarier mm mm, eller så har du 24 st 5-åringar varav flera med diagnoser... Jo tjena
  • Anonym (Fundera noga!)

Jag har också fått underkänt på min sista VFU och tänkte liknande om det som du gör nu.. känner igen tomheten och förtvivlan.. det är tufft när man verkligen vill något! Samtidigt måste de vara ärliga och bedöma dina prestationer och förmågor utifrån de krav som ställs på kursen och yrket. Det ÄR ett tufft yrke.

Men det jag gjorde var att flytta till hemorten (distansera mig från utbildningen) och jobba/vikariera inom skola (hade tur) och träna upp mina förmågor... När jag sedan gjorde klart min sista praktik (1,5 år efter) så klarade jag den.

MEN om jag hade vetat det jag vet nu så hade jag kanske valt en annan väg! Jag passar nämligen INTE som lärare, älskar yrket Ja men det passar inte mig. Just nu jobbar jag på fritidshem och det tog ett tag men nu stormtrivs jag.. det bästa beslut jag någonsin tagit. Däremot kan jag ju säga som någon sa, det kan ta lång tid för en person att faktiskt utcecklas/växa upp på "rätt sätt".. jag som 33 år gammal har precis börjat landa i mig själv och ha självförtroende nog att ta den plats som behövs i skolvärlden!

Men de krav som ställs och det som man skall göra som lärare är inget som jag vill gå tillbaka till!

Mitt råd är att faktiskt att inte slösa tid på en utbildning där du sedan kommer att märka att det inte fungerar som du vill! Det kommer att förstöra dig mer. Din handledare har rätt, man ska kunna hantera att elever beter illa mot en (INTE acceptera men hantera). Men däremot så ska man kunna diskutera saker med sin handledare.

• Anonym (Förälder)

Hemskt tråkigt TS att din dröm om lärarjobbet inte går i uppfyllelse. Men som förälder vill jag ha lärare till mina barn som klarar kriterier som är uppsatta. Klarar av stök i klassen, får elever att brinna för sina ämnen. Är pedagogiska och kan umgås både med elever, kollegor och föräldrar.

Däremot tycker jag du ska ha olika handledare under VFU som inte vet vad andra har sagt, så att det blir objektivt.

• Anonym (Förälder)

Hemskt tråkigt TS att din dröm om lärarjobbet inte går i uppfyllelse. Men som förälder vill jag ha lärare till mina barn som klarar kriterier som är uppsatta. Klarar av stök i klassen, får elever att brinna för sina ämnen. Är pedagogiska och kan umgås både med elever, kollegor och föräldrar.

Däremot tycker jag du ska ha olika handledare under VFU som inte vet vad andra har sagt, så att det blir objektivt.

• Anonym (Lis)

Jag är gymnasielärare och handleder ofta studenter. Får vi en om-vfu får vi det redan i frågan, handledaren väljs med mer omsorg, får högre ersättning, vad studenten tidigare blev underkänd på gås igenom noga innan och under tiden, så att vi jobbar mot målen. Räcker det inte ändå brukar det vara stora brister. Det är en mer resurskrävande vfu, svårare att hitta handledare och dyrare, så de släpper inte lättvindigt ut en tredje om-vfu.

Kunskapskravet som någon nämnde ovan att "skapa goda relationer till kollegor" är dock märkligt formulerad. Vilka är vfu-studentens kollegor?

Vad är det du brinner för i läraryrket? Det är ett otroligt roligt jobb, men mycket socialt och krävande. Många relationer att bygga och upprätthålla. Man måste vara kreativ och snabbtänkt, beredd att styra om och tänka nytt när oväntade saker händer (dagligen). Och slutligen inte alltför perfektionistiskt lagd, utan kunna släppa saker för ingen annan sätter dina gränser och säger när du har jobbat klart.

• Anonym (*)
    Anonym (Lis) skrev 2021-03-19 07:26:26 följande:

Jag är gymnasielärare och handleder ofta studenter. Får vi en om-vfu får vi det redan i frågan, handledaren väljs med mer omsorg, får högre ersättning, vad studenten tidigare blev underkänd på gås igenom noga innan och under tiden, så att vi jobbar mot målen. Räcker det inte ändå brukar det vara stora brister. Det är en mer resurskrävande vfu, svårare att hitta handledare och dyrare, så de släpper inte lättvindigt ut en tredje om-vfu.

Kunskapskravet som någon nämnde ovan att "skapa goda relationer till kollegor" är dock märkligt formulerad. Vilka är vfu-studentens kollegor?

Vad är det du brinner för i läraryrket? Det är ett otroligt roligt jobb, men mycket socialt och krävande. Många relationer att bygga och upprätthålla. Man måste vara kreativ och snabbtänkt, beredd att styra om och tänka nytt när oväntade saker händer (dagligen). Och slutligen inte alltför perfektionistiskt lagd, utan kunna släppa saker för ingen annan sätter dina gränser och säger när du har jobbat klart.

Det var ju "professionella" relationer dessutom, och inte goda. Vad innebär det? Att man inte får bli för privat och personlig med de andra lärarna på VFU-skolan?

Finns det något kunskapskrav som handlar om relationer med kollegor för VFU?
Svar på tråden Underkänd VFU...