Melsson skrev 2023-08-17 13:08:15 följande:
Vad spännande, två stycken till och med? Så kanske blir två minis om allt går bra? :D Oj vad spännande nu framöver då, kan tänka mig att väntan är olidlig för att få testa!
Ja då är det nog lite billigare, jag uppfattade det som att hela rundan kostade 40 tusen men kan ha missuppfattat, sen sa han att har man ett kvar i frysen och vill göra syskonförsök så kostar det 16 tusen.
Jahaa, frågar som Matilda - vad är åldersgränsen?
Ja tänka sig två stycken! Hade faktiskt varit en dröm att få tvillingar nu när man börjar bli så gammal.. Blir vi gravida lär vi knappast hinna med ett syskonförsök.. Eller ha råd till det om vi också vill kunna leva livet med barnet :)
Jag tror Örebro har 42 eller 43 års gräns.. blev lite förvånad själv när jag läste det men skall inte säga säkert...
Melsson skrev 2023-08-17 13:14:08 följande:
Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P
Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3
Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är:
Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden)
Får man springa i slutet innan äggplock?
Får man ha sex? :P
Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
Verkar vara olika bud gällande alkohol. Många dricker inte alls. Jag drack inte alls under vår första IVF och det var också vår sämsta omgång haha. Under vår andra drack jag lite vin vid 2 tillfällen och nu vid den tredje vin en gång. Alltid innan ÄP. Tänker att jag sen vill att kroppen ska kunna återhämta sig lite innan ET... Jag tror det handlar om sunt förnuft och inte heller göra för stor grej av allt.. Lev som vanligt brukar det säga och det går nog bra så länge man inte innan kanske var en partytjej innan ;)
Vickan31 skrev 2023-08-17 15:46:03 följande:
Ååh men vad fin du är, tusen tack för omtanken!

Är så glad att du förstår, för på ett sätt känner jag mig så fånig som blir ledsen över en månads extra väntan, men här och nu känns det lite som en evighet. Haha, ja jag hoppas verkligen att äggen kan tro att de är yngre
Nä men alltså förstår du vilken underbar bild du målar upp nu, jag blir alldeles rörd! 😭 Tack för att du orkar peppa mig, och tack för ditt grattis till huset! Hur har din sommar varit?
Ja, jag ska försöka att svara så bra jag kan
Angående alkohol så sa min läkare att jag inte skulle dricka efter återföringen, men hon sa ingenting om tiden innan med sprutorna. Kanske bäst att fråga, men jag tror inte att det är förbjudet innan återföringen
Du bör inte springa eller göra annan träning som innebär typ hopp och sånt innan eller direkt efter äggplocket. De skrämde mig rätt rejält på min klinik när de sa att äggstockarna då kan snurra sig runt sig själva vilket i värsta fall kan betyda enorm smärta och att operera bort dem 😱 Så jag var extra försiktig med träning både innan och efter äggplock.
På min klinik sa de att vi inte fick ha sex under IVF-cykeln, inte ens med kondom 😅 Men man får ju hjälpa sin partner att förnya spermatillförseln, för han bör ju "tömma sig" (ursäkta det fula ordvalet men jag kom inte på något bättre uttryck, haha!) med jämna mellanrum, varken för sällan eller för ofta. 2-3 dagars mellanrum tror jag? Så ni får ju göra saker med händerna och så, men ingenting penetrerande varken innan eller efter återföringen (efteråt äggplocket finns en liten infektionsrisk).
Jag tror att om kliniken ser en risk att de kan bli övermogna över helgen så plockar de på fredagen, och är de inte tillräckligt mogna då så blir säkert måndagen perfekt, så det där brukar kliniken kunna styra och kontrollera rätt bra tänker jag
Vill du vara på säkra sidan kan du såklart fråga din läkare om de här sakerna, men jag har försökt att komma ihåg vad min klinik gett mig för information - så spännande att ni ska få göra det här! 🥰
Hej Vickan! Så fint att se dig! Grattis till huset, vad himla mysigt! Har du fått något besked om när du får göra återföring?