• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anolat
    Anonym (Mörkt) skrev 2022-06-12 09:55:59 följande:

Jo jag har reagerat, och man har ju förstått sedan innan årsskiftet varthän detta barkar. Prisökningarna började innan Putin bestämde sig för att dra igång ett krig. Men kriget i sig har eldat på en del av det som redan var på gång. 

Svensken kommer få det jävligt kämpigt. Särskilt singelhushåll med barn, och där man har långt till jobb, skola, vård osv utan tillräckligt fungerande kollektivtrafik. Tyvärr tror jag inte att jag överdriver när jag säger att många kommer hamna inför läget, där dom seriöst måste gå hungriga x-antal dagar i veckan. Man tvingas skippa vissa mål, för man har inte råd annars. Folk kommer tvingas frysa i höst och vinter, eftersom elpriserna kommer vara minst lika höga som denna vintern. Sen kommer inte lönerna kunna öka heller, för att kompensera för inflationen. Kraftigt höjda löner eldar nämligen bara på inflationen ännu mer. Så rent krasst, med prisbilden, folks pengar ifrån arbete kommer räcka till allt mindre (vi är redan i spiralen) och smärtpunkten kommer nås för fler och fler, i takt med att detta pågår. 

Intressant, vad tror du resultatet blir lite längre fram då?
  • Malinskaya

Äntligen kommer man tjäna pengar på lantbruk. Men såklart inte bra att folk inte har råd. Det är därför det finns EU-stöd till lantbruket. Det är för att inte maten ska bli för dyr för konsumenterna. Nu är nog det största problemet att det inte kommer finnas tillräckligt pga Ryssland blockerar hamnarna i Ukraina. Det kommer drabba fattiga länder utan egen produktion mycket hårt. 

• Anonym (Mörkt)

Tjäna pengar på lantbruk? Det är inte det som sker just nu. Bara för att media temporärt slutat skriva om eländet våra bönder plågas av, i och med dom skenande priserna. Betyder tyvärr inte det att det är lugna puckar för våra inhemska bönder. Dom får inte bättre betalt nu än vad dom fick i Februari. Dom kämpar fortfarande på knäna för att få ihop det, och kunna producera livsmedel.

Anolat - tillslut så rättar ekonomin till sig igen, och inflationen lugnar sig. Det svåra är ju att veta hur många det kommer bli riktigt jäkla illa för innan vi är där, och hur lång tid det kommer ta. Särskilt när man har en variabel så som Putin som härjar på. Sverige är inte i en isolerad bubbla heller, så även om våra politiker skulle kamma till sig och börja tänka. Är vi beroende av att också andra länders ledare gör det. 

• Kockobello

Tippar på prisökningar mellan 20-50 % till hösten. Så folk får kanske äta lite mindre, men bra för hälsan i alla fall.

• Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 17:34:53 följande:
    Tippar på prisökningar mellan 20-50 % till hösten. Så folk får kanske äta lite mindre, men bra för hälsan i alla fall.
    Vet inte hur bra for hälsan det kommer bli, eftersom det säkert blir mycket mer pasta med ketchup och billig mat, jämfort med nyttigare mat.
  • Gameofthrones
    Tow2Mater skrev 2022-06-13 18:24:49 följande:
    Vet inte hur bra for hälsan det kommer bli, eftersom det säkert blir mycket mer pasta med ketchup och billig mat, jämfort med nyttigare mat.
    Jo, håller med. 
  • Kockobello
    Tow2Mater skrev 2022-06-13 18:24:49 följande:
    Tänker att man tar bort onödiga varor. Bönor, linser, rotfrukter är ju (än så länge) billigt. Svamp och bär är gratis. Fiska kan man också.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:07:45 följande:
    Tänker att man tar bort onödiga varor. Bönor, linser, rotfrukter är ju (än så länge) billigt. Svamp och bär är gratis. Fiska kan man också.
    Så folk går väl sluta handla massa skit. Bra för miljön också.
  • Anonym
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:07:45 följande:
    För svamp och bär växer ju året om. Och ingen bor långt ifrån både hav och sjöar.
    Grattis till bottenkommentaren.
  • Anonym
    Postman skrev 2022-06-10 16:09:57 följande:

Jag är inte så bekymrad, än kanske jag ska tillägga. Jag har bra ekonomi och sen kan jag tycka att det är bra om det blir lite dyrare, då kanske folk ser ett värde i det och inte tokkonsumerar eller slänger som jag tycker att väldigt, väldigt många gör idag.

Jag har stor respekt också för att det finns grupper i samhället som av en eller annan anledning inte har råd, det är förstås väldigt beklagligt och tråkigt men ska vi tänka på miljön så är det ohållbart med låga priser och oändligt inflöde av allehanda mat. 

Du har gott om pengar och tycker att det är jättebra att maten blir dyr.
    Ok, då vet vi.

En sak till jag vet nu är att jag aldrig mer kommer att ta det du skriver på allvar.
Svar på tråden Matpriser som stiger