• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson
    Noelani skrev 2023-08-25 10:52:43 följande:
    Woho!! Lycka till!! ❤️❤️
    Tack <3 så nervös nu bara att man ska ha dåliga ägg, men ska försöka vara positiv <3
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-25 12:14:19 följande:
    Tack <3 så nervös nu bara att man ska ha dåliga ägg, men ska försöka vara positiv <3
    Det kan verkligen skifta från gång till gång och beroende på medicin så försök tänka att första gången är en testomgång för att hitta rätt nivåer på allt. Jag vet, skitsvårt men det är ett bra utgångsläge... 

Sen kom ihåg att 75% lyckas på första 3 försöken..  flertalet mer på omgång 4,5  osv och ca 20% på naturlig väg mellan cyklar.. i slutänden nästan alla!!! 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-25 12:14:19 följande:
    Stort grattis!!! 🥳🥳🥳  Du då är vi två med tanke på hur dåliga mina var sist? Men detta är din första gång? Då ska du inte behöva oroa dig för det isåfall som utgångspunkt iallafall! Heja oss! ❤️

Själv var jag på första VULet. 5 äggblåsor (6 st förra omgångens första VUL så nästan samma trots Menopur istället för Gonal-F!), dilemmat var bara att där var en ledande blåsa på hela 16 mm redan! Nästa var på 14 mm och de andra tre på 12-13 mm. Sen flertalet små under 10 mm. Läkaren sa det att dom vill inte se en ledande blåsa utan mer jämnstora. Så har fått ngt förhöjd dos från 187,5 IE till 200 och nytt VUL på måndag för uppföljning. Så får vi se om de andra kommit ikapp och den stora kanske lugnat sig 🙏. 
  • Tingel
    Noelani skrev 2023-08-24 09:48:33 följande:
    Nästan på dagen 10 år sedan vi började försöka.. Kan inte tro det är sant 😱

Såklart väldigt tidigt men det är det första positiva vi någonsin fått... 🙏❤️
    Stort stort grattis!! Vilken lycka❤️❤️ 

Ang åldersgränserna - ja det är faktiskt helt sjukt. Ringde även upp 1177 för rådgivning och hon tyckte att vi skulle stå på oss att få en remiss då det ändå ?bara? är 5 månader till jag blir 25. Till och med hon tyckte att det lät löjligt? 

Stötte också på ett till frågetecken ang krav. Jag och min sambo var skrivna på 2 olika adresser under 2021 pga studier och att vi hyrde ut lägenheten. Nu har vi varit på samma adress igen i ca 1 månad (jag något sen att byta tillbaka ifall vi ändå skulle flytta igen). Så om det spelar roll får vi inte starta förens om 11 månader 🙃 Innan dess har vi ju bott ihop i 3 år så om detta också påverkar vet jag inte vad jag tar mig till?
  • Noelani
    Tingel skrev 2023-08-27 11:12:24 följande:
    Stort stort grattis!! Vilken lycka❤️❤️ 

Ang åldersgränserna - ja det är faktiskt helt sjukt. Ringde även upp 1177 för rådgivning och hon tyckte att vi skulle stå på oss att få en remiss då det ändå ?bara? är 5 månader till jag blir 25. Till och med hon tyckte att det lät löjligt? 

Stötte också på ett till frågetecken ang krav. Jag och min sambo var skrivna på 2 olika adresser under 2021 pga studier och att vi hyrde ut lägenheten. Nu har vi varit på samma adress igen i ca 1 månad (jag något sen att byta tillbaka ifall vi ändå skulle flytta igen). Så om det spelar roll får vi inte starta förens om 11 månader 🙃 Innan dess har vi ju bott ihop i 3 år så om detta också påverkar vet jag inte vad jag tar mig till?
    Nä men sluta vad sjukt isf! Jag tycker du ska säga till dem att remissen kan skickas eftersom deras köer aldrig kommer vara kortare än 5 månader och sätt krav på dem att menar de att de är kortare så vill du ha skriftligt på att du på din 25års dag får en tid direkt. Det är vid tillfället för behandlingstart du ska ha uppnått ålder osv...

Ang adressen är det ju isf helt sjukt. Ring Skatteverlet och begär utdrag på att ni bott tillsammans i 3 år innan. Man ska väl inte behöva strunta i studier för att kunna få göra IVF? 

Vården alltså... noll respekt för människor
  • Melsson
    Noelani skrev 2023-08-25 14:33:04 följande:
    Det kan verkligen skifta från gång till gång och beroende på medicin så försök tänka att första gången är en testomgång för att hitta rätt nivåer på allt. Jag vet, skitsvårt men det är ett bra utgångsläge... 

Sen kom ihåg att 75% lyckas på första 3 försöken..  flertalet mer på omgång 4,5  osv och ca 20% på naturlig väg mellan cyklar.. i slutänden nästan alla!!! 
    Tack för dina lugnande ord, ska försöka att tänka så! Men man vill ju så väldigt gärna att det ska gå med bara en gång, men det är ju lite önsketänkande. 
    Mathilda88 skrev 2023-08-25 19:51:16 följande:
    Stort grattis!!! 🥳🥳🥳  Du då är vi två med tanke på hur dåliga mina var sist? Men detta är din första gång? Då ska du inte behöva oroa dig för det isåfall som utgångspunkt iallafall! Heja oss! ❤️

Själv var jag på första VULet. 5 äggblåsor (6 st förra omgångens första VUL så nästan samma trots Menopur istället för Gonal-F!), dilemmat var bara att där var en ledande blåsa på hela 16 mm redan! Nästa var på 14 mm och de andra tre på 12-13 mm. Sen flertalet små under 10 mm. Läkaren sa det att dom vill inte se en ledande blåsa utan mer jämnstora. Så har fått ngt förhöjd dos från 187,5 IE till 200 och nytt VUL på måndag för uppföljning. Så får vi se om de andra kommit ikapp och den stora kanske lugnat sig 🙏. 
    Tack <3 Men nu har jag en ny rädsla och det är att jag ska bli överstimulerad för att jag har en så hög dos? Jag började ju med sprutorna i fredags och ska på UL först nu på fredag, är det "normalt"? Känns så långt emellan så jag har börjat få lite ångest över det, men dom borde väl ha koll? 

Åh vad tråkigt med en ledande, hoppas att den chillar lite och att dom andra växer på sig...Ska Menopur vara "starkare" eller varför bytte ni till den? Trodde dom att några av dom små under 10 skulle kunna växa på sig? Mår du bra i övrigt? <3 Håller tummarna att det ser bra ut idag!!

• MalinJ

Tack alla ni för era pepp och allt sånt men tyvärr slutar det roliga för mig ganska snabbt.

Det blir ingenting här 😭

Min update är tyvärr tråkigt, mitt test visade fortfarande samma 1-2 efter en vecka, och fick en liten blödning då med.
    Det händer dock ingenting mer, har haft rosa/bruna flytningar, ibland ingenting. Lite lite rött/rosa när jag torkat mig men sen nada.

Mitt test idag är knappt synbart längre och jag vet inte vad som händer? Har ingen smärta än, när kommer det igång? Borde inte plussat vara kvar tills iaf jag fått ut allt? 

Hittills är det bara som spottings jag fått och sedan minns inte när det var så fick jag gaskramper i magen, var väldigt gasig men allt ville liksom inte komma ut så då bildas det i magen och man får ont, ja ni vet kanske hur jag menar? 

Någon gång har nog något fått lov och hålla någon fis inne lite för länge.
    Sen något mer är att jag haft en del håll på vänster sida om magen också.

Och i båda dessa stunder har jag fått spottings strax därefter. 

för övrigt.
    här är mitt test från i morse, det syns knappt längre.

Detta från igår då jag tog det digitala igen som visade 1-2v.

Och sen sista gången jag testade var i fredags eftersom det ökade på rejält med testerna då. Varför jag tog igår söndag var för och se det digitala igen.

• Noelani
    MalinJ skrev 2023-08-28 10:10:45 följande:

Tack alla ni för era pepp och allt sånt men tyvärr slutar det roliga för mig ganska snabbt.

Det blir ingenting här 😭

Min update är tyvärr tråkigt, mitt test visade fortfarande samma 1-2 efter en vecka, och fick en liten blödning då med.
    Det händer dock ingenting mer, har haft rosa/bruna flytningar, ibland ingenting. Lite lite rött/rosa när jag torkat mig men sen nada.

Mitt test idag är knappt synbart längre och jag vet inte vad som händer? Har ingen smärta än, när kommer det igång? Borde inte plussat vara kvar tills iaf jag fått ut allt? 

Hittills är det bara som spottings jag fått och sedan minns inte när det var så fick jag gaskramper i magen, var väldigt gasig men allt ville liksom inte komma ut så då bildas det i magen och man får ont, ja ni vet kanske hur jag menar? 

för övrigt.

Och sen sista gången jag testade var i fredags eftersom det ökade på rejält med testerna då. Varför jag tog igår söndag var för och se det digitala igen.

Det kan inte vara så då att du är längre gången än du tror? Jag har hört något om en "hook effect"... 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-28 08:17:24 följande:
    Tack för dina lugnande ord, ska försöka att tänka så! Men man vill ju så väldigt gärna att det ska gå med bara en gång, men det är ju lite önsketänkande. 
    Mathilda88 skrev 2023-08-25 19:51:16 följande:

Tack <3 Men nu har jag en ny rädsla och det är att jag ska bli överstimulerad för att jag har en så hög dos? Jag började ju med sprutorna i fredags och ska på UL först nu på fredag, är det "normalt"? Känns så långt emellan så jag har börjat få lite ångest över det, men dom borde väl ha koll? 

Åh vad tråkigt med en ledande, hoppas att den chillar lite och att dom andra växer på sig...Ska Menopur vara "starkare" eller varför bytte ni till den? Trodde dom att några av dom små under 10 skulle kunna växa på sig? Mår du bra i övrigt? <3 Håller tummarna att det ser bra ut idag!!

Va inte orolig för överstimulering, dosen sätts efter ens AMH och de vill undvika att det händer, så de brukar vara försiktiga och de flesta drabbas inte. Så din dos är helt utifrån ditt AMH för bästa resultat. 

Ja det är helt normalt intervall, att göra VUL tidigare ger sällan ngt då det tar en vecka för dom att växa till för att börja se vart det bär hän i antalet ägg etc.

Nej Menopur ger färre ägg men kan ge bättre kvalité ifall Gonal-F inte fungerar bra för en. Bytte till den pga mina ägg inte reagerade bra på Gonal-F och blev stressade och granulerade istället. Så hoppas de fungerar bättre nu på Menopur istället. Dessutom mådde jag fruktansvärt dåligt på Gonal-F, mkt bättre nu på Menopur. Allt sånt är enormt individuellt.  Tack! ❤️

• Mathilda88
    MalinJ skrev 2023-08-28 10:10:45 följande:

Det blir ingenting här 😭

för övrigt.

Åh nej! Håller fortfarande tummarna, men förstår uppgivenheten ❤️❤️
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet