• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-08-14 06:05:06 följande:
    Nej precis, noll optimism för att fixa det naturligt i väntan 😅.

Ja tyvärr är det så inom landstinget. Inte privat! Ja jäkligt segt!! Precis, de kan neka en tre gånger? Som om man inte kämpat länge nog redan? Stort tack ❤️❤️! Ja det känns spännande 🙏 Hoppas, hoppas allt kan ha hjälpt äggen till att må bättre ❤️
    Men åhh...vänta vänta vänta...Känns som allt man gör är att vänta.. Men helt sjukt att dom kan neka? Man vaggas ju in i en falsk trygghet att man har dom där tre försöken? Ja jag tror stenhårt på att det kommer gå bra denna gång!!

En liten update om mig: 
    Igår var vi ÄNTLIGEN på kliniken, vi gick igenom allting kring hur IVF går till och sen gjorde vi en undersökning där allt såg bra ut..

sååååå om lite drygt 2 veckor är det dags för oss att sätta igång med sprutorna, vi är så taggade och jag har nog aldrig längtat efter att få mens som nu!
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-15 07:53:24 följande:
    Men åhh...vänta vänta vänta...Känns som allt man gör är att vänta.. Men helt sjukt att dom kan neka? Man vaggas ju in i en falsk trygghet att man har dom där tre försöken? Ja jag tror stenhårt på att det kommer gå bra denna gång!!

En liten update om mig: 
    Igår var vi ÄNTLIGEN på kliniken, vi gick igenom allting kring hur IVF går till och sen gjorde vi en undersökning där allt såg bra ut..

sååååå om lite drygt 2 veckor är det dags för oss att sätta igång med sprutorna, vi är så taggade och jag har nog aldrig längtat efter att få mens som nu!
    Wow grattis!! 

Ja de är helt sjukt att de får neka.. Hela grejen med upphandling är bara så fel. Det finns massor med privata kliniker som skulle kunna minska köerna rejält.. man borde iaf få välja om man vill gå på en klinik staten "rekommenderar" eller ta ett alternativ.

Är så glad vi går i Danmark. Vi får göra back to back behandlingar, nekas aldrig uppstart och de är frikostiga med att föra tillbaka 2 embryon osv...  🙏

Hoppas du får mens snaaart!! Förstår helt känslan ❤️
  • Melsson
    Noelani skrev 2023-08-15 08:28:24 följande:
    Wow grattis!! 

Ja de är helt sjukt att de får neka.. Hela grejen med upphandling är bara så fel. Det finns massor med privata kliniker som skulle kunna minska köerna rejält.. man borde iaf få välja om man vill gå på en klinik staten "rekommenderar" eller ta ett alternativ.

Är så glad vi går i Danmark. Vi får göra back to back behandlingar, nekas aldrig uppstart och de är frikostiga med att föra tillbaka 2 embryon osv...  🙏

Hoppas du får mens snaaart!! Förstår helt känslan ❤️
    Tack :D Känns som man är närmre målet än någonsin nu efter drygt två år! Ja det är konstigt att det inte är mer privata kliniker, här i Örebro finns det exempelvis bara sjukhuset och inget privat... Går dock att betala sen efter tre omgångar sa vår läkare, då kostar ett äggplock cirka 40 tusen nåt sånt!

Hur ligger du till i processen? Ska ni ned till danmark snart igen? 
  • Noelani
    Melsson skrev 2023-08-15 13:49:38 följande:
    Tack :D Känns som man är närmre målet än någonsin nu efter drygt två år! Ja det är konstigt att det inte är mer privata kliniker, här i Örebro finns det exempelvis bara sjukhuset och inget privat... Går dock att betala sen efter tre omgångar sa vår läkare, då kostar ett äggplock cirka 40 tusen nåt sånt!

Hur ligger du till i processen? Ska ni ned till danmark snart igen? 
    Vi hade insättning igår av två små embryon och har en på odling för ev frys. Så förhoppningsvis inge mer Danmark och iaf inte på minst 2.5 vecka. Yaay!

I Danmark betalar vi ca 80.000 för 3 rundor - man får rabatt om man köper tre direkt. Fungerar inte denna har vi iaf ett försök kvar. Tillkommer det om man ska ha tex ICSI och assisted hatching och frysa/ fet m.m..  Menade läkaren att bara plocket kostar 40.000 eller hela rundan ? 

Örebro har jag dock hört har högsta åldersgränsen i landet ? Verkar ju bra 😍 Funderrat faktiskt på att skriva oss där bara för att få våra jäkla 3 försök 😁😁
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-08-15 07:53:24 följande:

En liten update om mig: 

Nej men verkligen! Så sjukt mkt väntan! Och så ångestladdat att veta att man kan nekas - ingenstans på resan känner man att man kan slappna av och bara flyta med liksom 😅?
    Men just nu är jag jättelycklig!! RMC Malmö ringde igår morse och berättade att vi är reserverade plats och när mensen kommer i helgen så får jag köra igång!!! 😍🙏❤️ Så den ångesten har släppt och bara njuter av att vi är ett steg närmare ett nytt försök! 
    Tack 🙏 ❤️❤️❤️

Yeayh så härligt!! 🥳🙌 Så nära nu då! Vad har du fått för protokoll? Haha nej visst är det sjukt hur man svänger angående mensen 😂
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-08-15 17:46:42 följande:
    Vi hade insättning igår av två små embryon och har en på odling för ev frys. Så förhoppningsvis inge mer Danmark och iaf inte på minst 2.5 vecka. Yaay!

I Danmark betalar vi ca 80.000 för 3 rundor - man får rabatt om man köper tre direkt. Fungerar inte denna har vi iaf ett försök kvar. Tillkommer det om man ska ha tex ICSI och assisted hatching och frysa/ fet m.m..  Menade läkaren att bara plocket kostar 40.000 eller hela rundan ? 

Örebro har jag dock hört har högsta åldersgränsen i landet ? Verkar ju bra 😍 Funderrat faktiskt på att skriva oss där bara för att få våra jäkla 3 försök 😁😁
    Håller alla tummar och tår!!! 🥳🥳❤️

Hat priset påverkats ngt nu när kronan tappat i kurs?

Hur hög är åldersgränsen i Örebro? ❤️ Så fint med ngn mer öppen klinik!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-07-28 02:12:17 följande:
    Dom var mkt trevliga att träffa (läkaren på andra/sista VUL var dock väldigt fåordig och ngt burdus vilket va jobbig, men bra på äggplocksdagen iallafall). Ja hoppas på ett uppsving till omgång två! 
    Som förväntat fick jag ett andra nej för spolning av RMC, men har fått tag i en privat klinik som efter att ha blivit insatta i situationen har sagt ja till att genomföra spolningen! Så om en vecka blir det koll, bara till att hålla tummarna för bra resultat. Hjärta 
    Ja det var spännande, men tyvärr kom mensen som beräknat! Mår förövrigt betydligt bättre, inga deppiga känslor i allmänhet längre! Väldigt tacksam för! {#emotions_dlg.flower} 
    Ja vilket team vi skapar oss tillsammans, både hemma och här HjärtaHjärta 
    Kommer hålla alla tummar och tår för den där optimeringen så du kan åka med ditt FET på semester! Kommer vara blå om händer och fötter tills det är dags Flört

Mathilda88: Hej igen och ursäkta så sent svar! Hur har det gått för dig? Du har gjort spolningen nu såg jag, så himla bra resultat och vad härligt att få känna lite hopp igen! Skrattande Så glad att höra att det såg bra ut! Och så härligt att ni är reserverade en plats, nu äntligen händer det grejer! Hjärta Tusen tack för tumhållningen men tyvärr fick jag beskedet att det blir ingen återföring i september utan jag måste vänta till oktober. Hade aldrig kunnat tro att det skulle ta ett halvår mellan den första och andra återföringen, det var nog maximal otur, och jag känner mig ärligt talat lite stressad över att åldras 6 månader bara mellan två försök. Men nu är det bara att fortsätta vänta tyvärr. Och snart är er väntan över och omgång 2 drar igång, jag håller tummarna såååå mycket! Hjärta

Rosen3 skrev 2023-07-31 09:33:14 följande:

Jag är gravid!! Tog ett test nu på äl+10 och det visade ett streck till, ganska svagt så ska ta om om några dagar. Har haft molande värk flera dagar (brukar bara få molande värk i en dag när det är mensvärk). Känner även en del illamående  . Snälla hoppas detta vill hålla sig denna gång med progesteronet, måste vara vår tur! 

Rosen3: Men wow, GRATTIS! Skrattande Du är gravid! Hjärta Så bra att du har progesteron nu, då hoppas jag att det ska gå hela vägen. Hur mår du?

Myran1234 skrev 2023-08-02 15:19:40 följande:
    Hej! 🥰👋 illamåendet är faktiskt ok nu så länge jag äter lite och ofta. Tuggar på knäckebröd och dricker smoothie lite då och då, då håller det sig för det mesta borta. Har bara kräkts två ggr vilket jag är tacksam för. Igår gick jag in i v 11 och idag fick vi se den lilla igen sprattla för fullt med sina små armar. 🥹 Nu väntar vi på resultatet för Nipt som kommer om 1-2 veckor. Väldigt nervös inför det. 😌

Så skönt med semester för dig nu och sååå roligt att ni fått flytta in i huset! 😀 Det är skönt när man får hålla sig sysselsatt med något som känns roligt, då går tiden så mycket snabbare! Och tänk, tar det sig inte på nästa naturliga försöka så är det ju väldigt snart ni får göra FET! 😀🙏

Myran1234: Så bra att illamåendet verkar vara under kontroll och att allt såg bra ut på ultraljudet i vecka 11! Hjärta Har ni fått svar på nipt nu? Ja det var jättehärligt med semester och att få flytta in i vårt nya hus, känns bra att ha det att sysselsätta oss med i väntan på frysåterföring. Pga lite försenad ägglossning krockar det dock med vår resa så kliniken sa att vi får göra återföringen i oktober istället, då har vi väntat ungefär ett halvår så man börjar bli rätt otålig, haha.

Melsson skrev 2023-08-07 08:54:03 följande:

Hej på er allihopa nu är jag tillbaka på jobbet från semestern och även tillbaka här på familjeliv. Har varit skönt med en liten paus från att tänka alldeles för mkt på barnaskapande med, även om man alltid har det i bakhuvudet ändå.. 

Hos mig har det inte hänt så mycket i sommar - ingen graviditet iaf men det hade man ju inte direkt trott heller :P 

Nu är det dock bara en vecka kvar tills vårt besök hos kliniken, så är så taggad på det nu och inställd på IVF-karusell i höst! 

Hoppas ni alla har haft en toppensommar! Och stort grattis till din graviditet Rosen!!

Melsson: Välkommen tillbaka! Jag har inte heller loggat in under semestern men nu är jag tillbaka också. Så taggad på att ni också ska få göra IVF nu! 😍 Ledsen att jag inte såg din fråga förrän nu, jag gissar att du har fått svar eftersom du varit på första besöket hos kliniken vid det här laget, men nu är jag som sagt tillbaka på Familjeliv igen om du har några frågor om IVF eller så Glad Nu är det ju så nära att ni ska få köra igång, hur känns det? Jag är som sagt jättepeppad för din skull, haha, men jag tycker ju också att hela processen är så spännande och ger massa nytt hopp. Det här kommer att gå, det känner jag verkligen, och nu är ni närmare ert efterlängtade barn än någonsin tidigare! Hjärta

GuldKvinnan skrev 2023-08-10 13:16:20 följande:

Tack för att ni delar med er så mycket i den här tråden! Jag är också 35 (fyller 36 i höst), har försökt i snart ett år. Inväntar nästa BIM men blir det inget då så får vi också sätta igång med utredning etc. Jag måste dock gå ned några kilon dessutom innan jag kan få IVF. Höstens projekt är således att gå ned i vikt och fortsätta att försöka bli gravid, håll tummarna för mig! SkämsOskyldig

Guldkvinnan: Vad spännande att ni får sätta igång med utredning snart, hoppas att det ska hjälpa er framåt och självklart håller vi tummarna för dig och höstens projekt med viktnedgång! GladHjärta

Noelani: Hur är allt med dig? Såg nu att du precis fått insättning av två embryon, sååå spännande! Jag håller verkligen tummarna! Hjärta

• Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-08-17 06:25:06 följande:
    Nej men verkligen! Så sjukt mkt väntan! Och så ångestladdat att veta att man kan nekas - ingenstans på resan känner man att man kan slappna av och bara flyta med liksom 😅?
    Men just nu är jag jättelycklig!! RMC Malmö ringde igår morse och berättade att vi är reserverade plats och när mensen kommer i helgen så får jag köra igång!!! 😍🙏❤️ Så den ångesten har släppt och bara njuter av att vi är ett steg närmare ett nytt försök! 
    Tack 🙏 ❤️❤️❤️

Yeayh så härligt!! 🥳🙌 Så nära nu då! Vad har du fått för protokoll? Haha nej visst är det sjukt hur man svänger angående mensen 😂
    Ja gud det hade jag ingen aning om faktiskt....På vilka grunder kan dom neka en? 

Men åhh GRATTIS :D Då kommer vi köra rätt så lika ju, bara en vecka emellan typ! Vad skönt för er, då kan ni slappna av lite nu innan det är dags att hoppa på karusellen igen <3

Haha ja nu går jag in i min app och hoppas mensen ska komma tidigare haha, hade precis ÄL men brydde mig knappt om att pricka osv, vi låg bara när vi kände för det så skönt! 

Jag ska ta 300 av Gonal F och sedan efter 5 dagar en dos av något annat som jag har glömt bort vad det heter (det som förhindrar ÄL). Vad har du för dos? Är 300 "standard"?
  • Melsson

Vad spännande, två stycken till och med? Så kanske blir två minis om allt går bra? :D Oj vad spännande nu framöver då, kan tänka mig att väntan är olidlig för att få testa! 

Ja då är det nog lite billigare, jag uppfattade det som att hela rundan kostade 40 tusen men kan ha missuppfattat, sen sa han att har man ett kvar i frysen och vill göra syskonförsök så kostar det 16 tusen. 

Jahaa, frågar som Matilda - vad är åldersgränsen?
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-08-17 12:06:35 följande:

Melsson skrev 2023-08-07 08:54:03 följande:

Hej på er allihopa nu är jag tillbaka på jobbet från semestern och även tillbaka här på familjeliv. Har varit skönt med en liten paus från att tänka alldeles för mkt på barnaskapande med, även om man alltid har det i bakhuvudet ändå.. 

Hos mig har det inte hänt så mycket i sommar - ingen graviditet iaf men det hade man ju inte direkt trott heller :P 

Nu är det dock bara en vecka kvar tills vårt besök hos kliniken, så är så taggad på det nu och inställd på IVF-karusell i höst! 

Hoppas ni alla har haft en toppensommar! Och stort grattis till din graviditet Rosen!!

Melsson: Välkommen tillbaka! Jag har inte heller loggat in under semestern men nu är jag tillbaka också. Så taggad på att ni också ska få göra IVF nu! 😍 Ledsen att jag inte såg din fråga förrän nu, jag gissar att du har fått svar eftersom du varit på första besöket hos kliniken vid det här laget, men nu är jag som sagt tillbaka på Familjeliv igen om du har några frågor om IVF eller så Glad Nu är det ju så nära att ni ska få köra igång, hur känns det? Jag är som sagt jättepeppad för din skull, haha, men jag tycker ju också att hela processen är så spännande och ger massa nytt hopp. Det här kommer att gå, det känner jag verkligen, och nu är ni närmare ert efterlängtade barn än någonsin tidigare! Hjärta

Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P 

Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3

Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är: 
    Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden) 

Får man springa i slutet innan äggplock?

Får man ha sex? :P 

Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet