• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (Oj)

Och att invänta ny man att flytta in hos låter ju som världens skämt...är hon helgalen? Jag är helt på din sida. Det är var och ens eget ansvar att försörja sig, växa upp o våga stå på egna ben.

• Anonym (Casanova)
    mson skrev 2021-09-01 11:36:29 följande:
    Mäklare är redan bokad, två stycken. Den ena kommer på torsdag och den andra nästa måndag. Så fort jag fått huset värderat ska jag ta ett möte med banken för att gå igenom vilka alternativ som finns att antingen ta över lånet helt / köpa ut henne och stå på lånet själv eller sälja det och vad jag då kan köpa för nytt (något slags lånelöfte).

Jag är dock tyvärr övertygad om att jag inte får stå på huset själv eller något annat hus heller för den delen om jag skulle ha 6 hemmaboende barn. Banken räknar av 3500 för varje barn i sina uträkningar.. med 3 barn däremot hade det varit görbart... Så det är då mitt dilemma.
    Jag har samma problem. Banken gör helt tokiga bedömningar på vad barn kostar. Jag har också ett stort antal barn. Handelsbanken var beredda att göra en individuell bedömning när jag skulle låna för några år sedan. Dom kollade helt enkelt vad ungarna kostade i praktiken. Inte en rak linjär mall. Jag har också hyst viss framgång i det evolutionära racet.

I övrigt. Släng ut kärringen. Ska du försörja henne medans hon springer runt och dejtar och ska hitta någon annan som kan försörja henne?
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-01 13:05:22 följande:
    Det går ju för tusan inte vara ihop med någon som man inte har känslor för och som går en på nerverna i all evighet. Redan bott med henne utan känslor tillräckligt länge.

40 mg citalopram medicinerar man för att ens orka med ångesten det ger mig. Knappast bra för barnen.
    Jag är faktiskt benägen att hålla med (Elak). Du kanske inte kan lämna henne med sex barn som är omyndiga. När alla dessa barn du har skapat har flyttat ut ser livet annorlunda ut. 

Dina känslor och ditt mående kommer trots allt i andra hand. Barnens mamma verkar inte må så bra, hon heller. Det är en knepig sits ni har satt er i. 
  • Anonym (Meghan)
    Mäklare är redan bokad, två stycken. Den ena kommer på torsdag och den andra nästa måndag. Så fort jag fått huset värderat ska jag ta ett möte med banken för att gå igenom vilka alternativ som finns att antingen ta över lånet helt / köpa ut henne och stå på lånet själv eller sälja det och vad jag då kan köpa för nytt (något slags lånelöfte).

Jag är dock tyvärr övertygad om att jag inte får stå på huset själv eller något annat hus heller för den delen om jag skulle ha 6 hemmaboende barn. Banken räknar av 3500 för varje barn i sina uträkningar.. med 3 barn däremot hade det varit görbart... Så det är då mitt dilemma.
    Så du är villig att offra tre av dina barn för att kunna köpa ut henne? Allt detta skulle du ha tänkt på innan du skaffade de tre sista barnen. Man ska alltid tänka på att man kan bli helt ensam med samtliga barn man har om olyckan skulle vara framme. Därför ska man inte ha fler barn än man kan försörja ensam. 
    Jemp skrev 2021-09-01 11:43:28 följande:
    Ja det är ju ett dilemma att ta med banken. För sex barn har du ju redan. De får väl dela rum.

Kostnads/schablonmässigt bör det gå på ett ut? Har du ensamt boende om sex barn får du ju underhåll av mamman/fk på ca halva summan du nämner.
    Hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 
  • Anonym (J)
    mson skrev 2021-09-01 13:05:22 följande:

Det går ju för tusan inte vara ihop med någon som man inte har känslor för och som går en på nerverna i all evighet. Redan bott med henne utan känslor tillräckligt länge.

40 mg citalopram medicinerar man för att ens orka med ångesten det ger mig. Knappast bra för barnen.

Ni är inte ihop, ni bor under samma tak. Det är skillnad.
  • Anonym (J)
    Anonym (Meghan) skrev 2021-09-01 13:53:31 följande:

Så du är villig att offra tre av dina barn för att kunna köpa ut henne? Allt detta skulle du ha tänkt på innan du skaffade de tre sista barnen. Man ska alltid tänka på att man kan bli helt ensam med samtliga barn man har om olyckan skulle vara framme. Därför ska man inte ha fler barn än man kan försörja ensam. Hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 

FK går in och betalar, sen får hon betala till dem.
  • Anonym (J)

Men säg till banken då att du bara ska ha tre barn, sen bor alla sex kvar ändå. Kan ju inte banken veta...

Å andra sidan kanske det är bättre att säga att alla barnen ska bo hos dig. Då blir det väl 11 740 kr i barnbidrag och minst 9 438 i underhåll.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Meghan) skrev 2021-09-01 13:53:31 följande:

Så du är villig att offra tre av dina barn för att kunna köpa ut henne? Allt detta skulle du ha tänkt på innan du skaffade de tre sista barnen. Man ska alltid tänka på att man kan bli helt ensam med samtliga barn man har om olyckan skulle vara framme. Därför ska man inte ha fler barn än man kan försörja ensam. Hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 

Underhåll betalas ut från försäkringskassan till pappan om alla barnen bor hos honom, sen får mamman betala till försäkringskassan.
  • Anonym (Z)

Mycket bra TS. Då får du se vad banken säger, glöm inte att om alla barn bor hos dig så får du fullt barnbidrag och underhåll. Det är mycket pengar bara det.

Boka nu upp möte med familjejurist, Soc och familjerätten.
  • Anonym (...)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-01 18:57:03 följande:
    Mycket bra TS. Då får du se vad banken säger, glöm inte att om alla barn bor hos dig så får du fullt barnbidrag och underhåll. Det är mycket pengar bara det.

Boka nu upp möte med familjejurist, Soc och familjerätten.
    Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..
Svar på tråden Separation med villa och många barn