• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:24:06 följande:

...och hur många människor med denna bakgrund - och som dessutom är öppna med den, för dig - har du känt..? Fenomenet är så ovanligt, att jag gissar att det inte kan vara mer än 0-2 stycken...

Om du väljer att ställa den frågan till Wald och tror att det stödjer din hypotes, så måste (för att visa Wald och oss att du har rätt) du visa vilka siffror du sitter inne med som motbevisar Wald.

Jag tror att du har sett 0 enhörningar som bor inne i den ihåliga månen. Bara för att du inte har sett dem betyder inte att de inte finns.
  • Kaninbunny
    Anonym (Läs på) skrev 2021-04-09 12:01:37 följande:

Men, om du säger att det finns frustration och hjälplös ilska kring lagstiftning om könscellsdonation, lägg fram underlag och visa att det är så. Jag kan påstå att månen är ihålig och befolkad av enhörningar, men om någon verkligen ska kunna lita på det så behövs det rätt mycket mera än att jag påstår det.

Du behöver inte hela tiden sitta och raljera genom att dra (väldigt irrelevanta jämförelser). Det finns mycket lättillgänglig forskning du själv kan ta fram på detta område.
  • Kaninbunny
    Wald skrev 2021-04-09 12:01:57 följande:

Har inte läst tråden utan lägger in min åsikt efter att ha läst ts.

Jag tycker att det är helt ok. Jag är alltså för spermiedonation, äggdonation och IVF av alla möjliga slag. Det enda jag motsäger mig är människor som gör abort för att det är fel kön på barnet eller för att barnet kommer att födas fel tid på året.

Anledningen till att jag tycker att olika donationer är ok är att det antagligen kommer att finnas två föräldrar där för barnet. När det gäller psykisk ohälsa är min erfarenhet att det verkligen inte hänger på om barnet har kommit till genom donationer eller om det är ett biologiskt barn.

Det är sin erfarenhet. Det är inte min erfarenhet. Det är heller inte vad forskningen på området visar.
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Wald skrev 2021-04-09 12:33:53 följande:
    Kan så vara. En fundering på det är varför det, vid de höga kraven som finns gällande adoption, ändå finns barn som inte hade en perfekt barndom med sina adoptivföräldrar?

Tyvärr är det så att många barn växer upp i olika former av misär vare sig de är adopterade med två föräldrar eller en ensam förälder.
    Att något barn ska behöva leva i misär är mycket värre än att växa upp efter en donation. Tycker jag.
    Ja, självklart! Vi kan ju inte ha kameror installerade i privata hem, och tjänstemän som övervakar dygnet runt. Det är alltid ett vågspel att födas, och vara ett hjälplöst barn. Samhället kan bara göra SÅ mycket... men det de KAN göra, anser jag också att de ska göra.
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Wald skrev 2021-04-09 12:33:53 följande:
    Kan så vara. En fundering på det är varför det, vid de höga kraven som finns gällande adoption, ändå finns barn som inte hade en perfekt barndom med sina adoptivföräldrar?

Tyvärr är det så att många barn växer upp i olika former av misär vare sig de är adopterade med två föräldrar eller en ensam förälder.
    Att något barn ska behöva leva i misär är mycket värre än att växa upp efter en donation. Tycker jag.
    Ja, självklart! Vi kan ju inte ha kameror installerade i privata hem, och tjänstemän som övervakar dygnet runt. Det är alltid ett vågspel att födas, och vara ett hjälplöst barn. Samhället kan bara göra SÅ mycket... men det de KAN göra, anser jag också att de ska göra.
  • Wald
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-09 12:24:06 följande:
    ...och hur många människor med denna bakgrund - och som dessutom är öppna med den, för dig - har du känt..? Fenomenet är så ovanligt, att jag gissar att det inte kan vara mer än 0-2 stycken...
    Personer med psykisk ohälsa? Tyvärr för många.

Själv då?
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Drottningen1970
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 10:33:26 följande:

Du säger samma sak om och om igen och vägrar ta in fakta. Du tycker en sak. Personer som har en annan genetisk bakgrund kommer alltid att undra över den och det spelar således ingen roll vad du tycker och inte tycker. Du verkar ha mycket svårt att sätta dig in i dessa individers lidande. Jag känner absolut ingen sådan vad jag vet, skulle ta avstånd från sådana föräldrar. Jag känner väldigt väl flera utomlandsifrån adopterade däremot.

För de flesta är genetik väldigt viktigt och står för så mycket mer än bara lite celler som du försöker få det till. Känns ignorant att förringa detta lidande genom att påstå att familj är mycket mer än genetik. Ja absolut, men det gör inte det oviktigt. Och vid äd saknar barn rättigheter.

Så min åsikt innebär att jag vägrar acceptera fakta. Medan din åsikt på någotvis ÄR fakta?? Märkligt...

Märkligt är också att du gör dig till talesperson för hela världens barn som tillkommit via donation och dessutom hävdar att de lider. Detta utan att ens känna någon som kommit till på detta vis...

Hybris much?
  • Kaninbunny
    Anonym (.) skrev 2021-04-09 11:47:40 följande:

Rent juridiskt är det mitt barn. (självklart äger man inte människor, varför tar du upp det, ingen har skrivit att man gör det?) Det är fakta. 

Man har inte berövat barnet något, tvärtom, man har gett barnet ett liv. Ett liv som inte skulle finnas annars, eftersom kvinnan som donerade ägget inte hade för avsikt att föda barnet. 

Man skapar ett barn som saknar rättigheter att gå till botten med sina rötter vilket är djupt oetiskt.

Det är ditt barn på pappret men det är inte ditt barn genetiskt vilket spelar en betydande roll.

Då är det enligt mig bättre att adoptera ett barn förutsatt att det går etiskt till då det redan finns ett barn som då behöver omsorg. Det barnet har i varje fall rättigheter. Och oavsett om dessa hade kunnat tillgodoses eller ej finns barnet redan. Varför skapa ett barn som saknar rättigheter från början?
  • Anonym (Läs på)
    Kaninbunny skrev 2021-04-09 12:35:55 följande:

Du behöver inte hela tiden sitta och raljera genom att dra (väldigt irrelevanta jämförelser). Det finns mycket lättillgänglig forskning du själv kan ta fram på detta område.

Jag raljerar inte. Däremot gjorde jag misstaget att allegorisera igen, då du inte är mottaglig för sådant.

Den vetenskaplig metoden går ut på att den som påstår något har också bevisbördan. Man säger inte till motparten att "du kan själv ta fram", utan har man sagt att något är på ett visst sätt, så lägger man fram sitt underlag och sin analys så att andra kan granska den.
  • Kaninbunny
    bubelplast skrev 2021-04-09 11:58:05 följande:

Så underbart ironiskt det hade varit om ts hade ätit ägg med kaviar på till frukost

Ledsen att göra dig besviken. Det är nog bättre om alla som är för äd och som ägnar sig åt det kunde nöja sig med det.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation