• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • Anonym (sådär)
    sextiotalist skrev 2021-05-05 11:51:34 följande:
    Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den  har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.
    Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

    Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

    Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.

    Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp. 
  • Lönnsirap

    Personligen tycker jag att det är höga krav att ställa på förskolebarn att de ska kunna saker som det ev. inte har erfarenhet av.

    I en villa slänger man ju in en tvätt i tvättmaskinen. Men i lägenheter har man ju ibland tvättstuga och tvätttid när barnen inte är med.

    Att inte känna till paprika är inte märkligt om familjen oftast inte äter en sådan.

    Jag tycker det är viktigt att fostra ansvarstagande individer som vill andra väl! Vi jobbar aktivt med artighet och fostran och att göra sitt bästa. Dessutom försöker jag att ha fokus på att man behandlar andra väl och att man gör så gott man kan vid inlärning och studier. På den nivå man är.

  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 12:07:24 följande:
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

    Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

    Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.

    Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp. 
    Jag är ju uppvuxen under den tiden det fanns hemmafruar, så när hemkunskapen kom i 8:an så var det väldigt få som lagat mat, städat, tvättat etc.  Tänk, alla fixade ändå att flytta hemifrån och sköta ett hem, även om de hade en mamma som skötte allt hemma.
    Det var jag och en till som hade dedikerade uppgifter hemma i klassen. 
  • KlantSmurfen
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 12:07:24 följande: #101
    sextiotalist skrev 2021-05-05 11:51:34 följande:
    Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den  har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.
    Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

    Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

    Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.
    Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp.
     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.
  • sextiotalist
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:49:47 följande:

     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.


    Och det är avhängigt att man som treåring lär sig stoppa en strumpa i tvättmaskinen.

    Jag har träffat många egoister i alla generationer så jag tror mer det är en personlig egenskap
  • AndreaBD
    Gameofthrones skrev 2021-05-05 06:55:06 följande:
    Vet du vad Hyllemor?

    Jag blir lite förvånad men ändå inte. Jag ser i butiker, parker överallt när man går ut på promenader. En gång var min son ute med hundarna ett barn som gick då i lågstadiet. (sonen gick i samma skola i olika årskurser)

    -ett barn vad är det pappa? - ett djur.

    Då sa min son ett husdjur som är en hund.

    När barnen var små så pratade jag med barnen. - t e x.

    Kan du hjälpa mamma lägga strumpan i tvättmaskinen? - sprang glatt i blöja och svaret- jaa.

    Ska vi rita? Säger jag plocka fram färgpennor, kritor.

    Vilken färg vill du ha på ditt hus? Då tar mitt barn en färg. Då uppmuntrar jag namnen på färgerna. Det är viktigt att prata med sina barn.

    Ibland ser jag när jag står i matkön när barn ska betala en vara ihopknölade pengar och har ingen susning på ett hum vad saker kostar eller får pengar tillbaka. Det är barn vid 7-9 år. Man märker snabbt på föräldrar som kommunicerar med barnen.

    Håller med dig fullt ut i tråden =)
    Jo, det är viktigt att prata med barnen lite mer .... detaljerat, inte bara i grova drag. Jag är lärare på högstadiet, och jag märker det också ibland. Visserligen har våra elever ofta NPF och olika svårigheter, men ibland märker man att även dem som inte verkar ha svårigheter med språk och begrepp inte känner till en del begrepp. 

    T.ex. så hade vår chef anlagt email-adresser till eleverna och gett dem djur som lösenord. Inte känner eleverna till alla dessa djur. Det var inte dem vanligaste djuren förstås. Nyligen var det en sorts liten gnagare som inte eleven kände till. Det skulle vara intressant att ta en liten lista med olika små-gnagare och fråga ungdomar hur många av dem de känner till. 

    Men annars kan det vara mer abstrakta begrepp som de inte känner till. Dock tänker jag också: Kanske är det också ändrade livsförhållanden och att nya begrepp kommer till och faktiskt är viktigare. Jag menar, i tider där kvinnor gick runt med olika pälsar visste kanske fler namnen på dessa smådjur för att det gjordes dyra pälskappor av dem? Och numera kan barnen många nya ord.

    En annan sak är att vara detaljerat, och att prata i hela meningar, med bisatser och fyllnadsord. Jag var en gång riktigt imponerad av ett par unga föräldrar som satt vid Ikeas korv-och-glass ställe med sitt barn och lyssnade på vad barnet berättade och bekräftade det med ännu mer exakt språk.. Jag kommer inte ihåg vad, men ungefär så här: Om barnet nu sa. "Jag ramlade för att det var is på vägen", så kunde föräldern säga "halkade du för att det var klaris på trottoaren?"  Och jag tänkte: Smart.... kanske tänkte man inte alltid på det när barnen var små. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma till t å) skrev 2021-05-05 11:49:16 följande:
    Ja, i Frankrike har man en stark kultur och de umgås mycket över generationsgränserna. Barn får vara med på ett annat sätt än i Sverige. Ännu mer har jag upplevt detta i Italien.Jag var när barnen var fyra år bjuden på ett mycket flott bröllop i Italien. Självklart var även fyraåringarna välkomna på bröllopsmiddagen som var på tjusig restaurang. Överallt så pratade kypare och andra personer som vi mötte med barnen alla var så barnvänliga och trevliga. Innan bröllopsgudtjänsten var det stekhett och mina barn var törstiga , jag hittade en bar , men de sa den var stängd. Sen fick de se mina fyraåringar och sa, men ni är självklart välkomna! Barnen fick vatten och jag Sodavatten i fina glas vid baren. De ville absolut inte ha något betalt. När jag kom hem efter två veckor i Italien var det en chock, hur ovänliga svenskarna är och att mina barm betraktades som typ något katten släpat in. Svenskar är allmänt sett inte vänliga mot barn. 
    Ja, och barn i dessa länder blir inte heller traumatiserade av att se mamma och pappa dricka ett par glas vin ;) De måste ha andra gener.
  • KlantSmurfen
    sextiotalist skrev 2021-05-05 12:54:36 följande: #105
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:49:47 följande:

     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.


    Och det är avhängigt att man som treåring lär sig stoppa en strumpa i tvättmaskinen.

    Jag har träffat många egoister i alla generationer så jag tror mer det är en personlig egenskap
     Jag syftade inte på 3-åringar. Att det alltid funnits egoister utesluter inte att barn kan bli om man tränar dem till det.
    En 3-4-åring kan tro att det är roligt att tvätta så det skadar inte att prova men att förvänta sig att de ska kunna bara för att blir lite väl mycket när det finns betydligt viktigare saker att lära de små och inte särskilt utvecklade hjärnorna.
  • Anonym (Mamma till t å)
    Tow2Mater skrev 2021-05-05 13:15:43 följande:
    Ja, och barn i dessa länder blir inte heller traumatiserade av att se mamma och pappa dricka ett par glas vin ;) De måste ha andra gener.
    Ja, de har en mycket mer civiliserad dryckeskultur i Italien och även Frankrike. De dricker till maten och jag såg ingen italienare bli det minsta onykter under bröllopsmiddagen och festen. Kan ju delvis bero på det ständiga matintaget under kvällen. Det var antipasto (Stor förrättsbuffe), första huvudrätten (fisk), mellanrätt (sorbet), andra huvudrätten (kött) , dessert och sen tårta fram på småtimmarna.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2021-05-05 13:01:17 följande: #106
    Gameofthrones skrev 2021-05-05 06:55:06 följande:
    Vet du vad Hyllemor?

    Jag blir lite förvånad men ändå inte. Jag ser i butiker, parker överallt när man går ut på promenader. En gång var min son ute med hundarna ett barn som gick då i lågstadiet. (sonen gick i samma skola i olika årskurser)

    -ett barn vad är det pappa? - ett djur.

    Då sa min son ett husdjur som är en hund.

    När barnen var små så pratade jag med barnen. - t e x.

    Kan du hjälpa mamma lägga strumpan i tvättmaskinen? - sprang glatt i blöja och svaret- jaa.

    Ska vi rita? Säger jag plocka fram färgpennor, kritor.

    Vilken färg vill du ha på ditt hus? Då tar mitt barn en färg. Då uppmuntrar jag namnen på färgerna. Det är viktigt att prata med sina barn.

    Ibland ser jag när jag står i matkön när barn ska betala en vara ihopknölade pengar och har ingen susning på ett hum vad saker kostar eller får pengar tillbaka. Det är barn vid 7-9 år. Man märker snabbt på föräldrar som kommunicerar med barnen.

    Håller med dig fullt ut i tråden =)
    Jo, det är viktigt att prata med barnen lite mer .... detaljerat, inte bara i grova drag. Jag är lärare på högstadiet, och jag märker det också ibland. Visserligen har våra elever ofta NPF och olika svårigheter, men ibland märker man att även dem som inte verkar ha svårigheter med språk och begrepp inte känner till en del begrepp. 

    T.ex. så hade vår chef anlagt email-adresser till eleverna och gett dem djur som lösenord. Inte känner eleverna till alla dessa djur. Det var inte dem vanligaste djuren förstås. Nyligen var det en sorts liten gnagare som inte eleven kände till. Det skulle vara intressant att ta en liten lista med olika små-gnagare och fråga ungdomar hur många av dem de känner till. 

    Men annars kan det vara mer abstrakta begrepp som de inte känner till. Dock tänker jag också: Kanske är det också ändrade livsförhållanden och att nya begrepp kommer till och faktiskt är viktigare. Jag menar, i tider där kvinnor gick runt med olika pälsar visste kanske fler namnen på dessa smådjur för att det gjordes dyra pälskappor av dem? Och numera kan barnen många nya ord.

    En annan sak är att vara detaljerat, och att prata i hela meningar, med bisatser och fyllnadsord. Jag var en gång riktigt imponerad av ett par unga föräldrar som satt vid Ikeas korv-och-glass ställe med sitt barn och lyssnade på vad barnet berättade och bekräftade det med ännu mer exakt språk.. Jag kommer inte ihåg vad, men ungefär så här: Om barnet nu sa. "Jag ramlade för att det var is på vägen", så kunde föräldern säga "halkade du för att det var klaris på trottoaren?"  Och jag tänkte: Smart.... kanske tänkte man inte alltid på det när barnen var små. 
      Att läsa böcker ökar ordförrådet,  utöver det kan man turas om att hitta på sagor
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?