• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • majarg
    Solskensdag skrev 2022-03-29 15:19:25 följande:

ps funderade också på - tar ni bilder på magen? Tungan ute jag har inte gjort det för att det känns lite töntigt att ha massor bild på sin mage bland sina fotos haha, men kanske mysigt att ha sen?

Jag har gjort det mestadels för jag blir så chockad ibland, liksom ?är det där jag?-känsla. Men inte så seriöst, borde börja göra det. 

min tjejkompis tipsade om att göra det - hon ångrar jätte mycket att hon inte tog bilder. anledningen till att hon inte gjorde det var för att hon kände sig som ett berg typ och väldigt obekväm. men när hon kollar tillbaka på de få bilder som togs insåg hon att hon inte alls såg ut som hon kände 

• majarg
    Mangopassion skrev 2022-03-29 15:52:24 följande:

Jag mår också illa till och från fortfarande, är i vecka 14 nu. Kräktes senast imorse. Och jag är också väldigt trött och lat om man nu ska kalla det så. Var inte det innan graviditeten men nu lyssnar jag på kroppen och den säger att jag ska ta det lugnt. Brukar vanligtvis skotta hela parkeringen/uppfarten i ett svep men fick lov att ta det i 3 etapper sist. Jag tänker att vi inte ska ha dåligt samvete för att vi vilar om vi behöver. Då får alla andra säga att jag är lat om dom vill. I don't care Cool

För övrigt fick vi svar på nipt idag. Inga kromosomavvikelser och vi väntar en liten pojke DrömmerBaby Så glada nyheter! 

Känner samma sak, känner mig lat men måste nog inse att det handlar om att det faktiskt knappt finns energi haha :) sen tycker jag anfåddheten? Tog en promenad till affären idag, hade inte med mig överdrivet mycket varor. Men andades som jag hade absolut noll kondis när jag väntade på hissen. 

åh grattis till svaret att allt såg bra ut :D

• majarg

Någon annan som behövt börja med järntabletter? Fick info idag att jag ska börja med. hoppas att det kan hjälpa lite mot min extrema trötthet 

• Mangopassion

Citat: majarg

Hehe nä ingen kondis här heller Oskyldig

Dom tog järnvärdet på mig på inskrivningen och jag var och tjuvkikade på mina provsvar och såg att mitt järnvärde var lite högt. Men då har jag tagit gravid- tabletter med massa olika ämnen, bl.a. folsyra och järn. Så nu tar jag enbart folsyra. Glad Men kanske får börja sen igen om det börjar bli lågt. 

• Utepålandet
    majarg skrev 2022-03-29 16:17:16 följande:

Någon annan som behövt börja med järntabletter? Fick info idag att jag ska börja med. hoppas att det kan hjälpa lite mot min extrema trötthet 

Tips: Blutsaft. Kroppen tar ofta upp flytande järntillskott bättre än tabletter och många upplever mindre problem med förstoppning om de dricker järnet istället. Jag har tagit blutsaft vid alla graviditeter och det ger snabb effekt på mig samtidigt som magen fortsätter fungera. Inte supergott, men man ska bara få i sig 20 ml så jag sväljer ned det med t ex saft.

(Vet inte varför men denna gång mår jag illa bara av tanken på att dricka vanligt vatten. Kaffe funkar inte heller, uuh. Så jag kör med saft eller citronvatten.)

• Kallamakka
    majarg skrev 2022-03-29 16:17:16 följande:

Inte börjat än men kommer säkert att få göra det. Hade gått från 66 till 46 i värde sist. Men det var inget som indikerade på att börja ta järn tillskott än, tyckte barnmorskan. Men det kommer väl säkerligen att behövas, tänker jag. Äter sen innan mitt val kvinna som innehåller lite men inte tillräckligt, ska nog prova blutsaft som Utepålandet föreslog(när jag bestämmer mig för att börja). Har just nu hård mage och äter en kiwi varje morgon för att hjälpa magen, det är så jobbigt att äta ännu mer tillskott och få kass mage igen. Inte kul! 
  • majarg
    Mangopassion skrev 2022-03-29 22:20:36 följande:

Citat: majarg

Hehe nä ingen kondis här heller Oskyldig

Dom tog järnvärdet på mig på inskrivningen och jag var och tjuvkikade på mina provsvar och såg att mitt järnvärde var lite högt. Men då har jag tagit gravid- tabletter med massa olika ämnen, bl.a. folsyra och järn. Så nu tar jag enbart folsyra. Glad Men kanske får börja sen igen om det börjar bli lågt. 

Spännande! skönt att få slippa det så länge som möjligt. 

såg att ett tidigare provsvar innan graviditet var på 42,
    sen vid inskrivning v.7 (24) och nu i v. 11 (23) 

är ändå förvånad, äter varierad kost, mycket grönt som innehåller järn. Tagit multivitamin länge med allt som är bra, sen när jag blev gravid bytte jag till kosttillskott för gravida och ammande. 

hoppas ändå att detta kan vara lite av orsaken till min extrema trötthet och att den kanske mildras lite nu haha

• majarg
    Kallamakka skrev 2022-03-30 06:17:33 följande:
    Inte börjat än men kommer säkert att få göra det. Hade gått från 66 till 46 i värde sist. Men det var inget som indikerade på att börja ta järn tillskott än, tyckte barnmorskan. Men det kommer väl säkerligen att behövas, tänker jag. Äter sen innan mitt val kvinna som innehåller lite men inte tillräckligt, ska nog prova blutsaft som Utepålandet föreslog(när jag bestämmer mig för att börja). Har just nu hård mage och äter en kiwi varje morgon för att hjälpa magen, det är så jobbigt att äta ännu mer tillskott och få kass mage igen. Inte kul! 
    Låter som du har bra värden hittills iaf :D hoppas det håller i sig :)

Ja, håller med om det där med magen. Min har också varit riktigt hård och väldigt långt mellan toabesöken. Dock är magen igång som vanligt igen, kan vara rätt hård mellan varven men nu gå det iaf inte dagar emellan haha. 
  • majarg
    Utepålandet skrev 2022-03-30 06:09:00 följande:

Tips: Blutsaft. Kroppen tar ofta upp flytande järntillskott bättre än tabletter och många upplever mindre problem med förstoppning om de dricker järnet istället. Jag har tagit blutsaft vid alla graviditeter och det ger snabb effekt på mig samtidigt som magen fortsätter fungera. Inte supergott, men man ska bara få i sig 20 ml så jag sväljer ned det med t ex saft.

(Vet inte varför men denna gång mår jag illa bara av tanken på att dricka vanligt vatten. Kaffe funkar inte heller, uuh. Så jag kör med saft eller citronvatten.)

Tack för tips! jag köpte niferex igår, om jag upplever att det ställer till det i magen ska jag testa blusaft. 

kan vara skönt att slippa ytterligare en tablett :) 

klarar inte heller av kaffe, kan bli jätte sugen på det och tar en kopp - för att sen inse hur äckligt det smakar och hur illamående jag blir haha 

• Utepålandet
    majarg skrev 2022-03-30 08:29:44 följande:

Tack för tips! jag köpte niferex igår, om jag upplever att det ställer till det i magen ska jag testa blusaft. 

kan vara skönt att slippa ytterligare en tablett :) 

klarar inte heller av kaffe, kan bli jätte sugen på det och tar en kopp - för att sen inse hur äckligt det smakar och hur illamående jag blir haha 

Jag fattade inte ens att jag var gravid förrän vecka 8. Enda symptom var att jag plötsligt tyckte att kaffe smakade ruttet och det trodde jag hörde ihop med att jag just hade haft omikron. Men med tanke på hur dyrt kaffe blivit kanske man ska vara glad att man inte vill dricka det längre. Jag som brukade älska kaffe mår t o m illa av att se mannen sätta igång kaffebryggaren vid frukost. Nä, det är jag och jordgubbssaft fram till åtminstone oktober. Drömmer

Svar på tråden BF oktober 2022