Elin pelin skrev 2022-03-06 17:20:31 följande:
Vissa tjänster är momsfria, så ex en synundersökning, tandvård, läkarbesök generarar ingen moms. Hyresintäkter genererar inte heller moms. Om ett företag får 100kr i hyresintäkt så ska den 100-lappen gå till personalkostnader, försäkringar (också momsfria), inköp (ingen moms betalas av företaget), löpande utgifter - så de 100 kr ger lite i skatt...
Någon har tidigare gett dig uppgifter på BNP kontra totala skatteintäkter. Där ser du vad som kommer tillbaka i form av skatt
"BNP kan uttryckas som värdet av total konsumtion av varor och tjänster i landet, även bruttoinvesteringar (innan skatt) samt export minus import" (från Wikipedia).
Jo, det vet jag men även om inte alla tjänster har moms så ska allt som blir intäkter ska betalas skatt på ett eller annat sätt. Allt som har att göra med att människor arbetar eller att någon gör vinst genererar inkomster till staten. Den där 100 lappen försvinner alltså inte.
Jo, jag vet det är ju svart på vitt resultatet jag inser ju det.
Men en annan sak att tänka på det är väl under ett år? Pengarna som är skillnaden mellan vad som spenderas och vad som kommer in som skatt där kommer kanske inte vara borta för alltid tänker jag. De kanske spenderas nästa år eller senare? Vilket ger mer momser, skatter, avgifter