• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Kockobello
    Anonym skrev 2022-06-13 19:29:28 följande:
    För svamp och bär växer ju året om. Och ingen bor långt ifrån både hav och sjöar.
    Grattis till bottenkommentaren.
    Man torkar, fryser in, gör sylt, saft, chutney etc? Det håller i åratal. 

Hur tror du folk överlevde förr?
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:45:01 följande:

Man kan även jaga.
  • Kockobello

De la väl sig inte och självdog för att det var någon kilometer till ett fiskevatten. 

• Anonym (Fk)
    Anonym skrev 2022-06-13 19:29:28 följande:
    För svamp och bär växer ju året om. Och ingen bor långt ifrån både hav och sjöar.
    Grattis till bottenkommentaren.
    Alla är också pigga och friska, har rätt kunskaper för att skörda och Omhänderta, och absolut också tiden och platsen som krävs. 
  • Postman
    Anonym skrev 2022-06-13 19:31:12 följande:
    Du har gott om pengar och tycker att det är jättebra att maten blir dyr. Ok, då vet vi. En sak till jag vet nu är att jag aldrig mer kommer att ta det du skriver på allvar.

Ja jag är lyckligt lottad som har en bra ekonomi så jag inte är så känslig för prishöjningar, än kanske man ska säga för mycket kommer bli allt dyrare tror jag. Ja jag tycker det är bra om vissa onödiga varor blir dyrare, det konsumtionssamhället vi har idag fungerar inte om vi vill överleva. Om det blir dyrare så kommer folk att tänka dig lite mer för vad och hur de konsumerar. Du behöver absolut inte ta mina inlägg på allvar, du vet att du kan till och med hoppa över dom serru. ;)
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:45:30 följande:
    Man kan även jaga.
    Ha ha, ja ta fram din gamla AK från garderoben, alla har ju vapen hemma.
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:45:01 följande:

Folk hade andra förutsattningar förr.

Maken har iu allafall vapen, men jag undrar lite hur länge det ska gå att överleva på de ekorrar som springer runt här i grannskapet. Men circus 200 hus kommer de ta slut ganska snabbt kan jag tänka mig.
  • Anonym (Fond)
    Kockobello skrev 2022-06-13 17:34:53 följande:

Tippar på prisökningar mellan 20-50 % till hösten. Så folk får kanske äta lite mindre, men bra för hälsan i alla fall.

Är det verkligen bra för hälsan? Det som är nyttigt blir troligtvis dyrare än onyttig mat. 
  • Anonym (D)

Principen på portionen under 10-an är i praktiken en hel del vegetariskt, med ärtor, bönor, linser och rotfrukter.

Det kan vara värt att köpa vissa basvaror, t.ex. ris och pasta i bulk. Har man lök,vitlök, ris, pasta och baljväxter har man en bra grund till relativt billig mat. 

Under sommaren kan det också vara värt att satsa på en del viltplockat och "ogräsmat". Känner du någon som har kirskål i trädgården blir de nog bara glada om du kommer och plockar det med jämna mellanrum. Nässlor blir en bra soppa, och det finns olika blad som går att använda i sallader. 

Kolla t.ex. efter fruktförmedlingen för att få gratis frukt. 

Blir det väldigt tight går det troligen att få en matkasse av kyrkan då och då. 

• Anonym (Titanic)

Allt blir dyrare och räntorna stiger utan att stoppa inflationen. Regeringen sänker inte heller skatterna, så vi går raskt mot avgrunden.

Död

Svar på tråden Matpriser som stiger