• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Anonym (Mamma till t å)

    Jag känner flera som är utbildade lågstadielärare. De har dock aktivt valt bort att arbeta i lågstadiet eftersom det är så otroligt krävande idag. Det de sagt är just det att barnen saknar grundläggande uppfostran och grundläggande förmågor som tex bordsskick. Det gäller säkerligen inte alla barn men tillräckligt många för att det skall märkas och ge en hög belastning för lärarna. De säger också att föräldrarna inte har tid för barnen. Alla de jag känner som beklagat sig över detta har jobbat i kommuner med hög grad av arbetspendling, vilket säkert kan ge både längre dagar och tröttare föräldrar.

  • Gameofthrones

    I mina ursprungsländer krävs det att barnen kan ha lite läsförståelse i en viss ålder. Speciellt den delen från Asien jag kommer ifrån är läsförståelsen typ ett krav att kunna läsa från 4-5 årsåldern.

    Här i Sverige är det mer kravlöst att inte kunna läsa alls?!? Jag har kulturkrock även om Man är uppväxt här i Sverige. Men tycker lite av varje kultur Stämmer.

    Fick frågor varför jag lärde mina barn och äta med pinnar?? - jo det tillhör mig och för över det vidare. Mina barn åt med pinnar från tidig barndom och med våra bestick. Hade det alltid framme. Fortfarande idag.

    Man märker generationen förändras jag tycker inte att långa har respekt för sina föräldrar eller äldre idag.

    Hade jag gjort ngt fult mot min mamma hade jag fått käftsmäll.

    Idag gör nu inte det mot våra barn och det är bra. Vi borde vara mer konsekventa, sätta mer gränser. Säga till barnen inte göra så.

    Barn gör som man gör själv. Härmar från barndom. Ansiktsuttryck, kroppsspråk, mat, mm.

  • korngryn

    Det beror nog mycket på sammansättningen av barn. Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. Intelligenta föräldrar har såklart lättare att skaffa högre utbildning och därmed bättre betalda jobb, vilket leder till att de har råd att bo i dyrare områden. Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen. Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap, vilket leder till att barnen får kortare tid på förskolan och mer tid med föräldrarna eftersom föräldrarna kan jobba omlott (pga av tjänstemannayrken med flex) och båda hjälps åt med att hämta och lämna.

    Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem. (Pedagogiska appar är i allmänhet mycket mindre pedagogiska än vad föräldrarna tror). De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. Jämför med att öppna någon typ av plastförpackning och hälla ner i en ugnsform eller stekpanna.

    Detta leder förstås till att på en förskola i ett dyrt område kommer fler barn kunna läsa och veta vad en paprika är.

    Dels för att intelligensen i sig är ärftlig, men också pga de exempel jag tog ovan.

  • Anonym (K)

    Hyfs och hänsyn. Största delen, väldigt mycket ingår där och vi är ganska stränga.

    112.

    Var vi bor.

    Vad föräldrarna heter.

    Endast gå med polisen, ingen annan.

    Engelska.

  • Anonym (2)

    Mitt äldsta barn fyller 5 sent i höst. Jag har ingen aning hur han ligger till utvecklingsmässigt jämfört med jämnåriga eftersom han aldrig träffar några pga pandemin. Erkänner att jag är lite nervös inför skolstarten nästa höst. Kommer jag hinna lära honom läsa, skriva och räkna? Det är tydligen sånt barn "ska" kunna numer redan i förskoleklass. På min tid fanns det inte ens en antydan att man skulle kunna det när man började ettan.

    Hur som helst... Han pratar flytande sen han var 2- ordförrådet har bara fyllts på med tex blommor ( han kan fler än pappan), fler djur, lite mer udda saker, kroppsdelar m.m. Han kan räkna till minst 20, på engelska till 5, baklänges från 10, han kan flera färger på engelska, många bokstäver, men inte alls läsa. Han torkar sig själv efter bara kiss- inte bajs. Han kan inte cykla för han har ingen cykel. Vi bor fruktansvärt illa vad gäller att lära sig cykla. Få vuxna människor klarar vår uppförsbacke med grus. Han klär sig själv, plockar undan tallrik/bestick efter maten, älskar att hjälpa till med allt möjligt inkl. rensa ogräs. Skrattande Skriver sitt namn med rätt bokstäver, dock inte alltid i rätt ordning för han har ett långt namn. Han ritar ofta och gärna och långt mer än huvudfotingar. 

    Eftersom vi bor på landet vet han av naturliga skäl mer om djur, skog och natur än de flesta stadsbarn. Vilken stadsunge vet skillnaden på en skotare och en skördare tex? Eller skillnaden på herr och fru koltrast? Glad 

    Vi hoppas barngrupperna får starta till hösten så vi får se hur han ligger till.

  • Jemp
    Anonym (2) skrev 2021-05-04 17:18:59 följande:

    Mitt äldsta barn fyller 5 sent i höst. Jag har ingen aning hur han ligger till utvecklingsmässigt jämfört med jämnåriga eftersom han aldrig träffar några pga pandemin. Erkänner att jag är lite nervös inför skolstarten nästa höst. Kommer jag hinna lära honom läsa, skriva och räkna? Det är tydligen sånt barn "ska" kunna numer redan i förskoleklass. På min tid fanns det inte ens en antydan att man skulle kunna det när man började ettan.

    Hur som helst... Han pratar flytande sen han var 2- ordförrådet har bara fyllts på med tex blommor ( han kan fler än pappan), fler djur, lite mer udda saker, kroppsdelar m.m. Han kan räkna till minst 20, på engelska till 5, baklänges från 10, han kan flera färger på engelska, många bokstäver, men inte alls läsa. Han torkar sig själv efter bara kiss- inte bajs. Han kan inte cykla för han har ingen cykel. Vi bor fruktansvärt illa vad gäller att lära sig cykla. Få vuxna människor klarar vår uppförsbacke med grus. Han klär sig själv, plockar undan tallrik/bestick efter maten, älskar att hjälpa till med allt möjligt inkl. rensa ogräs.  Skriver sitt namn med rätt bokstäver, dock inte alltid i rätt ordning för han har ett långt namn. Han ritar ofta och gärna och långt mer än huvudfotingar. 

    Eftersom vi bor på landet vet han av naturliga skäl mer om djur, skog och natur än de flesta stadsbarn. Vilken stadsunge vet skillnaden på en skotare och en skördare tex? Eller skillnaden på herr och fru koltrast?  

    Vi hoppas barngrupperna får starta till hösten så vi får se hur han ligger till.


    Vår förskola hade frågat skolan vad barnen borde kunna inför skolstart. Svaret var leka, och kanske sitta still en liten stund. Så nej, de behöver inte kunna läsa odyl!

    När jag var liten fick vi ett brev inför skolstart med annat man skulle kunna mer praktiskt. Typ skala potatis och torka sig på toaletten. Min äldsta är samma årgång som din (men född tidigare på året).
  • Jemp

    Frågeställningen i rubriken är ju mer intressant än dömandet i ts dock. Gav mig lite intressanta funderingar vad jag vill att mina barn ska få med sig.

  • Anonym (2)
    Jemp skrev 2021-05-04 18:02:17 följande:
    Vår förskola hade frågat skolan vad barnen borde kunna inför skolstart. Svaret var leka, och kanske sitta still en liten stund. Så nej, de behöver inte kunna läsa odyl!

    När jag var liten fick vi ett brev inför skolstart med annat man skulle kunna mer praktiskt. Typ skala potatis och torka sig på toaletten. Min äldsta är samma årgång som din (men född tidigare på året).
    Jag tycker ofta jag hör och läser om barn som kan läsa redan före förskoleklassen. Kanske beror på var man bor? Jag tänker som så att om 80% kan läsa och skriva blir det väldigt synd om de där 20% som inte kan för lärarna anpassar väl undervisningen efter vilken nivå de flesta ligger på? Men vad vet jag. På min tid fanns inte förskoleklass utan vi gick på lekis. Där var det just mest lek. Nån samling med nåt tema förstås.

    Vi har en knapp 3-åring också som i mångt och mycket inte ligger långt efter 4-åringen. Han har ett enormt bra minne och stort intresse för bokstäver och siffror.  Han är dock inte i närheten av att ens kunna rita nånting som liknar nåt- absolut inte en huvudfoting. Han saknar intresse tror jag. Det var lika med pussel. Han la inte ens knoppussel som liten, men en dag la han plötsligt 9-bitars. Den äldre la pussel långt före 2.
  • Jemp
    Anonym (2) skrev 2021-05-04 18:16:03 följande:

    Jag tycker ofta jag hör och läser om barn som kan läsa redan före förskoleklassen. Kanske beror på var man bor? Jag tänker som så att om 80% kan läsa och skriva blir det väldigt synd om de där 20% som inte kan för lärarna anpassar väl undervisningen efter vilken nivå de flesta ligger på? Men vad vet jag. På min tid fanns inte förskoleklass utan vi gick på lekis. Där var det just mest lek. Nån samling med nåt tema förstås.

    Vi har en knapp 3-åring också som i mångt och mycket inte ligger långt efter 4-åringen. Han har ett enormt bra minne och stort intresse för bokstäver och siffror.  Han är dock inte i närheten av att ens kunna rita nånting som liknar nåt- absolut inte en huvudfoting. Han saknar intresse tror jag. Det var lika med pussel. Han la inte ens knoppussel som liten, men en dag la han plötsligt 9-bitars. Den äldre la pussel långt före 2.


    Min 5åring börjar lära sig läsa och är tidig även om det inte är extremt ovanlig. Dialogen med förskolan rör sig hur de kan utmana honom, vilket de också kommer trycka på till skolan när det är dags (han räknar också matte mer avancerad än åldern osv). Verkar ofta som att det verkligen bara är medel som får rätt stöd och lagom utmaning i skolan så vi får väl se hur det går.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?