Elin pelin skrev 2022-03-04 15:06:09 följande:
Nej, pengar elimineras inte men de går inte tillbaka till skatter. Du tänker att av en massage är det 20% moms och 50% skatter, så är det inte.
Om du får en massage så är jag osäker på om det räknas som en tjänst och få är momsfri eller om det är moms så jag tar ett annat exempel.
Nu är detta väldigt förenklat och mina ekonomikunskaper bara grundläggande men detta är möjliga kostnader (inte faktiska kostnader)
Du köper en tröja för 100kr.
20kr är moms =skatt
20 kr är peronalkostnader varav 10 kr går till skatter o arbetsgivaravgift, den anställda får ut 10kr i plånboken
20 kr är lokalkostnader, försäkringar, elkostnader mm
20 kr för inköp och frakt av varan
20 kr ren förtjänst för företaget =vinst
Dvs av din 100lapp går lite mer än 30kr tillbaka som skatt (företaget som hyr ut får också betala lite skatter på inkomsten)
Sen får företag dra av moms, dvs har de köpt en vara med moms så får de dra det mot sina momsintäkter så momsen som betalas in blir lägre, dvs det är mindre skatt in av din 100lapp.
Tänk sedan på allt som bekostas med skattemedel, vägar, polis, skola, vård, belysning, underhåll av alla offentliga byggnader, järnvägar, försvaret osv osv...
Vadå dra av moms, momsen ska betalas in till staten. 20 kr
10 kr skatt och avgifter för anställd. Men de 10 kronorna anställde behåller kommer också generera nya skatter
20 kr i förtjänst år inte skattefritt heller, när företagaren tar ut den som lön så ska egenavgifter betalas själv + skatten, 10 kr in till staten. Resten 10 kr mat/husrum/nöjen/barn = nya skatter och momser
kostnaderna 40 kr för företaget kommer också generera nya skatter för där är också människor som ska ha löner och vinster och de handlar också saker för sin konsumtion = nya skatter
så det är skatt, på skatt, på skatt, på skatt, på skatt osv
sen massage är det 20 % moms på, det är det på de flesta tjänster man köper eller säljaren lägger på 25 % på priset, så 20 % av hela kostnaden för kunden är moms, så mitt exempel funkar, jag skrev också det var grovt räknat men det man får för sin tjänst, betalar man sina egna sociala avgifter för, och så är det skatt, ca 50 % totalt. Säg 500 kr kostar massagen, 100 kr moms, 400 för företagaren, hälften 200 kr till staten i skatt och avgifter.