• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Hyllemor

    Ett mycket konkret exempel: Barnen har reflexvästar på sig när de går ut. En dag låg dessa i torktumlaren och barnen fick därmed inte gå ut med reflexvästar. Vi förklarade både enskilt och i grupp 15 gånger om att anledningen till att reflexvästarna var borta, var att dessa tvättades och måste torkas, men om 10 minuter så kommer dessa fram. Jag förstår att barn inte alltid vill ha reflexväst på sig, men den konstigaste - och återkommande - frågan från barnen var: "Vadå tvättats? Vadå torktumlare? Vad betyder det?"


    Jag vill härmed påpeka att när vi tog in dessa 7 barn som inte visste vad tvättmaskin eller torktumlare är för någonting och gick i samlad tropp in till tvättstugan så uttryckte två av barnen: "Aha! En sån!" och därefter hade vi ett långt och mycket trevligt samtal kring hur det går till att tvätta kläder (inte bara reflexvästar, vilket några av barnen trodde.)


     

  • Hyllemor

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...

  • Anonym (X)
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Det är väldigt mycket kunskap som en del vuxna tycker är viktigt, men som i det moderna samhället är totalt onödig.

    Ett exempel är att kunna köra bil med manuell växellåda. En fölegad teknik som inom kort inte finns att köpa.
  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande: #72

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
  • Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande:
    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
    Jag hoppas att du skojar med mig. Du verkar inte förstå någonting alls. Självklart gör vi precis just det också (ursäkta, men vi vet kunskapskraven i förskoleklass) men nu missar du helt och hållet det grundläggande i min argumentaion.
  • Tow2Mater
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Mycket har väl blivit för farligt idag, centrifugalkrafterna och isen var ju standard på dagis förr.

  • Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande:
    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?

    Jag hoppas också att du förstår att det de mäter i bedömningen i förskoleklass ska barnen helt enkelt kunna innan dess. Jag arbetar i förskola. I förskoleklassen bedömer man hur barnen har lärt sig detta i förskolan. Det är svårt att uppnå målen när barnen inte har grundläggande förkunskaper, som hur is ens blir till. Men ja, jag kan givetvis också dra ett exempel kring hur vi mäter ris med decilitermått (eftersom de i höstterminen i förskoleklass bedömer detta) men även det är svårt när barn inte ens har grundläggande förkunskaper hemifrån och att jag som får 4-åringar på min avdelning måste lära barnen (bland annat) detta. Vi har våra överlämningskonferenser till f-klassen och så är det ju..


    Förskolans läroplan skiljer sig från förskoleklassens. Vi har inga måluppfyllelser, utan strävansmål och dessutom har vi åldersblandade grupper (det kan vara 1-5, 2-5, 3-5 eller 4-5 och i enstaka - och mycket positiva sammanhang - enbart 5-åringar.) Det är helt enkelt svårt att individanpassa undervisning och pedagogik i förskolan om barnen ligger på helt olika nivåer. Vi provade i höstas att göra det - men då fanns det mycket upprörda föräldrar som undrade varför deras barn fanns med i samma grupp (en timme om dagen) som treåringarna, eftersom deras barn var fem år.


    I förskoleklassen däremot bedömer de huruvida barnen klarar målen i 3:an. Det är en helt annan sak.

  • Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2021-05-05 01:49:12 följande:
    Mycket har väl blivit för farligt idag, centrifugalkrafterna och isen var ju standard på dagis förr.
    Det var längesedan jag skrattade så mycket åt ett svar i en tråd på familjeliv! TACK!
  • Tow2Mater
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande:

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


    Tänker på filmen "Idiocracy", det ligger nåt i det ;)

    www.discshop.se/filmer/dvd/idiocracy_import/P60733
  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:47:10 följande: #75
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande: #74
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande: #72

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej,  centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
      Jag hoppas att du skojar med mig. Du verkar inte förstå någonting alls. Självklart gör vi precis just det också (ursäkta, men vi vet kunskapskraven i förskoleklass) men nu missar du helt och hållet det grundläggande i min argumentaion.
    Var det markerade ett svar på min fråga om vattenglas?
    Är det något ni lär 4-åringar?
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?