• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-08-17 13:14:08 följande:
    Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P 

Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3

Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är: 
    Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden) 

Får man springa i slutet innan äggplock?

Får man ha sex? :P 

Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
    Ååh men vad fin du är, tusen tack för omtanken! Hjärta Är så glad att du förstår, för på ett sätt känner jag mig så fånig som blir ledsen över en månads extra väntan, men här och nu känns det lite som en evighet. Haha, ja jag hoppas verkligen att äggen kan tro att de är yngre Glad

Nä men alltså förstår du vilken underbar bild du målar upp nu, jag blir alldeles rörd! 😭 Tack för att du orkar peppa mig, och tack för ditt grattis till huset! Hur har din sommar varit? Hjärta

Ja, jag ska försöka att svara så bra jag kan Flört

Angående alkohol så sa min läkare att jag inte skulle dricka efter återföringen, men hon sa ingenting om tiden innan med sprutorna. Kanske bäst att fråga, men jag tror inte att det är förbjudet innan återföringen Glad

Du bör inte springa eller göra annan träning som innebär typ hopp och sånt innan eller direkt efter äggplocket. De skrämde mig rätt rejält på min klinik när de sa att äggstockarna då kan snurra sig runt sig själva vilket i värsta fall kan betyda enorm smärta och att operera bort dem 😱 Så jag var extra försiktig med träning både innan och efter äggplock.

På min klinik sa de att vi inte fick ha sex under IVF-cykeln, inte ens med kondom 😅 Men man får ju hjälpa sin partner att förnya spermatillförseln, för han bör ju "tömma sig" (ursäkta det fula ordvalet men jag kom inte på något bättre uttryck, haha!) med jämna mellanrum, varken för sällan eller för ofta. 2-3 dagars mellanrum tror jag? Så ni får ju göra saker med händerna och så, men ingenting penetrerande varken innan eller efter återföringen (efteråt äggplocket finns en liten infektionsrisk).

Jag tror att om kliniken ser en risk att de kan bli övermogna över helgen så plockar de på fredagen, och är de inte tillräckligt mogna då så blir säkert måndagen perfekt, så det där brukar kliniken kunna styra och kontrollera rätt bra tänker jag Glad

Vill du vara på säkra sidan kan du såklart fråga din läkare om de här sakerna, men jag har försökt att komma ihåg vad min klinik gett mig för information - så spännande att ni ska få göra det här! 🥰
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-17 13:08:15 följande:
    Vad spännande, två stycken till och med? Så kanske blir två minis om allt går bra? :D Oj vad spännande nu framöver då, kan tänka mig att väntan är olidlig för att få testa! 

Ja då är det nog lite billigare, jag uppfattade det som att hela rundan kostade 40 tusen men kan ha missuppfattat, sen sa han att har man ett kvar i frysen och vill göra syskonförsök så kostar det 16 tusen. 

Jahaa, frågar som Matilda - vad är åldersgränsen?
    Ja tänka sig två stycken! Hade faktiskt varit en dröm att få tvillingar nu när man börjar bli så gammal.. Blir vi gravida lär vi knappast hinna med ett syskonförsök.. Eller ha råd till det om vi också vill kunna leva livet med barnet :) 

Jag tror Örebro har 42 eller 43 års gräns.. blev lite förvånad själv när jag läste det men skall inte säga säkert...
    Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P 

Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3

Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är: 
    Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden) 

Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
    Verkar vara olika bud gällande alkohol. Många dricker inte alls. Jag drack inte alls under vår första IVF och det var också vår sämsta omgång haha. Under vår andra drack jag lite vin vid 2 tillfällen och nu vid den tredje vin en gång. Alltid innan ÄP. Tänker att jag sen vill att kroppen ska kunna återhämta sig lite innan ET... Jag tror det handlar om sunt förnuft och inte heller göra för stor grej av allt.. Lev som vanligt brukar det säga och det går nog bra så länge man inte innan kanske var en partytjej innan ;) 
    Vickan31 skrev 2023-08-17 15:46:03 följande:
    Ååh men vad fin du är, tusen tack för omtanken! Hjärta Är så glad att du förstår, för på ett sätt känner jag mig så fånig som blir ledsen över en månads extra väntan, men här och nu känns det lite som en evighet. Haha, ja jag hoppas verkligen att äggen kan tro att de är yngre Glad

Nä men alltså förstår du vilken underbar bild du målar upp nu, jag blir alldeles rörd! 😭 Tack för att du orkar peppa mig, och tack för ditt grattis till huset! Hur har din sommar varit? Hjärta

Ja, jag ska försöka att svara så bra jag kan Flört

Angående alkohol så sa min läkare att jag inte skulle dricka efter återföringen, men hon sa ingenting om tiden innan med sprutorna. Kanske bäst att fråga, men jag tror inte att det är förbjudet innan återföringen Glad

Du bör inte springa eller göra annan träning som innebär typ hopp och sånt innan eller direkt efter äggplocket. De skrämde mig rätt rejält på min klinik när de sa att äggstockarna då kan snurra sig runt sig själva vilket i värsta fall kan betyda enorm smärta och att operera bort dem 😱 Så jag var extra försiktig med träning både innan och efter äggplock.

På min klinik sa de att vi inte fick ha sex under IVF-cykeln, inte ens med kondom 😅 Men man får ju hjälpa sin partner att förnya spermatillförseln, för han bör ju "tömma sig" (ursäkta det fula ordvalet men jag kom inte på något bättre uttryck, haha!) med jämna mellanrum, varken för sällan eller för ofta. 2-3 dagars mellanrum tror jag? Så ni får ju göra saker med händerna och så, men ingenting penetrerande varken innan eller efter återföringen (efteråt äggplocket finns en liten infektionsrisk).

Jag tror att om kliniken ser en risk att de kan bli övermogna över helgen så plockar de på fredagen, och är de inte tillräckligt mogna då så blir säkert måndagen perfekt, så det där brukar kliniken kunna styra och kontrollera rätt bra tänker jag Glad

Vill du vara på säkra sidan kan du såklart fråga din läkare om de här sakerna, men jag har försökt att komma ihåg vad min klinik gett mig för information - så spännande att ni ska få göra det här! 🥰
    Hej Vickan! Så fint att se dig! Grattis till huset, vad himla mysigt! Har du fått något besked om när du får göra återföring?

• Cornflakes123

Hej! Håller tummarna för många plus i tråden!

Jag har varit inne och tjuvläst här men inte skrivit så mycket. Men nu har jag å min ma precis påbörjat utredning, vi har dock inte försökt "aktivt" överdrivet länge, men haft oskyddad i ca 2-3 år med lite "händer det så händer det" mentalitet för att våra omständigheter inte har varit optimala, men med stort barnlägnt från min sida hela tiden, så jag hoppas att jag är välkommen ändå! (Jag har dessutom bekräftad pco och väldigt sällan ägglossning, så jag vet redan att vi dessutom har lite uppförsbacke tråkigt nog)

Tänkte kolla och se om nån som gjort utredning  vet om man kan se svar från spermaanalys på 1177? Eller måste man vänta till man har genomgång med läkare för svar? 

Mvh
    Linnéa 

• Noelani
    Cornflakes123 skrev 2023-08-17 17:41:15 följande:

Jag har varit inne och tjuvläst här men inte skrivit så mycket. Men nu har jag å min ma precis påbörjat utredning, vi har dock inte försökt "aktivt" överdrivet länge, men haft oskyddad i ca 2-3 år med lite "händer det så händer det" mentalitet för att våra omständigheter inte har varit optimala, men med stort barnlägnt från min sida hela tiden, så jag hoppas att jag är välkommen ändå! (Jag har dessutom bekräftad pco och väldigt sällan ägglossning, så jag vet redan att vi dessutom har lite uppförsbacke tråkigt nog)

Tänkte kolla och se om nån som gjort utredning  vet om man kan se svar från spermaanalys på 1177? Eller måste man vänta till man har genomgång med läkare för svar? 

Mvh
    Linnéa 

Vi kunde inte se det på 1177 utan fick vänta på samtal med läkaren. Men först fick vi oväntat ett brev hem där det stod att nivåerna var låga. Vi bröt ihop kan jag säga.  Så det är bra om ni förbereder er på att ett sånt brev kan komma.. men samtidigt också att det i slutänden inte spelar någon roll. ISCI löser det och det räcker med väääldigt få spermier vid IVF 🙏❤️ Önskar vi vetat det så hade vi sluppit all oro 😅
  • Mathilda88

Hej Vickan!!  Ja känns helt fantastiskt att vara ett steg närmare ett nytt försök! ❤️❤️❤️ 
    Åh nej! 😢 Fasen också, var så pepp för din skull att de skulle kunna lösa det och du skulle få med ditt embryo på resan ❤️. Full förståelse för den känslan angående tiden och åldern! Ja jisses vad tiden bara rusar iväg! Fattar inte heller att det gått drygt ett halvår sedan vi fick iväg remissen, har hunnit fylla 35 år vilket är ett orosmoment i sig. Känns så märkligt hur det kunnat bli så många månader för er! Hoppas de månaderna betalar av sig med ett plus! ❤️

Vickan31 skrev 2023-08-17 12:06:35 följande:

Mathilda88: Hej igen och ursäkta så sent svar! Hur har det gått för dig? Du har gjort spolningen nu såg jag, så himla bra resultat och vad härligt att få känna lite hopp igen! Skrattande Så glad att höra att det såg bra ut! Och så härligt att ni är reserverade en plats, nu äntligen händer det grejer! Hjärta Tusen tack för tumhållningen men tyvärr fick jag beskedet att det blir ingen återföring i september utan jag måste vänta till oktober. Hade aldrig kunnat tro att det skulle ta ett halvår mellan den första och andra återföringen, det var nog maximal otur, och jag känner mig ärligt talat lite stressad över att åldras 6 månader bara mellan två försök. Men nu är det bara att fortsätta vänta tyvärr. Och snart är er väntan över och omgång 2 drar igång, jag håller tummarna såååå mycket! Hjärta

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-17 13:05:54 följande:
    Ja gud det hade jag ingen aning om faktiskt....På vilka grunder kan dom neka en? 

Men åhh GRATTIS :D Då kommer vi köra rätt så lika ju, bara en vecka emellan typ! Vad skönt för er, då kan ni slappna av lite nu innan det är dags att hoppa på karusellen igen <3

Haha ja nu går jag in i min app och hoppas mensen ska komma tidigare haha, hade precis ÄL men brydde mig knappt om att pricka osv, vi låg bara när vi kände för det så skönt! 

Jag ska ta 300 av Gonal F och sedan efter 5 dagar en dos av något annat som jag har glömt bort vad det heter (det som förhindrar ÄL). Vad har du för dos? Är 300 "standard"?

För att det är så himla många i kö så de kan inte köra alla samtidigt. De har såklart begränsat antal platser relaterat till mängden personal och maskiner också. Så när platserna är slut så måste de neka övriga som anmäler sina menstruationer. 😢 Privata kliniker har inte de köerna och därför kommer man till direkt. 

Tack!!! 😍❤️❤️ Åh va roligt! Haha ja visst är det komiskt, plötsligt längtar man efter mensen! Ja nu har vi verkligen slappnat av och bara njuter i väntan på mensen ❤️. Ångesten helt borta för tillfället ❤️. 

Så skönt att bara kunna ta det hela med ro kring ÄL 🥰

Det är nog normalt åt det högre hållet. Själv hade jag 175 av Gonal-F, har AMH 1,9. Fick höjt till 187,5 några dagar pga seg respons av äggen, sen åter 175 i 7 dagar innan äggplock. Denna gången ska jag ta Menopur 187,5 😊. Vad har du i AMH?

• Mathilda88

Mvh
    Linnéa 

Välkommen! 

Vi fick beskedet om spermaproverna under genomgången med läkaren. Hade få spermier men det löser sig med ICSI under IVF. Kunde och kan fortfarande inte se resultatet i 1177, utan fick papper med hem med resultaten. 

• Mathilda88

Blir lite rädd när inte klinikerna informerat angående exempelvis träning 😅. Jag som ryttare fick ridförbud från dag ett! Nu tänker jag rida en vecka in i stimuleringen denna gången om det fungerar, men sen är det nolltolerans mot ridning, träning och tunga lyft. Promenader är jättebra. Inga hopp. Ingen jogging eller löpning. Detta pga risken är stor för att äggstockarna - som bara hänger inne i buken - riskerar tvinna sig och gå i nekros när de nu blir tunga av stimuleringen. Enormt smärtsamt och kräver akut operation, risk finns att man förlorar en eller båda - då kan man inte bli biologisk mamma längre utan får gå vidare till äggdonation. Och där vill vi inte börja! Samma med sex, det riskerar också att få äggstockarna i rotation. 
    De anpassar dosering så det blir moget i lagom tid och inte till en stängd helgdag. 
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-08-17 17:19:40 följande:
    Hej Vickan! Så fint att se dig! Grattis till huset, vad himla mysigt! Har du fått något besked om när du får göra återföring?

Ååh men tack så mycket! Skrattande Det känns superroligt med huset, och en bra distraktion i all väntan på nästa försök. Jag pratade faktiskt med kliniken idag eftersom min mens kom igår, och de sa att vi inte kan göra återföringen den här cykeln utan vi måste vänta till oktober tyvärr. Så jag ska kontakta dem igen när jag får nästa mens så planerar vi utifrån det Glad När har du testdag? Och du behöver såklart inte säga exakt dag, om det känns jobbigt att andra vet Hjärta
  • Vickan31

Mvh
    Linnéa 

Hej Linnéa och välkommen till det här fina lilla gänget, hoppas att du ska hitta lika mycket stöd som jag har gjort Hjärta Så jobbigt med pco och så lång väntan på ert efterlängtade barn, men då tycker jag att det låter toppen med en utredning för att ni ska få hjälp Glad Jag tror att det där med provsvar på 1177 beror på var man gör sin utredning. Gör du en utredning hos en fertilitetsklinik är inte alla kopplade till 1177 men gör du utredningen på det lokala sjukhuset som vi gjorde så kunde både jag och min sambo se provsvaren på 1177. Uppdatera oss gärna hur det går för er Glad
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet