• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (X)
    mson skrev 2021-08-30 21:16:19 följande:
    Halva värdet på huset efter det lån vi har idag är avdraget ja..
    Hur mycket har ni lån på då? Ni måste ju bott där 5+ år, lite har ni väl naggat på lånet?
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 21:16:19 följande:
    Halva värdet på huset efter det lån vi har idag är avdraget ja..

Fast det var ju avbetalt? Hur skulle du annars kunna ta nytt lån på huset enligt nya värdet?

• Anonym (Blä)
    mson skrev 2021-08-30 17:08:01 följande:

Jo, man att ersätta 1 fungerande förälder + en dåligt fungerande förälder med enbart en fungerande förälder, med i övrigt samma förutsättningar. hur gör det saken bättre för vad man hinner med och orkar i hemmet?.  

Nej du missförstår mig, tonåringen vill flytta MED MIG, bort från sin mamma. hon är klarsynt nog att förstå hur stora problem det är med henne, men hon vill inte bo med alla 6 barn, för hon vet att hon kommer få fortsätta ta orimligt ansvar, då hon vet att 6 barn med 1 vuxen kommer innebära massa barnpassning.. för oavsett måste jag ju handla, duscha, lämna barn på dagis/skola o.s.v... och jag är bara en person, och kan omöjligt vara överallt samtidigt. 

Om min tonåring hade fått bestämma själv, så hade hon alltså själv velat flytta med mig + 2 av de andra barnen, till en egen lya. och att mamman får ta de andra 3 barnen i en egen lägenhet. 

Så du tänkte ta den stora självgående tonåringen och två av de andra och lämna övriga tre hos en mamma som du beskriver som intellektuellt funktionsnedsatt. Låter ju som fantastiskt föräldraskap. Jag läste din förra tråd och tror mindre och mindre på dina beskrivningar av din fru och dig. Om det verkligen är så illa som du säger så steppar du upp och vänder du dig till socialtjänsten och får hjälp. Och givetvis ser du till att få huvudansvaret för alla sex barnen, inte tre av dem. Fruktansvärt att ens tänka tanken att dela upp en syskonskara på det viset (såvida det inte är något som allihop själva efterfrågar).
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 21:24:29 följande:

Fast det var ju avbetalt? Hur skulle du annars kunna ta nytt lån på huset enligt nya värdet?

Hm. Förhandla om lån och "lösa ut" ena delägaren gör väl folk hela tiden, eller har jag fel?

Vi har ca 750.000 kvar på lånet. Ger oss alltså ett överskott på 750 som vi sedan ska dela på. Alltså får hon ut lite drygt 370 papp som hon sen får skatta för.

Tänkte då finansiera hennes del genom att öka på lånet till typ 1,1 mille eller vad det nu blir.

Håller inte det tankesättet?
  • Anonym (X)

Vem ska ta hand om barnet med npf som anklagat dig för att nypa honom?

• Anonym (Z)
    mson skrev 2021-08-30 20:52:47 följande:

Hm, nej det har du nog rätt i. Skatt på hennes del av vinsten eftersom de betalas ut kontant och inte för min egen del , då "vinsten" går in i det nya lånet?

Med vinsten hon får har hon potentiellt sätt möjlighet att köpa en bostadsrätt för. (Ja priserna är så låga här där vi bor så det bör räcka)..

Du kan surfa in på www.skilsmässa.se Där finns det mallar för uträkning.
  • Jemp
    mson skrev 2021-08-30 20:55:07 följande:

Med lite boendestöd i en liten lägenhet och enbart 3 barn tror jag inte det borde vara några problem. Hon är ju kapabel att se till barnens behov. Det är mer hushållsarbete och "vuxna saker" hon har problem med. Men det tänker jag att boendestöd borde kunna hjälpa henne med, så länge de kommer regelbundet och hjälper henne.

Trots att hon inte kan skjutsa, handla mat, laga mat, ringa läkare, läsa läxor, ta hand om sig själv...?

Låter ju åtminstone bra om bostadsrätterna är såpass billiga eftersom det knappast låter som att hon står i bostadskö... Men svårt att få försörjningsstöd direkt efter man cashat en bostadsrätt? (Jag tror hon kan skjuta upp skatten om hon köper nytt boende för övrigt? Men har ingen egen erfarenhet där).
  • Jemp
    Anonym (X) skrev 2021-08-30 21:12:22 följande:

6 barn som inte har nån som tar hand om dem -jag tror inte soc anser att 14-åringen ska ta hand om sig själv heller och hon är äldst.

Det tycker jag också.

Det var ju "bara" tre barn+ inkapabel mamma som skulle flytta från ts omsorg.
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 21:31:18 följande:
    Hm. Förhandla om lån och "lösa ut" ena delägaren gör väl folk hela tiden, eller har jag fel?

Vi har ca 750.000 kvar på lånet. Ger oss alltså ett överskott på 750 som vi sedan ska dela på. Alltså får hon ut lite drygt 370 papp som hon sen får skatta för.

Tänkte då finansiera hennes del genom att öka på lånet till typ 1,1 mille eller vad det nu blir.

Håller inte det tankesättet?
    Huset ska ju ingå i bodelningen. Hur kan du belåna det då? Det är ju lånet på huset som avgör hur stor del som blir era andelar.
  • mson
    Anonym (Blä) skrev 2021-08-30 21:29:51 följande:

Så du tänkte ta den stora självgående tonåringen och två av de andra och lämna övriga tre hos en mamma som du beskriver som intellektuellt funktionsnedsatt. Låter ju som fantastiskt föräldraskap. Jag läste din förra tråd och tror mindre och mindre på dina beskrivningar av din fru och dig. Om det verkligen är så illa som du säger så steppar du upp och vänder du dig till socialtjänsten och får hjälp. Och givetvis ser du till att få huvudansvaret för alla sex barnen, inte tre av dem. Fruktansvärt att ens tänka tanken att dela upp en syskonskara på det viset (såvida det inte är något som allihop själva efterfrågar).

Jag vet inte hur ni tolkat den förra tråden, men hon klarar av att ta hand om barnens behov så som byta blöjor, leka med dem, trösta dem, prata med dem, glädjas med dem, hämta och lämna på dagis o allt däremellan.

Enda hon möjligtvis har svårt med är göra läxor med dem. Men för det erbjuder skolan läxhjälp..

Det hon däremot har svårt med är kontakt med myndigheter, ansöka om bidrag och ringa samtal till företag och organisationer, söka jobb, sköta ekonomin i helhet, (Hon kan betala räkningar, har försökt lära henne och tror hon greppar det, men hon glömmer lätt bort och lägger åt sidan då det är så jobbigt och hon får ångest av det. Hon klarar dock inte av att göra en budget, uträkningar och "planera ekonomin".

Hon har också svårt att organisera det dagliga hushållsarbetet, men det handlar inte om att hon inte faktiskt "kan" det, utan att hon har svårigheter att planera arbetet och på så vis hinna med det.

Hon har faktiskt varit och handlat några gånger de senaste veckorna och verkar klara det ganska bra. Hon är kapabel till betydligt mer än jag insett, men hon behöver stor hjälp med att strukturera och organisera sina sysslor, och det är där boendestöd kommer in.

Det är ju precis sånt de är till för. Sen får jag såklart för barnens skull ställa upp med att hjälpa henne att söka och få en lägenhet, flytta hennes saker och få igång det grundläggande där hemma innan boendestöd kan ta över hjälpen med det dagliga.
Svar på tråden Separation med villa och många barn