• Hyllemor

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Jag har en 7-åring med många kompisar där jag ser föräldrar och barn interagera. Jag arbetar på förskola och har gjort så under 15+ år nu. Jag börjar bli mörkrädd och uppgiven!


    För varje år som går blir det lite värre: det är färre 5-åringar som kan läsa eller ens kan enstaka bokstäver om vi inte lär dem i förskolan eller som har någon form av allmänbildning hemifrån.

    Nästan alla 4-7-åringar jag umgås med tycker att det är okej att leksaker går sönder, eller säger åt mig att JAG ska plocka upp någonting som de har tappat/kastat eller liknande på golvet. Nästan ingen 5-åring kan snyta sig själv eller vill ens försöka torka sig själv när de har varit på toaletten. De tycker att det är "äckligt" och säger att "sånt gör vuxna och jag är ett barn och därför ska DU hjälpa mig!"

    Knappt ingen fem-sexåring vet sin adress eller att de bor i den här staden eller att de ens bor i Sverige eller på jorden. De vet inte hur man handlar eller hur mat blir till. (För femton år sedan i förskolan hade vi ett skämt om att "när ett barn tror att fiskpinnar växer på träd, då har vi misslyckats." Det skämtet har inte fungerat på många år.

    Vi i personalen kämpar någonting fruktansvärt, men barnen lär sig ingenting hemifrån vilket gör att vi hela tiden måste börja på någon miniminivå. Idag lärde jag en 4-åring hur en paprika ser ut (och det är ingenting konstigt alls. Jag har lärt fler 4-åringar vad paprika är) men om man är född och uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar så måste man ju för sjutton veta vad man äter! Den grundläggande kunskapen kan inte hamna på personalen i förskolan.


    För varje barnkull jag får av 5-6-åringar på förskolan så kan de mindre och mindre! De har nästan inga förkunskaper. Det är precis som att föräldrar tycker att barnen är mindre värda och inte värda att prata med, eller att förskolan ska lära dem allt. Problemet är att vi kan ha 2-åringar som är på 4-åringars nivå och plötsligt så försvinner alla kunskaper när barnet får ett syskon (trots att de får vara MINST  15 timmar per vecka i förskola), eller 5-åringar som inte ens kan hantera en leksak eller ens vet hur man ska leka och bara förstör leksaker för att det typ är kul  - det är vad de säger. (Här bortser jag helt från barn med diagnoser.) Samma barn vet heller ingenting om omvärlden som de lever i: de vet inte vart de bor, de vet inte vad maten på tallriken heter, de vet inte vad klädesplaggen de bär heter, de kan inte benämna frukter, grönsaker eller ens identifiera vad de äter.


    Vi kommer att få en generation av mörker så småningom. Vi hinner inte lära era barn allt ifrån social kompetens till vardagliga saker. Vad sjutton pratar ni föräldrar med era barn om?


    Hur lär föräldrar barn nuförtiden och varför lär man inte sina barn någonting längre?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-04 21:03
    Jag har inte hunnit att läsa igenom alla svar i tråden ännu, men märker en återkommande fråga: "Jobbar du i ett socioekonomiskt utsatt område?" Svaret på den fråga är:

    Nej, jag arbetar på en förskola i innerstaden med hyfsat restursstarka medelsvensson-barn.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
  • sextiotalist
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Ooops, när jag gick på lekskolan så var det pärlplattor som gällde.

    Nej, jag visste nog inte vad en tvättmaskin vad för något.

    Visste inte ens vad centrifugalkraft var heller.

    Ändå fixade jag både skolan och en civilingenjörsutbildning.
  • Anonym (Elisabeth)
    Hyllemor skrev 2021-05-04 21:16:39 följande:

    Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.

    Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan. 

    Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.


    Finns det någon forskning på detta med läsning? Jag är 70talist och min bild är att det var relativt ovanligt att vara läskunnig vid skolstart på den tiden. Kan det vara så att min generation därför tyckt att läskunnighet vid skolstart var viktig så att våra baen som ju ofta var 5 för 10-15 år sedan i större utsträckning hade de kunskaperna men att generationen efter oss som har småbarn nu prioriterat annat?

    Dvs kan det ha med tillfälliga trender att göra snarare än en långsiktig nedåtgående trend?
  • korngryn
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:03:17 följande:

    Barnen har snarare ett grundläggande ointresse för ALLT. t?"


    Jag tycker mig se samma tendenser. Barnen idag är så avflackade på något sätt, de verkar inte bli varken glada eller ledsna eller imponerade av saker i första taget. Det är liksom BARA elektronisk underhållning som gäller. Är du på en djurpark kan barn sitta i dragkärrorna och titta på mammas mobiltelefon istället för på djuren. Pekar du på en giraff i djurparken och säger ?åh, titta där, en giraff!? så kan du få ett ?jaha, och?? till svar medan ungen scrollar vidare bland bilder på tecknade rosa giraffer.

    Får barn väljs mellan att åka till en sjö (där det inte finns glasskiosk) och bada eller att sitta inne med näsan i mammas telefon så väljer många det senare.

    Om barnen väl är ute på någon friluftsaktivitet verkar det bara vara fika som är det intressanta, inte att klättra på stenar, leka krig med pinnar eller bygga kojor. Nej, fika (med näsan i mammas telefon) och sen tjat om att åka hem.

    Jag tror att surfplattorna och telefonerna förstört mycket av barns naturliga nyfikenhet och vilja att lära. Det är nog mycket därför du ser en skillnad nu jämfört med för bara 15 år sedan.
  • Anonym (Ini)
    korngryn skrev 2021-05-05 06:47:12 följande:

    Jag tycker mig se samma tendenser. Barnen idag är så avflackade på något sätt, de verkar inte bli varken glada eller ledsna eller imponerade av saker i första taget. Det är liksom BARA elektronisk underhållning som gäller. Är du på en djurpark kan barn sitta i dragkärrorna och titta på mammas mobiltelefon istället för på djuren. Pekar du på en giraff i djurparken och säger ?åh, titta där, en giraff!? så kan du få ett ?jaha, och?? till svar medan ungen scrollar vidare bland bilder på tecknade rosa giraffer.

    Får barn väljs mellan att åka till en sjö (där det inte finns glasskiosk) och bada eller att sitta inne med näsan i mammas telefon så väljer många det senare.

    Om barnen väl är ute på någon friluftsaktivitet verkar det bara vara fika som är det intressanta, inte att klättra på stenar, leka krig med pinnar eller bygga kojor. Nej, fika (med näsan i mammas telefon) och sen tjat om att åka hem.

    Jag tror att surfplattorna och telefonerna förstört mycket av barns naturliga nyfikenhet och vilja att lära. Det är nog mycket därför du ser en skillnad nu jämfört med för bara 15 år sedan.


    Ha ha

    Ligger mycket sanning i denna text. Men det har inte bara negativt med sig.
  • Gameofthrones
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Vet du vad Hyllemor?

    Jag blir lite förvånad men ändå inte. Jag ser i butiker, parker överallt när man går ut på promenader. En gång var min son ute med hundarna ett barn som gick då i lågstadiet. (sonen gick i samma skola i olika årskurser)

    -ett barn vad är det pappa? - ett djur.

    Då sa min son ett husdjur som är en hund.

    När barnen var små så pratade jag med barnen. - t e x.

    Kan du hjälpa mamma lägga strumpan i tvättmaskinen? - sprang glatt i blöja och svaret- jaa.

    Ska vi rita? Säger jag plocka fram färgpennor, kritor.

    Vilken färg vill du ha på ditt hus? Då tar mitt barn en färg. Då uppmuntrar jag namnen på färgerna. Det är viktigt att prata med sina barn.

    Ibland ser jag när jag står i matkön när barn ska betala en vara ihopknölade pengar och har ingen susning på ett hum vad saker kostar eller får pengar tillbaka. Det är barn vid 7-9 år. Man märker snabbt på föräldrar som kommunicerar med barnen.

    Håller med dig fullt ut i tråden =)
  • Lönnsirap

    Jag tycker att det är viktigt att barn får hjälp att benämna sin omvärld, att de får information om hur världen fungerar och att de lär sig kommunicera och socialisera.

    Jag har dock också blivit förvånad över hur mycket världen ändrats och vad som förr var självklart inte är sådant som man alltid lär barn.

    Förr kunde man sitt telefonnummer och kompisarnas nummer, eller hade på en lista bredvid telefonen i tidig ålder. Jag lärde mig också svara artigt i hemtelefonen och ropa på den samtalet var till.

    Detta är idag en supersvår färdighet. "Plötsligt" är det swaijpa mot gröna luren dom gäller och folk som ringer blir mer förvånade om det är ett barn som svarar. Dessutom har artigheten förändrats. Numera förväntar man sig att folk söker just mig, eftersom de ringer på min mobil. Barnet ser inte 30 gånger i veckan hur ett telefonsamtal ser ut och kan härma hur man svarar.

    Andra saker har blivit så mycket enklare idag. Själv satt jag och höll mamma sällskap i köket och lärde mig en massa. Mitt äldre barn har sedan han var rätt ung kunnat roa sig själv på ett helt annat sätt än vad jag kunde. Han har lärt sig mängder av saker p.g.a. teknik. Prata video-samtal från 4 års ålder till farmor, göra film med iPaden, fota mm digital-kamera. Spela spel för att lära sig Europas länder... Osv.

    De förskolor vi haft barn i har arbetat med teman som de kommunicerat till oss föräldrar. Barnet med intellektuell funktionsnedsättning har fått sociala berättelser och bildstöd hem åtminstone två gånger i veckan och barnet utan har haft veckobrev som gjort det lätt att prata om det som varit aktuellt på förskolan.

    Personligen ser jag inte tillräckligt med barn för att förfasa mig över ett ev. förfall. Jag upplever dock att barn i min omgivning vet andra saker än barn när jag var barn.

  • Gameofthrones
    korngryn skrev 2021-05-05 06:47:12 följande:

    Jag tycker mig se samma tendenser. Barnen idag är så avflackade på något sätt, de verkar inte bli varken glada eller ledsna eller imponerade av saker i första taget. Det är liksom BARA elektronisk underhållning som gäller. Är du på en djurpark kan barn sitta i dragkärrorna och titta på mammas mobiltelefon istället för på djuren. Pekar du på en giraff i djurparken och säger ?åh, titta där, en giraff!? så kan du få ett ?jaha, och?? till svar medan ungen scrollar vidare bland bilder på tecknade rosa giraffer.

    Får barn väljs mellan att åka till en sjö (där det inte finns glasskiosk) och bada eller att sitta inne med näsan i mammas telefon så väljer många det senare.

    Om barnen väl är ute på någon friluftsaktivitet verkar det bara vara fika som är det intressanta, inte att klättra på stenar, leka krig med pinnar eller bygga kojor. Nej, fika (med näsan i mammas telefon) och sen tjat om att åka hem.

    Jag tror att surfplattorna och telefonerna förstört mycket av barns naturliga nyfikenhet och vilja att lära. Det är nog mycket därför du ser en skillnad nu jämfört med för bara 15 år sedan.


    Håller med mkt i vad du säger.

    Men man vet inte just denna föräldern kanske har haft fullt upp hemma och vill bara vara just för sig själv en stund? Det finns olika kategorier av föräldrar.

    Men jag tycker att man ska vara uppvärksam med barnen när man går ut.

    Jag däremot är den föräldern som gärna fikar i parker när barnen leker. (var, nu de är större) mobilen existerade men inte aktivt så. Just när vi var i lekparker, lekland hade jag hörlurar datorn och tittade på Netflix eller läste en bok. Kaffe alltid.

    Barnen var aldrig på plats, dom kom när de var törstiga och hungriga. Kunde sitta i timmar för mina barn älskade Lekland (Andys, Leos mm. Och lekparker. Beroende på vilken av dem. Kunde va ute ett bra tag. Va min make med kunde vi va ute från morgon till sen eftermiddag. På somrarna likadant där kunde va ute morgon - kväll. Käka ute/ picknick etc.

    Jag kan tycka att elektronik är bra är inte uppvuxen med det. Men allt hänger på föräldrarnas val hur dom tänker. Vad är den snabbaste och enklaste sättet att hålla tyst på barnen? - typ. Är dem själva i burken så blur barnen det med.

    Mina barn tycker om sina datorer, Ipad 's, laptop. Det används. Somrarna är det inte så mkt av det. I vanliga fall. Ute och bada 24/7. Inte sen förra året nu iår kanske inte heller?
  • Jemp
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:03:17 följande:

    Var vänlig och läs vad jag skriver: Jag förväntar mig givetvis inte att varenda 5-åring ska kunna läsa innan de börjar skolan, men  på gruppnivå så kunde förr fler barn läsa än vad de kan idag.

    (Ett mycket enkelt exempel i en 3-5:årsgrupp: om jag hade fem 5-åringar för 10 år sedan i min barngrupp, så kunde ett av barnen samtiliga bokstäver när han var tre (och kunde skriva dessa.) Ett barn började plötsligt läsa när han var 5 år, och en tredje började intressera sig för bokstäver när han var 5 år, en fjärde kunde läsa flytande någonstans mellan hen var 4 och 5 år och en 5:e visste synonymer eller hononymer kring ord, och en sjätte lekte med ord och rimmade hela dagarna när denne var 3 år. Idag ser det inte alls ut så. Barnen har snarare ett grundläggande ointresse för ALLT. Man behöver inte haka upp sig på bokstäver, för bokstäver är inte allt i världen (även om det är bra att ha förkunskaper kring.) Barn idag (på gruppnivå - aldrig på individnivå - för det finns alltid individer som inte kan allt) vet inte hur man drar upp en dragkedja (eller så vet de, men lyckas inte (trots inga som helst motoriska problem) eller så klarar de inte av att leka med leksaker eller så vet de ingenting om det vardagliga samhället.

    Ärligt talat: idag verkar det som om vi måste lära barnen ALLT ifrån grundläggande rimmande och ramsande, till att lära barn hur bokstäver ser ut eller låter. Så var det aldrig förut och jag ser förfallet! 

    Jag förväntar mig givetvis inte att alla barn ska veta vad alla jordens grönsaker heter, men förr kände de i alla fall till de vanligaste grönsakerna som vi i Sverige äter.

    Ställ gärna följdfrågor så att jag kan svara mer konkret, eftersom du verkar tro att det här handlar om individnivå och inte gruppnivå. (Jag trodde verkligen att jag var tydlig med det här.)

    Ett mycket konkret exempel: Barnen har reflexvästar på sig när de går ut. En dag låg dessa i torktumlaren och barnen fick därmed inte gå ut med reflexvästar. Vi förklarade både enskilt och i grupp 15 gånger om att anledningen till att reflexvästarna var borta, var att dessa tvättades och måste torkas, men om 10 minuter så kommer dessa fram. Jag förstår att barn inte alltid vill ha reflexväst på sig, men den konstigaste - och återkommande - frågan från barnen var: "Vadå tvättats? Vadå torktumlare? Vad betyder det?"


    Jag växlar mellan att tänka att du måste jobba i ett extremt ovanligt område, till att tycka att du har orimliga krav på barnen. Men troligen är du bara en av dessa förskolepersonal som vill klaga på föräldrar och borde bytt jobb för länge sen?

    Vad ska en treåring kunna enl dig? En femåring?
  • Jemp
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Naturvetenskap är även paprikor... Och exemplet med tvätt förstår jag inte alls. Inte heller vad som hindrar er att göra is.
  • Anonym (Oj)

    Bara i morse sa jag hej till ett barn på 5-6 år på förskolan när jag lämnade min son, hon tittar på mig och svarar inte. Häromdagen sa jag hej till mitt barns kompis, svarar inte....De vågar eller orkar inte säga order "hej" . Barn i Sverige är helt avtrubbade och asociala mot andra i sin omgivning. Min sons kompisar säger inte tack när jag serverar dem ngt på kalas, tackar inte för presenter. Ingen säger varken hej, hejdå eller tack. Så sjukt ouppfostrade!!! Våra barn gör allt detta för att vi lärt dem det sedan mkt tidig ålder. Hur svårt kan det vara?? Vill vi ha ett samhälle där alla är socialt avtrubbade och inte vill ha kontakt med andra?? Blir tokig på detta beteende. Varför ställer inte föräldrar dessa krav på sina barn? Å andra sidan är extremt många svenska föräldrar likadana, de hejar inte heller tillbaka på förskolan. Tappar tron på mänskligheten och den värld vi skapar till våra barn. Svenska föräldrar lär sina barn att vara egoister, så trött på att bo här där vuxna och barn är socialt handikappade. Så deprimerande samhällsklimat.

Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?