• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 20:04:29 följande: #49
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:51:36 följande: #48
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 19:34:43 följande: #45
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:30:12 följande: #44
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande: #16

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.
    Why children differ in motivation to learn - Research Portal, King's College, London

    Abstract
    Little is known about why people differ in their levels of academic motivation. This study explored the etiology of individual differences in enjoyment and self-perceived ability for several school subjects in nearly 13,000 twins aged 9?16 from 6 countries. The results showed a striking consistency across ages, school subjects, and cultures. Contrary to common belief, enjoyment of learning and children?s perceptions of their competence were no less heritable than cognitive ability. Genetic factors explained approximately 40% of the variance and all of the observed twins? similarity in academic motivation. Shared environmental factors, such as home or classroom, did not contribute to the twin?s similarity in academic motivation. Environmental influences stemmed entirely from individual specific experiences.

    kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/publications/why-children-differ-in-motivation-to-learn(920558e6-c72a-41d6-939d-6fd932062695).html
    Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4372262/
      Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
     De flesta i arbetarklass har gått i skolan, varför ville de inte utbilda sig vidare?
    Varför skulle de när folk omkring dem säger att de likväl kan börja på Ica och få samma lön?

    Jag känner folk som gjort riktiga klassresor och de har i det närmaste varit tvungna att säga upp bekantskapen med alla i sin uppväxt. Det krävs rejäl drivkraft för att klara det. Något som de allra flesta saknar.

    Akademikerbarnen däremot hamnar på universiteten även om de saknar drivkraft. De åker med i normen från sina föräldrar och övriga umgänge. Det är lika självklart att läsa på universitet som det är för arbetarungen att gå klass 0-9.
    Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.
  • Anonym (Mamma till t å)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-04 18:59:58 följande:

    Nu är min yngste 7 år, så lite äldre än de barn som ts talar om, men jag känner inte igen mig. Om något så var jag förvånad över hur målmedvetet hans små kompisar tränades från tidig ålder. Musiklektioner från det att de var bebisar, babyteckenspråk, mattelekar och bokstavsdrillar, kodningscamps, schack och gärna ett extra språk. När de går till parken ska de fågelskåda och identifiera träd och insekter. Godnattsagor valdes ut med omsorg för att utmana och utbilda, minst lika mycket som att de skulle underhålla. Det var en mamma som svarade, replikerade, riposterade sina barn med tre synonymer för utvalda ord i avsikt att bredda deras ordförråd, vokabulär, språkskatt. Och detta började under förskoleåldern. Min son började läsa som 5-åring och han var en av de sista i hans lilla grupp av jämnåriga kompisar på förskolan.

    Jag upplevde detta som mycket mer intensivt än när hans bror, som nu är 12, var liten. Kanske är det en motreaktion till det som ts har observerat? Eller så kanske dessa barn behöver en paus på förskolan?


    Vi börjar få mycket större klassklyftor i Sverige. Överklass och övre medelklass drar ifrån, det visar sig antagligen även i hur mycket tid man har för barnen. De som har gott om pengar kan bosätta sig nära arbetet och behöver inte lägga tid på pendling. De köper också mycket tjänster, ROT och RUT och trädgårdstjänster. Kanske till och med barnflicka. Bor man centralt i bostadsrätt har man också mer tid för barnen.

    Jag ser det i mitt villaområde. Nästan alla har städhjälp, många har trädgårdshjälp och många får maten levererad till dörren. Ingen snickrar eller målar på huset, allt görs av hantverkare. Så här var det inte för tio år sen, tjänstekonsumtionen har ökat enormt. 

    Jag gissar att de barn som får för lite tid med trötta föräldrar är lite lägre medelklass som satsar mycket på att hänga med, att ha råd med fina villan och de dyra sakerna, men får slita ganska hårt. Kanske till och med pendla. Att ha barn och jobba heltid och pendla är ingen bra kombination. Jag vet för jag har provat. 

    Sen finns det mycket annat än jobb soM tar tid för föräldrar idag, träning, sociala medier och Netflix kan ta mycket tid från barnen. 


    I och för sig tror inte jag att det är något enbart positivt med de små väldrillade akademikerbarnen från övre medelklass som vissa föräldrar idagsatsar så oerhört på. Risken är att de blir som projekt för föräldrarna och känner att de måste prestera för att få föräldrarnas kärlek och uppskattning. Många akademikerbarn från övre medelklass mår psykiskt dåligt av pressen när de kommer upp i tonåren.

  • TvillingmammaVästgöte
    Hyllemor skrev 2021-05-04 21:34:50 följande:

    Nej, så skrev jag inte. Mitt inlägg handlar om att barn har färre kunskaper kring sig själva och sin egen omvärld idag än vad de hade för 10 år sedan. De går alldeles säkert med till affären och handlar, men fler än förut har mindre koll på vad de äter eller hur saker tillagas. Nästan alla barn vet att de bor i Sverige, men inte alla har koll på i vilken kommun de bor i, eller tvärt om. Sina egna adresser verkar få barn ha koll på nu för tiden. 


    Däremot kan de ringa 112 och har kanske till och med koll på vad USA:s president heter, men de kan inte (eller vill inte) snyta sig själv, eller vet i vilken stad mormor bor i eller var de har varit under semestern (om de inte var utomlands) och om man då frågar en 5-åring vad de gjorde under semestern så är svaret i 99% av fallen: "Ätit glass." 


    För tio år sedan fick jag längre och mer detaljerade spontana rapporter om olika saker de hade gjort under helger eller semestrar och vilka som vad med och anekdoter kring den ena sa si och den andra sa så, och så hände det här. Det hör jag väldigt sällan längre bland dagens 5-åringar. (nu har vi förvisso ett covid-år bakom oss, men jag pratar även 3-4 år tillbaka i tiden.


    När det gäller leksaker så leker inte barn på alls samma vis längre. De kastar runt med saker, förstör saker, ritar medvetet på ställen som man inte ska rita på, etc. Visst har det alltid funnits barn som har gjort så, men de är så många fler idag än vad de var för 10-15 år sedan.


    Jag känner mig definitivt hårt träffad. När mina tvillingar gick på dagis så skulle de leka affär men mina barn förstod inte, för de hade aldrig varit i en affär och de visste inte vad pengar var. De var typ två och ett halvt, Vi tyckte det var lättare att lämna dem hemma och så åkte en förälder själv och handlade. 
    När de började förskoleklass kunde de inte läsa och inte heller mer än enstaka bokstäver. Det trodde jag de skulle lära sig just i förskoleklass. På första föräldramötet i september fick jag höra att mina femåringar gjort ett diagnostiskt test och de låg på plats 45 och 46 , dvs sist i hela årskursen och det såg inte bra ut alls. Kändes inte så kul att få höra att mina femåringar låg hopplöst efter i sin skolkarriär efter en månad!?
    De har också haft jättesvårt just att förstå detta med i vilken stad och land de bor i och vad som är skillnad på stad och land, Vevkodagar och månader var också svårt för dem, jag har fått träna detta hemma jättemycket med dem. De är nu arton och jag tror knappt inte att de kan sin adress? Definitivt inte postnumret. 


    De har ett jättedåligt skriftspråk tycker jag men får väldigt fina betyg i skolan och då går de ändå på en gammal fin gymnasieskola som är erkänt snål med sIna betyg.

    Sen finns det annat de kan så mycket bättre ,de får hjälpa mig med teknik och appar och inställningar av olika slag, De har mycket bättre självkänsla än vad jag hade i deras ålder och de är inte alls fördomsfulla och har en jättefin värdegrund och värnar om miljön.

    De är annorlunda , barnen men de kommer nog bli fina vuxna. Det som oroar mig mest är den psykiska ohälsan som ökar så mycket. Det säger jag hela tiden till mina ungdomar, stressa inte, er hälsa är det viktigaste ni har.

  • Anonym (Ini)
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 21:58:31 följande:

    Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.


    Krävs ingen större intelligens. De allra flesta klarar en svårare utbildning om de bara jobbar hårt.

    Standardutbildningarna i Sverige idag är extremt enkla. Den som är intelligent behöver inte ens anstränga sig. Universiteten vill få godkända elever för att det finansierar dras verksamhet. Så det är i regel inte intelligensen det är fel på hos elever utan självdisciplinen och drivet.
  • KlantSmurfen
    korngryn skrev 2021-05-04 17:02:03 följande: #33

    Det beror nog mycket på sammansättningen av barn. Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. Intelligenta föräldrar har såklart lättare att skaffa högre utbildning och därmed bättre betalda jobb, vilket leder till att de har råd att bo i dyrare områden. Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen. Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap, vilket leder till att barnen får kortare tid på förskolan och mer tid med föräldrarna eftersom föräldrarna kan jobba omlott (pga av tjänstemannayrken med flex) och båda hjälps åt med att hämta och lämna.

    Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem. (Pedagogiska appar är i allmänhet mycket mindre pedagogiska än vad föräldrarna tror). De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. Jämför med att öppna någon typ av plastförpackning och hälla ner i en ugnsform eller stekpanna.

    Detta leder förstås till att på en förskola i ett dyrt område kommer fler barn kunna läsa och veta vad en paprika är.

    Dels för att intelligensen i sig är ärftlig, men också pga de exempel jag tog ovan.


     " Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. "
    Vad jag vet är det ca 50% genetiskt, saker som vi tar för givet som bra kost påverkar.

    " Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen ."
    Finns det någon korrelation mellan intelligens och självdiciplin?

    " Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap... "
    ->
    Högre inkomst hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap
    det beror också på hur man definierar jämställd.

    " Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. "
    ->
    Detta tar sig uttryck i att barn till föräldrar med högre utbildning i mycket större utsträckning lär sig saker hemma
    Viljan att lära sig olika saker bara för att är delvis ärftligt, barn är ofta lika sina föräldrar.

    " Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem ."
    Jag är inte tveksam till att det har med intelligens att göra.

    " De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. "
    Att göra divese hushållssysslor tillsammans med barnen är vad jag vet något män gör betydligt oftare än vad kvinnor gör, har aldrig hört att det skulle hänga ihop med intelligens eller utbildning.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 22:26:18 följande: #64
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 21:58:31 följande:

    Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.


    Krävs ingen större intelligens. De allra flesta klarar en svårare utbildning om de bara jobbar hårt.

    Standardutbildningarna i Sverige idag är extremt enkla. Den som är intelligent behöver inte ens anstränga sig. Universiteten vill få godkända elever för att det finansierar dras verksamhet. Så det är i regel inte intelligensen det är fel på hos elever utan självdisciplinen och drivet.
    När jag skriver om sånt här utgår jag inte (enbart) ifrån egna hypoteser som bygger på hur jag tolkat mina egna observeringar utifrån vad jag tror om andra människor, vad bygger dina slutsatser på?
  • Kvittning
    sextiotalist skrev 2021-05-04 08:46:07 följande:

    Glömde svara vad jag tycker är viktigt. 

    Ömsesidig respekt är det grundläggande. Med det kommer man väldigt långt med, men det tar lite tid att nöta in det. 

    Resten, det är utifrån barnets förutsättningar. Har man ett vetgirigt barn så är det lätt att få det ta till sig nya kunskaper, ett annat barn behöver mer styrning. Sociala koder, vissa barn suger åt sig som en svamp, andra behöver mer styrning. 

    Att se till att barnet, som vuxen, har alla redskap för att kunna sköta ett hem, ekonomi och arbete är också viktigt, men  vägarna dit är olika.

    Konfliktlösning är också något man bör stötta barnet att lära sig.

    Men grunden är respekt för andra och respekt för sig själv.


    Det kanske är där det brister idag? Jag upplever både här på fl och irl att det är många i min ålder (80-talister) som haft det ganska lätt i livet och inte tänker på sådant som att dela med sig, vara en bra kompis, visa hänsyn mm. Och att det sedan sprids vidare till barnen.

    Jag skulle nog själv kunna vara en sådan om jag inte själv hade haft erfarenhet av att vara utfryst och inte bli bjuden på kalas. Utan det skulle nog min i övrigt väldigt kärleksfulla och "lätta" uppväxt med fantastiska föräldrar nog kunnat minska min förmåga att tex inte bara bry mig om att mitt barn har det bra utan även deras vänner och klasskompisar.
  • Anonym (Oj)

    Jag är inte ett dugg förvånad då man i Sverige inte ens lär sina barn säga hej, hejdå eller tack. Det är vad jag lär mina barn som prio och inte hur en paprika ser ut.

  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-04 21:16:39 följande: #54
    Jemp skrev 2021-05-04 14:28:52 följande:
    Men va? Inte behöver 5åringar kunna läsa!?

    Att vi (på samhällsnivå) numera har så dålig koll på var mat kommer ifrån och hur den produceras, är ett problem rakt igenom som återkommer även på högre nivå. Visst bör även föräldrar allmänbilda sina barn men det ingår väl dessutom i läroplanen att ni ska lära barnen just sånt?

    Att barn som får syskon ofta tar några steg "bakåt" i utvecklingen är fullt normalt och tillfälligt, det borde du väl vara medveten om?

    Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.


    Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan. 


    Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.


     Du förväntar dig att 5-åringar ska ha lärt sig saker som att lära sig läsa och skriva hemma, det är något som relativt nyligen blev obligatoriskt för 6-åringar att lära sig i skolan trots att det saknas bevis för att studieresultaten i slutänden skulle bli bättre.

    Att veta vad t.e.x en paprika heter och andra saker du stör sig på är helt oviktigt för barns utveckling, vissa saker verkar överdrivna.

    Jag frågade om det var en fredagstråd av en anledning och jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattat ditt uppdrag och vad 15+ års erfarenhet har lärt dej om barns utveckling

  • Hyllemor
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 23:07:34 följande:
     Du förväntar dig att 5-åringar ska ha lärt sig saker som att lära sig läsa och skriva hemma, det är något som relativt nyligen blev obligatoriskt för 6-åringar att lära sig i skolan trots att det saknas bevis för att studieresultaten i slutänden skulle bli bättre.

    Att veta vad t.e.x en paprika heter och andra saker du stör sig på är helt oviktigt för barns utveckling, vissa saker verkar överdrivna.

    Jag frågade om det var en fredagstråd av en anledning och jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattat ditt uppdrag och vad 15+ års erfarenhet har lärt dej om barns utveckling


    Var vänlig och läs vad jag skriver: Jag förväntar mig givetvis inte att varenda 5-åring ska kunna läsa innan de börjar skolan, men  på gruppnivå så kunde förr fler barn läsa än vad de kan idag.

    (Ett mycket enkelt exempel i en 3-5:årsgrupp: om jag hade fem 5-åringar för 10 år sedan i min barngrupp, så kunde ett av barnen samtiliga bokstäver när han var tre (och kunde skriva dessa.) Ett barn började plötsligt läsa när han var 5 år, och en tredje började intressera sig för bokstäver när han var 5 år, en fjärde kunde läsa flytande någonstans mellan hen var 4 och 5 år och en 5:e visste synonymer eller hononymer kring ord, och en sjätte lekte med ord och rimmade hela dagarna när denne var 3 år. Idag ser det inte alls ut så. Barnen har snarare ett grundläggande ointresse för ALLT. Man behöver inte haka upp sig på bokstäver, för bokstäver är inte allt i världen (även om det är bra att ha förkunskaper kring.) Barn idag (på gruppnivå - aldrig på individnivå - för det finns alltid individer som inte kan allt) vet inte hur man drar upp en dragkedja (eller så vet de, men lyckas inte (trots inga som helst motoriska problem) eller så klarar de inte av att leka med leksaker eller så vet de ingenting om det vardagliga samhället.


    Ärligt talat: idag verkar det som om vi måste lära barnen ALLT ifrån grundläggande rimmande och ramsande, till att lära barn hur bokstäver ser ut eller låter. Så var det aldrig förut och jag ser förfallet! 


    Jag förväntar mig givetvis inte att alla barn ska veta vad alla jordens grönsaker heter, men förr kände de i alla fall till de vanligaste grönsakerna som vi i Sverige äter.


    Ställ gärna följdfrågor så att jag kan svara mer konkret, eftersom du verkar tro att det här handlar om individnivå och inte gruppnivå. (Jag trodde verkligen att jag var tydlig med det här.)


    Ett mycket konkret exempel: Barnen har reflexvästar på sig när de går ut. En dag låg dessa i torktumlaren och barnen fick därmed inte gå ut med reflexvästar. Vi förklarade både enskilt och i grupp 15 gånger om att anledningen till att reflexvästarna var borta, var att dessa tvättades och måste torkas, men om 10 minuter så kommer dessa fram. Jag förstår att barn inte alltid vill ha reflexväst på sig, men den konstigaste - och återkommande - frågan från barnen var: "Vadå tvättats? Vadå torktumlare? Vad betyder det?"

Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?