wyhib skrev 2022-02-25 10:19:54 följande:
Du är ju uppenbarligen inte ekonom...
Problemet är
1. Utan arbete tillförs ingenting till landets BNP och det går sämre för landet
2. När människor får pengar utan att arbeta så leder det till sämre moral hos de som arbetar och så vill färre människor arbeta
3. De pengar som de får är skattepengar som måste tas från ANNAT tex skola, sjukvård, vi skulle alla kunna åka gratis kollektivtrafik istället...
4. Det finns ingen indikator på att de pengaraana används i Sverige, snarare finns det forskning som indikerar att uppemot 75% används för att skickas utomlands. Det gynnar INGEN.
Nej, jag är ingen ekonom vad nu det har med någonting att göra. Jag kan ju vara intresserad även om det inte är mitt yrke.
1. Nu skrev jag ju inte att ingen skulle arbeta. Frågan var hur det kan vara så dyrt som vissa menar med tex försörjningsstöd där allt går till mat bostad uppehälle som i sin tur ger en kedjereaktion av nya skatter som kommer in. Om en person får 10000 eller vad det kan vara så är det ju inte 10000 som försvinner utan en hel del kommer tillbaka till statskassan.
2. Ja det må vara hänt eller inte att det blir följden men nu undrade jag mest över vart pengarna försvinner som de i dagsläget får bidrag.
3. Ja men nu frågade jag inte vad pengar kan användas till istället utan hur det kan bli en så stor utgift som vissa tycker när massor kommer att komma tillbaka.
4. Vilken forskning syftar du på? Vem har forskat det?