• Anonym (Ledsen..)

Underkänd VFU...

Hej. Jag läser till mellanstadie-lärare. Hade min första VFU, blev underkänd. Tog studie uppehåll. Gjorde om VFU-n. Blev återigen underkänd. Får inga fler chanser nu. Vet inte vad jag ska göra. Skolan sa att jag inte är bra på att ta initiativ, svagt ledarskap och svårt att skapa struktur. Samt har svårt med språket. Jag har dyslexi men gör så gott jag kan. Någon i samma sits eller kan komma med tips? Vet verkligen inte vad jag ska göra..känner mig så tom...

• Svar på tråden Underkänd VFU...
  • Anonym (Ledsen..)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-17 13:31:55 följande:

Det finns ju mål som ska uppfyllas för att man ska klara av en utbildning. Jag är lärare själv och det fanns en och annan som blev underkänd även när jag läste. Om du gjort VFU 2 ggr och ändå inte nått målen så kan det tyvärr vara så att det inte är rätt yrke för dig? 

Om du gärna vill jobba inom skolan så kanske du kan prova något annat som ändå är inom skolan? Att vara lärare är ganska svårt. Många tror inte det .Allt det du skrivit som brister är väldigt viktiga delar i yrket. Sedan kan du så klart träna upp ledarskap, struktur osv men det kan ta tid. Därför kan det vara bra att jobba med något annat och medvetet träna på detta och sen möjligen studera igen?

Jag har själv varit handledare ett antal gånger. En gång fick jag underkänna en student. Hon blev givetvis mycket upprörd, men universitetet hade samma bild som jag, så det var ändå skönt att vi sett samma saker. 

Det jag underkände på var att studenten skapade oro i klassen, eleverna kände sig otrevlig bemötta, hon orkade tex inte lära sig namnen. Hon planerade inte lektionerna som det var tänkt, trots att hon och jag först samplanterat. När hon sen hade lektioner så vips, hade hon hittat på något helt annat som inte alls passade in. Hon gav inte eleverna betänketid vid frågor och de blev stressade osv (det fanns fler saker). När jag berättade om allt detta så lyssnade hon, sen sa hon "ok, men varför underkänner du mig?" (hon hade med andra ord inte förstått alls). 

Jag har också en god vän som blev underkänd. Hon pratar såååå tyst, hon kan liksom inte höja rösten hur hon än försöker. Folk hör inte. Hon är flackande med blicken, hennes kroppsspråk är spänt och konstigt när hon känner att det inte fungerar. Hon kräktes innan hon skulle ha lektioner på VFU:n. Hon gjorde också VFU 2 gånger. Hon bytte handledare men fick samma resultat andra gången. 

Nu menar jag förstås inte att du gör samma saker som dessa personer. Jag bara vill exemplifiera att det finns folk som som inte passar för yrket. Fundera över vad du ändå har lärt dig av utbildningen och VFU:n och på hur du ska gå vidare. Boka tid hos SYV.

Tack för vettig inlägg. Högskolan sa att andra gången hade jag utvecklat lite av bristerna, men inte tillräcklig till godkänt. Vad kan man göra på en skola om man inte är lärare? Vet typ bara kurator eller skol sjuksköterska, men inget som lockar mig.
  • Anonym (Ledsen..)
    Anonym (empatisk) skrev 2021-03-17 13:34:32 följande:

Stå på dig TS! Du känner dig själv allra bäst. Det är bara att ligga på via telefon och mail tills de tröttnar och ger sig. 

Tack så mycket
  • Anonym (Jojo)

Jag tänker så här TS, om handläggaren och skolan varit bussiga och godkänt dig av ren sympati så hade du blivit sågad vid knäna av föräldrar om du inte fixar att

- planera en lektion

- ta initiation

- dålig språkförståelse

Föräldrar är brutala och vill det bästa för sina barn. Det hade inte funkat oavsett.

Bara för att man klarar högskolan så betyder inte det att man är garanterad ett arbete för att man själv drömmer om det. Detta är utifrån vad som är bäst för eleverna och att bli sågad på VFU två gånger är ganska illa..

Varför inte testa förskolelärare och träna upp att styra upp dagar, aktiviteter, språk och initiativförmåga?

Livet är långt, i framtiden kanske du kan jobba på mellanstadiet men att du behöver jobba dig upp?

Anser du själv att du klarar av att hålla klasser och ansvar för barns lärande?

• Anonym (Elin)

Jättetråkigt att du blev underkänd, men man underkänner nog ingen om det inte är befogat.

Det är tufft och svårt att vara lärare, mycket viktigt att kunna leda. Skulle själv aldrig klara av att vara lärare trots att jag förmodligen skulle klara själva utbildningen.

Kan du testa att vikariera i skolan?

Läsa till fritidspedagog?

• Anonym (Ledsen..)

Jag har skrivit ett Mail till kursansvarig för VFU att jag vil ha en ny chans på en ny skola. Hoppas de har överseende.

• Anonym (Ledsen..)
    Anonym (Elin) skrev 2021-03-17 14:54:23 följande:

Jättetråkigt att du blev underkänd, men man underkänner nog ingen om det inte är befogat.

Det är tufft och svårt att vara lärare, mycket viktigt att kunna leda. Skulle själv aldrig klara av att vara lärare trots att jag förmodligen skulle klara själva utbildningen.

Kan du testa att vikariera i skolan?

Läsa till fritidspedagog?

Ja jag bara gråter och känner mig tom. Vet inte vad jag vill bli om inte lärare :( har sök vikariat utan framgång tyvär.
  • Anonym (Jag)

Jag har också aspergers och har liknande erfarenhet av praktik, men på förskola. Jag kände mig så säker innan jag väl var där, då kände jag mig bara awkward och vågade inte ta plats alls.

Om du verkligen tror att du bara behöver mer tid så kanske en lärlingsplats kan vara ett alternativ?

• Anonym (Alternativ?)

Hej ts,

Jag förstår att det känns skittungt. Hur långt har du hunnit komma med utbildningen?

Vad är det i läraryrket som lockar dig rent generellt? Är det undervisningen? Barnens utveckling? Om du kan hitta vad det är med läraryrket som tilltalar dig kanske det blir lättare att hitta alternativ?

Har arbetat på skola och det krävs enormt mycket just ledarskap & initiativförmåga för att hålla ihop och förekomma stora elevgrupper,

Hoppas att det löser sig för dig Hjärta

• sextiotalist
    Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-17 14:59:13 följande:
    Ja jag bara gråter och känner mig tom. Vet inte vad jag vill bli om inte lärare :( har sök vikariat utan framgång tyvär.
    Alltså du har dyslexi och diagnosen asberger. 
    Du ska alltså lära barn att läsa och skriva, utan att vara säker på det själv. För din skull, för barnens skull. Det är inte ditt arbete. Hur stora drömmar du än har. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Ledsen..) skrev 2021-03-17 13:32:55 följande:

Jag har lättare form av asperger men det är inget högskolan tar hänsyn till. Jag känner mig inte bra behandlad av högskolan eller praktikplatsen. Vad kan jag göra? Tips.?

Hur gammal är du? Jag har NPF-problematik och kan ärligt säga att framgång med utbildning och jobb till stor del handlade om mognad för mig. Jag behövde helt enkelt bli vuxen, och det tog 10 år extra jämfört med många runt om mig. Jag failade flera utbildningar och hoppade runt bland jobb som en studsboll i 20-25 års åldern. Precis som du var jag osäker och upplevdes tafatt och initiativ. När jag var 28 hade jag lyckats ha samma jobb i 2 år utan att bli tokig och gav mig själv ett sista försök att studera. Och fixade då en kandidatexamen i slutändan. Ingen som kände mig när jag var yngre hade kunnat tro att jag skulle klara av den typ av utbildning och jobb jag har idag. Så mitt råd är att ge det något år, skaffa arbetslivserfarenhet, utveckla din initiativförmåga, ditt ledarskap. Och försök sen igen. Det kan innebära att du behöver läsa om delar av utbildningen. Ta reda på dina alternativ.
Svar på tråden Underkänd VFU...