• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (...)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-02 02:42:11 följande:
    Har du missat att kvinnan saknar inkomst, hur ska hon kunna lösa ut honom ur huset hade du tänkt? Dessutom skriver TS att hon inte klarar att ha alla barnen vv.

Det bästa är antagligen att de säljer huset. TS behöver oavsett hur de gör träffa banken och få sina ekonomiska möjligheter klarlagda, vare sig han nu ska lösa ut sambon eller köpa något nytt eget.
    Nej det har jag inte. Det var just därför jag föreslog det som en lösning för ts för att kunna separera. Alltså att han flyttar istället och låter henne bo kvar ett tag med barnen med hjälp av boendestöd. Hon mår ju inte så bra och det är bättre för barnen med så lite förändring som möjligt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2021-09-02 11:47:05 följande:

Nej det har jag inte. Det var just därför jag föreslog det som en lösning för ts för att kunna separera. Alltså att han flyttar istället och låter henne bo kvar ett tag med barnen med hjälp av boendestöd. Hon mår ju inte så bra och det är bättre för barnen med så lite förändring som möjligt. 

Han har inte råd att behålla huset och och egen lägenhet, det står längre upp i tråden.
  • Jemp
    Fiona M skrev 2021-09-02 10:48:34 följande:

Fast... har kvinnan diagnos och såna svårigheter och nedsättning som TS beskriver handlar det inte bara om att skärpa sig.

TS har dessutom bidragit till att göra henne än mer hjälplös genom att sköta allt genom åren utan att försöka hitta en nivå där hon kan börja lära sig, och på detta skaffat sex barn.

TS är i högsta grad medansvarig till hur det blivit, till och med till större del om hon inte förstår ens enkla saker och han gör det...

Fast det är varken TS eller nån annan mans ansvar. Hon får vända sig till socialen för försörjnings- och boendestöd (det är väl rimligt att han hjälper med den kontakten) men att hitta en ny man för att bli försörjd eller bo kvar i väntan på det är såklart galet och inte bra för nån.

Barnen är däremot hans ansvar- alla 6.
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2021-09-02 12:01:32 följande:
    Han har inte råd att behålla huset och och egen lägenhet, det står längre upp i tråden.
    Eftersom hon vägrar flytta så är enda alternativet att de säljer huset.
  • Anonym (Oj)

Får jag ts fråga dig: hur kom det sig ni skaffade sex barn? Helt ärligt. Tyckte du att hon var kapabel till att sköta allt? Hem hus barn mm. Om det stämmer hon är så hjälplös som här står.

• mson
    Anonym (...) skrev 2021-09-02 11:47:05 följande:

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvand
    Anonym (Oj) skrev 2021-09-02 12:46:55 följande:

Får jag ts fråga dig: hur kom det sig ni skaffade sex barn? Helt ärligt. Tyckte du att hon var kapabel till att sköta allt? Hem hus barn mm. Om det stämmer hon är så hjälplös som här står.

Jag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet
  • Annita
    mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvandJag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet

Vem ska handla åt henne?
  • Anonym (Meghan)
    Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvand
    Anonym (Oj) skrev 2021-09-02 12:46:55 följande:

Jag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet
    Du verkar fixerad vid detta att hon kan ta hand om tre barn själv och du ska ha tre barn. Man kan inte bara dela på en familj och lämna tre barn till en person som "inte förstår vuxensaker". Det är helt sjukt, det du planerar att göra. 

Du menar att hon är på en tonårings nivå. Då är hon ju förståndshandikappad ovanpå allt annat. Nää du, jag tycker du har ett visst ansvar för henne också. Jag vet att inte många håller med mig i detta, men du har som fullt fungerande vuxen man valt att sätta sex barn till världen med en handikappad person. Detta måste du ta till dig och inse. Du har haft ett större mandat i detta eftersom hon inte kan tänkas förstå vidden av att vara förälder till sex barn. 
  • Anonym (Mman)

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvandJag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet

Såhär, jag ska vara rak. Jag har jobbat med barn och jobbar idag med myndighetsutövning....hade jag känt er eller personligen känt till er sits så hade jag gjort en orosanmälan avseende barnen till socialtjänsten.

Du verkar inte heller vara kapabel till att tänka klart, du verkar inte riktigt greppa essensen i detta. Barnen!

Blir illa berörd av att den som ska vara vuxen, läs: du, inte kan fatta vuxna beslut....

Såhär, jag ska vara rak. Jag har jobbat med barn och jobbar idag med myndighetsutövning....hade jag känt er eller personligen känt till er sits så hade jag gjort en orosanmälan avseende barnen till socialtjänsten.

Du verkar inte heller vara kapabel till att tänka klart, du verkar inte riktigt greppa essensen i detta. Barnen!

Blir illa berörd av att den som ska vara vuxen, läs: du, inte kan fatta vuxna beslut....
  • mson
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-02 13:37:04 följande:

Blir illa berörd av att den som ska vara vuxen, läs: du, inte kan fatta vuxna beslut....Såhär, jag ska vara rak. Jag har jobbat med barn och jobbar idag med myndighetsutövning....hade jag känt er eller personligen känt till er sits så hade jag gjort en orosanmälan avseende barnen till socialtjänsten.

Men det är ju för barnens bästa. 6 barn med en förälder, är inte i barnens bästa intresse. Jag kan omöjligt finnas där för allihop i den omfattning som krävs och samtidigt sköta jobb och ett stort hus med allt vad det innebär.

Sambon är inte på en tonårings nivå mentalt, utan kunskapsmässigt. Hon och min dotter på 14 förstår ungefär samma saker om vuxenlivet. Men hon resonerar inte som en 14 åring i övrigt. Visserligen kan hon vara naiv i vissa lägen, men det innebär inte att hon inte kan lära sig hur det är att ta ansvar. Med boendestöd kan hon lära sig hur hon ska lägga upp dagarna så det fungerar för alla.
Svar på tråden Separation med villa och många barn