• Anonym (Mamma)

Matpriser som stiger

Är det bara jag som får en klump i magen när matpriserna stiger, ägg smör kött frukt allt bara ökar. 

vet inte hur jag ska ha råd längre , har alltid varit väldigt sparsam och kollat och  jämför priser osv . Men när man redan köper det billigaste köttet , smöret, maskindiskmedel avfallspåsar , va gör man när man inte har råd längre, jag kan inte pressa priserna längre. 

är förtidspensionär och har 4 barn .. 
    har ångest över sommaren nu när 2 mål ska lagas.. 

jag är kock i grunden så att ta vara på alla rester osv har jag full koll på, 

hur känner ni andra inför dom skenande matpriserna?

• Svar på tråden Matpriser som stiger
  • Anonym (Lady)

Kan tillägga att vapnen vi skickar dit redan hamnat i orätta händer (bland annat azovbetaljonen) och flera av dessa vapen säljs redan på nätet. 

• aritmetik
    Gameofthrones skrev 2022-06-10 23:25:49 följande:
    Anledningen till att ekologisk mat är sämre för klimatet än konventionell är att skördarna per hektar är mycket lägre i ekologisk matproduktion, främst eftersom konstgödsel inte tillåts i ekologisk odling. För samma mängd mat krävs därför mycket större markareal om den är producerad ekologiskt.

Ett exempel av många

Kommer fortsätta handla de vi handlar.
    Du är galet felinformerad om du tror att konstgödsel är bättre för klimatet! Konstgödsel är en av våra största miljöbovar! Konstgödsel innehåller tungmetallen kadmium, som förgiftar marken, men det största problemet är den övergödning som konstgödsling orsakar. Konstgödsling har inneburit ett totalt sammanbrott av det naturliga växtnäringskretsloppet och när det gäller klimatpåverkan från konstgödsling så kväve den stora boven! Kvävet ger upphov till utsläpp av växthusgasen lustgas, som är nästan 300 gånger starkare än koldioxid och blir kvar i atmosfären i mer än 100 år! 

Otroligt att du inbillar dig att du gör något bra för klimatet genom att INTE handla ekologiskt!
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-19 18:37:30 följande:

tror inte ryssarna känner samma. De har redan stängt av elen till de länder som deltar. men det hänger såklart inte ihop. det sänder en del signaler till Ryssland att sända vapen till konflikt i Ukraina jo. nu är inte Ukraina det enda landet vi sänt vapen till utan även flitigt varit med och bombat Libyen bland annat 

Kanske du ska börja med att lyssna på vad ryska politiker har att säga om saken? 

nej förresten - de är säkert också vara troll som sprider propaganda- glömde det!! Lyssna du enbart på DN osv stäng öronen och vänta och se helt enkelt. säkert uppmuntrar du militär upprustning från Nato och usa här. Inte heller det är en krigsförklaring mot Ryssland får vi se sen hoppas du har rätt alltid bra att välja sida i kriget speciellt om man är granne med en stormakt som man dessutom hade mycket handel med 

bättre vi köper olja från Venezuela och saudi - de är mer demokratiska länder än Ryssland usch och fy på dumma Ryssland 

Ska vi lyssna på ryska politiker? Du menar samma människor som säger att dom inte har invaderat Ukraina och att kriget inte är ett krig?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-18 14:43:27 följande:

Då är du kanske inte så bra på matlagning... smile5.gif

En kryddig gryta på linser och lök med ungsstekt potatis till och rostade kikärtor med chili skulle i alla fall inte jag tacka nej till. 

Och håller man sig till en billig bas av den typen av råvaror, så har man ju råd med några bitar halloumi eller en avokado eller nåt sånt också. 

Inte gott
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-19 18:50:23 följande:

Kan tillägga att vapnen vi skickar dit redan hamnat i orätta händer (bland annat azovbetaljonen) och flera av dessa vapen säljs redan på nätet. 

Du menar den bataljon som försökte skydda Mariupol från ryssarna i en månads tid? Och som nu är försvunna, kidnappade av den ryska militären? Du kallar det orätta händer, jag kallar det rätta händer. 
  • Kockobello
    Anonym (Teddy) skrev 2022-06-19 20:01:07 följande:
    Du menar den bataljon som försökte skydda Mariupol från ryssarna i en månads tid? Och som nu är försvunna, kidnappade av den ryska militären? Du kallar det orätta händer, jag kallar det rätta händer. 
    Lol
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-19 18:32:31 följande:

Jaha och då är jag ett troll? Du missbrukar det begreppet så fort ngn tycker lite annorlunda än du, är otroligt trött på det. Sätt dig ner och läs forumets regler - där står det klart och tydligt vad troll innebär. Sjukt tjatigt ord här. Är du moderat? TROLL, handlar du på en annan Klädaffär än jag? TROLL. Har du ett annat energibolag? TROLL. Osv. Lägg av med det, snälla.

Men du ser ju allt så jävla enkelspårigt. Suck. Orkar inte ens diskutera med dig. Nej att stötta sönderkorrumperade Ukraina medan hata Ryssland är enbart att elda på konflikt, försöka skapa lidande för ryska barnfamiljer (de är lika mycket värda som andra barnfamiljer) - det är inte Putin som blir lidande om du tror det. Alltid de fattigaste blie hårdast drabbade. - är
     att visa tunga sympatier för hells angels men inte för Bandidos för Bandidos är ju dumma !! 

men för HA brånner jag ner mitt hem om Det behövs 

Nej, nej, du har ju sagt att du inte är ett troll och då tror jag givetvis på det. Du kanske inte är smart nog att ta betalt för detta utan gör det gratis, idkar lite välgörenhet. Helt ok.

Så Ryssland invaderar Ukraina, Ukraina försöker försvara sig, Sverige skickar vapen, och de eldar på konflikten. Sverige borde kanske bara stå och titta på när Ryssland förstör och ockuperar ett annat land. Sverige försöker inte skapa lidande för ryska barnfamiljer (det är Putin som gör det genom att invadera), utan Sverige försöker att minimera antalet döda Ukrainska barnfamiljer. Har du hängt med på det här med att det är Ryssland som dödar Ukrainska barn, det är inte Ukraina som dödar ryska barn? Och inte Sverige heller.  
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-19 18:37:30 följande:

tror inte ryssarna känner samma. De har redan stängt av elen till de länder som deltar. men det hänger såklart inte ihop. det sänder en del signaler till Ryssland att sända vapen till konflikt i Ukraina jo. nu är inte Ukraina det enda landet vi sänt vapen till utan även flitigt varit med och bombat Libyen bland annat 

Kanske du ska börja med att lyssna på vad ryska politiker har att säga om saken? 

nej förresten - de är säkert också vara troll som sprider propaganda- glömde det!! Lyssna du enbart på DN osv stäng öronen och vänta och se helt enkelt. säkert uppmuntrar du militär upprustning från Nato och usa här. Inte heller det är en krigsförklaring mot Ryssland får vi se sen hoppas du har rätt alltid bra att välja sida i kriget speciellt om man är granne med en stormakt som man dessutom hade mycket handel med 

bättre vi köper olja från Venezuela och saudi - de är mer demokratiska länder än Ryssland usch och fy på dumma Ryssland 

Vad menar du med att ryssarna inte känner samma? 
    Vad hänger inte ihop med att de stängt av el till länder som deltar?

Jo jag har lyssnat på vad ryska politiker säger, väldigt tragikomiskt. 
    Hävdar du att jag lyssnar på en tidning? Det är lite svårt, möjligen kan jag läsa dem. 

Militär upprustning från USA i Sverige är väldigt långsökt, är du medveten om att Sverige inte är medlem av NATO? Skulle Sverige bli medlem i NATO, och skulle NATO förlägga militära kapaciteter i Sverige, skulle det inte innebära en krigsförklaring mot Ryssland, nej. Rysk militär närvaro i Kaliningrad, ska Sverige se det som en krigsförklaring mot Sverige?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lady) skrev 2022-06-19 18:50:23 följande:

Och en del vapen har använts till att stoppa anfallande ryssar från att döda fler ukrainska barn. 
  • Mrs Moneybags
    Poppy 2012 skrev 2022-06-18 18:59:33 följande:

Några billiga måltidsförslag från studietiden

Stekt potatis med stekt ägg

Blanda i linser i köttgryta och köttfärssås

Tomatsoppa

Fläskpannkaka 

Kålpudding

Kör fortfarande linser I mycket för att dryga ut. Om det finns försöker vi välja butikens egna märken.
    Bra förslag! 

Portionen under 10:an som nämndes ovan är också ett bra tips.

Det blir mer vegetariskt och mindre måltider = bättre hälsa. 
  • FuckGoggleAskMe
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-20 10:57:05 följande:
    Bra förslag! 

Portionen under 10:an som nämndes ovan är också ett bra tips.

Det blir mer vegetariskt och mindre måltider = bättre hälsa. 
    Absolut, men ganska OT eftersom TS är kock och ville diskutera priserna. 
  • Kockobello

Det är bra att köpa på sig ett lager. Fyll exempelvis garderober och plastbackar med torrvaror, konserver och matoljor. Även om det inte blir brist kommer det troligen att bli avsevärt dyrare i höst. 

• Anonym (Mörkt)
    Kockobello skrev 2022-06-20 16:55:43 följande:

Det är bra att köpa på sig ett lager. Fyll exempelvis garderober och plastbackar med torrvaror, konserver och matoljor. Även om det inte blir brist kommer det troligen att bli avsevärt dyrare i höst. 

Önskar man hade råd att köpa på sig ett lite större lager. Har inte så mycket svängrum rent ekonomiskt. Lät på TS som om hon inte har det heller.

Däremot är det ett gott råd till dom som har möjlighet att köpa på sig extra. För det kommer inte bli bättre framöver, detta har inte nått sin peak.

• Anonym (Dyrt)

Priserna seglar verkligen uppåt ja, det är tufft att hålla matbudget och värre lär det bli i höst. Då slår väl Ukrainas uteblivna skördar /uteblivna export med full kraft på spannmål i alla fall. Försöker i möjligaste mån köpa på extrapris och lagra torrvaror och fylla frysen, men till viss del får man ju bara bita ihop, acceptera och betala. Maten måste ju liksom upp på bordet ändå.

• Gameofthrones

Ja, det är det. Matbudgeten. Det tar på en. Ja, spannmålen... Det kommer höjas. 

Jag gör som ovanstående. Köper vid extrapris /kampanj.

Fyller frysen mera än tidigare. Maten ska väl vara på bordet för familjen.

Har lite tur att det finns endel lokala matbutiker här.

Svar på tråden Matpriser som stiger