• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • SaraL77

Varför är du förtidspensionär? Orkar du ta hand om 4 barn så orkar du definitivt jobba.

• Anonym (Välkommar)

Personligen välkomnar jag dem, för detta kan enbart leda till en sak och det är en total börskrasch, det välkomnar jag då jag har väldigt mycket att vinna på det just nu ut ett ekonomiskt perspektiv. 
    Dock lider jag med alla som kämpar för att få det att få ihop just nu, de som faktiskt känner att det blir svårt att sätta mat på bordet och sliter för att vardagen ska funka. En i slutändan finns det inget att göra oavsett, så jag stöttar de i min närhet som behöver det och hänger med på resan i övrigt.

• Anonym (Välkommar)
    SaraL77 skrev 2022-06-10 12:01:09 följande:

Varför är du förtidspensionär? Orkar du ta hand om 4 barn så orkar du definitivt jobba.

Du vet att de fyra ungarna inte automatiskt kommer försvinna om hon börjar jobba va? Och att man kanske inte orkar båda, att hon kanske får avlastning med barnen ibland, eller att de rentav avlastar för henne? 
    Och kom inte med kommentaren att då ska man skaffa barn, den som lyckats förutse sina närmsta 20 år perfekt när den blev gravid, den skulle jag minsann vilja träffa. 
  • SaraL77
    Anonym (Välkommar) skrev 2022-06-10 12:04:41 följande:
    Du vet att de fyra ungarna inte automatiskt kommer försvinna om hon börjar jobba va? Och att man kanske inte orkar båda, att hon kanske får avlastning med barnen ibland, eller att de rentav avlastar för henne? 
    Och kom inte med kommentaren att då ska man skaffa barn, den som lyckats förutse sina närmsta 20 år perfekt när den blev gravid, den skulle jag minsann vilja träffa. 
    Det finns tack och lov fullt fungerande barnomsorg i Sverige. Hur tror du alla vi andra gör? 
  • Anonym (Fk)

För att man faktiskt tittar på arbetsförmågan efter livsförmågan. Man måste orka leva först, sen ska man orka jobba ovanpå det. Inte tvärt om. 
  • SaraL77
    Anonym (Fk) skrev 2022-06-10 12:10:13 följande:
    För att man faktiskt tittar på arbetsförmågan efter livsförmågan. Man måste orka leva först, sen ska man orka jobba ovanpå det. Inte tvärt om. 
    Nej, det gör man definitivt inte. Oroväckande om du på riktigt arbetar som utrdare på fk. Är du en simpel handläggare så förstår jag att du inte begriper att läsa och förstå lagtext och prejudikat.
  • sextiotalist

Förklara det för en potentiell arbetsgivare. Ts kan ha en orsak, som gör att det inte finns någon möjlighet att ha ett regelbundet arbete. Det kan vara svåra smärtor, det kan vara kognitivt, sak samma.
    Med tanke på att det är väldigt svårt att bli förtidspensionär idag, så har nog försäkringskassan, tillsammans med arbetsförmedlingen och behandlande läkare vägt alla möjligheter huruvida ts har en arbetsförmåga som fungerar på arbetsmarknanden
  • sextiotalist
    SaraL77 skrev 2022-06-10 12:16:59 följande:
    Nej, det gör man definitivt inte. Oroväckande om du på riktigt arbetar som utrdare på fk. Är du en simpel handläggare så förstår jag att du inte begriper att läsa och förstå lagtext och prejudikat.
    Jag är nog rätt säker på att (FK) har mer koll på detta, än vad du har.
  • Anonym (4-barnsmamma)

Onödig kommentar, hon kanske inte var förtidspensionär när hon fick sina barn, livssituation kanske såg helt annorlunda ut då. Vi vet inte heller hur mycket hennes barn kräver eller hur gamla de är. Du känner inte ts och kan omöjligen avgöra om hon orkar arbeta eller inte utifrån det faktum att hon har fyra barn. 

Jag har fyra barn i åldrarna 3 mån -9 år och mina barn är bra mycket enklare att ha hand om än min systers två barn. 

• Anonym (Fk)
    SaraL77 skrev 2022-06-10 12:16:59 följande:
    Ju, det gör man. Man måste först, om man har en skada eller funktionsnedsättning, klara livsföringen. Sen kan man titta på arbetsförmågan.
Svar på tråden Matpriser som stiger