• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-04 00:46:09 följande:
    Har du hört talas om privata bolag?

Bolag som IKEA, Ica, Volvo, Skanska, din lokala pizzeria, sotare och rörmokare... dessa måste gå med vinst för att kunna betala löner, betala för fordon, utrustning och lokaler de behöver, material de förbrukar och för nyinvesteringar och utveckling av sin verksamhet.
    Dessa tjänar pengar på att vi köper deras produkter och tjänster.
    Jag har försökt förklara i mina inlägg i tråden hur jag tänker om det
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-06 08:36:26 följande:

Vadå dra av moms, momsen ska betalas in till staten. 20 kr

10 kr skatt och avgifter för anställd. Men de 10 kronorna anställde behåller kommer också generera nya skatter 

20 kr i förtjänst år inte skattefritt heller, när företagaren tar ut den som lön så ska egenavgifter betalas själv + skatten, 10 kr in till staten. Resten 10 kr mat/husrum/nöjen/barn = nya skatter och momser

kostnaderna 40 kr för företaget kommer också generera nya skatter för där är också människor som ska ha löner och vinster och de handlar också saker för sin konsumtion = nya skatter

så det är skatt, på skatt, på skatt, på skatt, på skatt osv

sen massage är det 20 % moms på, det är det på de flesta tjänster man köper eller säljaren lägger på 25 % på priset, så 20 % av hela kostnaden för kunden är moms, så mitt exempel funkar, jag skrev också det var grovt räknat  men det man får för sin tjänst, betalar man sina egna sociala avgifter för, och så är det skatt, ca 50 % totalt. Säg 500 kr kostar massagen, 100 kr moms, 400 för företagaren, hälften 200 kr till staten i skatt och avgifter.

Moms betalas bara av slutkonsument, vilket innebär att företag slipper att betala moms på många av sina kostnader.
  • Elin pelin
    Tom Araya skrev 2022-03-06 12:50:20 följande:
    Moms betalas bara av slutkonsument, vilket innebär att företag slipper att betala moms på många av sina kostnader.
    Tack!
  • Anonym (Ini)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:
    Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

Bättre att ersättnkngsnivåern sjunker så att motivationen för att arbeta ökar. Det gynnar i te minst de som går på bidrag då de har en ytterst tragiskt livsöde som sysslolösa.
  • Elin pelin

Vissa tjänster är momsfria, så ex en synundersökning, tandvård, läkarbesök generarar ingen moms. Hyresintäkter genererar inte heller moms. Om ett företag får 100kr i hyresintäkt så ska den 100-lappen gå till personalkostnader, försäkringar (också momsfria), inköp (ingen moms betalas av företaget), löpande utgifter - så de 100 kr ger lite i skatt...
    Någon har tidigare gett dig uppgifter på BNP kontra totala skatteintäkter. Där ser du vad som kommer tillbaka i form av skatt
    "BNP kan uttryckas som värdet av total konsumtion av varor och tjänster i landet, även bruttoinvesteringar (innan skatt) samt export minus import" (från Wikipedia). 

• Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-06 12:50:20 följande:
    Men momsen på tröjan som konsumenten köper ska betalas in, att företag inte betalar moms vet jag redan och jag förstår inte vad det har med saken att göra.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-06 17:20:31 följande:

Vissa tjänster är momsfria, så ex en synundersökning, tandvård, läkarbesök generarar ingen moms. Hyresintäkter genererar inte heller moms. Om ett företag får 100kr i hyresintäkt så ska den 100-lappen gå till personalkostnader, försäkringar (också momsfria), inköp (ingen moms betalas av företaget), löpande utgifter - så de 100 kr ger lite i skatt...
    Någon har tidigare gett dig uppgifter på BNP kontra totala skatteintäkter. Där ser du vad som kommer tillbaka i form av skatt
    "BNP kan uttryckas som värdet av total konsumtion av varor och tjänster i landet, även bruttoinvesteringar (innan skatt) samt export minus import" (från Wikipedia). 

Jo, det vet jag men även om inte alla tjänster har moms så ska allt som blir intäkter ska betalas skatt  på ett eller annat sätt. Allt som har att göra med att människor arbetar eller att någon gör vinst genererar inkomster till staten. Den där 100 lappen försvinner alltså inte.

Jo, jag vet det är ju svart på vitt resultatet jag inser ju det.

Men en annan sak att tänka på det är väl under ett år? Pengarna som är skillnaden mellan vad som spenderas och vad som kommer in som skatt där kommer kanske inte vara borta för alltid tänker jag. De kanske spenderas nästa år eller senare? Vilket ger mer momser, skatter, avgifter 

• Elin pelin
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-07 11:15:20 följande:

Jo, det vet jag men även om inte alla tjänster har moms så ska allt som blir intäkter ska betalas skatt  på ett eller annat sätt. Allt som har att göra med att människor arbetar eller att någon gör vinst genererar inkomster till staten. Den där 100 lappen försvinner alltså inte.

Jo, jag vet det är ju svart på vitt resultatet jag inser ju det.

Men en annan sak att tänka på det är väl under ett år? Pengarna som är skillnaden mellan vad som spenderas och vad som kommer in som skatt där kommer kanske inte vara borta för alltid tänker jag. De kanske spenderas nästa år eller senare? Vilket ger mer momser, skatter, avgifter 

Nej, hundralappen försvinner inte men den kommer ju inte tillbaka till staten. Alltså den största delen av de pengarna du handlar för försvinner ner i andra fickor än staten, kommuner o landsting - därför är det ex försörjningsstöd "dyrt" för kommunerna
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-07 11:05:28 följande:
    Men momsen på tröjan som konsumenten köper ska betalas in, att företag inte betalar moms vet jag redan och jag förstår inte vad det har med saken att göra.
    Att företaget inte betalar moms innebär att en del av deras omsättning inte direkt går tillbaka till staten, vilket är vad ditt resonemang vilar på.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-07 20:08:45 följande:
    Att företaget inte betalar moms innebär att en del av deras omsättning inte direkt går tillbaka till staten, vilket är vad ditt resonemang vilar på.
    Då har du missförstått mitt resonemang 
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem