• Anonym (Vante)

Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?

Det känns som jag är en "bra man", men samtidigt är det väldigt få kvinnor som visar sitt intresse eller som jag börjar dejta, och än mindre blir ihop med. Jag är lite blyg och introvert, undrar om det är en stor avgörande faktor i det hela.

Är det någon mer man som tänker liknande, att det är så svårt att träffa någon? Och som samtidigt tänker att det egentligen inte är något större fel med en som person.

• Svar på tråden Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?
  • Anonym (kaffedraken2)
    Pixxen skrev 2021-08-10 12:28:52 följande:

Jag är en sådan man. Är 34 år gammal och aldrig haft en partner. Typ en dejt i mitt liv. Sedan jag fyllde 20 har jag i perioder försökt hitta någon på nätet men får inte till en enda konversation. Har även försökt via vänner, jobb och föreningar men där går det inte heller.

Frågan är om att hitta någon utomlands är enda chansen?

Låter krångligt. Vore det inte roligare att hitta en tjej som bor närmare?
    Jag tror grejen är att man inte ska ge upp. 
  • Anonym (!)
    Anonym (Vante) skrev 2021-08-09 22:49:35 följande:
    Ja alltså nån energi som inte är den mest sexuella energin kanske det är... Tror inte det är feminin energi, men kan vara att jag inte utstrålar så mycket sexuell energi när jag väl är ute och träffar kvinnor?? Jag har hört från en kvinna att jag påminner om Pettson ibland!
    Nu spekulerar jag men jag tror att många kvinnor skulle känna igen sig. Det är viktigt att känna sig åtrådd, viktig och uppskattad av en man för att något intresse ska infinna sig. Det räcker alltså inte bara att en man är attraktiv, saknar han intresse eller att intresset inte är genuint så blir mannen ointressant. Detta verkar inte vara fallet för många män som trots att kvinnan i fråga inte visar något intresse inte tappar sitt. Detta är kanske vad som ligger bakom att en del män har väldigt svårt att ta ett nej. Skulle jag visa intresse för en man och han skulle säga nej så skulle mitt intresse för den mannen dö där och då. 

Så om du inte utstrålar någonting annat mer än vänskap och är ett trevligt sällskap så kommer kvinnorna att tappa intresset för dig oavsett hur lämplig du är i övrigt. Du måste lära dig att kommunicera ditt intresse. Även här tror jag att det blir fel för många män. Många män vet inte hur man sänder ut/ läser av subtila signaler utan går på för hårt vilket gör att kvinnan backar och uppfattar mannen som för påstridig och desperat. Det är en balansgång och ett samspel som måste fungera. Har man svårt för att hitta balansen och inte uppfattar subtila signaler i samspelet så blir det svårt. För de allra flesta är detta någonting som infinner sig av sig själv helt naturligt. Andra får kämpa hårt och det är svårt för personer som har dessa förmågor naturligt att förklara hur man går till väga då det sker per automatik. 

Jag har stött på en del män som är väldigt trevliga, ser bra ut, har ordnade liv och ekonomi. Vid första anblick kan man undra hur det är möjligt att dessa män är singlar. Men det är något i deras energi och utstrålning, sätt att prata och att föra sig att dom framstår som fullständigt asexuella. Dom är liksom lite för artiga och för bra på kallprat för att ge en inbjudande utstrålning. Som om dom ständigt befinner sig i en strikt yrkesroll på något sätt. 
  • Pixxen
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-08-10 12:31:51 följande:
    Låter krångligt. Vore det inte roligare att hitta en tjej som bor närmare?
    Jag tror grejen är att man inte ska ge upp. 
    Jo så är det. Allra helst vill man ju träffa en svensk tjej eftersom jag är en svensk kille. Men hur länge ska jag vänta? Jag närmar mig 40 och sedan är det bara tio år kvar till 50. Livet går jävligt fort och jag känner mig stressad.
    Anonym (!) skrev 2021-08-10 12:51:08 följande:
    Som om dom ständigt befinner sig i en strikt yrkesroll på något sätt. 
    Det där skulle inte förvåna mig om det stämmer in på mig faktiskt :/

• Anonym (kaffedraken2)
    Nu spekulerar jag men jag tror att många kvinnor skulle känna igen sig. Det är viktigt att känna sig åtrådd, viktig och uppskattad av en man för att något intresse ska infinna sig. Det räcker alltså inte bara att en man är attraktiv, saknar han intresse eller att intresset inte är genuint så blir mannen ointressant. Detta verkar inte vara fallet för många män som trots att kvinnan i fråga inte visar något intresse inte tappar sitt. Detta är kanske vad som ligger bakom att en del män har väldigt svårt att ta ett nej. Skulle jag visa intresse för en man och han skulle säga nej så skulle mitt intresse för den mannen dö där och då. 

Så om du inte utstrålar någonting annat mer än vänskap och är ett trevligt sällskap så kommer kvinnorna att tappa intresset för dig oavsett hur lämplig du är i övrigt. Du måste lära dig att kommunicera ditt intresse. Även här tror jag att det blir fel för många män. Många män vet inte hur man sänder ut/ läser av subtila signaler utan går på för hårt vilket gör att kvinnan backar och uppfattar mannen som för påstridig och desperat. Det är en balansgång och ett samspel som måste fungera. Har man svårt för att hitta balansen och inte uppfattar subtila signaler i samspelet så blir det svårt. För de allra flesta är detta någonting som infinner sig av sig själv helt naturligt. Andra får kämpa hårt och det är svårt för personer som har dessa förmågor naturligt att förklara hur man går till väga då det sker per automatik. 

Jag har stött på en del män som är väldigt trevliga, ser bra ut, har ordnade liv och ekonomi. Vid första anblick kan man undra hur det är möjligt att dessa män är singlar. Men det är något i deras energi och utstrålning, sätt att prata och att föra sig att dom framstår som fullständigt asexuella. Dom är liksom lite för artiga och för bra på kallprat för att ge en inbjudande utstrålning. Som om dom ständigt befinner sig i en strikt yrkesroll på något sätt. 
    Ja, det är svårt. Jag är själv för försiktig, är nog inte så bra på att flirta. Skrev med två jämnåriga på Tinder och båda slutade svara efter nån dag. Jag skrev inget opassande, var nog tvärtom att jag var för "blek". Jag försökte lära känna dom och vi pratade om vardagliga saker. Kan väl tycka att det kan behövas mer än en dag för att det ska bli en spänning, men sånt är nog olika.

Tjejen jag träffade senast, en 22-åring, blev tydligen tänd på mig de gångerna vi sågs. Jag gjorde inget särskilt, vi bara umgicks.
    Så mycket beror på nog vilken typ av tjej man träffar också.
    Om jag är mig själv så kommer några tjejer tycka att jag är astråkig, helt osexig. Andra tjejer vill hoppa i säng.
  • Anonym (kaffedraken2)
    Pixxen skrev 2021-08-10 12:59:36 följande:
    Jo så är det. Allra helst vill man ju träffa en svensk tjej eftersom jag är en svensk kille. Men hur länge ska jag vänta? Jag närmar mig 40 och sedan är det bara tio år kvar till 50. Livet går jävligt fort och jag känner mig stressad.
    Som om dom ständigt befinner sig i en strikt yrkesroll på något sätt. 

Jag är 49 och väntar fortfarande Skrattande
    Jag kände sån stress tidigare, när jag skulle 40. Nu skiter jag i det. Det blir som det blir. Antingen så träffar jag Henne, eller inte.
  • Mandel

Jag har skrivit det i ett otal trådar här på fl, men mycket med nätdejting hänger på hur man skriver sin presentation. Beskriva sig själv positivt - sina intressen, absolut inga kravlistor på hur den man söker ska vara eller listor på vad man absolut inte är intresserad av hos en ev dejt.
    Det får man ta senare när man väl varit på dejt!
    Vad tycker du är roligt? Beskriv det med positiva ord även om du gillar att samla kapsyler vilket troligen inte så många andra gör, men skriver man det med lite positiva ord och en smiley så tycker säkert någon att du verkar ha humor och vill träffa dig?

Sedan hänger det på hur man inleder konversationer. De som bara skickade ett "tjena läget?" tackade jag artigt nej till.
    Själv tittade jag på bilder och läste presentationer och återkopplade till både någon bild och något i presentationen och skrev även något kort om mig själv när jag sökte kontakt.  
    Och jag sökte bara kontakt med realistiska "offer". Visst fick jag många nej, men jag fick även till många trevliga fikastunder där jag fick höra om mycket intressant.

En kille visade sig vara sjukpensionär när vi väl var på dejt - jag har en ganska aktiv livsstil så det var ju en galen krock. En annan hade hur många ungar som helst med olika kvinnor och jag satt nog mest och panikskrattade under fikat för jag såg allt strul med barn och gamla x. En var en skuldsatt och bostadslös utländsk person som lämnat sitt hemland pga skulderna, så han försökte få jobb i Sverige för att kunna leva osv.
    Hade dessa skrivit något om detta i sina presentationer hade jag aldrig bett om dejt, men nu fick jag ändå en trevlig pratstund och bara för att detta inte passade mig så kan det passa någon annan när man väl sitter där bredvid varandra.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • AndreaBD

Ja, det kan man undra. Och det gäller inte bara män förstås, det finns även kvinnor som har svårt. Jag funderade också på det nyss. Men också på det omvända. Det finns män som kan attrahera dussintals kvinnor. Så vad är det som utmärker dem? Det är ju de ni får lära er av. 

Jag känner en, som numera är långt över 70 och särskilt då märker man det. Det är en liten gubbe, som inte ser särskilt bra ut, men jag vet att han har varit ihop med många kvinnor, ibland längre förhållanden, ibland kortare. Det jag har lagt märke till är att han är "laid-back", lekfull, han småpratar, skrattar, tar gärna folk i hand eller kramas - men bara då det verkligen är läge.

Det handlar mycket om rätt timing. Att se någon i ögonen, kanske även ta personens hand i rätt situation, dvs. t.ex. för att ge tröst, visa förståelse och liknande. Okej, han har jobbat som någon slags kurator - då kan man förstås förfina sina kunskaper. Kanske borde män som vill bli bättre på att träffa kvinnor engagera sig i sociala projekt? Dels lär man sig då säkert en hel del om hur man vinner människors förtroende, och kanske träffar man ju någon direkt där också? 

• nihka
    Anonym (Vante) skrev 2021-08-09 12:57:43 följande:

Det känns som jag är en "bra man", men samtidigt är det väldigt få kvinnor som visar sitt intresse eller som jag börjar dejta, och än mindre blir ihop med. Jag är lite blyg och introvert, undrar om det är en stor avgörande faktor i det hela.

Är det någon mer man som tänker liknande, att det är så svårt att träffa någon? Och som samtidigt tänker att det egentligen inte är något större fel med en som person.

Har du någonsin gått ut för att köpa en soffa och kommit hem med en som du tyckte det egentligen inte var något större fel på?

Om man sedan tänker sig att för de flesta är val av partner ett viktigare val än val av soffa så...
  • Tom Araya

Jag är med i några Facebook-grupper av typ; singlar söker partner.

Några saker jag reflekterar över är:

1. Tjejer/kvinnor tar väldigt sällan initiativ till kontakt, utan väntar på att killarna ska ta initiativet. En del tjejer/kvinnor vill dock hävda att de inte tar kontakt för att ingen i utbudet intresserar dem, vilket faller på punkt 3.

2. Tjejer/kvinnor uttrycker att de tappar intresset om killar/män visar intresse för flera tjejer/kvinnor. Som man måste jag alltså välja ut en kvinna att visa intresse för, utan att ens känna henne, annars är jag körd.

3. Trots att tjejer/kvinnor säger att inre egenskaper är viktigare än utseende, så är det ändå på grundval av utseendet de väljer bort de flesta killar/män de inte ens vill lära känna. 

4. Tjejer/kvinnor gilla-klickar eller kommenterar sällan killars/mäns inlägg och bilder, för att slippa oönskade PM och inte heller hamna i det som tas upp under punkt 2.

Som jag ser det så skapar tjejers/kvinnors vanor och resonemang i detta ett slags moment 22, både för sig själva och för killarna/männen.

• Anonym (Också blyg)

Hej! jag tror vissa tjejer kan känna sig otrygga i en persons närvaro som alltid är tyst och aldrig säger något. Och det är inte alltid så enkelt att de bara är introverta. Många kämpar med dåligt självförtroende, har upplevt dumpningar eller annat som gjort att de bär på sår. Jag för min del har flertal gånger försökt att prata med andra introverta( för att jag känner medkänsla med dem då jag själv har känt mig osynlig under introverta perioder av mitt liv) vissa har blivit glada, och andra bara sett sura ut och jag upplevt mig som en oönskad inkräktare som stör deras revir. Då menar jag i vänskaps syften. För mig börjar relationer alltid i vänskap då man lär känna andra personen. 

Och självförtroendet kan man arbeta på, få hjälp med tillsammans med coacher och terapeuter som är utbildade inom det området. Bär du på en ryggsäck, efter att någon annan sårat dig och du fått hjärtat krossat, släpp det!
    För att du ska få en lycklig relation med din kommande fru, så är det viktigt att du själv är hel först.
    Finns också förbön och själavård att få i olika kristna församlingar i Sverige, för att få hjälp med vad som är roten till ditt problem, varför du kämpar med osäkerhet och blyghet.

Jag är blyg i främmande sällskap, men har lärt mig att försöka släppa på försvarsmurarna efter att det gått en stund. Som barn o tonåring var jag den blygaste av alla och hade svårt att ta kontakt med andra barn o unga. Senare fick jag reda på att det berodde på att jag har högfunktionell autism och är HSP.
    Jag har försvarsmurar, och jag har också varit relativt feg gällandes relationer, men jag arbetar på det, och som kristen har jag upplevt hjälp från Jesus, bland annat att bli helad från inre sår från skol mobbing etc, som något oersättligt och dyrbart.

Bittra människor drar med sig bitterheten in i relationer som sedan ses genom bittra glasögon( hon/han säger så och gör så precis som mitt ex, typiskt varför alltid jag) och det är gift du inte vill ha där.
    Arbeta med dig själv och ditt självförtroende och eventuella inre sår först, så ska du se att du blir en helt ny person.

Jag för min del, dras till killar som är motsatsen till mig själv, dvs de extroverta som inte gömmer sig i något hörn utan faktiskt antingen tar initiativet själv eller blir glada och pratsamma då jag gör det. 

Jag tror det finns en själsfrände för alla. Men att man alltid måste komma ihåg att i en ny relation, så måste man visa hänsyn till och leva med en annan person och samarbeta med den personen för att det ska funka.
    Inte tänka på endast vad jag ska få utan också, vad kan jag ge? 
    Jag vill att hon/han förstår att jag ibland måste dra mig undan och vara för mig själv,  men är jag redo att acceptera att  hon/han kanske har ett rikt socialt liv och ibland träffar vänner och går på bio utan mig? 
    Jag vill att hon/han accepterar att jag inte alltid orkar vara den som städar köket, men kan jag acceptera att ibland orkar hon inte heller och då får vi båda ta det lugnt den dagen?
    Är jag redo att hantera eventuella konflikter, genom att prata igenom saker, istället för att ta den lätta vägen och fly så fort jag och partner är oense?

Extroverta och introverta har mycket att lära sig från varandra. 
    Tänk på att du är en dyrbar person som förtjänar det bästa, men det gör din kommande andra hälft med.

Lycka till och Guds frid/ singel 30 plus 

Svar på tråden Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?