• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (Mman)
    Anonym (...) skrev 2021-09-01 19:08:33 följande:

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Har jag missat något inlägg eller är du inte länkunnig?

Klart pengarna inte räckte för henne...

De kan räcka för honom.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-01 20:02:41 följande:

Har jag missat något inlägg eller är du inte länkunnig?

Klart pengarna inte räckte för henne...

De kan räcka för honom.
    Ja enligt någon här ovan skulle det bli över 21000 bara med barnbidrag och underhåll. 
  • Arboga
    mson skrev 2021-08-29 00:53:14 följande:

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

Är ni gifta?
  • Anonym (Z)

Har du missat att kvinnan saknar inkomst, hur ska hon kunna lösa ut honom ur huset hade du tänkt? Dessutom skriver TS att hon inte klarar att ha alla barnen vv.

Det bästa är antagligen att de säljer huset. TS behöver oavsett hur de gör träffa banken och få sina ekonomiska möjligheter klarlagda, vare sig han nu ska lösa ut sambon eller köpa något nytt eget.
  • Tow2Mater
    Arboga skrev 2021-09-01 23:29:44 följande:
    Är ni gifta?
    Första meningen i TS säger "Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut."

Hur tolkar du det?
  • Anonym (Stina)

Du har skrivit om din situation förut här på familjeliv och det du fick till dig i den tråden då är att din fru/sambo antagligen har större funktionsnedsättningar är du vill medge och att hon aldrig någonsin har fungerat på egen hand utan istället fött barn efter barn som hon inte kan ta hand om och som du har inte har tid för eftersom du får jobba för båda.

Rådet du fick var att snarast söka boendestöd för din sambo. Att lämna tre barn i hennes vård när du vet hur dåligt hon fungerar (kan inte handla mat själv, kan inte byta en glödlampa, kan inte prata i telefon, kan inte göra deklaration, kan inte kontakta myndigheter) låter helt galet. Du kan int både säga att hon är helt hjälplös utan dig OCH sedan tänka att hon ska ta hand om tre barn själv.

Hon behöver hjälp att förstå vad som händer och den hjälpen måste komma utifrån. Annars hannar du i just denna sits: hon vill inte flytta, hon vill inte förändra något, hon är helt oförstående och ser inte hur hon ska lösa något på egen hand. Du kan inte bara dumpa 3 barn i knät på henne, låta övriga 3 bo med dig och tro att det blir bra. Det är klart det inte blir bra. De som bor med henne kommer lida av vanvård och så småningom bli omhändertagna.

• Jemp
    Anonym (Meghan) skrev 2021-09-01 13:53:31 följande:

hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 

Mellan ca 1600-2000 per barn beroende på ålder. Via FK vid behov, som sagt.
  • Anonym (A)
    Fiona M skrev 2021-08-30 15:06:34 följande:

Vilka barn ska du offra att bo med exet?

Du skrev i din andra tråd att er unga tonåring redan tar större ansvar än mamman, tycker du det är schysst att lägga mer på barnen!

Dags att steppa upp nu.

Du får ta alla barnen, hon får umgänge, och boendet får du lösa.

Kan inget annat än hålla med. Det är du som har valt att skaffa inte mindre än 6 barn med en kvinna som dessutom är ett stort barn själv!

Nu är det ditt ansvar som vuxen och förälder att se till att situationen löser sig till det bästa för barnen, även om det slutar med att du får ta allihop själv.

Du valde ju att skaffa dem, trots allt...

Barn ska inte ta ansvar för sina föräldrar.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:

Kan inget annat än hålla med. Det är du som har valt att skaffa inte mindre än 6 barn med en kvinna som dessutom är ett stort barn själv!

Nu är det ditt ansvar som vuxen och förälder att se till att situationen löser sig till det bästa för barnen, även om det slutar med att du får ta allihop själv.

Anonym (A) skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:

Helt rätt!!
  • Fiona M
    Anonym (Oj) skrev 2021-09-01 13:23:50 följande:

Och att invänta ny man att flytta in hos låter ju som världens skämt...är hon helgalen? Jag är helt på din sida. Det är var och ens eget ansvar att försörja sig, växa upp o våga stå på egna ben.

Fast... har kvinnan diagnos och såna svårigheter och nedsättning som TS beskriver handlar det inte bara om att skärpa sig.
    TS har dessutom bidragit till att göra henne än mer hjälplös genom att sköta allt genom åren utan att försöka hitta en nivå där hon kan börja lära sig, och på detta skaffat sex barn.
    TS är i högsta grad medansvarig till hur det blivit, till och med till större del om hon inte förstår ens enkla saker och han gör det...
Svar på tråden Separation med villa och många barn