• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-09-27 09:35:15 följande:

Vad skönt att du börjat känna av lite, de stillar oron (eller att man bara inbillat sig vara gravid) :) Man får gärna lite lagom symtom, just nu har jag fått ett extremt illamående och saknar tiden då jag var mer eller mindre symptomfri, men man vill ju oftast ha det man inte har (då ville jag känna illamåendet) haha.

Instämmer! Känner fortfarande inte av Så mycket förutom spända bröst, mensvärk och mer trötthet (var iväg hela helgen och kände mig extremt känslig och trött, grät en gång för jag var så trött och inte ?orkade? vara social) haha. Men vill typ börja må illa.. men förstår dig, sen vill man ju inte det när man väl är i det :). När började du må illa? När var det dags för första ultraljudet för dig? Har du varit på hälsosamtalet än? :)
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-27 10:32:57 följande:

Instämmer! Känner fortfarande inte av Så mycket förutom spända bröst, mensvärk och mer trötthet (var iväg hela helgen och kände mig extremt känslig och trött, grät en gång för jag var så trött och inte ?orkade? vara social) haha. Men vill typ börja må illa.. men förstår dig, sen vill man ju inte det när man väl är i det :). När började du må illa? När var det dags för första ultraljudet för dig? Har du varit på hälsosamtalet än? :)

Började må illa förra veckan, dagen innan jag gick in i v. 8 (7+0) och de kom väldigt plötsligt. Hade 3 middagar jag skulle gå på i helgen men fick ställa in alla och säga att jag fått migrän. Om exakt en vecka, nästa måndag har jag mitt ultraljud och på onsdagen samma vecka mitt inskrivningssamtal (eller hälsosamtal vet inte vad det räknas som) :) så nu hoppas jag att veckan går fort!
  • Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-09-27 10:21:44 följande:

Ska bli intressant att börja vara på jobbet ett par dagar i veckan. Typ att tackla första utelunchen sedan Coronan kom när man mår illa :') och dölja kväljningar :')

Jag har varit på kontoret flera dagar i veckan då jag i princip bara jobbar nära en person och vi sitter på en egen avdelning, så de har varit "coronavänligt" men sen i förra veckan när mitt illamående kom så sa jag att jag fått migrän. Men nu vet jag inte hur jag ska göra denna vecka, vi ska också iväg på en konferens om 2 veckor där vi ska bila långt och sen göra många fysiska aktiviteter (är lite orolig över att jag inte ens får utöva en viss typ som vi ska göra). Mår jag som jag gör nu kommer de inte vara möjligt för mig att följa med, känner ändå att man måste tänka på sitt mående (inte kul att vara iväg och bara känna att man vill spy). Den personen jag jobbar nära är även min chef, så jag funderar på att berätta redan nu, helst vill jag vänta till nästa vecka efter UL om allt ser bra ut. Men känner inte att jag kan ha migrän en vecka till.. mår jag lite bättre så kanske jag ska försöka att åka in en dag denna vecka iallafall och se hur de känns.

Kanske mår man värre hemma för att man "slappnar av", troligen så är de inte så haha. Mår du väldigt illa nu också?
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-09-27 10:54:49 följande:

Jag har varit på kontoret flera dagar i veckan då jag i princip bara jobbar nära en person och vi sitter på en egen avdelning, så de har varit "coronavänligt" men sen i förra veckan när mitt illamående kom så sa jag att jag fått migrän. Men nu vet jag inte hur jag ska göra denna vecka, vi ska också iväg på en konferens om 2 veckor där vi ska bila långt och sen göra många fysiska aktiviteter (är lite orolig över att jag inte ens får utöva en viss typ som vi ska göra). Mår jag som jag gör nu kommer de inte vara möjligt för mig att följa med, känner ändå att man måste tänka på sitt mående (inte kul att vara iväg och bara känna att man vill spy). Den personen jag jobbar nära är även min chef, så jag funderar på att berätta redan nu, helst vill jag vänta till nästa vecka efter UL om allt ser bra ut. Men känner inte att jag kan ha migrän en vecka till.. mår jag lite bättre så kanske jag ska försöka att åka in en dag denna vecka iallafall och se hur de känns.

Kanske mår man värre hemma för att man "slappnar av", troligen så är de inte så haha. Mår du väldigt illa nu också?

Jag jobbar med ganska många olika på jobbet dessvärre, eller är väl för- och nackdelar med båda egentligen :P

Men kommer nog försöka dra mig undan lite granna tills de där sista veckorna är klara.

Det där med konferenser är ju lite knepigt, för det är ju riktigt kul men samtidigt så är det en knepig situation när man är o de här tidiga veckorna liksom! Vår konferens blev inställd och skulle ha varit den här veckan, vilket jag är lite glad för eftersom jag är så trött :') och mår illa haha.

Då får se hur du mår, och göra det som passar din situation bäst liksom! Om det är vissa fysiska övningar kan du säga att du har sträckt dig på ett pass ett par dagar innan i värsta fall.

Aa haha, illamåendet är verkligen igång, men kändes något bättre igår och kanske även idag. Så kanske är på väg åt rätt håll nu! Men har varit riktigt illamående ett tag nu, väldigt äcklad av typ all mat osv
  • Meemelie
    Kiwikiwi skrev 2021-09-27 09:35:15 följande:

Vad skönt att du börjat känna av lite, de stillar oron (eller att man bara inbillat sig vara gravid) :) Man får gärna lite lagom symtom, just nu har jag fått ett extremt illamående och saknar tiden då jag var mer eller mindre symptomfri, men man vill ju oftast ha det man inte har (då ville jag känna illamåendet) haha.

Än så länge inget illamående, är inne i vecka 8 så hoppas det inte dyker upp alls. Har ett barn sedan tidigare och med honom mådde jag inte illa alls så hoppas på samma sak denna gång, måste vara hemskt att må illa hela tiden!
  • Ik96

Hade mitt hälsosamtal idag (två veckor försent pga sjukdom och vabb) och det kändes så bra. Samma barnmorska som med dottern och det var jag så glad för och barnmorskan blev också superglad och se mig trots att det var 4 år sedan jag väntade dottern. Blev nästan lite rörd hehe. Nästa vecka ska jag ha inskrivning och barnmorskan skickade idag remiss om kub som kommer göras om 3-4 veckor, känns så spännande och läskigt på samma gång då vi inte blev erbjudna det sist. Eftersom jag åt ägglossningsstimulerande läkemedel för att bli gravid denna gången så är det lite oklart när jag har bf sa barnmorskan så eventuellt kommer jag flyttas en vecka och ha bf i slutet på april istället. Men det får jag reda på på KUB :) går imorgon in i vecka 10 (9+0)

• Anonym (Bebis2)
    Ik96 skrev 2021-09-27 17:33:14 följande:

Hade mitt hälsosamtal idag (två veckor försent pga sjukdom och vabb) och det kändes så bra. Samma barnmorska som med dottern och det var jag så glad för och barnmorskan blev också superglad och se mig trots att det var 4 år sedan jag väntade dottern. Blev nästan lite rörd hehe. Nästa vecka ska jag ha inskrivning och barnmorskan skickade idag remiss om kub som kommer göras om 3-4 veckor, känns så spännande och läskigt på samma gång då vi inte blev erbjudna det sist. Eftersom jag åt ägglossningsstimulerande läkemedel för att bli gravid denna gången så är det lite oklart när jag har bf sa barnmorskan så eventuellt kommer jag flyttas en vecka och ha bf i slutet på april istället. Men det får jag reda på på KUB :) går imorgon in i vecka 10 (9+0)

Va spännande/roligt! Nu börjar det liksom "komma igång". Det är ju alltid olika former av oro under hela graviditeten, men just i början tycker jag att det går så långsamt och man vet inte ens om det är något levande där inne.
  • Anonym (D)

Jag var på ultraljud idag och fick Bf-dag 12 maj. Hjärtat slog. Jag kommer nu att lägga till mig på listan.

• Anonym (D)

BF-lista

30/4 Um Hamza

1/5 Tingeltangel

2/5 RBC, 28 år, första barnet

2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

5/5 X, 27 år - Första barnet

7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

7/5 Äntligen

7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

7/5 Secretflower, 35 år, fjärde barnet

7/5 Mela88, fjärde barnet

8/5 Sararebecca

8/5 FruA88

9/5 Sofia0509

11/5 Hanna 28 år, första barnet

11/5 Kiwikiwi, första barnet

12/5 D, första barnet

14/5 Nojjig, tredje barnet

15/5 SaaraK, 2a barnet

15/5 LillGumsan 37år, andra barnet

16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

17/5 nathaliextnf 36 år, sjunde barnet

18/5 Bullen22 31 år, tredje barnet

19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

19/5 Meemelie 32 år, andra barnet

20/5 Helni 31 år, tredje barnet

21/5 Sandtrollet 37år, tredje barnet

21/5 QueenS 31 år andra barnet

22/5 Försökmednr2 30 år, andra barnet

22/5 Hippiemamman 34 år, tredje barnet

22/5 Sapa 32 år, första barnet

23/5 Chilins 30 år, första barnet

23/5 hejsan91hejsan, 30 år, första barnet

25/5 Dalarna91 30 år, första barnet

26/5 Juli1990, 31 år, första barnet

26/5 Almander, 24år, första barnet

26/5 S.Isabelles, 31 år, första barnet

28/5 ksrg8887, 33 år, andra barnet

30/5 Längtar efter dig, 33 år, fjärde barnet.

• Ik96
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-27 17:50:55 följande:
    Va spännande/roligt! Nu börjar det liksom "komma igång". Det är ju alltid olika former av oro under hela graviditeten, men just i början tycker jag att det går så långsamt och man vet inte ens om det är något levande där inne.
    Ja efter idag känns det mer verkligt :) Jag tycker tiden fram tills nu har gått ganska snabbt men nu känns det som att den kommer gå lååångsamt tills Kub och man hinner nog tänka många tankar.
Svar på tråden BF maj 2022