• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)
    Shalke04 skrev 2022-03-03 11:32:44 följande:
    Din trådstart och dina kommentarer handlar om att du inte förstår dem som klagar på att stor del av skatter går till bidrag då nästan allt går tillbaka i form av skatter igen. Jag belyser att det är ett problem, och att ditt tänkande är för simplistiskt. skattkistan är inte oändlig och andra saker blir nedprioriterat för att täcka upp för detta. 

Andra saker som skattepengar hade kunnat läggas på är vård, skolan, polis, etc. Listan kan göras OÄNDLIG. 

Skattetrycket bör också minskas för dem som arbetar. 
    Men betalas det in mindre skatter så blir ju skattkistan ännu mindre

Jo, jag vet att det finns olika saker som folk gillar, men min tanke var mest att diskutera hur pengaflödet går och hur det funkar, alltså mer diskussion om det tekniska  och mindre värderingar eller vad jag ska kalla det
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (Mia) skrev 2022-03-03 13:37:50 följande:
    Om du lägger 1000 kr för att en polis ska jobba någon timme så har du inte längre de pengarna kvar. Du kan inte använda samma pengar om och om igen.

Visst går en del av polisens lön till skatter men hen köper även mat, kläder, möbler, bensin, teknikprylar m.m.

Så du måste välja om du ska lägga pengarna på polisen, vården eller något annat.

Du kanske vill bygga en ny cykelväg eller köpa in nya stadsbussar? Kanske biblioteket behöver renoveras?
    Anonym (Mia) skrev 2022-03-03 13:38:09 följande:

Varor och tjänster uppstår inte ur ett tomrum; de skapas genom arbete. Ju fler människor som arbetar desto fler varor och tjänster finns det att spendera pengar på
    Men pengar elimineras liksom inte. De byter ägare. Givetvis innebär det att människor måste jobba. Det här är min uppfattning, jag kanske har fel helt eller delvis: Att avlöna en polis för några timmar innebär att hälften av vad det kostar ungefär är skatt och avgifter. Det som personen får kvar i plånboken är ungefär lika mycket som betalats in till staten i skatt och sociala avgifter. Nu är det här grovt räknat. Köper han tex en massage för det han har i plånboken så 20% moms. Resten får massören betala ca hälften i avgifter och skatt. Resten som massören får kvar i plånboken köper massören nåt för. Kanske mat. Ytterligare momser skatter och avgifter. Så det mesta av den där polisavlöningen kommer tillbaka till staten. Och ett antal människor har blivit satta i arbete på vägen. 

Sen vad man väljer att använda våra skattepengar till kan man ju också diskutera om man vill.
  • Anonym (Hmm)

Vissa satsningar kommer snabbt tillbaka in i systemet. Exempelvis höjda grundnivåer för sjukersättning, bostadsbidrag, försörjningsstöd osv. Pengar som går till människor som redan lever på gränsen och de extra pengar som kommer in till dem går ut direkt igen i nödvändig konsumtion.

Andra satsningar kommer tillbaka i viss del genom ökad välfärd om det läggs pengar på vård, skola och omsorg. (så länge det inte går till fler chefsjobb, skrytbyggen privata vinster, stafettläkare) så skapas arbeten som i sin tur ger skatteintäkter.

Så även satsningar på infrastruktur som skapar arbeten.

Däremot ser jag satsningar på försvar som försäkringspremier. Bunkra upp vapen, bygga skyddsrum, militärträning är dyrt och kommer inte igen om det inte blir krig. Jag har exempelvis betalt in hundra tusentals kronor till försäkringar i mitt liv och aldrig behövt nyttja dem en enda gång. Visst jag kanske sover bättre om natten..

Däremot skattesänkningar till de som redan har det bra.. tar tid att komma igen (om alls). Det sparas upp i aktier, fonder och läggs på hög. Och de som har allra mest vet hur de ska undkomma skatter i största utsträckning. Har man firma kan man välja att ha lön under en viss gräns för att istället ta ut vinst som skattas lägre än inkomst. Eller skicka pengar utomlands.

• Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 14:53:24 följande:
    70 nånting procent eller mer av en inkomst hörde jag nånstans går tillbaka i form av olika skatter

vart tar resten vägen då? Jag fattar inte det.
    Har du hört talas om privata bolag?

Bolag som IKEA, Ica, Volvo, Skanska, din lokala pizzeria, sotare och rörmokare... dessa måste gå med vinst för att kunna betala löner, betala för fordon, utrustning och lokaler de behöver, material de förbrukar och för nyinvesteringar och utveckling av sin verksamhet.
    Dessa tjänar pengar på att vi köper deras produkter och tjänster.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:
    Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

För att all inkomst ska gå tillbaka till staten så måste det sammanlagda skattetrycket uppnå 100% och då kan privata bolag inte tjäna några pengar utan måste lägga ner sin verksamhet.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 14:51:36 följande:

Så sålänge andra arbetar så funkar det ju. Då är det ju inte pengarna som är problemet då. Det är inte dyrt med försörjningsstöd för staten

Det är kommunen och inte staten som betalar ut försörjningsstöd.
  • Elin pelin

Nej, pengar elimineras inte men de går inte tillbaka till skatter. Du tänker att av en massage är det 20% moms och 50% skatter, så är det inte. 
    Om du får en massage så är jag osäker på om det räknas som en tjänst och få är momsfri eller om det är moms så jag tar ett annat exempel.

Nu är detta väldigt förenklat och mina ekonomikunskaper bara grundläggande men detta är möjliga kostnader (inte faktiska kostnader)

Du köper en tröja för 100kr. 
    20kr är moms =skatt

20 kr är peronalkostnader varav 10 kr går till skatter o arbetsgivaravgift, den anställda får ut 10kr i plånboken
    20 kr är lokalkostnader, försäkringar, elkostnader mm
    20 kr för inköp och frakt av varan
    20 kr ren förtjänst för företaget =vinst
    Dvs av din 100lapp går lite mer än 30kr tillbaka som skatt (företaget som hyr ut får också betala lite skatter på inkomsten)

Sen får företag dra av moms, dvs har de köpt en vara med moms så får de dra det mot sina momsintäkter så momsen som betalas in blir lägre, dvs det är mindre skatt in av din 100lapp.

Tänk sedan på allt som bekostas med skattemedel, vägar, polis, skola, vård, belysning, underhåll av alla offentliga byggnader, järnvägar, försvaret osv osv... 
  • Anonym (ekonomitänk)
    Elin pelin skrev 2022-03-04 15:06:09 följande:

Nej, pengar elimineras inte men de går inte tillbaka till skatter. Du tänker att av en massage är det 20% moms och 50% skatter, så är det inte. 
    Om du får en massage så är jag osäker på om det räknas som en tjänst och få är momsfri eller om det är moms så jag tar ett annat exempel.

Nu är detta väldigt förenklat och mina ekonomikunskaper bara grundläggande men detta är möjliga kostnader (inte faktiska kostnader)

Du köper en tröja för 100kr. 
    20kr är moms =skatt

20 kr är peronalkostnader varav 10 kr går till skatter o arbetsgivaravgift, den anställda får ut 10kr i plånboken
    20 kr är lokalkostnader, försäkringar, elkostnader mm
    20 kr för inköp och frakt av varan
    20 kr ren förtjänst för företaget =vinst
    Dvs av din 100lapp går lite mer än 30kr tillbaka som skatt (företaget som hyr ut får också betala lite skatter på inkomsten)

Sen får företag dra av moms, dvs har de köpt en vara med moms så får de dra det mot sina momsintäkter så momsen som betalas in blir lägre, dvs det är mindre skatt in av din 100lapp.

Tänk sedan på allt som bekostas med skattemedel, vägar, polis, skola, vård, belysning, underhåll av alla offentliga byggnader, järnvägar, försvaret osv osv...

Vadå dra av moms, momsen ska betalas in till staten. 20 kr

10 kr skatt och avgifter för anställd. Men de 10 kronorna anställde behåller kommer också generera nya skatter 

20 kr i förtjänst år inte skattefritt heller, när företagaren tar ut den som lön så ska egenavgifter betalas själv + skatten, 10 kr in till staten. Resten 10 kr mat/husrum/nöjen/barn = nya skatter och momser

kostnaderna 40 kr för företaget kommer också generera nya skatter för där är också människor som ska ha löner och vinster och de handlar också saker för sin konsumtion = nya skatter

så det är skatt, på skatt, på skatt, på skatt, på skatt osv

sen massage är det 20 % moms på, det är det på de flesta tjänster man köper eller säljaren lägger på 25 % på priset, så 20 % av hela kostnaden för kunden är moms, så mitt exempel funkar, jag skrev också det var grovt räknat  men det man får för sin tjänst, betalar man sina egna sociala avgifter för, och så är det skatt, ca 50 % totalt. Säg 500 kr kostar massagen, 100 kr moms, 400 för företagaren, hälften 200 kr till staten i skatt och avgifter.

• Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-04 00:48:49 följande:
    Det är kommunen och inte staten som betalar ut försörjningsstöd.
    Ja, både kommuner och staten kallade jag för staten, de som tar emot skatten kallade jag för staten, jag sa fel ord, förlåt mig. 
  • Anonym (ekonomitänk)
    Tom Araya skrev 2022-03-04 00:47:51 följande:
    För att all inkomst ska gå tillbaka till staten så måste det sammanlagda skattetrycket uppnå 100% och då kan privata bolag inte tjäna några pengar utan måste lägga ner sin verksamhet.
    Jag vet inte om jag skrev all inkomst
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem