• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (Luttrad) skrev 2022-02-26 19:06:51 följande:
    Ett bra knep är att ta till extremfallen för att se om ett resonemang är rimlig.

1) Hur fungerar ett samhälle där alla arbetar och har en inkomst?

2) Hur fungerar ett samhälle där ingen arbetar utan alla lever på olika sorters bidrag och ersättningar?
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-27 07:08:08 följande:
    Jag tycker att det är underbart att de som inte kan arbeta kan få hjälp så att de klarar sig ändå, men det går inte att komma ifrån att de som jobbar gör nytta. De tar hand om barn, bakar bröd, bygger hus, transporterar varor, håller rent, vårdar sjuka, håller i trådar så att stora verksamheter fungerar, reparerar sånt som är trasigt, odlar mat, roar, servar etc.

Att saker blir gjorda är en förutsättning för att samhället ska fungera, oavsett om vi lever som vi gör idag eller som jägar-samlare. Om en person gör mindre behöver andra göra mer. Ett samhälle där alla lever på bidrag eller ärvda pengar fungerar inte. Arbete måste bli gjort.

Men vem har sagt att alternativet är att ingen ska arbeta? 
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 10:44:03 följande:

Och som det är idag så måste någon annan ha det sämre för att jag ska ha det bra och kunna köpa billigt. 

Nej, så är det inte. Det är inget nollsummespel. Automatiseringen gör att det går att tillverka billigt utan att nån behöver utnyttjas. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 10:50:08 följande:
    Ja du visade ju det med BNP och skatteintäkter på ett år. Men någon gång kommer pengarna spenderas och då blir det nya momser och skatter. Pengarna kan ju inte bara försvinna de går ju runt hela tiden och byter ägare. De elimineras ju inte? Å andra sidan finns den du visade. Jag har svårt att få ett grepp om det här får jag medge ä
    Fast det där är inräknat i BNP också. Folk säljer sina hus eller tar ut pengar från sina bankonton och konsumerar precis som du är inne på men den konsumtionen ingår i ju i de summor jag redovisat ovan. 

Pengarna går runt i ekonomin men merparten går runt mellan privata entiteter (människor/organisationer etc). Bara en del går tillbaks till staten och det som går in kommer ut igen och går då till största delen till det privata igen.

Jag tror du överskattar hur mycket skatt det är och det är det som gör det svårt att få ihop det.   
  • Anonym (Mia)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 10:52:25 följande:
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-27 07:08:08 följande:
    Jag tycker att det är underbart att de som inte kan arbeta kan få hjälp så att de klarar sig ändå, men det går inte att komma ifrån att de som jobbar gör nytta. De tar hand om barn, bakar bröd, bygger hus, transporterar varor, håller rent, vårdar sjuka, håller i trådar så att stora verksamheter fungerar, reparerar sånt som är trasigt, odlar mat, roar, servar etc.

Att saker blir gjorda är en förutsättning för att samhället ska fungera, oavsett om vi lever som vi gör idag eller som jägar-samlare. Om en person gör mindre behöver andra göra mer. Ett samhälle där alla lever på bidrag eller ärvda pengar fungerar inte. Arbete måste bli gjort.

Men vem har sagt att alternativet är att ingen ska arbeta? 
    Ingen. Jag skrev det för att försöka illustrera effekten av att människor arbetar respektive inte arbetar.

Pengar är främst ett sätt att förenkla utbyten av varor och tjänster mellan människor. Ju mindre varor som produceras och ju mindre tjänster som utförs desto mindre resurser har ett samhälle. Ekonomiskt värde skapas genom arbete.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-27 11:50:27 följande:
    Nej, så är det inte. Det är inget nollsummespel. Automatiseringen gör att det går att tillverka billigt utan att nån behöver utnyttjas. 
    Om man skulle ställa krav att arbetarna ska få det bättre med högre löner som en svensk så kommer varorna bli dyrare och mitt liv fattigare eftersom mina pengar inte räcker lika långt längre.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-27 11:58:54 följande:
    Fast det där är inräknat i BNP också. Folk säljer sina hus eller tar ut pengar från sina bankonton och konsumerar precis som du är inne på men den konsumtionen ingår i ju i de summor jag redovisat ovan. 

Pengarna går runt i ekonomin men merparten går runt mellan privata entiteter (människor/organisationer etc). Bara en del går tillbaks till staten och det som går in kommer ut igen och går då till största delen till det privata igen.

Jag tror du överskattar hur mycket skatt det är och det är det som gör det svårt att få ihop det.   
    Vad menar du med det privata? I ett slukhål där pengarna elimineras?
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-27 12:19:36 följande:
    Ingen. Jag skrev det för att försöka illustrera effekten av att människor arbetar respektive inte arbetar.

Pengar är främst ett sätt att förenkla utbyten av varor och tjänster mellan människor. Ju mindre varor som produceras och ju mindre tjänster som utförs desto mindre resurser har ett samhälle. Ekonomiskt värde skapas genom arbete.
    Jo men jag utgår ju ifrån bestående scenariet att de flesta arbetar och några få får bidrag, som går åt varje månad och in i näringslivet där arbetarna arbetar plus en massa skatt på vägen och för evigt framtid
  • Anonym (Mia)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 23:23:28 följande:
    Jo men jag utgår ju ifrån bestående scenariet att de flesta arbetar och några få får bidrag, som går åt varje månad och in i näringslivet där arbetarna arbetar plus en massa skatt på vägen och för evigt framtid

Och för varje person som inte arbetar så måste de övriga jobba mer för att samhälle ska upprätthålla samma välstånd.
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 23:17:08 följande:
    Om man skulle ställa krav att arbetarna ska få det bättre med högre löner som en svensk så kommer varorna bli dyrare och mitt liv fattigare eftersom mina pengar inte räcker lika långt längre.
    Ja, det skulle säkert kosta lite mer, men skillnaden skulle inte bli jättestor. Och det skulle variera mycket beroende på hur mycket manuellt arbete som behövs för det du vill köpa.  
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-27 23:19:45 följande:
    Vad menar du med det privata? I ett slukhål där pengarna elimineras?
    Dels cirkulerar de mellan privata aktörer men de läggs ju på hög också. Pengar försvinner ju inte i den meningen men det skapas ju inte så många nya heller (när inflationen är låg).  
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem