• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-23 10:45:58 följande:

Åh jag förstår att det känns jobbigt, okänsligt sagt! Men tror som ovan att det kanske blir bättre när det gått ett tag? Tur att vi finns för varandra.

Jag har en fråga.. ska ha tjejmiddag nästa lördag, är då i vecka 7 (v.6+2) och då träffa mina närmaste 5 tjejkompisar. Har redan berättat för två av dem och funderar på om jag ska berätta för dem andra också. Alternativet blir att smussla och det blir nog ganska svårt kan jag tänka mig, då vi alltid "delar" vin och dricker gemmensamt till middagen och så. 

Ska såklart prata med min sambo men tänker att man skulle kunna säga något i stil med: "att det är väldigt tidigt än och jag är orolig för missfall, men jag ville berätta för er"! 

Jag berättade för min familj i helgen och är glad över att jag gjorde det, de förstår ju också att de är väldigt tidigt och att de inte finns några garantier men blev jätteglada. Nu känns de så skönt att kunna ses utan att "ljuga" och att kunna vara ärlig med illamåendet osv. Går de inte som planerat så kommer de vara skönt att dela med sig av det också. Jag har en kompis som för några år sedan berättade tidigt i graviditeten, tyvärr fick hon missfall men då fanns jag där för att stötta henne, så jag ser inget negativt med att berätta för de närmsta som man kommer träffa ofta innan man passerat v. 12.
  • Chilins
    Kiwikiwi skrev 2021-09-23 11:06:15 följande:

Jag berättade för min familj i helgen och är glad över att jag gjorde det, de förstår ju också att de är väldigt tidigt och att de inte finns några garantier men blev jätteglada. Nu känns de så skönt att kunna ses utan att "ljuga" och att kunna vara ärlig med illamåendet osv. Går de inte som planerat så kommer de vara skönt att dela med sig av det också. Jag har en kompis som för några år sedan berättade tidigt i graviditeten, tyvärr fick hon missfall men då fanns jag där för att stötta henne, så jag ser inget negativt med att berätta för de närmsta som man kommer träffa ofta innan man passerat v. 12.

Vi har gjort samma sak, berättat för dom närmaste och såklart poängterat att det är tidigt vilket ju alla förstår.. men tycker också att det är oerhört skönt att slippa ljuga och att få stöttning än vad det blir :)
  • Juli1990

Tack för era svar! Så himla fint att höra att familjen blev så glad <3.
    Jag planerar att vänta med familjen då det varit sådan himla hets med barn (mycket tjat att jag är gammal etc" så orkar inte riktigt ta det än. 

Dock lutar det mer och mer att berätta för närmaste vännerna nu nästa helg. Tack för er återkoppling!

• Anonym (Äntligen)
    Summertime skrev 2021-09-23 10:12:16 följande:

Känner mig så ledsen. Tänkte berätta för min syster om min graviditet idag för att kunna få lite tips och så eftersom har egna barn och detta är mitt första. Ville inte säga direkt utan skrev och frågade om hon ville veta en hemlighet och det enda hon svarade var ?är du gravid eller? Då är det väl väldigt tidigt i så fall?. Skrev bara att det inte handlade om det. Orkar inte negativiteten, jag vet att det är tidigt, jag har själv en stark oro för missfall men man kämpar med att ändå försöka glädjas och att då höra det utifrån, att hon inte blev glad för fem öre? Usch blev så ledsen.

Men å =/ Men är du säker på att hon inte blev glad? Tänker att det kan vara jättesvårt att utläsa folks reaktioner från ett meddelande många gånger. Hon kanske va mitt i nått annat och bara svarade på instingt utan att lägga någon värdering åt nått håll i det?  Men tråkigt att du inte får komma med nyheten själv utan att hon tar den ifrån dig :(

Har själv precis pratat med kurator för min oro.. känns skönt  att ha någon att prata med när inte så många runt en vet om att man är gravid.

• Anonym (Äntligen)
    Juli1990 skrev 2021-09-23 11:15:57 följande:

Tack för era svar! Så himla fint att höra att familjen blev så glad <3.
    Jag planerar att vänta med familjen då det varit sådan himla hets med barn (mycket tjat att jag är gammal etc" så orkar inte riktigt ta det än. 

Dock lutar det mer och mer att berätta för närmaste vännerna nu nästa helg. Tack för er återkoppling!

Förlåt men tjat om att du är gammal? Jag gissar av ditt nick att du är född 90? Att va 31-32 är inte gammalt. De flesta av mina vänner (ink jag själv) skaffade barn först efter vi passerat 30. Blir ledsen av familjer som inte respekterar ens beslut med att vänta av olika anledningar, eller om man kanske försöker men att det inte tar sig. 

Jag har fått frågan "är det inte dags för syskon snart?" Det är främst de som inte vet om vad som hänt tidigare som kläckt det. Jag har kallt svarat att jo att vi skulle haft en liten på x antal veckor nu men hen va sjuk så det blev inte så. Där har du anledningen till att jag va sjukskriven. Det brukar få tyst på dom.

• Juli1990
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-23 12:35:15 följande:

Förlåt men tjat om att du är gammal? Jag gissar av ditt nick att du är född 90? Att va 31-32 är inte gammalt. De flesta av mina vänner (ink jag själv) skaffade barn först efter vi passerat 30. Blir ledsen av familjer som inte respekterar ens beslut med att vänta av olika anledningar, eller om man kanske försöker men att det inte tar sig. 

Jag har fått frågan "är det inte dags för syskon snart?" Det är främst de som inte vet om vad som hänt tidigare som kläckt det. Jag har kallt svarat att jo att vi skulle haft en liten på x antal veckor nu men hen va sjuk så det blev inte så. Där har du anledningen till att jag va sjukskriven. Det brukar få tyst på dom.

Ja tyvärr.. jag är från en liten by där många får barn tidigt (flyttat ifrån till en storstad nu), men mina föräldrar vill nog väldigt gärna att jag skulle vara en av dem som fick barn vid 20 något.. Jag har flera gånger sagt att jag tycker det är otroligt jobbigt med tjatet. Jag planerar att bjuda ner familjen på middag här efter jag gjort KUB-ultraljudet i vecka 12+3. 

Så otroligt tråkigt med sådana frågor, jag förstår verkligen. Jättebra svar av dig, men förstår att det tar enormt på en att få dem frågorna! 
  • Hejsan91hejsan
    Juli1990 skrev 2021-09-23 12:51:51 följande:

Ja tyvärr.. jag är från en liten by där många får barn tidigt (flyttat ifrån till en storstad nu), men mina föräldrar vill nog väldigt gärna att jag skulle vara en av dem som fick barn vid 20 något.. Jag har flera gånger sagt att jag tycker det är otroligt jobbigt med tjatet. Jag planerar att bjuda ner familjen på middag här efter jag gjort KUB-ultraljudet i vecka 12+3. 

Så otroligt tråkigt med sådana frågor, jag förstår verkligen. Jättebra svar av dig, men förstår att det tar enormt på en att få dem frågorna! 

Jobbigt med sånna frågor, ingen vet ju hur länge man försökt eller om man ens kan bli gravid :( väldigt känsliga frågor som man verkligen borde låta bli. I min umgängeskrets är jag bland de första gravida (även om jag egentligen skulle fött typ nu om allt gick som de skulle i vintras :( ).

Men visst är det svårt att hålla sig? Man vill typ bara skrika ut till hela världen!! Tyvärr vågar jag inte göra planer i samband med ultraljud längre då det var på ultraljudet i v.12 som vi fick dåliga nyheter sist och hade då bokat in lunch med mormor och morfar efteråt :/
  • Juli1990
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-23 14:52:10 följande:
    Jobbigt med sånna frågor, ingen vet ju hur länge man försökt eller om man ens kan bli gravid :( väldigt känsliga frågor som man verkligen borde låta bli. I min umgängeskrets är jag bland de första gravida (även om jag egentligen skulle fött typ nu om allt gick som de skulle i vintras :( ).

Men visst är det svårt att hålla sig? Man vill typ bara skrika ut till hela världen!! Tyvärr vågar jag inte göra planer i samband med ultraljud längre då det var på ultraljudet i v.12 som vi fick dåliga nyheter sist och hade då bokat in lunch med mormor och morfar efteråt :/
    Nej precis, jag instämmer! Åh jag förstår. Det är supersvårt att hålla sig.

Jag förstår, usch vilken fruktansvärd känsla att vara med om det. Hemskt. Jag funderade på att boka in middag dagen efter mitt ultraljud i vecka 13+1 och i så fall boka av, då det är med min familj!
  • Rewner
    Kiwikiwi skrev 2021-09-22 16:15:36 följande:
    Grattis! :) håller med om att de känns som en bluff, vi valde att berätta för ett par familjemedlemmar nu i helgen och ett tag hade jag lite panik av att de verkligen kändes som att vi ljög och hittade på på graviditeten haha.

Jag hoppas också att känslan blir annorlunda efter v. 12 och jag hoppas verkligen så mycket för allas skull att vi alla ska få uppleva en fullbordad graviditet <3
    Tack! Och detsamma förstås!

Hur kändes det med det efter att du berättat? Vi var på väg och skulle berätta för de närmsta igår (det blev inte av olika anledningar) och jag fick också kalla fötter för att det kändes som att vi bara hittar på. Men tänker samtidigt också att det kanske känns verkligare efteråt.
  • Rewner
    Summertime skrev 2021-09-23 10:12:16 följande:

Känner mig så ledsen. Tänkte berätta för min syster om min graviditet idag för att kunna få lite tips och så eftersom har egna barn och detta är mitt första. Ville inte säga direkt utan skrev och frågade om hon ville veta en hemlighet och det enda hon svarade var ?är du gravid eller? Då är det väl väldigt tidigt i så fall?. Skrev bara att det inte handlade om det. Orkar inte negativiteten, jag vet att det är tidigt, jag har själv en stark oro för missfall men man kämpar med att ändå försöka glädjas och att då höra det utifrån, att hon inte blev glad för fem öre? Usch blev så ledsen.

Så tråkigt att hon gjorde dig ledsen, men blir ju också lätt missförstånd när man skriver. Hon kanske inte alls hade missfallsrisk i åtanke. Har du någon annan som du känner förtroende för och vill bolla med så kanske det känns bättre att berätta för den först istället nu.
Svar på tråden BF maj 2022