• Anonym (varför därför)

    En asperger-tjejs bekännelser

    Hej, jag heter Kata och jag har aspergers syndrom/autism1. Jag har också sömnstörningar, viktproblem och återkommande depressioner. Jag bor i egen lägenhet men jag har boendestöd 5 dagar i veckan och jag "jobbar" på en daglig verksamhet.

    Vad önskar ni veta?

  • Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser
  • Anonym (varför därför)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-01 19:41:14 följande:

    Hur kom det sig att du sökte utredning?/Vad var det som föranledde utredningen? 


    Jag var 15 år och gick in i väggen. Hade alla psykiska och fysiska symptom. Så det började med en ambulansfärd till sjukhuset pga fysiska symptom. Sen blev det diverse utredningar.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-01 19:42:02 följande:

    Ja det där med att vara på gränsen har förbryllat mig sedan jag gjorde utredningen för några år sedan. Vad ska jag göra liksom? Jag uppfyllde tydligen ca 85-90% av diagnoskriterierna. Jag har funderat mycket på om det hade varit bättre att få en diagnos eller inte. Sist och slutligen har jag kommit fram till att det väl är bra att jag inte har 10% mer problem än jag redan har. 


    Under behandlingen för utmattningssyndrom fick jag lära mig känna igen tecknen på stress tydligare. Det gör att jag kan stoppa den där uppåtgående stresspiralen så jag inte blir hysterisk av stressen. Under utredningen uppmanade de mig att lära mig hitta strategier för att göra en sak åt gången. Det vet jag inte om jag har blivit bättre på, men jag kanske märker i ett tidigare skede när jag håller på att göra 1000 saker på en gång. 


    Skönt att du har hittat det som fungerar för dig Där är nog skillnaden, jag kan bara fokusera på en sak i taget och inte hantera min stress på det sättet bara jobba runt den. 
  • Anonym (B)
    AndreaBD skrev 2021-07-31 17:16:27 följande:

    Socialtjänsten och socialpsykiatrin ingriper i nödfall. Det är inte något som man uppmanar folk att vända sig till. 


    Jag har jobbat inom socialpsykiatrin i över 20 år och känner inte alls igen det du skriver. Här är det väldigt vanligt att psykiatrin uppmanar personer att söka stöd, och hjälper till att ta kontakt med biståndshandläggare.

    När man har blivit beviljad stöd, vilket de flesta som söker blir, så träffar personal från socialpsykiatrin ofta personen tillsammans med kontaktperson eller annan personal från psykiatrin. Detta för att få en så bra bild som möjligt hur behovet av stöd ser ut. Ibland vill personen hellre ha med en anhörig eller vän. Sedan har vi ett kontinuerligt samarbete med nätverksträffar där även andra som kan finnas runt klienten är med, socialsekreterare, andra vårdgivare, god man, förvaltare etc.

    Så har vi jobbat i vår kommun i många år. Har även genom åren haft studiebesök från andra kommuner, och de flesta jobbar på liknande sätt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2021-08-01 21:19:36 följande:
    Skönt att du har hittat det som fungerar för dig Där är nog skillnaden, jag kan bara fokusera på en sak i taget och inte hantera min stress på det sättet bara jobba runt den. 
    Nu håller jag nästan på att kapa TS tråd här, men jag håller på att kämpa så mycket för att hitta saker som fungerar i mitt liv. Jag har varit långtidssjukskriven så länge att försäkringskassan inte längre tycker att jag är sjuk. Jag börjar återgå till arbete men har haft så mycket problem av mina autistiska drag att arbetsgivaren börjar tröttna på mig. Hur får jag ett nytt jobb och vad ska jag göra som passar mig? Hade jag haft den där diagnosen hade jag kanske fått mer hjälp från samhället på den punkten. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-02 06:13:32 följande:

    Nu håller jag nästan på att kapa TS tråd här, men jag håller på att kämpa så mycket för att hitta saker som fungerar i mitt liv. Jag har varit långtidssjukskriven så länge att försäkringskassan inte längre tycker att jag är sjuk. Jag börjar återgå till arbete men har haft så mycket problem av mina autistiska drag att arbetsgivaren börjar tröttna på mig. Hur får jag ett nytt jobb och vad ska jag göra som passar mig? Hade jag haft den där diagnosen hade jag kanske fått mer hjälp från samhället på den punkten. 


    Det trista svaret är ja, du hade fått mer hjälp om du haft en diagnos. Hemskt men så är det tyvärr

    Vad har du för problem som ställer till det på jobbet?
  • Anonym (Autism 1)
    Anonym (varför därför) skrev 2021-07-31 22:25:17 följande:

    Någon annan som har några frågor/tankar/funderingar/undringar?


    Hej på dig :) Jag undrar en hel del! Min dotter har precis fått diagnosen autism 1. Jag själv har också troligtvis autism 1, men har lyckats "hålla ihop" mig i mångt och mycket genom åren. Jag står i kö för utredning.

    Hur har din relation till dina föräldrar sett ut genom åren? Har de varit förstående, eller hur har deras inställning till dina begränsningar sett ut? Har någon av dina föräldrar också NPF-problematik?

    Hur gammal var du när du kunde flytta hemifrån? Hur ordnade det sig?

    <3
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2021-08-02 08:12:07 följande:
    Det trista svaret är ja, du hade fått mer hjälp om du haft en diagnos. Hemskt men så är det tyvärr

    Vad har du för problem som ställer till det på jobbet?
    Det är en lång historia, men i korthet har jag svårt att hålla många bollar i luften. Jag kan lösa komplicerade problem, men har svårt att strukturera och planera. Jag fördjupar mig i problemet och fixar det, men kan missa en massa annat som också borde göras. 

    Till viss del tror jag att jag saknar exekutiva funktioner. Jag kan liksom fastna i tankegången och så får jag inte så mycket gjort, eller jag kan få något gjort men det tar för lång tid. Långsamheten är något jag fått kommentarer om nu och då på olika arbetsplatser. 

    Jag funkar inte bra i dåligt fungerande grupper. Jag tar åt mig för mycket av känslor och stämningar men kan liksom inte hjälpa till att reda ut det. 

    Var får man ett jobb med de här egenskaperna? :(
  • AndreaBD
    Anonym (B) skrev 2021-08-02 00:15:50 följande:
    Jag har jobbat inom socialpsykiatrin i över 20 år och känner inte alls igen det du skriver. Här är det väldigt vanligt att psykiatrin uppmanar personer att söka stöd, och hjälper till att ta kontakt med biståndshandläggare.

    När man har blivit beviljad stöd, vilket de flesta som söker blir, så träffar personal från socialpsykiatrin ofta personen tillsammans med kontaktperson eller annan personal från psykiatrin. Detta för att få en så bra bild som möjligt hur behovet av stöd ser ut. Ibland vill personen hellre ha med en anhörig eller vän. Sedan har vi ett kontinuerligt samarbete med nätverksträffar där även andra som kan finnas runt klienten är med, socialsekreterare, andra vårdgivare, god man, förvaltare etc.

    Så har vi jobbat i vår kommun i många år. Har även genom åren haft studiebesök från andra kommuner, och de flesta jobbar på liknande sätt.
    Kanske vet du bättre än jag. Jag har ju ingen större erfarenhet med det. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-08-02 11:36:27 följande:

    Det är en lång historia, men i korthet har jag svårt att hålla många bollar i luften. Jag kan lösa komplicerade problem, men har svårt att strukturera och planera. Jag fördjupar mig i problemet och fixar det, men kan missa en massa annat som också borde göras. 

    Till viss del tror jag att jag saknar exekutiva funktioner. Jag kan liksom fastna i tankegången och så får jag inte så mycket gjort, eller jag kan få något gjort men det tar för lång tid. Långsamheten är något jag fått kommentarer om nu och då på olika arbetsplatser. 

    Jag funkar inte bra i dåligt fungerande grupper. Jag tar åt mig för mycket av känslor och stämningar men kan liksom inte hjälpa till att reda ut det. 

    Var får man ett jobb med de här egenskaperna? :(


    Om du kan tänka dig att plugga vidare så tycker jag att du ska boka en tid med en studievägledare. Sen tycker jag att du ska satsa på en arbetsplats med låg personalomsättning som inte jobbar i grupp eller som jobbar i mindre team. Om du tror att du skulle må bra av det är det många arbetsplatser som gått över till distans på hel- eller deltid nu under Coronan och som troligtvis kommer fortsätta med det.

    Jag tycker också du ska satsa på att jobba deltid, det går att leva på en 75% lön.

    Jag tror du kan komma runt det mesta på rätt arbetsplats förutom struktur och planering och att du är långsam. Det ska vara om du hittar ett arbete med strikta rutiner där man gör samma sak varje dag. Egentligen kanske du skulle behöva en kontaktperson på ditt arbete som kan hjälpa dig sådant finns om du går via arbetsförmedlingen men frågan är om du behöver en diagnos.

    Visst var du sjukskriven nu eller minns jag fel? Boka i så fall en tid med din läkare och en representant från Arbetsförmedlingen så kan de säga vad som gäller för exakt dig.
  • Anonym (f)
    Inteutanproblem skrev 2021-08-01 19:51:07 följande:
    Hej, ursäkta att det dröjt med svar. Varit upptagen hela dagen.

    Jag tror att en stor orsak till att jag inte drabbats av depressioner under dom senaste åren har att göra med hur jag numera bor. Långt ute på landet och livet här är väldigt lugnt och förutsägbart. Inrutat. Fri från yttre störningar och massa olika intryck, och dom sociala kontakterna är minimala här vilket gör att min hjärna får chans att vila. Att dessutom vara arbetslös har definitivt hjälpt, mina sömnsvårigheter blir mindre påträngande då och att inte ha alla dom där intrycken som bombarderar en på en arbetsplats gör att jag inte går in i väggen med jämna mellanrum längre. Det vart tidigare just ett katastrofalt stort problem för mig, och jag förstod aldrig varför jag aldrig fick det till att fungera. Försökte verkligen att undvika att hamna där, men hur jag än gjorde så misslyckades jag. Nu förstår jag ju varför, autismen är orsaken och jag hade ju behövt anpassning för att kunna klara av det. Det enda jobb jag egentligen haft där jag inte gått in i väggen var då jag jobbade som personlig assistent åt en man som bodde ungefär som jag gör nu. Jag hade enbart den brukaren, så vart privat anställd. Går nu och väntar på att få stöd och hjälp med det här, för att gå arbetslös resten av livet vill jag ju inte. Vill så gärna utbilda mig till något, har drömt om det hela mitt liv. Tidigare drömyrken går nog bort dock.

    En annan sak som hjälpt mig att hålla mig på rätt sida om måendet är att lära känna mig själv på djupet. Lära mig vilka mina begränsningar är, att då be om hjälp mer (oavsett hur pinsamt det må kännas) än att försöka låtsas vara normal och pusha mig till att göra sådant jag faktiskt inte klarar av ensam. Men också lära mig vilka tecken på att jag håller på att bli överbelastad är, så jag har en chans att ändra kursen. Acceptera att jag inte kan göra saker och ting på samma sätt som andra, eller göra dom lika fort eller ha energi till allt på en gång. Att vara tydlig med andra att man kan få behöva göra saker och ting på ett annat sätt, utan att skämmas över det.

    Men jag lär mig fortfarande, min diagnos är fortfarande rätt ny och även om jag misstänkt detta länge så har det varit svårt att greppa att det faktiskt är så här. Det jag kämpar mest med just nu är konflikten som uppstår inom mig själv när vissa triviala vardagssaker är så svåra, det borde bara vara till att göra det men det går verkligen inte. Jag ÄR liksom intelligent och har ett skarpt logiskt tänkande, men ändå får jag inte till vissa saker. Skulle troligtvis behöva hjälp av ett boendestöd någon gång i veckan, men är inte riktigt där ännu. Det tar emot, vill kunna klara allt själv.
    Det är ingen fara, kan vara väldigt långsam på att svara ibland :)

    Känner igen mig i detta också. Jag bor nu i en stor stad, men är uppvuxen på landsbygden, och jag kan sakna detta enormt mycket just för att allt blir mer lungt och stilla även i mitt huvud när jag är där. Mitt barn har alla rötter i stan nu, så det blir svårt att flytta tillbaka förrän han flyttar.

    Jag blir efter en periods arbete extremt stressad, arg, kan inte sova, har en enorm stress bara inför att gå dit, ibland nästan panikkänslor. Det som fungerat hyfsat för mig är liknande som för dig, fast på ett boende på natten. Jag har iof sociala kontakter där med de som bor där ibland, men inte alls samma intensitet som dagtid, och det är svårare med många kollegor, hantverkare som ska fixa saker, arbetsteurapeuter, sjuksköterskor som kommer på besök, anhöriga, många telefonsamtal etc etc

    Trivdes med att gå runt och fixa på natten, hade till och med energi att baka till dagen osv ibland. Tyvärr blev jag placerad på den dagtjänst jag har nu mot min vilja när jag blev fast anställd.

    Jag har senaste åren försökt utbilda mig till ett annat mer akademiskt yrke, då jag tycker om att studera och som du är hyfsat intelligent, tror dessutom det hade fungerat bättre för mig, men jag får inte mer csn-lån och därför har allt rasat lite för mig då det är svårt för mig att arbeta och studera samtidigt. Jag klarar ju inte ens nuvarande jobbet.

    Ser nog mig själv i mina hemtrakter igen om några år. Och hoppas att jag kan hitta en lösning som fungerar för mig. Just nu försöker jag få beviljat lönebidrag till min arbetsgivare så de kanske kan tänka sig att placera mig på en tjänst jag klarar av/alternativt försöka få ett arbete som är lättare för mig på det sättet. Vill verkligen inte leva på lägre än existensminimum hela livet.
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser