• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 23:39:58 följande:
    Är hon med på detta? Var det inte så att hon inte ville flytta till en egen lägenhet överhuvudtaget?
    Det är väl lite det som är mitt dilemma. måste hitta något sätt att motivera/övertala/ få henne att inse att detta är den bästa lösningen.  h

on kan omöjligt sitta och vänta på "den rätta" som hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen i sitt eget hus, och dessutom försörja henne ekonomiskt..   då  lär vi bli sittandes i samma situation i åratal.
  • Anonym (Blä)
    mson skrev 2021-08-31 08:50:58 följande:

De förlorar inte syskonkontakten.   de stora barnen (3 av dem) kan tex efter skolan cykla hem till den andra föräldern och äta middag och umgås någon gång då och då o.s.v.  de mindre barnen besöker jag själv från och till.. vi skulle ju försöka lösa det som vänner allra helst.

Så du skulle alltså ta med dig de stora barnen och låta henne ha de tre små som är de som kräver mest omvårdnad och tid. Och du skulle ?besöka de små från och till?. Du kan ju bara inte vara på riktigt. Snälla säg att detta är en liten värld som du skapat i ditt huvud och att allt bara är fejk. En välorganiserad trolltråd. Och så som du beskriver din fru. Som en verklighetsfrånvänd tok, men som iaf klarar att vara snäll mot barnen. Tycker helt ärligt att det är du som verkar vara den riktiga token i den här historien.
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-31 08:55:54 följande:
    Det är väl lite det som är mitt dilemma. måste hitta något sätt att motivera/övertala/ få henne att inse att detta är den bästa lösningen.  h

on kan omöjligt sitta och vänta på "den rätta" som hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen i sitt eget hus, och dessutom försörja henne ekonomiskt..   då  lär vi bli sittandes i samma situation i åratal.
    Det är därför din enda chans till separation är att skaffa lägenhet själv och flytta eller tvinga igenom en bodelning där huset säljs.
  • Anonym (Svår situation)

Har ni inte några släktingar som kan hjälpa till med praktiska och/eller ekonomiska frågor?

Och varför (förutom den gamla nypincidentwn) tar du inte hjälp av socialtjänsten?

• Anonym (X)

Vem ska sonen med npf bo med?

• Anonym (Fin)
    mson skrev 2021-08-31 08:53:37 följande:

Hon vill dejta folk, tills hon hittar någon som hon kan flytta in hos direkt.. hon lever lite i en fantasivärld och tror att allt är så enkelt. att någon bara hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen och försörja henne ekonomiskt på köpet.  stackars den mannen i så fall, som mest troligt kommer hamna i ett medberoende likt jag själv varit i.

Vad spännande. Hur hinner hon dejta någon alls när hon har 6 barn?

Du kommer inte att bli av med henne. Sälj huset och ordna nya boenden till er båda om hon vägrar flytta.
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-08-30 16:39:36 följande:

Hur tänkte du nu?, om alla 6 barn bor enbart med mig, så blir det väl  knappast mindre ansvar tonåringen får ta, med en mindre vuxen i huset dvs. dessutom kommer hon inte alls bra med sin mamma. hon vill flytta så fort som möjligt.

Ni ska självklart inte dela på barnen så tonåringen har dig som vuxen att luta sig mot istället för ingen alls om hon bor hos sin mamma.

Du är vuxen i detta, kavla upp ärmarna och visa det. Man får fan slå knut på sig själv för att barnen ska ha det bra.

Mitt tips är att du har ensam vårdnad och hon får träffa barnen halvtid eller mindre om hon väljer det. Men splittra inte på barnen, det kommer att vara varandras trygghet i denna soppa...
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-08-31 08:50:58 följande:

De förlorar inte syskonkontakten.   de stora barnen (3 av dem) kan tex efter skolan cykla hem till den andra föräldern och äta middag och umgås någon gång då och då o.s.v.  de mindre barnen besöker jag själv från och till.. vi skulle ju försöka lösa det som vänner allra helst.

Nej, nej nej, livet är inte glass och bananer och dina barn kommer att påverkas negativt av detta!!
  • Anonym (Eva)

Hur ska ni bestämma vilka tre barn du ska ha och vilka hon ska ha? Låter helt galet att "välja" bort att träffa häften av sina barn regelbundet istället för att ha varannan vecka.

• Anonym (Kimchi)

Varför startar du en ny tråd? Var du inte nöjd med den andra eller blev frågorna och kritiken mot dig för mycket. Boendestöd ska ju in. Dessutom bör hon ha ett personligt ombud som finns vid kommunen som hjälper henne med alla typer av myndighetskontakter.

Det som för mig är ett mysterium är att du skaffar sex ungar med henne. Hennes problematik är ju inte nytillkommen. Du borde ha klippt sladdarna redan för ett par barn sedan.

Svar på tråden Separation med villa och många barn