• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-21 08:46:17 följande:
    @Vickan 
    Nej gud här behöver du aldrig känna dig fånig, tror att alla här inne hade känt på exakt samma vis! Ja verkligen en målbild att hålla i, ser förhoppningsvis samma för mig nästa sommar - alltså tänk drömmen att få åka på en lite sen semester i augusti med sin nykläckta lilla baby <3. Min sommar har varit bra, så skönt att få vila huvudet lite, men nu är man tillbaka och är taggad på höst igen och allt spännande som förhoppningsvis sker! Men du åker snart på semester igen? Så skönt ju!

Tack för dina svar, och dina med Mathilda. Då kanske jag iaf kan dricka några glas vin på festen utan att det är hela världen, man vill ju verkligen inte råka "förstöra" nu när man väntat så länge på detta! 

Angående träning osv så får jag kanske tänka om då? Jag är ju med hästtjej så ingen ridning då Matilda? Och sen är jag med i ligaspel i padel men det kanske jag inte heller kan göra då? :O Tur jag frågade er om detta känner jag, biverkningarna låter ju INTE roliga, och det är ju trotts allt bara 2 v typ så då kan man väl ta en paus även om det är tråkigt.....Men ja superskumt att dom inte nämnde något om detta? 

OKI så en liten sexpaus alltså haha, ja han får roa sig själv eller så får man hjälpa till om man känner sig på bra humör då haha!

Okej vad bra, har nämligen på en fredag 11 sprutdagar och på måndagen 14 dagar, så blev lite nojig...:P Gud känner nu att jag frågade verkligen ingenting när vi var på kliniken, man sitter ju bara och säger ja till allting haha. 

@Mathilda Okej jag förstår, gud vad segt, såklart man förstår att "nya" får gå först men när man välgjort en sprutomgång och det inte gick vill man ju sätta igång DIREKT när man väl är inne i bubblan. 

Men sååå kul att du är igång igen, heja dig!!! När har du första ultraljudet nu? :D Så spännande att följa! 

Okej då fick jag en hög dos alltså, men kanske är för att jag har lågt AMH? kommer inte ihåg siffran exakt men vet att den var låg - dock hade jag bra med ägg när man kollar UL så jaa, vet inte riktigt... 

Noelani Jaa förstår dig helt, håller alla tummarna nu då för att du ska kunna bli tvåbarnsmamma på en gång <3

Det här med återhämtning och ET, ET det är själva när embryot kommer in i en? Det är vanligtvis efter cirka 5 dagar om allt ser bra ut va? Vet att han berättade men har glömt allt haha

Malin STORT GRATTIS VILKA UNDERBARA NYHETER

Ja ET är embryo transfer, återföringen alltså. Det är lite olika hur många dagar efter äggplocket (ÄP) som det sker. Har man få ägg eller är äldre så brukar de förespråka dag 2 eller 3 eftersom få ägg generellt överlever till dag 5. Tror det bara är kring 30-50% som klarar det och de är troligen yngre människors ägg. Jag har 2 st tvådagars och hade ett tredje som de försökte s.k odla till dag 5 men den stannade av mellan dag 2 och 3. Men det går lika bra att lyckas på en 2 dagars. 

Jag tror också att många av de ägg som dör på vägen till dag 5 hade överlevt i livmodern och kunnat bli en bebis så har man inte jättemånga embryon att spela med så känns de lite onödigt..  
  • Vickan31
    Noelani skrev 2023-08-18 15:17:45 följande:

Vickan31, 

Du är så.gullig du som frågar ❤️ Testdagen är 28/8 så det är lite tid kvar..  jag älskar dock ruvartiden. Känner inget stress alls eller att tiden gär sakta som många tycker. Hatar tiden fram till återföring. Bara massa fläng hela tiden till Danmark haha

Noelani: Ja fy vad jobbigt det måste vara att åka till Köpenhamn flera gånger i veckan, samt anspänningen av att vänta på besked om några ägg befruktats och om det blir återföring, så på så sätt kan jag verkligen förstå att du slappnar av mer nu under ruvardagarna än innan Glad Så spännande, gud vad jag håller tummarna! Hjärta Tror du att du kommer att testa innan den 28:e?
    Mathilda88 skrev 2023-08-18 17:10:45 följande:

Mensen kom imorse, 😍 så imorgon kväll tas första sprutan och första VUL den 25/8 🥳

Mathilda88 skrev 2023-08-18 18:49:13 följande:

Tack, känns absolut hoppfullt när du berättar det ❤️. Sen att jag skulle vara förunnad det resultatet känner jag mig kanske inte lika säker på, men jag vågar ändå hoppas just nu! Det gjorde jag verkligen inte härom månaden! 🥳🥰🙏 
    Så roligt med huset! 

När man tänker efter så - it make sense. Att få fram en tidig ägglossning ger en mindre äggfollikel som i sin tur blir en mindre och svagare gulkropp. Det i sig ger en sämre lutealfas. Och den vill vi ju ha på topp nu till din FET! ❤️ Så förhoppningsvis kommer det att betala av sig med den extra månaden ❤️. Även om det känns som ljusår bort just nu, än mer efter att ha missat flera månader redan av max oflyt! 

Sant, det låter väldigt tacksamt på så vis att inte behöva ta dom tre ggr per dag på semestern och stressa över ifall man är ute på tur 😅👍.

Mathilda88: Ååh nu är ni igång igen, jag håller tummarna så hårt så att de gör ont!! 😍 Spännande med VUL på fredag, och jag hoppas med allt vad jag har att du ska få må bättre under den här stimuleringen Hjärta Precis som du säger ger ju en manipulerad, tidig ägglossning förmodligen en sämre lutealfas, så på så sätt är det ju mycket bättre att vänta till oktober och få göra återföringen i en naturlig cykel. Sen är jag lite nojig att jag kanske inte kommer att ha en särskilt stark ägglossning, men man får ju ändå progesteron efter återföringen så jag hoppas att det ska hjälpa kroppen och att det lilla embryot ska vilja stanna kvar där i livmodern Hjärta
    MalinJ skrev 2023-08-19 09:04:01 följande:

Hej alla,
    otroligt länge sen igen som jag var inte och skrev hos er.

Men nu skriver jag för att jag äntligen äntligen lyckats bli gravid ❤️😭❤️

Den 12e Augusti var det 1år sedan jag plussade sist och jag fick missfall i vecka 7-8 minns inte nu men fick göra abort i vecka 10 eftersom graviditeten fortsatte på alla möjliga plan förutom Inger levande. Som ni vet.

Igår, eller egentligen så plussade jag redan den 16e men först igår som jag tog ett digitalt.

Jag är överlycklig men också livrädd!
    och inte nog med det, igår damp det ner brev från Borås, vi fick godkänt för en fertilitetsutredning, men den lär jag ringa och säga att det inte behövs.

Sp jag hoppas verkligen att detta går vägen annars blir det en lång väntan igen. 

Jag hejar på er alla och hoppas så innerligt det snart även blir eran tur. ❤️❤️

MalinJ: Åååh men Malin, är det sant?! 😍 Vilka FANTASTISKA nyheter, stort stort grattis och varmt lycka till!! Hjärta Gud vad du förtjänar det här, och jag hoppas verkligen att allt ska gå bra den här gången Hjärta Vad är nästa steg nu, ska du be om ett tidigt ultraljud med tanke på historiken?
    @Vickan 
    Nej gud här behöver du aldrig känna dig fånig, tror att alla här inne hade känt på exakt samma vis! Ja verkligen en målbild att hålla i, ser förhoppningsvis samma för mig nästa sommar - alltså tänk drömmen att få åka på en lite sen semester i augusti med sin nykläckta lilla baby <3. Min sommar har varit bra, så skönt att få vila huvudet lite, men nu är man tillbaka och är taggad på höst igen och allt spännande som förhoppningsvis sker! Men du åker snart på semester igen? Så skönt ju!

Tack för dina svar, och dina med Mathilda. Då kanske jag iaf kan dricka några glas vin på festen utan att det är hela världen, man vill ju verkligen inte råka "förstöra" nu när man väntat så länge på detta! 

Angående träning osv så får jag kanske tänka om då? Jag är ju med hästtjej så ingen ridning då Matilda? Och sen är jag med i ligaspel i padel men det kanske jag inte heller kan göra då? :O Tur jag frågade er om detta känner jag, biverkningarna låter ju INTE roliga, och det är ju trotts allt bara 2 v typ så då kan man väl ta en paus även om det är tråkigt.....Men ja superskumt att dom inte nämnde något om detta? 

OKI så en liten sexpaus alltså haha, ja han får roa sig själv eller så får man hjälpa till om man känner sig på bra humör då haha!

Okej vad bra, har nämligen på en fredag 11 sprutdagar och på måndagen 14 dagar, så blev lite nojig...:P Gud känner nu att jag frågade verkligen ingenting när vi var på kliniken, man sitter ju bara och säger ja till allting haha. 
    Melsson: Tack för att du säger så, jag är så glad att få mötas av den här förståelsen och omtanken Hjärta Åååh det låter så himla fint, jag hoppas verkligen att vi får nå den drömmen nästa sommar! 😍 Glad att höra att du haft en fin sommar, och visst är man taggad på allt som händer både en själv och resten av oss i den här gruppen i höst! När är det du har BIM? Har ni försökt den här månaden som vanligt eller? Glad Vad bra att vi kunde svara på dina frågor, och precis som du säger är det konstigt att de inte sa något om träning när det verkar vara stora risker med det just när äggstockarna är förstorade pga stimuleringen. Men jag är övertygad om att allt kommer att bli bra och det ska bli så spännande att följa din IVF (om ni inte plussar nu innan såklart) 🥰

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-08-21 14:22:51 följande:
    Mathilda88: Ååh nu är ni igång igen, jag håller tummarna så hårt så att de gör ont!! 😍 Spännande med VUL på fredag, och jag hoppas med allt vad jag har att du ska få må bättre under den här stimuleringen Hjärta Precis som du säger ger ju en manipulerad, tidig ägglossning förmodligen en sämre lutealfas, så på så sätt är det ju mycket bättre att vänta till oktober och få göra återföringen i en naturlig cykel. Sen är jag lite nojig att jag kanske inte kommer att ha en särskilt stark ägglossning, men man får ju ändå progesteron efter återföringen så jag hoppas att det ska hjälpa kroppen och att det lilla embryot ska vilja stanna kvar där i livmodern Hjärta
    MalinJ skrev 2023-08-19 09:04:01 följande:

Hej alla,
    otroligt länge sen igen som jag var inte och skrev hos er.

Men nu skriver jag för att jag äntligen äntligen lyckats bli gravid ❤️😭❤️

Den 12e Augusti var det 1år sedan jag plussade sist och jag fick missfall i vecka 7-8 minns inte nu men fick göra abort i vecka 10 eftersom graviditeten fortsatte på alla möjliga plan förutom Inger levande. Som ni vet.

Igår, eller egentligen så plussade jag redan den 16e men först igår som jag tog ett digitalt.

Jag är överlycklig men också livrädd!
    och inte nog med det, igår damp det ner brev från Borås, vi fick godkänt för en fertilitetsutredning, men den lär jag ringa och säga att det inte behövs.

Sp jag hoppas verkligen att detta går vägen annars blir det en lång väntan igen. 

Jag hejar på er alla och hoppas så innerligt det snart även blir eran tur. ❤️❤️

🥰

Tack så mycket för tumhållningen!! Kanske därför jag inte ha ont änsålänge 😜😍🙏❤️ Tack!! Hoppas! Fascinerad över hur huvudet känns lugnt men kroppen speedad igen som förra gången. Kämpar på med meditation och akupunktur och hoppas kunna lugna kroppen så vi inte står med lika stressade och dåliga ägg igen? 
    Förstår din oro, tacksamt med extra progesteron som trygghet då ❤️ Ha hoppas lilla embryot ska komma trivas där inne! 🥰🙏
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-08-22 21:40:07 följande:
    Tack så mycket för tumhållningen!! Kanske därför jag inte ha ont änsålänge 😜😍🙏❤️ Tack!! Hoppas! Fascinerad över hur huvudet känns lugnt men kroppen speedad igen som förra gången. Kämpar på med meditation och akupunktur och hoppas kunna lugna kroppen så vi inte står med lika stressade och dåliga ägg igen? 
    Förstår din oro, tacksamt med extra progesteron som trygghet då ❤️ Ha hoppas lilla embryot ska komma trivas där inne! 🥰🙏
    Ååh jag hoppas att min stenhårda tumhållning har bidragit lite 😜💕 Hur var det, hade de ändrat sprutor den här gången va? Det låter ju jättebra att du kör på med meditation och akupunktur, jag tror absolut att det kan göra mycket för ditt mående Hjärta Ja jag hoppas i alla fall att jag får extra progesteron, jag inser nu att jag baserar det på en kompis som gått på en annan klinik men jag läste i någon tråd här att på kliniken hon gick till gav de inte progesteron i en naturlig cykel med frysåterföring, så jag ska försöka komma ihåg att fråga min klinik vid mensstart om jag kommer att få progesteron eller inte. Tycker själv att jag haft en del tecken på lågt progesteron, men jag vet inte. Tack snälla du för de värmande orden 🥰
  • MalinJ

Tack alla ❤️

Det är glädjande besked och vi är så glada.
    Dock vet jag inte om det kommer gå vägen lr om det är lite segt.

Mina testa tidigt tester ökar rejält men inte det vanliga testet, det hade ökat igår men idag ytterst lite bara och idag tog jag dessutom ett vecko som visade 1-2, och det kan stämma eftersom jag precis gått 4 hela veckor (4+2). Men jag trodde det skulle stå 2-3.

Vad tror ni? Behöver man oroa sig? 

Till Vickan, jag ska ringa Borås och berätta om graviditeten och avsäga våran fertilitetsutredning då men också fråga om jag kan få en tidig ultraljud just för våra problem Tidigare. Borde inte vara svårt och få tycker jag. 

Men tänkte avvakta, ska ta ett till veckotest på fredag och se om det ev har ökat något då. Har det gjort det så ringer jag då.
    Anbars väntar jag lite till 🙈

Och till dig som undrade hur det gick till, det är naturlig väg, jag har ätit Q10, d-vitamin, c-vitamin, omega 3, folsyra och havtorn.
    Jag har haft en lugn och bra känsla sen innan äl och under hela tiden fram tills nu, för nu är jag orolig efter att ha sett testet idag. Haha

• Mathilda88
    @Vickan 

@Mathilda Okej jag förstår, gud vad segt, såklart man förstår att "nya" får gå först men när man välgjort en sprutomgång och det inte gick vill man ju sätta igång DIREKT när man väl är inne i bubblan. 

Men sååå kul att du är igång igen, heja dig!!! När har du första ultraljudet nu? :D Så spännande att följa! 

Okej då fick jag en hög dos alltså, men kanske är för att jag har lågt AMH? kommer inte ihåg siffran exakt men vet att den var låg - dock hade jag bra med ägg när man kollar UL så jaa, vet inte riktigt... 

Noelani Jaa förstår dig helt, håller alla tummarna nu då för att du ska kunna bli tvåbarnsmamma på en gång <3

Det här med återhämtning och ET, ET det är själva när embryot kommer in i en? Det är vanligtvis efter cirka 5 dagar om allt ser bra ut va? Vet att han berättade men har glömt allt haha

Malin STORT GRATTIS VILKA UNDERBARA NYHETER

Ja kör på med några glas vin. Det var som dom sambo IVF-podden att även om de inte rekommenderade alkohol så hade man sett positiv effekt av de som tog ett par glas, tolkades som att de möjligen slappnade av mer med dess hjälp. 😊

Nej det fick jag hårda restriktioner om 😅, ingen ridning! Jag rider nu några dagar in i denna stimuleringen innan de hunnit växa så mkt, men sen är det stopp för resten av perioden. De sa även stopp för upp till två veckor efter äggplock - tar tid för äggblåsorna att dra sig tillbaka och vätska ur, tills dess är äggstockarna fortsatt tunga. Sist blev jag överstimulerad, för se denna gången om man får vänta de två veckorna efter eller om det är återställt efter kanske 1,5 vecka. Men väntar hellre de veckorna än riskerar att förlora en eller två äggstockar.. Vi får vara rädda om oss och vår framtid ❤️ Ja jätteskumt! 

Jo men lite så är det, frågorna dyker upp hemmavid istället! 

Första ultraljudet är på fredag morgon 😊 

Misstänkte att ditt AMH var lägre, dosen styrs utav det 😊. Mitt AMH är 1,96, så inom ok, nästan bra. Din dos är åt det högre hållet, men flera med riktigt lågt AMH har desto högre doser 🙂. 

• Tingel

Jag har följt denna tråden lite fram och tillbaka men aldrig skrivit något. Grattis till era +????🏼 & tack för att ni delar med er av era upplevelser och historier! Ett fantastiskt stöd

Jag har några funderingar, som kanske någon här har svar på:

Vår infertilitet beror på manlig faktor. Min sambo har nämligen genomgått ivf-svängen i tidigare förhållande, så därför vet vi orsaken. Men hoppfull som man är har vi ändå försökt på egen hand i snart 1 år. För några veckor bestämde vi oss för att ta hjälp, det var dags. 

Nu har vi varit på ett första möte med kliniken och det blev en tung dag. Vi hann ta blodprov, men där tog det stopp. Halvvägs in under träffen påtalades min ålder, jag är 24, och vi får då inte en ivf/icsi finansierad av landstinget förrän jag är 25. Ivf är troligen vår enda möjlighet.

Jag vet att det inte är lång väntetid i kontexten av fertilitetsbehandlingar, men det känns ändå som ?onödig? väntan för oss.

Jag hade ju önskat att detta kläcktes ur tidigare av kliniken, kanske redan när vi skulle boka möta för träffen. Men men. 

Vet någon varför denna 25-årsgräns finns för att få finansierad ivf? 
    Det kan ju inte bro på att man är för ung för att få barn. Med tanke på att insemination finansieras för yngre och adoption är tillåtet från 18 år (visst?) 
    Det kan ju inte heller bero på att behandlingen är för påfrestande på den som ska bli gravid, med tanke på att även partnern behöver vara 25? 

Ni får gärna vara med och räta ut mina frågetecken!

• Mathilda88
    MalinJ skrev 2023-08-23 09:35:26 följande:

Tack alla ❤️

Det är glädjande besked och vi är så glada.
    Dock vet jag inte om det kommer gå vägen lr om det är lite segt.

Mina testa tidigt tester ökar rejält men inte det vanliga testet, det hade ökat igår men idag ytterst lite bara och idag tog jag dessutom ett vecko som visade 1-2, och det kan stämma eftersom jag precis gått 4 hela veckor (4+2). Men jag trodde det skulle stå 2-3.

Vad tror ni? Behöver man oroa sig? 

Till Vickan, jag ska ringa Borås och berätta om graviditeten och avsäga våran fertilitetsutredning då men också fråga om jag kan få en tidig ultraljud just för våra problem Tidigare. Borde inte vara svårt och få tycker jag. 

Men tänkte avvakta, ska ta ett till veckotest på fredag och se om det ev har ökat något då. Har det gjort det så ringer jag då.
    Anbars väntar jag lite till 🙈

Och till dig som undrade hur det gick till, det är naturlig väg, jag har ätit Q10, d-vitamin, c-vitamin, omega 3, folsyra och havtorn.
    Jag har haft en lugn och bra känsla sen innan äl och under hela tiden fram tills nu, för nu är jag orolig efter att ha sett testet idag. Haha

Stort grattis!!!! 🥳🥳🥳 Håller tummar och tår för att det går hela vägen! 
    Har hört flera som haft otydliga svar på de testerna och att barnmorskor avråder från att använda dom just pga felaktiga svar på veckoindikatorn. Hoppas det kan lugna lite ❤️🙏
  • Noelani
    Vickan31 skrev 2023-08-21 14:22:51 följande:
    Noelani: Ja fy vad jobbigt det måste vara att åka till Köpenhamn flera gånger i veckan, samt anspänningen av att vänta på besked om några ägg befruktats och om det blir återföring, så på så sätt kan jag verkligen förstå att du slappnar av mer nu under ruvardagarna än innan Glad Så spännande, gud vad jag håller tummarna! Hjärta Tror du att du kommer att testa innan den 28:e?
    Mathilda88 skrev 2023-08-18 17:10:45 följande:

Mensen kom imorse, 😍 så imorgon kväll tas första sprutan och första VUL den 25/8 🥳

Troligen kommer jag det haha.. men just nu ligger jag mest nedbäddad. Har sån hemsk huvudvärk igen denna månad - kliniken trodde också det beror på progesteronet jag tar.. så man får väl bara stå ut hehe

Det börjar väl närma sig för dig nu va?
    Tingel skrev 2023-08-23 10:08:07 följande:

Jag har följt denna tråden lite fram och tillbaka men aldrig skrivit något. Grattis till era +????🏼 & tack för att ni delar med er av era upplevelser och historier! Ett fantastiskt stöd

Jag har några funderingar, som kanske någon här har svar på:

Vår infertilitet beror på manlig faktor. Min sambo har nämligen genomgått ivf-svängen i tidigare förhållande, så därför vet vi orsaken. Men hoppfull som man är har vi ändå försökt på egen hand i snart 1 år. För några veckor bestämde vi oss för att ta hjälp, det var dags. 

Nu har vi varit på ett första möte med kliniken och det blev en tung dag. Vi hann ta blodprov, men där tog det stopp. Halvvägs in under träffen påtalades min ålder, jag är 24, och vi får då inte en ivf/icsi finansierad av landstinget förrän jag är 25. Ivf är troligen vår enda möjlighet.

Jag vet att det inte är lång väntetid i kontexten av fertilitetsbehandlingar, men det känns ändå som ?onödig? väntan för oss.

Jag hade ju önskat att detta kläcktes ur tidigare av kliniken, kanske redan när vi skulle boka möta för träffen. Men men. 

Vet någon varför denna 25-årsgräns finns för att få finansierad ivf? 
    Det kan ju inte bro på att man är för ung för att få barn. Med tanke på att insemination finansieras för yngre och adoption är tillåtet från 18 år (visst?) 
    Det kan ju inte heller bero på att behandlingen är för påfrestande på den som ska bli gravid, med tanke på att även partnern behöver vara 25? 

Ni får gärna vara med och räta ut mina frågetecken!

Jag tror att de kallar er eftersom köerna för att faktiskt starta ändå är långa.. försök se det positivt att ni ändå fått ha erat första möte och att så snart du fyller 25 så är det bara till att köra.. Men förstår att det är sjukt jobbigt att vänta.. 

Vi har motsatta problemet.. för gamla och blev nekad IVF för ett halvår sedan för att de att det var för kort tid tills jag fyller 40...Trots att vi ansökt om utredning när jag var 38, kliniken själva hade segat på alla utredningar och när allt var klart så var det faktiskt ett halvår kvar. Så nu får vi snällt tömma sparkontot och betala själva om det ska bli något barn.

Tycker alla de där reglerna är så jävla löjliga. Vilken frisk person som helst kan skaffa barn på naturlig väg. Men så sparkar dem på de är sjuka och har nedsatt fertilitet och behöver hjälpen.. Vi har också manlig faktor.. Sjukt eg att en man inte ska få hjälp/ vård för att hans partner är för ung eller för gammal. 

Tänk om man hade cancer och läkaren bara "nej tyvärr, din partner är för ung så därför får vi vänta med att ge dig behandling tills hon fyller 25"....  Sjukt!! 
  • Noelani

Nu hittar jag inte inlägget och vem som skrev det men så intressant det här med dosering och TSH, det hade jag ingen aning om...

Högre dos då alltså vid lägre TSH och tvärtom ?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet