• Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)
    sextiotalist skrev 2022-02-24 16:06:15 följande:
    Nja
    Du har inkomst, det är det som du får i lön av din arbetsgivare. Där betalar man, om man inte har statlig skatt, ofta inte mer än 25% i skatt (de som sjukersättning, a-kassa eller pension betalar mer).
    Däremot betalar arbetsgivaren avgifter, t.ex nästan 20 % av din bruttolön går till din pension (utöver det som arbetsgivaren betalar till dig). Sedan betalar de sociala avgifter etc. Dessa avgifter/skatter går till statens kassa, det man själv betalar i skatt går till kommun och regionerna.
    Sedan är det skatt/moms på det vi köper.
    Ja alltså jag tänkte att man räknar med de skatter man betalar så fort man köper något också. Det mesta av lönen går på det viset till staten
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (NEK) skrev 2022-02-24 16:26:17 följande:
    Handlar man importerade varor hamnar en del pengar utomlands.
    Ja där blir det ju en läcka. Då förstår jag inte varför alla som klagar på att bidragstagarna kostar pengar, istället förespråk att köpa svenskt.
  • sextiotalist
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 16:57:17 följande:
    Ja alltså jag tänkte att man räknar med de skatter man betalar så fort man köper något också. Det mesta av lönen går på det viset till staten
    Tja du behöver inte avsätta pengar själv till pensionen. Du behöver inte betala egen sjukförsäkring. 
    De avgifter som arbetsgivaren betalar är inte en del av din lön
  • Anonym (ekonomitänk)
    sextiotalist skrev 2022-02-24 17:14:53 följande:
    Tja du behöver inte avsätta pengar själv till pensionen. Du behöver inte betala egen sjukförsäkring. 
    fortfarande går de mesta pengar till skatter
  • Anonym (Luttrad)
    Ändå är det många arbetsgivare som specificerar arbetsgivareavgiften på lönebeskeden...
  • Anonym (A)
    +1
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 16:54:51 följande:
    vart försvinner pengarna? De parterna betalar ju också för sitt uppehälle tex köpa mat, de blir momser, de som jobbar i mataffären betalar skatt med löner, arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter, skatta för sin vinst och så vidare. Chefen och arbetarna konsunerar  sin tur och så fortsätter härvan av skatter. Det tar ju aldrig slut med inbetalningar till staten.
    Men alla pengar går ju inte till staten, om ICA-handlaren som tjänat pengar på att du köper mat för bidragspengar köper ett hus eller stoppar in pengarna på banken så stannar ju (merparten av) pengarna hos ICA-handlaren. Som exempel. 

2020 uppgick BNP  till 4 985 miljarder kronor och skatteintäkterna till 2 091 miljarder kronor så mer än hälften blir kvar i privata ägor. 
  • Anonym (M)
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 16:58:52 följande:
    Ja där blir det ju en läcka. Då förstår jag inte varför alla som klagar på att bidragstagarna kostar pengar, istället förespråk att köpa svenskt.
    Om du bara skulle köpa svenskt skulle du betala väldigt dyrt för sämre saker så i praktiken skulle du ha ett fattigare liv. I stället för en iPhone skulle du sitta med en Ericsson T610 typ..  
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-24 21:13:10 följande:
    Men alla pengar går ju inte till staten, om ICA-handlaren som tjänat pengar på att du köper mat för bidragspengar köper ett hus eller stoppar in pengarna på banken så stannar ju (merparten av) pengarna hos ICA-handlaren. Som exempel. 

2020 uppgick BNP  till 4 985 miljarder kronor och skatteintäkterna till 2 091 miljarder kronor så mer än hälften blir kvar i privata ägor. 
    Vad menas här med skatteintäkter? De 30 % man betalar på lönen?

Men banken och kanske fonder och sånt ger ju räntor och avkastning det måste man skatta för. Och pengar hos banken sätter bankmän i arbete de måste betala skatt köpa mat och annat som ger mer skatter

och hus måste också betalas skatt för och renoveringar underhåll och driftskostnader som också genererar långa kedjereaktioner av skatteintäkter som jag försökt beskriva 
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-24 21:18:33 följande:
    Om du bara skulle köpa svenskt skulle du betala väldigt dyrt för sämre saker så i praktiken skulle du ha ett fattigare liv. I stället för en iPhone skulle du sitta med en Ericsson T610 typ..  
    Jo, det är förvisso sant. Men ska man handla från importer då tjänar man på det för människor i andra länder har sämre löner sämre villkor. Så för att jag ska ha ett rikare liv så måste någon annan betala priset för det. 
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem