• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Anonym (Ugglan)

    Det man ärver är inte bara föräldrars begåvning utan också delvis deras ambitionsnivå.

    Föräldrar som vill något för sina barn lägger ofta mer tid på dem och om det inte slår bakut i ett uppror så kommer de ofta längre än andra barn då. Och inte minst uppmanar man väl ofta till aktiviteter som man själv tycker om.

    Jag har alltid läst mycket och älskar att läsa högt- inte konstigt då att mitt barn hade ett bra ordförråd tidigt och att vi varit igenom precis alla böcker om kroppen, jorden, universum, historia för barn och alla klassiska barnböcker osv osv.

    Men sen tog han inte över det när vi slutade läsa för honom, utan det blev en paus på några år innan han hittade det han själv ville läsa. Och hans pappa var också så, upptäckte läsningen långt senare än även sonen. Jag får hacka i mig att inte bara mina gener gått vidare...

    Idag finns det även andra sätt att få kunskap. Många gånger i diskussioner så vet min son saker som han har sökt och sett en youtubevideo om- högt och lågt, seriöst och oseriöst, men det bidrar också till kunskapen han har. Och så måste man klart ha diskussioner om källkritik ibland. Men finns det ett driv mot att ta reda på saker när man inte förstår, och söka rätt på fakta om det man är nyfiken på, så räcker det långt.

    Jag tycker det är viktigt att visa att man faktiskt tar reda på saker om man inte förstår, och inte bara viftar förbi dem eller låter saken ligga av lättja. Varken jag eller min man kan stöta på ett ord eller en frågeställning som vi inte begriper utan att försöka ta reda på vad det betyder, var det kommer ifrån eller vad det handlar om. Den egenskapen vill jag att mitt barn tar över. 

    Har man kunskap gör man i regel bättre val. Och att kunna skaffa kunskap och lösa saker själv ger bättre självförtroende.

  • Anonym (Q)

    Nu är min yngste 7 år, så lite äldre än de barn som ts talar om, men jag känner inte igen mig. Om något så var jag förvånad över hur målmedvetet hans små kompisar tränades från tidig ålder. Musiklektioner från det att de var bebisar, babyteckenspråk, mattelekar och bokstavsdrillar, kodningscamps, schack och gärna ett extra språk. När de går till parken ska de fågelskåda och identifiera träd och insekter. Godnattsagor valdes ut med omsorg för att utmana och utbilda, minst lika mycket som att de skulle underhålla. Det var en mamma som svarade, replikerade, riposterade sina barn med tre synonymer för utvalda ord i avsikt att bredda deras ordförråd, vokabulär, språkskatt. Och detta började under förskoleåldern. Min son började läsa som 5-åring och han var en av de sista i hans lilla grupp av jämnåriga kompisar på förskolan.

    Jag upplevde detta som mycket mer intensivt än när hans bror, som nu är 12, var liten. Kanske är det en motreaktion till det som ts har observerat? Eller så kanske dessa barn behöver en paus på förskolan?

  • Anonym (Ini)
    Hyllemor skrev 2021-05-03 23:50:21 följande:

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!

    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.

    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.

    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?

    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    Olika barmkullar har olika begåvningar. Tidigare generationer har alltid förfasats över den kommande generationen.

    Tycker du överdriver. Tvärtom tycker jag att ung aidag uppvisar mycket högre social kompetens.
  • KlantSmurfen
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande: #16

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.
    Why children differ in motivation to learn - Research Portal, King's College, London

    Abstract
    Little is known about why people differ in their levels of academic motivation. This study explored the etiology of individual differences in enjoyment and self-perceived ability for several school subjects in nearly 13,000 twins aged 9?16 from 6 countries. The results showed a striking consistency across ages, school subjects, and cultures. Contrary to common belief, enjoyment of learning and children?s perceptions of their competence were no less heritable than cognitive ability. Genetic factors explained approximately 40% of the variance and all of the observed twins? similarity in academic motivation. Shared environmental factors, such as home or classroom, did not contribute to the twin?s similarity in academic motivation. Environmental influences stemmed entirely from individual specific experiences.

    kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/publications/why-children-differ-in-motivation-to-learn(920558e6-c72a-41d6-939d-6fd932062695).html
    Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4372262/
  • Anonym (Ini)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:30:12 följande:

     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.


    Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 19:34:43 följande:
    Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
    Jag hade inte en tanke på att gå på universitetet (ingen i min släkt har gjort det) förrän jag började på komvux och insåg att jag nog var den enda där som bara hade som mål att få en gymnasieexamen Skrattande Då förstod jag att även "vanliga" människor pluggade på universitetet och då ville jag också det (vilket jag sen gjorde i nästan sju år). 
  • KlantSmurfen
    Spucks skrev 2021-05-04 10:30:30 följande: #19
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande:

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


    Det stämmer inte. Inom vetenskapen har min hittills inte fått reda på hur mycket beror på miljön/uppfostran och hur mycket på gener. "Nature or nurture" är det fortfarande något som man vet väldigt lite om.
     Man vet mycket om 'nature via nuture' men man vet lite i förhållande till vad som finns att veta. Vet man att något är 50% genetiskt så kan det saknas kunskap om dessa gener, ett svar skapar 1000 nya frågor.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 19:34:43 följande: #45
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:30:12 följande:

     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.


    Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
     De flesta i arbetarklass har gått i skolan, varför ville de inte utbilda sig vidare?
  • Anonym (Ini)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:51:36 följande:

     De flesta i arbetarklass har gått i skolan, varför ville de inte utbilda sig vidare?


    Varför skulle de när folk omkring dem säger att de likväl kan börja på Ica och få samma lön?

    Jag känner folk som gjort riktiga klassresor och de har i det närmaste varit tvungna att säga upp bekantskapen med alla i sin uppväxt. Det krävs rejäl drivkraft för att klara det. Något som de allra flesta saknar.

    Akademikerbarnen däremot hamnar på universiteten även om de saknar drivkraft. De åker med i normen från sina föräldrar och övriga umgänge. Det är lika självklart att läsa på universitet som det är för arbetarungen att gå klass 0-9.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 20:04:29 följande:
    Varför skulle de när folk omkring dem säger att de likväl kan börja på Ica och få samma lön?

    Jag känner folk som gjort riktiga klassresor och de har i det närmaste varit tvungna att säga upp bekantskapen med alla i sin uppväxt. Det krävs rejäl drivkraft för att klara det. Något som de allra flesta saknar.

    Akademikerbarnen däremot hamnar på universiteten även om de saknar drivkraft. De åker med i normen från sina föräldrar och övriga umgänge. Det är lika självklart att läsa på universitet som det är för arbetarungen att gå klass 0-9.
    Just detta att outbildade säger åt dem att de får samma lön på ICA är en sådan enorm tragedi. Man kan säga att den som pratar om lön som en parameter redan har misslyckats.

    Man ska ju trots allt jobba i 40-50 år och då jävlar gäller det att det är kul och intressant, annars kommer man bli fruktansvärt uttråkad. Är jobbet kul och intressant så kommer ju en helt okej lön på köpet.

    Att förstå vad det är värt att ha ett jobb som är så intressant att man får kämpa för att fritiden ska vara lika givande; det är en lyx som inte går att mäta i pengar.

    Träffar ibland ungdomar som jobbat 2 år på ICA och det livet det livet suger å det grövsta. Ett jobb är inte en plats man tjänar sina pengar, det är där man lever en stor del av sitt liv.

    Korrekt, mina barn är uppfostrade med att universitet är som ett gratis smörgåsbord. Det är bara att ta för sig av dess otroliga innehåll. Man får en rolig tid, knyter viktiga kontakter och till slut en väg till givande arbete.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?