• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Tsprit

Beror inte inflationen på de jättelika stödpaket som pumpades ut pga pandemin? Sitter stater och trycker nya sedlar är det klart att pengarna tappar i värde.

• Kockobello
    Tsprit skrev 2022-06-14 07:45:05 följande:

Beror inte inflationen på de jättelika stödpaket som pumpades ut pga pandemin? Sitter stater och trycker nya sedlar är det klart att pengarna tappar i värde.

Det spelar säkert in. 
  • Anonym (Håller med!)

Det diskuteras överallt om matpriserna, men varför stiger dessa? Det svar jag personligen fått, är att det sker ju så varenda år. Men inte såhär mycket, på kort tid?

Kommer det någonsin bli sänkt pris, så folk inte behöver bli oroliga?

• Kockobello
    Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-14 18:32:10 följande:

Det diskuteras överallt om matpriserna, men varför stiger dessa? Det svar jag personligen fått, är att det sker ju så varenda år. Men inte såhär mycket, på kort tid?

Höjda el- och drivmedelspriser för jordbruket. 
  • Kockobello

Tippar på 40% dyrare mat i höst.

• Aniiee

Ja, när smöret kostar 50 kr på extrapris, då vet man att det är illa. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (T)

Ja det är inte klokt hur dyrt vissa saker är nu . 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-14 18:32:10 följande:

Håller med
  • Anonym (Mörkt)

Veckohandlade idag. Kunde notera att flera av varorna hade ökat i pris sedan förra veckan. Med någon/några kronor. 

Läste här om dagen i en artikel (tror SVT) att inflationen ligger på sådan nivå, att svenskens inkomst minskat med en månadslön hittills. 

• Anonym (Lady)

Men det beror på den här fiiina soliditeten vi ska ha till Ukraina. Sanktioner mot Ryssland till varje pris. straffa ryssar m, även civila barnfamiljer. godheten vet inga gränser. 
    vilka lider? inte ryssarna. 
    samtidigt  skänker vi miljardbelopp till det minst lika korrupta landet Ukraina 
    Så vi ska bara knipa käft, se glada ut och känna oss solidaaaariska  

/ trebarnsmamma  som också behöver mat och tar avstånd från  fortsatt krig i Ukraina och samtidigt sanktioner mot Ryssland 

Svar på tråden Matpriser som stiger