• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anonym (Teddy)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-18 11:26:51 följande:
    Nej det var nog långsökt av mig att tro att du var ett troll, bara för att du hånar solidariteten till Ukraina och skriver om att straffa ryska barnfamiljer, korrupta Ukraina etc och samtidigt hävdar att sanktionerna mot Ryssland inte gör någon skillnad. Så skulle ju aldrig ett troll skriva. 

Min familj kommer varken att behöva gå hungrig eller bli hemlös för att västvärlden stödjer Ukraina. Vilka i tex Sverige tror du kommer att behöva göra sig av med sina bostäder pga att väst står på Ukrainas sida? Har du fler skräckscenarion att skrämmas med?

Ja jag tycker att det är bra att skicka vapen till ett land som blir anfallet, ockuperat och sönderbombat så att de får hjälp att försvara sig. Tycker du att andra länder ska blunda medan Ukraina förstörs och ockuperas?

Sverige har inte skapat någon konflikt med Ryssland. Ryssland har däremot skapat en konflikt med västvärlden.  

Nej jag tänker inte skriva en uppsats här om historiken bakom Rysslands invasion eller om vad som pågår nu i Ukraina, det får du ta reda på själv. 

Så dumt av mig att tro att du är ett troll, nu är mitt tidigare inlägg bortplockat (moderatorerna tyckte tydligen också att jag var dum) men eftersom du citerade det, kan det fortfarande läsas. 
    Vad är det med moderatorerna på familjeliv? Tar dom bort allt som blir anmält? Verkar så vilket är både nonchalant och stor lathet. Så fort man nämner troll så åker stora blåslampan fram.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-18 11:06:12 följande:

Min erfarenhet är att billig och nyttig mat ofta är samma sak. Rotfrukter, ärtor, linser, kål, lök, bönor, gryner, olja mm. 

Men jag ser omkring mig och på FL att matlagningskunskaperna generellt är väldigt låga. Folk behöver tex ofta recept för att kunna laga mat. Man blir ju otroligt låst då, istället för att gå till affären och köpa det som är billigast i förhållande till näringsinnehåll och sen slänga ihop något gott av det man fick tag i. 

Billig och nyttigt med de ingredienser du räknar upp blir sällan gott utan dyrare inslag...
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2022-06-18 14:19:19 följande:
    Billig och nyttigt med de ingredienser du räknar upp blir sällan gott utan dyrare inslag...

Då är du kanske inte så bra på matlagning...

En kryddig gryta på linser och lök med ungsstekt potatis till och rostade kikärtor med chili skulle i alla fall inte jag tacka nej till. 

Och håller man sig till en billig bas av den typen av råvaror, så har man ju råd med några bitar halloumi eller en avokado eller nåt sånt också. 

• Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-18 14:43:27 följande:

Då är du kanske inte så bra på matlagning... smile5.gif

En kryddig gryta på linser och lök med ungsstekt potatis till och rostade kikärtor med chili skulle i alla fall inte jag tacka nej till. 

Och håller man sig till en billig bas av den typen av råvaror, så har man ju råd med några bitar halloumi eller en avokado eller nåt sånt också. 

Inte gott....
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2022-06-18 14:52:34 följande:
    Inte gott....
  • Egon den stora

Nu är vi ju i det läget som många önskat i flera år att bränslepriserna skall vara så höga så att ekonomin går bakåt. 
    Det är jobbigt och kommer bli en tung omställning, men samtidigt är det ju så att vi lagt allt mindre andel av lönen på mat under årens lopp.  Nu går vi tillbaka många år I utvecklingen. 

• Friger
    Egon den stora skrev 2022-06-18 17:15:41 följande:

Nu är vi ju i det läget som många önskat i flera år att bränslepriserna skall vara så höga så att ekonomin går bakåt. 
    Det är jobbigt och kommer bli en tung omställning, men samtidigt är det ju så att vi lagt allt mindre andel av lönen på mat under årens lopp.  Nu går vi tillbaka många år I utvecklingen. 

Lägg ner kärnkraft och ersätt med sol, vind och rysk naturgas. Det leder till brist på naturgas vilket leder till mindre konstgödsel vilket ger Svält.

Själva omställningen ledde även till att Ryssland fick helt enorm makt över energi. Vilket säkert bidrog till modet att anfalla Ukraina som ytterligare förvärrar matkrisen vilket är på väg att leda till katastrof.

Vi kan skicka ner S och Mp -märkta kistor till fattigare länder som bistånd? Tror säkert det ryms 3st barn i en Mp-kista.

Inte bara Sverige som pysslat med denna galenskap. Men det är de Svenska politikerna vi kan hålla ansvariga.
  • Poppy 2012

Några billiga måltidsförslag från studietiden

Stekt potatis med stekt ägg

Blanda i linser i köttgryta och köttfärssås

Tomatsoppa

Fläskpannkaka 

Kålpudding

Kör fortfarande linser I mycket för att dryga ut. Om det finns försöker vi välja butikens egna märken.
  • Anonym (Lady)
    Nej det var nog långsökt av mig att tro att du var ett troll, bara för att du hånar solidariteten till Ukraina och skriver om att straffa ryska barnfamiljer, korrupta Ukraina etc och samtidigt hävdar att sanktionerna mot Ryssland inte gör någon skillnad. Så skulle ju aldrig ett troll skriva. 

Min familj kommer varken att behöva gå hungrig eller bli hemlös för att västvärlden stödjer Ukraina. Vilka i tex Sverige tror du kommer att behöva göra sig av med sina bostäder pga att väst står på Ukrainas sida? Har du fler skräckscenarion att skrämmas med?

Ja jag tycker att det är bra att skicka vapen till ett land som blir anfallet, ockuperat och sönderbombat så att de får hjälp att försvara sig. Tycker du att andra länder ska blunda medan Ukraina förstörs och ockuperas?

Sverige har inte skapat någon konflikt med Ryssland. Ryssland har däremot skapat en konflikt med västvärlden.  

Nej jag tänker inte skriva en uppsats här om historiken bakom Rysslands invasion eller om vad som pågår nu i Ukraina, det får du ta reda på själv. 

Så dumt av mig att tro att du är ett troll, nu är mitt tidigare inlägg bortplockat (moderatorerna tyckte tydligen också att jag var dum) men eftersom du citerade det, kan det fortfarande läsas. 

Jaha och då är jag ett troll? Du missbrukar det begreppet så fort ngn tycker lite annorlunda än du, är otroligt trött på det. Sätt dig ner och läs forumets regler - där står det klart och tydligt vad troll innebär. Sjukt tjatigt ord här. Är du moderat? TROLL, handlar du på en annan Klädaffär än jag? TROLL. Har du ett annat energibolag? TROLL. Osv. Lägg av med det, snälla.

Men du ser ju allt så jävla enkelspårigt. Suck. Orkar inte ens diskutera med dig. Nej att stötta sönderkorrumperade Ukraina medan hata Ryssland är enbart att elda på konflikt, försöka skapa lidande för ryska barnfamiljer (de är lika mycket värda som andra barnfamiljer) - det är inte Putin som blir lidande om du tror det. Alltid de fattigaste blie hårdast drabbade. - är
     att visa tunga sympatier för hells angels men inte för Bandidos för Bandidos är ju dumma !! 

men för HA brånner jag ner mitt hem om Det behövs 

• Anonym (Lady)

tror inte ryssarna känner samma. De har redan stängt av elen till de länder som deltar. men det hänger såklart inte ihop. det sänder en del signaler till Ryssland att sända vapen till konflikt i Ukraina jo. nu är inte Ukraina det enda landet vi sänt vapen till utan även flitigt varit med och bombat Libyen bland annat 

Kanske du ska börja med att lyssna på vad ryska politiker har att säga om saken? 

nej förresten - de är säkert också vara troll som sprider propaganda- glömde det!! Lyssna du enbart på DN osv stäng öronen och vänta och se helt enkelt. säkert uppmuntrar du militär upprustning från Nato och usa här. Inte heller det är en krigsförklaring mot Ryssland får vi se sen hoppas du har rätt alltid bra att välja sida i kriget speciellt om man är granne med en stormakt som man dessutom hade mycket handel med 

bättre vi köper olja från Venezuela och saudi - de är mer demokratiska länder än Ryssland usch och fy på dumma Ryssland 

Svar på tråden Matpriser som stiger