• Anonym (Ledsen..)

Underkänd VFU...

Hej. Jag läser till mellanstadie-lärare. Hade min första VFU, blev underkänd. Tog studie uppehåll. Gjorde om VFU-n. Blev återigen underkänd. Får inga fler chanser nu. Vet inte vad jag ska göra. Skolan sa att jag inte är bra på att ta initiativ, svagt ledarskap och svårt att skapa struktur. Samt har svårt med språket. Jag har dyslexi men gör så gott jag kan. Någon i samma sits eller kan komma med tips? Vet verkligen inte vad jag ska göra..känner mig så tom...

• Svar på tråden Underkänd VFU...
  • Anonym (Ledsen..)
    Långbenopluto skrev 2021-03-18 16:24:53 följande:

Oj, du har verkligen ingen insikt??

Vadå ingen insikt? Jag bollade tanke med min handledare, får man inte göra det??
  • Anonym (Lärare Gy)
    sextiotalist skrev 2021-03-18 16:16:00 följande:

Det heter väl ändå studenthälsan om det är på högskolenivå. Eller är det som jag misstänker, att dagens högskola är som min tids gymnasium, då man var elev och hade klasskamrater. Som student på högskolan hade vi kursare och var studenter.

Ja det är mycket möjligt, det har du helt säkert rätt i.
  • korngryn
    sextiotalist skrev 2021-03-18 16:16:00 följande:

Det heter väl ändå studenthälsan om det är på högskolenivå. Eller är det som jag misstänker, att dagens högskola är som min tids gymnasium, då man var elev och hade klasskamrater. Som student på högskolan hade vi kursare och var studenter.

Det här ordvalet säger ganska mycket om vilken degradering som skett av högre utbildning. Du har ju helt rätt, högskolan idag är som gymnasiet förr, om ens det. Förr var man kandidat eller möjligen student, nu är de elever som har lärare (förr hette det professorer och lektorer) och vänder sig till elevhälsan. De har läxor och klasskamrater.

Man kanske kan tycka att det bara är ord, men det ligger så mycket mer i detta.

Förr kunde man, om man var hyfsat begåvad, ambitiös och villig att lära sig saker, men inte hade någon direkt studietradition i familjen, bli t ex undersköterska. Det var ändå en viss status och ett par snäpp högre än vårdbiträde. Nu för tiden blir dessa medelmåttor, som i bästa fall har en viss lust att lära sig något, lärare, sjuksköterskor och socionomer. Och eftersom de egentligen inte håller måttet för högre utbildning anpassar man, dvs sänker, lärokraven. Och i takt med detta sjunker yrkenas status.

Då kanske benämningen elev är mer rättvisande än student.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-18 16:01:08 följande:

Återigen tack för all svar...ver inte riktig var jag ska börja. Var på möte där de i princip sa att inte kommer kunna gå vidare med utbildningen. Isåfal jag måste läsa om programmet på ett annan universitet. Min handledare på VFU:n hade sagt massa saker till skolan om mig som jag tycker inte passar in. Till exempel att eleverna pratar inte så mycket med mig, får ingen kontak. Jag har pratat med de flesta elever, försökt lära mig deras namn. Handledaren på VFU har också klagat på att jag inte planerar tillräcklig, har ingen plan B som funkar, men jag gör mer spontant utifrån vad jag tycker passar, om planeringen inte är tillräcklig. Nej säger handledaren, man måste planera i fler steg. Skolan har sagt att det ibland är bra och vara lite spontan, att jag jobbat med initiativtagande, men planering måste man alltid ha. Tydliga mål vilket min VFU-handledare inte tycker jag har. När jag skulle ansvara för undervisning tog min VFU-handledare över, inte bra. Mötet gick ut på att jag har för många brister. Vet inte vad jag ska ta mig till. Är jätte ledsen, gråter nu.

Jag förstår att du är ledsen. Det är aldrig kul att få kritik, speciellt om man inte tycker att den är rättvis. Det är såklart otroligt jobbigt att få sin dröm krossad, oavsett orsak.

Det är svårt för oss andra att veta om du blir onödigt hårt bedömd av din handledare, eller om det är så att du inte kan se dina egna brister, eller ett mellanting.

Vad säger dina lärare på universitetet? De måste ju ha i alla fall viss uppfattning om din kunskapsnivå och hur du fungerar socialt, för jag förutsätter att ni även innan VFU hade till exempel muntliga redovisningar i vissa kurser?

• Anonym (Ledsen..)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-18 16:32:25 följande:

Jag förstår att du är ledsen. Det är aldrig kul att få kritik, speciellt om man inte tycker att den är rättvis. Det är såklart otroligt jobbigt att få sin dröm krossad, oavsett orsak.

Det är svårt för oss andra att veta om du blir onödigt hårt bedömd av din handledare, eller om det är så att du inte kan se dina egna brister, eller ett mellanting.

Vad säger dina lärare på universitetet? De måste ju ha i alla fall viss uppfattning om din kunskapsnivå och hur du fungerar socialt, för jag förutsätter att ni även innan VFU hade till exempel muntliga redovisningar i vissa kurser?

Jag har klara det flesta tentorna, lärarna som jag haft i andra kurser har inte sagt så mycket, mer än att jag är godkänt. Det är bara vid två tillfälle som jag fått underkänt, och då har det ofta varit språket och formalia, men det har jag jobba med. Så jag har aldrig tänk att VFU skulle bli krångligt :(
  • Anonym (Kp)

Känns mer som en tråd i raden för att misskreditera.

Men... Du väntar flera inlägg med att ta upp din funktionsnedsättning som kan göra att du har svårt med just de saker som tas upp som problem i trådstarten tyder på dålig insikt. Tyvärr. Det är just dessa saker som är viktiga som lärare, som du inte verkar ha tränat upp mellan perioderna även om du förbättras. Långt ifrån alla har dessa egenskaper oavsett om de har funktionsnedsättningar eller ej. Jag vet hur det är att få ge upp drömmar på grund av personliga egenskaper som gör det omöjligt att kombinera.

• Embla twopointoh
    korngryn skrev 2021-03-18 16:32:23 följande:
    Det här ordvalet säger ganska mycket om vilken degradering som skett av högre utbildning. Du har ju helt rätt, högskolan idag är som gymnasiet förr, om ens det. Förr var man kandidat eller möjligen student, nu är de elever som har lärare (förr hette det professorer och lektorer) och vänder sig till elevhälsan. De har läxor och klasskamrater.

Man kanske kan tycka att det bara är ord, men det ligger så mycket mer i detta.

Förr kunde man, om man var hyfsat begåvad, ambitiös och villig att lära sig saker, men inte hade någon direkt studietradition i familjen, bli t ex undersköterska. Det var ändå en viss status och ett par snäpp högre än vårdbiträde. Nu för tiden blir dessa medelmåttor, som i bästa fall har en viss lust att lära sig något, lärare, sjuksköterskor och socionomer. Och eftersom de egentligen inte håller måttet för högre utbildning anpassar man, dvs sänker, lärokraven. Och i takt med detta sjunker yrkenas status.

Då kanske benämningen elev är mer rättvisande än student.
    Vissa kanske kallar studenter för elever och lektorer/adjunkter/professorer för lärare, men det heter fortfarande student och lektor/adjunkt/professor. Jag tror det handlar mycket om okunskap, många kanske inte förstår skillnaden mellan elev och student och tror att det är synonymer? Och det här med titlar och tjänsteformer inom akademin kan vara krångligt även för den insatte, eftersom det till viss del är upp till varje universitet att definiera.

• Embla twopointoh
    Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-18 16:37:41 följande:
    Jag har klara det flesta tentorna, lärarna som jag haft i andra kurser har inte sagt så mycket, mer än att jag är godkänt. Det är bara vid två tillfälle som jag fått underkänt, och då har det ofta varit språket och formalia, men det har jag jobba med. Så jag har aldrig tänk att VFU skulle bli krångligt :(
    Jag menar vad de säger om att du inte klarar målen för VFU. I alla fall din programledare borde ha hyfsad koll på hur du presterat på redovisningar och andra muntliga uppgifter. Verkar de förvånade? Det kan ju vara så att din VFU bekräftar något som de redan sett, tyvärr.

Även om det är svårt, tycker jag att du behöver släppa tanken på att bli lärare. Det kommer att vara jobbigt ett tag, men jag är säker på att du kan hitta något annat yrke som du kan trivas med om du bara ger dig själv lite tid att först sörja det som inte blev och sedan vänja dig vid tanken på något annat.

• Anonym (Svårt yrke.)
    Anonym (Fyller) skrev 2021-03-17 17:05:08 följande:

Samma sak där: inte alla klarar av att ratta stora fordon!

Tack snälla du för dina värmande ord till mig! Blev tårögd!! Så fint att det finns värme på FL också!
  • Embla twopointoh
    Anonym (Usch) skrev 2021-03-18 16:48:25 följande:
    TS- bry dig inte om ett SD-troll som detta. SD:are verkar ha snöat sönder in på just språkbruk och stavning.
    Att tycka att språkbruk och stavning är viktigt har inget att göra med vilket politiskt parti man röstar på. Däremot är det viktigt att de som ska lära ut just språkbruk och stavning faktiskt kan detta själva.
Svar på tråden Underkänd VFU...