• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-14 18:32:10 följande:

Det diskuteras överallt om matpriserna, men varför stiger dessa? Det svar jag personligen fått, är att det sker ju så varenda år. Men inte såhär mycket, på kort tid?

Kommer det någonsin bli sänkt pris, så folk inte behöver bli oroliga?

sanktionerna mot Ryssland 
  • Anonym (Mörkt)

Delvis beror det på Putin, och sanktionerna. 

Men vi har även att politiker världen runt öste på med överdrivet saftiga stöd och stimulanspaket under pandemin. Man tryckte nya pengar. Samt förstörda och försämrade transportkedjor och produktionskedjor till följd av restriktioner och annat. 

Sedan har vi självförvållad skada inom energi systemet genom oansvariga politiska beslut - eller avsaknaden av att vilja fatta beslut, innan grevens tid redan hunnit passera. Kruxet med energi system är att dom tar lång tid att bygga, men går snabbt att sabotera samt göras mycket känsligare med ökad påkoppling av intermittent kraftslag. Sverige är inte ensamt i att ha haft/har regeringar som betett sig fullständigt huvudlöst i denna frågan. 

Reduktionsplikt - i den extrema grad vi har här i Sverige. 30% mot EU?s överenskomna genomsnitt på 6%. Skadar lantbruket enormt, dom fullständigt blöder pengar. Våra bönder. Tillslut måste kraftiga prishöjningar komma till, annars går det inte runt. Det inblandade biobränslet är mycket dyrt att framställa, och sliter med att efterfrågan är långt större än tillgången. 

Transportsektorn måste också ta ut den ökande kostnaden på kunden tillslut - dig och mig alltså. Annars går dom i konkurs. 

• Anonym (Mörkt)

Energi och bränsle. Båda är starkt sammankopplat till vad det kostar att ta fram en produkt (livsmedel i detta fallet), och att få ut den till slutkund. 

• Anonym (Lady)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-17 22:50:06 följande:
    Hej troll,
    Ukraina är också korrupt men de invaderar och dödar åtminstone inte sina grannar

Troll använd flitigt när det finns brist på argument. tycker det är tråkigt att du kletar på mig det.

kan du föra en saklig diskussion med någon utan att förolämpa denne/tillskriva denne negativa egenskaper?  

För att vara riktigt uppriktig, hur långt är du beredd att gå för denna s k solidaritet för ukraina? När dina baen börjar bli hungriga? När du tvingas sälja din bostad? Kanske bli hemlös? Anser du att det är en bra sak att sända vapen till ett land i konflikt? Både etiskt (får det slut på konflikten?) och signalpolitiskt? 

Tro mig när jag säger detta, det ligger inte i vårt egenintresse att skapa en egen konflikt med Ryssland. Kan du komma med ett hållbart argument för detta? 

det andra jag undrar är - vad exakt vet du om alla turer i Ukraina som lett fram till detta? Vad exakt vet du om vad som faktiskt pågår just nu i Ukraina? Jag vill höra dig svara på dessa frågor. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Mörkt) skrev 2022-06-17 22:41:13 följande:

Energi och bränsle. Båda är starkt sammankopplat till vad det kostar att ta fram en produkt (livsmedel i detta fallet), och att få ut den till slutkund. 

Det är ju detta som så många verkar ha stora problem att koppla ihop....

Priset på energi får direkt genomslag på i princip allt annat.

Att producera, transportera och lagerhålla livsmedel kräver enorma mängder energi.

Gemene man tycker säkert att det är surt att det nu kostar kanske en extra 5hundring i månaden att tanka upp familjebilen, men det är inget som får något större genomslag i deras totalekonomi.
    Men för den åkeriägaren som har 10 lastbilar som fyller upp 500liter var om dagen.....
    Eller elräkningen för att hålla stora fryslager igång...
    Osv... Osv...
    Den ökade kostnaden för energi som vi privatpersoner märker av direkt vid pump och på våra elräkningar är löjligt små relativt.

Tacka Miljöpartiet som bedrivit hetsjakt på vår inhemska kärnkraft, samt tvingat fram "reduktionsplikten" på vårt bränsle. 
  • Anonym (A2)
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-18 03:08:42 följande:

Troll använd flitigt när det finns brist på argument. tycker det är tråkigt att du kletar på mig det.

kan du föra en saklig diskussion med någon utan att förolämpa denne/tillskriva denne negativa egenskaper?  

För att vara riktigt uppriktig, hur långt är du beredd att gå för denna s k solidaritet för ukraina? När dina baen börjar bli hungriga? När du tvingas sälja din bostad? Kanske bli hemlös? Anser du att det är en bra sak att sända vapen till ett land i konflikt? Både etiskt (får det slut på konflikten?) och signalpolitiskt? 

Tro mig när jag säger detta, det ligger inte i vårt egenintresse att skapa en egen konflikt med Ryssland. Kan du komma med ett hållbart argument för detta? 

det andra jag undrar är - vad exakt vet du om alla turer i Ukraina som lett fram till detta? Vad exakt vet du om vad som faktiskt pågår just nu i Ukraina? Jag vill höra dig svara på dessa frågor. 

Vad vet du själv? Du avkräver andra på fakta men själv kommer du bara med åsikter. 
  • Friger

Visste om den här matbristen. Den är känd sedan i höstas. Mycket av krisen orsakad av oansvarig politik. Man har lagt ballen i en råttfälla och bett en självvald president att hålla upp bygeln medans man springer runt och sjunger Hakuna Matata. Han började strypa energitillförseln redan förra våren. Därmed begränsades tillgången på konstgödsel bland annat.

Presidenten i USA höll en presskonferens tidigare i år om exakt samma sak. Han använde rätt kraftiga ord. Men som vanligt inte en käft som tror på saken förrän de märker att kylskåpet är tomt.

Köpte på mig mat på en grossistfirma. Har hundratals kg mat. Bor på landet med ett flertal frysar och hela rum för matförråd som byggdes på den tiden när man lagrade mat över säsongerna.

Lever av det förrådet mest. Kompletterar med sådant som inte går att lagerhålla på något bra sätt bara.

Nu tror jag väl inte på svält i det här landet. Men det är ju ändå trevligt att ha köpt maten billigt.

• Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2022-06-13 18:24:49 följande:
    Vet inte hur bra for hälsan det kommer bli, eftersom det säkert blir mycket mer pasta med ketchup och billig mat, jämfort med nyttigare mat.

Min erfarenhet är att billig och nyttig mat ofta är samma sak. Rotfrukter, ärtor, linser, kål, lök, bönor, gryner, olja mm. 

Men jag ser omkring mig och på FL att matlagningskunskaperna generellt är väldigt låga. Folk behöver tex ofta recept för att kunna laga mat. Man blir ju otroligt låst då, istället för att gå till affären och köpa det som är billigast i förhållande till näringsinnehåll och sen slänga ihop något gott av det man fick tag i. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-18 03:08:42 följande:

Nej det var nog långsökt av mig att tro att du var ett troll, bara för att du hånar solidariteten till Ukraina och skriver om att straffa ryska barnfamiljer, korrupta Ukraina etc och samtidigt hävdar att sanktionerna mot Ryssland inte gör någon skillnad. Så skulle ju aldrig ett troll skriva. 

Min familj kommer varken att behöva gå hungrig eller bli hemlös för att västvärlden stödjer Ukraina. Vilka i tex Sverige tror du kommer att behöva göra sig av med sina bostäder pga att väst står på Ukrainas sida? Har du fler skräckscenarion att skrämmas med?

Ja jag tycker att det är bra att skicka vapen till ett land som blir anfallet, ockuperat och sönderbombat så att de får hjälp att försvara sig. Tycker du att andra länder ska blunda medan Ukraina förstörs och ockuperas?

Sverige har inte skapat någon konflikt med Ryssland. Ryssland har däremot skapat en konflikt med västvärlden.  

Nej jag tänker inte skriva en uppsats här om historiken bakom Rysslands invasion eller om vad som pågår nu i Ukraina, det får du ta reda på själv. 

Så dumt av mig att tro att du är ett troll, nu är mitt tidigare inlägg bortplockat (moderatorerna tyckte tydligen också att jag var dum) men eftersom du citerade det, kan det fortfarande läsas. 
  • Anonym (Fk)
    Friger skrev 2022-06-18 10:44:05 följande:

Visste om den här matbristen. Den är känd sedan i höstas. Mycket av krisen orsakad av oansvarig politik. Man har lagt ballen i en råttfälla och bett en självvald president att hålla upp bygeln medans man springer runt och sjunger Hakuna Matata. Han började strypa energitillförseln redan förra våren. Därmed begränsades tillgången på konstgödsel bland annat.

Presidenten i USA höll en presskonferens tidigare i år om exakt samma sak. Han använde rätt kraftiga ord. Men som vanligt inte en käft som tror på saken förrän de märker att kylskåpet är tomt.

Köpte på mig mat på en grossistfirma. Har hundratals kg mat. Bor på landet med ett flertal frysar och hela rum för matförråd som byggdes på den tiden när man lagrade mat över säsongerna.

Lever av det förrådet mest. Kompletterar med sådant som inte går att lagerhålla på något bra sätt bara.

Nu tror jag väl inte på svält i det här landet. Men det är ju ändå trevligt att ha köpt maten billigt.

Grattis till dig. Själv bot jag I en etta med halv kyl/frys och utan officiellt skafferi. 
Svar på tråden Matpriser som stiger