• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (S) skrev 2022-02-26 15:55:00 följande:
    Förstår du inte att företagare tjänar pengar? Varje gång du handlar på ICA så tjänar handlare pengar. Om det skulle vara som du tror så skulle alla skatter vara på 100% men det är de ju inte. Alltså hamnar pengar hos företagare, som i sin tur ger lön tillf de anställda som i sin tur inte gör av med alla pengar, och de sparade pengarna beskattas inte till 100%.

Bidrag är en kostnad för samhället, även om en del av pengarna kommer tillbaka som skatt. Men de som arbetar betalar ännu mer skatt samtidigt som de bidrar till samhället.
    Nej jag har lite svårt att hänga med i det här. Jag vet ju att det inte är 100 % skatt men det är ändå massor av skatt och de pengar det inte är skatt kommer det till slut bli skatt av för det går inte att leva och konsumera här utan att betala massa skatter och avgifter till staten.

Problemet är alltså när människor sparar sina tjänade pengar på hög?
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (S) skrev 2022-02-26 15:57:36 följande:

Nej. Det är en avgift som arbetsgivaren betalar. Är man sin egen arbetsgivare kan man tänka som du gör, men är man anställd så stämmer det inte. 

Du tror väl inte att de anställda får mer i lön om man sänker arbetsgivaravgiften?

Poängen är ju såklart att varje tjänst som tas av en arbetare innebär massor av skatt och arbetsgivaravgifter     som går till staten.
  • Anonym (S)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-26 16:04:58 följande:
    Nej jag har lite svårt att hänga med i det här. Jag vet ju att det inte är 100 % skatt men det är ändå massor av skatt och de pengar det inte är skatt kommer det till slut bli skatt av för det går inte att leva och konsumera här utan att betala massa skatter och avgifter till staten.

Bidrag är en kostnad för staten, att du inte förstår det, gör det inte mindre sant. 

• Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-26 13:08:05 följande:
    Om man ställer krav och vägrar köpa produkter där fattiga människor drabbas. Fortsätter man bara köpa och acceptera det så ändras ju inget. Efterfrågan styr marknaden. Om entreprenörerna inser att det som efterfrågas är produkter där man kan visa att arbetarna får bra betalt så är det vad som kommer levereras.

Ja, det håller jag med om, lösningen är att ställa krav på hur produkterna produceras. Inte att sluta köpa dem och köpa svenska undermåliga dyra produkter i stället. 

De som är fattiga blir ju inte mindre fattiga av att de blir arbetslösa. Däremot kan man som sagt ställa krav på producenterna (och vara beredd att betala mer).

• Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-26 16:04:58 följande:

Fast det är ju där du gör ett tankefel, merparten av pengarna kommer faktiskt inte tillbaks till staten som skatt. Så bidrag innebär att pengar försvinner ut till det privata. Skatterna är inte så höga som du tror. 

Man kan naturligtvis tycka skatterna är för höga ändå men det är en annan diskussion. Vill du veta varför bidrag är så kostsamma så är det för att merparten av pengarna inte kommer tillbaks igen.  
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:
    Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

Ett bra knep är att ta till extremfallen för att se om ett resonemang är rimlig.

1) Hur fungerar ett samhälle där alla arbetar och har en inkomst?

2) Hur fungerar ett samhälle där ingen arbetar utan alla lever på olika sorters bidrag och ersättningar?
  • Anonym (Mia)
    Jag tycker att det är underbart att de som inte kan arbeta kan få hjälp så att de klarar sig ändå, men det går inte att komma ifrån att de som jobbar gör nytta. De tar hand om barn, bakar bröd, bygger hus, transporterar varor, håller rent, vårdar sjuka, håller i trådar så att stora verksamheter fungerar, reparerar sånt som är trasigt, odlar mat, roar, servar etc.

Att saker blir gjorda är en förutsättning för att samhället ska fungera, oavsett om vi lever som vi gör idag eller som jägar-samlare. Om en person gör mindre behöver andra göra mer. Ett samhälle där alla lever på bidrag eller ärvda pengar fungerar inte. Arbete måste bli gjort.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (S) skrev 2022-02-26 16:32:16 följande:

Bidrag är en kostnad för staten, att du inte förstår det, gör det inte mindre sant. 

Det var dock inte det jag frågade.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-26 17:16:47 följande:

Ja, det håller jag med om, lösningen är att ställa krav på hur produkterna produceras. Inte att sluta köpa dem och köpa svenska undermåliga dyra produkter i stället. 

De som är fattiga blir ju inte mindre fattiga av att de blir arbetslösa. Däremot kan man som sagt ställa krav på producenterna (och vara beredd att betala mer).

Och som det är idag så måste någon annan ha det sämre för att jag ska ha det bra och kunna köpa billigt. 

• Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-26 17:24:25 följande:
    Fast det är ju där du gör ett tankefel, merparten av pengarna kommer faktiskt inte tillbaks till staten som skatt. Så bidrag innebär att pengar försvinner ut till det privata. Skatterna är inte så höga som du tror. 

Man kan naturligtvis tycka skatterna är för höga ändå men det är en annan diskussion. Vill du veta varför bidrag är så kostsamma så är det för att merparten av pengarna inte kommer tillbaks igen.  
    Ja du visade ju det med BNP och skatteintäkter på ett år. Men någon gång kommer pengarna spenderas och då blir det nya momser och skatter. Pengarna kan ju inte bara försvinna de går ju runt hela tiden och byter ägare. De elimineras ju inte? Å andra sidan finns den du visade. Jag har svårt att få ett grepp om det här får jag medge ä
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem