Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anonym (4-barnsmamma)

För egen del är jag inte så orolig då jag trots föräldraledigt just nu har en bra ekonomi. Dock är vi två, bor billigt osv. Är du ensamstående eller finns det en pappa? Hur gamla är barnen? 

Kan tipsa om portionen under tian, äta mer veg istället för kött ( inte byta ut kött mot qourn och andra dyra alternativ utan mot linser, böner osv) försök att hitta och köpa svinnsmart i butikerna. Handla efter säsong, extrapriser mm. 

• Gameofthrones

Jo man märker en stor skillnad. Jag handlar i stortsett som jag gör idag men åker till andra matbutiker. Handlar andra dgr för ofta så finns det kött för halva priset. Köper sallad oftast på kampanj samt frukt. Det är sjukt dyrt. 

• Anonym (Svinn)

Suck. Man får faktiskt vara sjukpensionär och skaffa barn och behålla sin sjukpension. Det har jag. Det är långt ifrån samma sak att arbeta som att ha barn. Ett arbete kräver att man måste upp en given tid, göra sig i ordning, resa till arbetet, jobba ett antal timmar och faktiskt prestera under hela den tiden. Är man hemma med barn har man inga givna tider, inga krav man måste leva upp till, man kan ha mjukisbyxor och se ut som en zombie om man vill. Och anpassa livet, prioritera, dra ner på ambitioner, ha avlastning, hjälp av pappan m.m. Förutom att barn ganska snabbt blir självgående. De är liksom inga bebisar som ska bäras dygnet runt.

Hur eller hur... Maten har blivit dyr ja. Vi försöker köpa så mycket svinn-varor vi bara kan. Det mesta håller ju efter bäst-föredatum, speciellt mjölk och fil. Bröd går frysa in. Ibland bakar jag. Vi kör också med de billiga märkena på så mycket vi bara kan. Har dragit ner på kaffedrickandet. Är vi på stán fikar vi på Citygross och tar gårdagens fika om det bara finns. Förutom att vi köper nästan allt annat på secondhand. Där pratar vi mycket pengar att spara!

• Anonym (Dietist)

Jag tycker inte att man ska snåla när det gäller mat.
    Det är extremt viktigt för hälsan att äta bra råvaror, framförallt för barn som fortfarande växer.
    Snåla in på det materiella som kläder, leksaker, och prylar men absolut inte på maten.
    Det är skillnad på kött och kött. Samma sak med grönsaker. Pga hur vi odlar idag så är det svårt att få i sig höga halter av vitaminer och mineraler.
    Om ni inte har råd med ekologiska råvaror så satsa på bra kött och fisk,  även om det är dyrare och köp billigare grönsaker, helst frysta.
    Det är mitt tips.
    Köp inte mejerivaror, förutom riktig smör.
    Sluta med koffein och fika. Sluta med bröd och tomma kolhydrater (bukfylla).
    Om man har en budget och gör som ovan så kommer man ha råd med bra mat.

• Anonym (Svinn)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-06-10 15:19:49 följande:
    Jag tycker inte att man ska snåla när det gäller mat.
    Det är extremt viktigt för hälsan att äta bra råvaror, framförallt för barn som fortfarande växer.
    Snåla in på det materiella som kläder, leksaker, och prylar men absolut inte på maten.
    Det är skillnad på kött och kött. Samma sak med grönsaker. Pga hur vi odlar idag så är det svårt att få i sig höga halter av vitaminer och mineraler.
    Om ni inte har råd med ekologiska råvaror så satsa på bra kött och fisk,  även om det är dyrare och köp billigare grönsaker, helst frysta.
    Det är mitt tips.
    Köp inte mejerivaror, förutom riktig smör.
    Sluta med koffein och fika. Sluta med bröd och tomma kolhydrater (bukfylla).
    Om man har en budget och gör som ovan så kommer man ha råd med bra mat.
    Ekologiskt är inte nyttigare har de ju bevisat. Möjligen nyttigare för miljön, men inte vad gäller näringsinnehåll. Dessutom finns det nåt som heter livskvalitet. Jag vill ha mitt kaffe på morronen. Jag vill ha mitt fil också. Leva som asket på en massa grönt skulle innebära noll livskvalitet för mig personligen. Jag köper däremot i princip aldrig kläder till mig själv. Så det jag sparar där lägger jag på kaffet. 
  • Anonym (Mamma)

Tack för era svar! 

mina barn är i övre tonåren , väldigt självgående med andra ord.... 

Jag varken röker snusar eller dricker alkohol el energi dricka 

jag är noga med att barnen får i sig ordentligt med mat , vet flera runt mig där man vara äter 1 mål lagad mat/dag.. uteslutet här , mina barn växer och dom är hungrig? 
    köper alltid frysta grönsaker och försöker baka bröd själv när jag kan. 

portion under 10an ska jag kolla in Tack!

• Gameofthrones

Exakt så som ovanstående. Ekologiska saker är inte nyttigare. Ren påhitt. 

Japp man vill ha sitt kaffe på morgonen. Mitt kaffe kostar runt 62.95.kr  - 64.95.kr. Mina lokala butiker. 

• Anonym (Håller med!)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-10 11:57:48 följande:
    Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

Jag beklagar din sits! Jag känner detsamma! Jag tycker det är oerhört jobbigt!

Kan det komma att varornas priser blir lägre? Jag tycker detta är jättejobbigt, jag också!
  • Anonym (Dietist)
    Anonym (Svinn) skrev 2022-06-10 15:25:10 följande:
    Ekologiskt är inte nyttigare har de ju bevisat. Möjligen nyttigare för miljön, men inte vad gäller näringsinnehåll. Dessutom finns det nåt som heter livskvalitet. Jag vill ha mitt kaffe på morronen. Jag vill ha mitt fil också. Leva som asket på en massa grönt skulle innebära noll livskvalitet för mig personligen. Jag köper däremot i princip aldrig kläder till mig själv. Så det jag sparar där lägger jag på kaffet. 
    Okej, där håller jag tyvärr inte med. Men det ligger väl i vissas intresse att säga att det inte är någon skillnad, då kan de fortsätta med GMO. Jag känner skillnad i min kropp när jag äter ekologiskt då jag känner mig både piggare och starkare. Jag odlar en hel del grönsaker själv numera.
    Jag har spenderat år med att äta billiga grönsaker och billigare kött och jag kände mig seg, deppig och hade ingen ork alls. Skillnaden sågs också på min hud och mitt hår. 
    Du vill inte göra de förändringar som krävs för att både ha råd och må bra.
    Kaffe, fika och fil.  Ja, inte undra på att du är sjuk. Men det är mest dina barn jag tycker synd om. De behöver bra mat.
    "Massa grönt" är just det basen i vår diet bör vara. Inte pasta, inte ris, inte potatis.
    Livskvalité skulle du kunna få om du tog hand om din hälsa och prioriterade det du sätter i din mun.
  • Anonym (Teddy)
    SaraL77 skrev 2022-06-10 12:01:09 följande:

Varför är du förtidspensionär? Orkar du ta hand om 4 barn så orkar du definitivt jobba.

Jösses...
Svar på tråden Matpriser som stiger